G4Media.ro

EXCLUSIV Raport: TAROM trebuie să dea oameni afară și să închidă agențiile…

EXCLUSIV Raport: TAROM trebuie să dea oameni afară și să închidă agențiile neprofitabile / Ce alte măsuri sunt propuse pentru eficientizarea companiei aeriene

TAROM ar putea economisi în următorii zece ani peste 57,3 milioane de euro (64,2 mil. dolari) în condițiile în care ar da afară în jur de 150 de persoane, ar închide agențiile neperformante, ar eficientiza direcția tehnică și ar centraliza achizițiile. Cel puțin asta reiese dintr-un draft al raportului privind acordarea unui ajutor de stat către compania aeriană realizat de PwC luna trecută și obținut de G4Media.

Potrivit documentului citat, toate agențiile TAROM, cu excepția celei din Cluj-Napoca, sunt neprofitabile. Unele dintre ele abia reușesc să vândă suficiente bilete pentru a-și acoperi cheltuielile de funcționare. Un astfel de exemplu este cea din capitala Franței, Paris, unde ponderea cheltuielilor în total vânzări este de 93,5%.

Același document arată și că TAROM are cu 19% mai mulți angajați la direcția tehnică per aeronavă față de competitori. Alte măsuri propuse sunt: reducerea costurilor cu combustibilul, handlingul, cateringul și optimizarea portofiului de destinații.

2020 se anunță un an cu multe cheltuieli pentru compania aeriană de stat în condițiile în care se află într-un plin proces de modernizare a flotei. Potrivit documentului citat, TAROM ar trebui să achite în  următoarele 6 luni:

  • 25,5 milioane de euro – către Boeing pentru cele 5 aeronave model 737 Max comandate încă din 2018 și care ar urma să fie livrate începând din 2023. Boeing a anunțat, însă, recent că suspendă producția modelului 737, în condițiile în care versiunea Max, cea mai bine vândută, a primit interdicție de a zbura în martie anul trecut ca urmare a producerii a două accidente grave la interval de doar 5 luni, în Indonezia și în Etiopia, în care 346 de oameni și-au pierdut viața. Până acum, nici TAROM, nici MT nu au spus ce se va întâmpla cu comanda în valoare de 586 de milioane de dolari (523 mil. Euro) făcută încă din 2018.
  • 5,4 milioane euro – plăți pentru închirierea aeronavelor Boeing 737-800;
  • 23,5 milioane euro – reparații avioane B737-700 și A318;
  • 8,5 milioane euro – plăți pentru închirierea aeronavelor ATR 72-600 (în condițiile în care se estimează că până la jumătatea anului vor ajunge în flota TAROM 7 din cele 9 aeronave luate în leasing)

Totodată, TAROM ar urma să încaseze circa 22,5 milioane de euro din vânzarea ATR-urilor pe care le are acum în flotă. Vorbim despre cele 7 aeronave ATR 42, care au o vechime medie de 19 ani, și despre cele 2 aeronave ATR 72, cu o vechime medie de 10 ani. În plus, potrivit documentului citat compania aeriană de stat se mai poate baza și pe circa 17 milioane de euro pe care îi mai are în conturi.

Însă, ca să facă față cheltuielilor cu modernizarea flotei, TAROM are nevoie de un ajutor de stat, care să fie legat de un plan de restructurare și de măsuri clare de eficientizare a activității.

Printre măsurile luate în calcul pentru reducerea cheltuielilor se numără:

  • restructurarea personalului suport;

Asta înseamnă disponibilizarea a circa 150 de angajați de la următoarele direcții: comercială, achiziții, financiară, resurse umane și IT&C.

De altfel, ministrul Transporturilor, Lucian Bode, declara recent la un post de televiziune că ”la Comercial sunt peste 200 de angajaţi, dar nu fac nimic ca zborul să devină profitabil”. Și fostul ministru al Transporturilor, Răzvan Cuc, se lăuda pe final de mandat cu restructurarea TAROM și anunța că 300 de angajați vor fi dați afară, lucru care până la urmă nu s-a mai întâmplat.

  • închiderea agențiilor neperformante;

Potrivit raportului întocmit de PwC la extrem de multe agenții TAROM, costurile de funcționare înghit mare parte din banii obținuți din vânzarea biletelor.

