G4Media.ro

Investigație: Schema de punere pe butuci a Căilor Ferate din Moldova prin…

Sursa/Calea Ferată din Moldova

Investigație: Schema de punere pe butuci a Căilor Ferate din Moldova prin crearea unei datorii fictive de 70 de milioane de euro. Conexiunile cu Ucraina și Rusia via Germania

Compania de Cale Ferată (CFM) din Republica Moldova a fost victima unei încercări de preluare ostilă (atac de tip „raider”), prin crearea unor datorii fictive prin uz de fals în documente în cuantum de peste 70 de milioane de euro. Scandalul început în 2002 s-a stins abia în 2021, după o decizie definitivă a unei instanțe din Ucraina.

Acțiunea a fost inițiată de firma unui om de afaceri din Ucraina, consilier al mai multor deputați din Rada Supremă a Ucrainei. Nicolae Sambojuk, fost cetățean al Republicii Moldova, a demarat o serie amplă de acțiuni în justiție în 2002, în Moldova, Germania, Rusia și Ucraina pentru a obține de la Calea Ferată din Moldova (CFM) peste 70 de milioane de euro în calitate de venit ratat pentru niște vagoane care nu ar fi ajuns la o firmă ucraineană, se arată într-o investigație a Centrului de Investigații Jurnalistice din Moldova, CIJM. 

 

Blue and Black Timeline Presentation de madalin necsutu

În vara lui 2021, magistrații au pus capăt litigiului dintre CFM și Transzalizniciservis. Curtea de Casație a Curții Supreme a Ucrainei a dat câștig de cauză Căii Ferate din Moldova, invocând caracterul fictiv al pretențiilor Transzalizniciservis.

Creanța a fost mutată la firme din trei state ca în cele din urmă să ajungă în Ucraina, unde, în 2017, magistrații au obligat CFM, în primă instanță, să plătească această datorie fictivă imensă de 70 de milioane de euro, fapt ce ar fi falimentat CFM.

În iunie 2016, reprezentanții unei firme din Ucraina, Transzalizniciservis, călcau pragul Judecătoriei Economice din Kiev cu o cerere împotriva CFM, a întreprinderii CFM-Expediție și a SRL Ivolga-2.

Societatea ucraineană pretindea 70 milioane de euro drept venit ratat de la CFM și 8.837 de euro din partea CFM-Expediție și SRL Ivolga-2 în calitate de garanți (fidejusori). Motivul invocat de Transzalizniciservis era o pretinsă obligație a CFM pe care aceasta din urmă nu și-ar fi îndeplinit-o.

Astfel, pe 5 octombrie 2017, Curtea Economică din Kiev a satisfăcut integral cererea Transzalizniciservis. Calea Ferată din Moldova era bună de plată.

Magistrații ucraineni au decis „să recupereze” de la Ivolga-2 și CFM-Expediție, în calitate de garanți, peste 8.800 de euro plus taxe de judecată. În același timp, instanța de fond din Ucraina a obligat CFM să plătească Transzalizniciservis peste 70 de milioane de euro.

După ce Calea Ferată din Moldova a pierdut procesul la Curtea Economică din Kiev, reprezentanții autorităților moldovenești l-au contractat pe avocatul ucrainean Egor Moisa. „Până atunci, au încercat să execute CFM în Germania și în Rusia, la Rostov pe Don. Toate aceste acțiuni au fost pierdute”, susține avocatul, fapt menționat și în raportul Parlamentului despre situația financiară la CFM.

În Ucraina, strategia celor care au pornit acțiunile în justiție a fost alta – datoria CFM a fost trecută pe o firmă ucraineană, Transzalizniciservis, iar suma – împărțită în două părți. Peste 70 de milioane de euro au fost pretinse ca prejudiciu direct, iar cea de-a doua parte o constituiau penalitățile.

În timpul disputei în instanțele din Federația Rusă, autoritățile moldovenești au deschis încă în 2013 cauza penală pentru tentativă de escrocherie săvârșită de către întreprinderile Эс. Эй. Консалт din Federația Rusă, Nistas GmbH și altele, cu concursul instanțelor judecătorești din Rusia și Ucraina împotriva CFM.

Din cauza pretenției exorbitante a Transzalizniciservis față de CFM, examinarea acestei cauze s-a desfășurat în condiții de maximă tensiune.

La începutul lui 2020, judecătorii Curții de Casație Economică din Kiev, Igor Tkaci, Ludmila Stratienko și Vladimir Studeneț au sesizat Consiliul Superior al Magistraturii din Ucraina că în ajunul audierilor în cazul litigiului Тranszalizniciservis–CFM au primit o scrisoare cu semnătura administratorului reclamantei la care era anexată un articol anonim.

Articolul cu pricina făcea trimitere la solicitări ale unor deputați ucraineni către Biroul de Stat de Investigații și Procurorului General al Ucrainei, răspunsuri ale celor două instituții cu privire la deschiderea unor dosare pentru abuz în serviciu și ingerință în actul justiției, la o scrisoare a Procuraturii Generale din Frankfurt despre demararea unui dosar penal pentru corupție și presiune asupra instanței etc.

Continuare pe Anticorupție.md

Foto: Vagoane de marfă care circulă pe căile ferate din Republica Moldova. Sursa/Caile Ferate din Moldova (CFM) Facebook

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...