G4Media.ro

Marie-Christine Saragosse, șefa France Médias Monde: RFI România va candida pentru două…

Marie-Christine Saragosse, șefa France Médias Monde: RFI România va candida pentru două noi frecvențe în România

Marie-Christine Saragosse, președinte și director general al grupului France Médias Monde, care operează și RFI România, anunță într-unn interviu pentru G4Media.ro că postul de radio va candida până la finalul anului pentru încă două frecvențe naționale. La 30 de ani de la lansarea postului ce avea să devină RFI România, Marie-Christine Saragosse spune că 80% din liderii de opinie ascultă săptămânal la București postul de radio.

Rep: În 2013, erați la București și vă declarați foarte mulțumită de RFI România, de audiență și de prestigiul postului. Șapte ani mai târziu, la aniversarea a 30 de ani de RFI România, cum ați caracteriza performanțele postului?

Marie-Christine Saragosse: Sunt într-adevăr foarte atașată de postul nostru de radio din România, încă de la înființarea sa, pentru că l-am cunoscut de la începuturi, când se numea Radio Delta, și urcam pe jos cele 11 etaje ale clădirii Politehnicii! RFI România este foarte ancorat în peisajul audiovizual din România și se înscrie pe deplin în istoria recentă a țării. I-a fost alături în cucerirea democrației și a primit chiar ordinul de merit cultural acordat de Președintele României.

Acest radio face o muncă excelentă care de altfel se vede și în fidelitatea ascultătorilor, 80% din liderii de opinie de exemplu ne ascultă săptămânal la București. Postul a știut să se reînnoiască continuu în acești 30 de ani pentru a răspunde așteptărilor publicului, cu noi emisiuni în FM, dar și printr-o dezvoltare semnificativă a prezenței sale în mediul digital. Cu ocazia acestei aniversări, a fost pregătită de altfel o platformă foarte interactivă care revine asupra României ultimelor trei decenii, prin ochii RFI România, dar care permite și o proiecție în următorii 30 de ani. Suntem foarte mândri de această realizare a echipei.

Rep: RFI România este una din cele mai vechi instituții de media care activează fără întrerupere în România. Care sunt proiectele de viitor ale radioului, principalele direcții de dezvoltare?

Marie-Christine Saragosse: RFI România s-a dezvoltat continuu de 30 de ani, recent și în mediul digital (cifrele din martie arată peste 2 milioane de vizite lunare pe site-ul internet), dar și pe rețelele sociale. Radioul emite în FM în 6 orașe din România (București, Timișoara,  Cluj,  Iași,  Craiova și Sibiu), precum și la Chișinău în Republica Moldova. Ne-am dori să ne extindem prezența pentru a permite unui număr tot mai mare de ascultători să ne urmărească, în acest sens ne propunem să candidăm până la sfârșitul anului pentru două noi frecvențe în România.

Rep: Pandemia a schimbat obiceiurile de consum și a accelerat digitalizarea în mass media, ca și în numeroase alte domenii. Cum reacționează RFI România și France Médias Monde la aceste transformări?

Marie-Christine Saragosse: Pandemia a întărit semnificația misiunilor noastre, la scară de grup. Oferirea de informații bine fundamentate și aducerea de claritate acolo unde există confuzie constituie mai mult ca niciodată un element vital al democrației, peste tot unde suntem prezenți și difuzăm programe în 18 limbi și pe toate suporturile.

În acest context, am putut constata peste tot o așteptare puternică a publicului pentru aceste informații: audiența în mediul digital s-a dublat și studiile de teren pe care le-am realizat arată și ele această tendință. Și RFI România s-a înscris pe deplin în această evoluție: echipa s-a mobilizat pentru informarea publicului, transmiterea mesajelor de prevenție dar și crearea de apropiere, ruperea izolării cauzate de măsurile de carantină.

Dezvoltarea digitală a radioului a permis ocuparea acestui spațiu, conținuturile devenind disponibile prin intermediul site-ului internet, al aplicației mobile sau al rețelelor sociale. Toate acestea au fost posibile și printr-o organizare foarte prudentă care și-a propus să protejeze echipele ca ele să poată să-și continue misiunea de informare, mai importantă ca niciodată astăzi, cu ajutorul muncii la distanță de cea mai înaltă calitate.