Spre exemplu, la agenția din Paris ponderea cheltuielilor în total vânzări este de 93,57%. La cea din Istanbul este de aproape 90%, la cea din Londra 86%, iar la cele din Madrid și Atena este de 81% respectiv 71%. Situația nu este mai bună nici pentru agențiile interne, unde aceasta pondere sare în unele cazuri de 40%.

Dar să ne întoarcem puțin la agenția din Paris, care vinde într-un an bilete în valoare de circa 225 de mii de euro (252 de mii de dolari). Dacă luăm în calcul un cost mediu al biletului de 300 de euro și un program normal de lucru, asta înseamnă ca respectiva agenție, care are într-un an cheltuieli de peste 210 mii de euro, vinde în jur de 4 bilete/zi lucrătoare.

Potrivit datelor prezentate în raport, agențiile TAROM (externe și interne) aduc pierderi de circa 2,5 milioane de euro pe an.

  • centralizarea achizițiilor;
  • eficientizarea direcției tehnice;

”La Tehnic avem cele mai mari costuri din Europa. Peste 40% costuri, mai mari decât la orice companie din Uniunea Europeană”. Declarația îi aparține ministrului Lucian Bode. Despre necesitatea eficientizării acestei direcții care asigură mentenanța și reparația aeronavelor au vorbit mulți ministri și directori ai TAROM de-a lungul timpului, fără însă ca vreunul să facă mare lucru în acest sens, în ciuda numeroaselor nereguli constate de-a lungul timpului în funcționarea acestei direcții.

Numai din adoptarea acestor patru măsuri TAROM ar putea să-și reducă în perioda 2020-2029 cheltuielile cu 57,3 milioane de euro (64,2 mil. dolari).

Alte măsuri de eficientizare a activității propuse de experții PwC:

  • Scăderea costurilor cu combustibilul ca urmare a adoptării mai multor măsuri, precum aducerea în flotă a unor avioane mai noi și mai eficiente din punctul de vedere al consumului de carburant, renegocierea contractelor. TAROM plătește mai mult decât media pieței pentru kerosen atât pe aeroporturile naționale, cât și pe cele internaționale.
  • Renegocierea contractelor de handling.
  • Reducerea costurilor cu cateringul în contrapartidă cu oferirea posibilității pasagerului de a achiziționa contracost produse alimentare și generarea de venituri ancillary. Aici intră și unbundling-ul serviciilor existente (bagaj cala, selecția locului), dar și posibilitatea de a achiziționa alte produse sau servicii (vânzări duty free, oferirea de servicii de rezervare hotel sau închirieri auto etc).
  • Repoziționarea portofoliului de rute pe plan intern si extern.

Specialiștii PwC recomandă renunțarea la rutele care nu sunt profitabile și la zborurile unde gradul de încărcare este mic, dar și deschiderea unor noi rute care promit să fie profitabile, precum Antalya, Berlin, Manchester sau Zagreb.

Potrivit raportului, în următorii trei ani, obiectivul TAROM ar trebui să fie eficientizarea activității. Operarea de curse lung-curier, adică zboruri către Statele Unite sau China, ar trebui luată în calcul abia peste cel puțin 5 ani. Despre asta, G4Media a scris mai multe aici.

Adoptarea unor ample măsuri de eficientizare a companiei ar trebui să aducă transportatorului aerian de stat un profit operational de 35,7 milioane de euro (40 milioane dolari) în 2029, conchid specialiștii PwC.

Donează prin PayPal paypal icon
Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

17 comentarii

  1. TAROM e un dulap cu slugi de partid, intregi familii sunt angajate acolo.

    Scopul TAROM nu a fost niciodata sa fie profitabila, ci sa tina angajata clientela de partid.

    Daca vreti un TAROM care nu e o vechitura, care nu e o bataie de joc la adresa pasagerului, atunci votati cu oameni cinstiti.

  2. Numai daca elimina amantele si sinecuristii sint de ajuns, poate chiar mai trebuie angajati profesionisti…

    • Dar asa ceva nu se poate!
      Propun sa incepem sa dam afara din piloti, dupa aceea mai vedem.

  3. Nu am calatorit la Paris sau nu am venit de la Paris niciodata cu Tarom, numai cu AIR France(KLM e la aceleasi superlative!), alta lume…cred ca aici poate fi explicatia…lumea prefera Air France… in orice caz, francezii cu care am venit de la Paris la Bucuresti au spus clar: Air France de fiecare data!

    • Am fost eu cu tarom. Foarte ok. Ia tu airfrance si ingrasa burtile francezilor si asistatilor social algerieni. Invata de la francezi: pentru o tara ca afara foloseste compania locala! Romanii sunt cei prosti din galaxie, le au pe toate dar alearga mereu dupa strainisa se prosterneze ca niste sclaveti ce sunt!

    • Interesant. Eu de cate ori am zburat prin Paris, zborul din/catre Bucuresti a fost operat de Tarom, chiar daca am cumparat biletele de la Air France.

      Zborurile in sine sunt ok, mancarea nu mai e ce era acum niste ani…

    • Dacă nu ai călătorit niciodată cu Tarom, de unde știi ca la Air France? Francezii prefera întotdeauna companiile franceze pentru ca banii se întorc în Franța. La fel și germanii, austriecii etc. Numai noi suntem apreciem mai mult produsele altora decât ale noastre. Nu ca ar fi toate roz la Tarom…

  4. Iunie 2019: „Nepotism și secretomanie. Tarom ascunde un adevăr scandalos: toată familia Directorului general e angajată la compania de stat!
    Compania Tarom, care aparține statului român prin Ministerul Transporturilor, este o cloacă în care nepotismul face legea. Printre numeroasele clanuri care belferesc la Tarom se află cel al noului director general, Mareși Cărăvan.
    Soția și copiii directorului Mareși Cărăvan sunt angajați tot la Tarom, informează mai multe surse din interiorul companiei. Informația a apărut prima dată într-un document publicat de Cotidianul, care arată că 800 din cei circa 2.000 de angajați ai Tarom se află în diverse relații de rudenie: părinți, copii, frați, soți, cumnați, nepoți și afini.
    TAROM înregistrează mari pierderi financiare consistente de cel puțin 12 ani. Ultimele cifre făcute public, cele pentru anul 2017, indică pierderi de 172 de milioane de lei.
    Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, nu e deranjat de situația catastrofală de la Tarom. Și nici de nepotismul extrem practicat în companie.”
    https://ziaristii.com/tarom-ascunde-un-adevar-scandalos-toata-familia-directorului-general-e-angajata-la-compania-de-stat/

    Asa e in TOATE Companiile de stat, Posturile de conducere si cele din CA sunt in „familie” politica sau civila!

  5. Tarom are o groaza de sedii în toată tara, dar cu un management defectuos nu sunt închiriate. Nu mai zic de clădirea Tarom (cea abandonata) din fata aeroportului Otopeni, ar fi ieșit un hotel de 5 stele de rupea toate hotelurile din zona care fac profituri uriașe din cazarea personalului navigant.. Și altele, și altele…

  6. Eu zic sa incepeti cu cumnata lu Adrian Nastase, Rodica Odobescu care nu face nimic de 30 de ani decamd suge da la tarom. Asta primeste de la tarom 2 salari ca are doua contracte de munca pentru 2 posturi simultan. Asta e bataie de joc. Si cazancouc la fel.

    • Eu zic sa-i dea afara pe toti, sa retructureze TAROM dupa un Plan de Restructurare facut de un Manager din afara politicului sau a TAROM!
      Altfel, lalaiala specifica Companiilor de stat va continua!

    • Ungurii au rezolvat-o misto cu Malev…

  7. E rezultatul concret de afaceri …. romanesc! … pe care nici macar romanii nu îl consumă! E exact ceea ce sunteți! Vă reprezintă! E mentalitatea românească, cultura de afaceri și resursă umana! Așa e românește … E conștiința profesionala! .. supervizată de epoleți! Viziunea privind o companie nationala … mândria țării! asezonata cu drapel și patriotism!

  8. In cazul in care cineva ar fi de buna credinta , in ceea ce priveste directia tehnica Tarom ,
    ar trebui sa faca un Joint-Venture cu SR Technics , incepand de la pregatirea profesionala a personalului , si pana la dotarea directiei tehnice Tarom .

    • Ha ha ha … cineva de buna credinta la Tarom (la un nivel destul de inalt ca sa poata face ceva)… adica cineva care ar vrea sa-si strice postul caldutz si banos ca sa devina compania profitabila in urmatorii zece ani.
      Imi pare rau, dar nu merge …. cine ar vrea sa renunte la avantajele personale.
      De exemplu 4 calatorii gratuite dus-intors pe an pentru el si un membru al familiei oriunde in lume cu TAROM.
      Probabil de aici si „batalia” pentru deschiderea unor curse spre destinatii mai exotice … ca de weekend-uri in Dubai s-au cam saturat ….

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.