Rep: Într-un context public tot mai afectat de dezinformare, manipulare și campanii de fake news, atât în România cât și la nivel european, care este strategia FMM pentru a combate aceste fenomene?

Marie-Christine Saragosse: Posturile din Grupul France Médias Monde s-au mobilizat de mulți ani împotriva știrilor false și a tuturor formelor de manipulare a informațiilor.

Primul răspuns la dezinformare este informarea corectă, realizată de echipe profesioniste, cu respectarea de reguli deontologice, o informație liberă, independentă, verificată, onestă, echilibrată și fundamentată. În plus, propunem numeroase programe, la radio, la televiziune și în sfera digitală, care să demonteze aceste știri false și să restabilească adevărul. Facem această muncă și în parteneriat cu platforme ca Facebook care au nevoie de expertiza și ajutorul nostru în combaterea acestui fenomen care se propagă mai ales pe rețelele sociale.

Și în fine, suntem foarte activi în termeni de educație media, pentru că prima armă pentru evitarea manipulării informațiilor este oferirea cheilor de înțelegere și decriptare, de la vârste cât mai fragede, pentru dezvoltarea simțului critic și discernământului. În acest sens, prezența jurnaliștilor profesioniști la clasă alături de profesori este o axă fundamentală și ne implicăm mult în astfel de acțiuni. La fel și RFI România care realizează regulat intervenții educative în țară.

Rep: Rețelele sociale au schimbat și modul în care se face presă dar și modul în care publicul primește informațiile. Cum gestionați la nivelul rețelei FMM presiunea exercitată de rețelele sociale, de ce tip de pregătire beneficiază jurnaliștii?

Marie-Christine Saragosse: Acest nou canal de difuzare s-a impus în prezent pentru că ajunge la un număr cât mai mare de oameni. De mulți ani, rețelele sociale se află în centrul strategiei noastre. Jurnaliștii sunt astăzi formați cu toții pentru a ști să folosească noile instrumente și să producă formate a căror formă și moduri narative sunt adaptate diferitelor suporturi.

La France Médias Monde avem o echipă dedicată de community-managers care ajută la optimizarea prezenței conținuturilor noastre pe rețelele sociale. Posturile noastre sunt foarte prezente pe Facebook, Twitter și Instagram unde, la nivel mondial, avem peste 80 de milioane de abonați. Conținuturile noastre sunt de asemenea foarte prezente pe platformele digitale de materiale video și podcast-uri, și mai ales pe YouTube unde avem mai multe milioane de abonați. În 2019, am totalizat 1,5 miliarde de vizualizări în mediul digital, iar numărul va crește puternic și anul acesta.

Rep: Care sunt tendințele media principale pentru care vă pregătiți? Ce schimbări majore vedeți prefigurate la orizont?

Marie-Christine Saragosse: Într-un peisaj audiovizual mondial din ce în ce mai concurențial, suntem permanent atenți să anticipăm tendințele, fie că sunt legate de modurile de consum sau de așteptările publicului. Cu toate acestea, nu ne pierdem din vedere obiectivul de a face accesibile informații profesioniste de referință pentru un public de toate vârstele, în franceză sau în limba maternă, peste tot în lume. Indiferent de suport, misiunea noastră este să oferim cheile de înțelegere a Europei, a lumii și să promovăm valorile democratice și umaniste la nivel global.

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

2 comentarii

  1. Pe content sînt cam cei mai buni din ce e azi pe radio. Problema e că muzica e cumplită.

    • Chiar acum se aude un remix pe care nu l-am mai auzit al unei piese de la Timpuri Noi. In general e muzica frantuzeasca contemporana pop, electropop, poprock de la decenta in sus. Comparativ cu Europa FM (cel mai urmarit post de catre publicul adult), unde poti sa asculti un Smiley, o Andra si alte valori nationale plus hituri Internationale indoielnice, as zice ca muzica de la RFI e cel putin decenta.