G4Media.ro

EXCLUSIV Zborurile către SUA mai așteaptă. Raport: TAROM nu ar trebui să…

EXCLUSIV Zborurile către SUA mai așteaptă. Raport: TAROM nu ar trebui să opereze zboruri lung curier mai devreme de 5 ani

În următorii trei ani, obiectivul TAROM ar trebui să fie eficientizarea activității. Operarea de curse lung-curier, adică zboruri către Statele Unite sau China, ar trebui luată în calcul abia peste cel puțin 5 ani, potrivit unui draft al raportului privind acordarea unui ajutor de stat către compania aeriană TAROM realizat de PwC luna trecută și obținut de G4Media. Sigur, asta în lipsa unei decizii politice care să nu țină cont de situația financiară proastă a companiei de stat. TAROM înregistrează pierderi din 2008 încoace.

Pe „termen lung (>5 ani) obiectivele TAROM ar putea fi deschiderea de rute long-haul către vest (e.g. New York) si către est (e.g.India, China) si transformarea OTP (Aeroportul Internațional Henri Coandă, n.red) într-un hub regional. Aceasta poate fi considerată o opțiune, doar după atingerea profitabilității și stabilizarea companiei, având în vedere faptul că anual costurile ar putea fi între 12 – 18 milioane USD (în funcție de modelul de operare, de sloturile primite și de capacitatea de a capta traficul)”, scrie în documentul citat.

Fostul șef al companiei aeriene de stat, Mădălina Mezei, declara, pentru Știrile PROTV, în urmă cu 2 luni că TAROM va avea din vara anului viitor zboruri către Statele Unite cu o aeronavă luată în leasing operațional pe o perioadă de șase luni cu posibilitate de prelungire. Același lucru era susținut și de ministrul transporturilor de la acea dată, Răzvan Cuc.

Însă, potrivit raportului întocmit în vederea justificării acordării TAROM a unui ajutor de salvare și a unui ajutor de restructurare, în următorii 3 ani compania aeriană de stat ar trebui să se concentreze pe eficientizarea activității prin:

– reînnoirea flotei în vederea scăderii cheltuielilor de combustibil și mentenanța;

– implementarea unbundling-ului prețurilor aferente serviciilor TAROM, pentru a concura mai eficient cu LCC 3. Repoziționarea portofoliului de rute pe plan intern, și, în plan extern, orientarea către destinații noi, în contextul concurentei semnificative pe cursele din Vest.

Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a declarat recent că Guvernul va solicita pentru TAROM Comisiei Europene acordarea unui ajutor de salvare de 47 milioane de euro şi unul de restructurare de aproximativ 110 milioane de euro.

„La Tarom lucrurile arată foarte rău, vom închide cu 190 de milioane de lei pierderi pe acest an şi avem disponibili în jur de 20 de milioane de euro în acest moment în cont. Avem rate la Boeing, avem în evaluare achiziţia de ATR, pentru că avem acel memoradum semnat şi este clar că avem nevoie de uniformizarea flotei.(..) Noi trebuie să restructurăm această companie, dar când spun restructurare nu mă gândesc la restructurarea pe care a făcut-o Cuc de exemplu, la un moment dat, a pornit restructurarea de la 1.700 de angajaţi şi a terminat-o la 1.900. Noi pe o procedură foarte clară, nu aşa cum au declanşat-o ei, că noi dacă continuăm şi reduceam 300 de posturi, 100 efectiv, ne trezeam daţi în judecată de toţi cei pe care îi dădeam afară şi câştigau în instanţă. Vom face un proces de restructurare foarte, foarte bine definit”, a declarat ministrul Transporturilor invitat într-o emisiune la B1 TV.

Ultimul an cu profit pentru compania aeriană, la care statul român prin Ministerul Transporturilor deține peste 97% din acțiuni, a fost 2007.

Pierderile TAROM din ultimii 6 ani:

  • 2018: 178.624.480
  • 2017: 172.355.725
  • 2016: 469.66.754
  • 2015: 274.26.980
  • 2014: 110.161.004
  • 2013: 130.167.730

Sursa: Ministerul Finanțelor Publice

Ajutorul de salvare, care potrivit documentului obținut de G4Media, se ridică la 47 de milioane de dolari ar putea fi acordat în cel mult 4 luni.

De un astfel de ajutor ar fi beneficiat și alte companii aeriene:

  • Air Berlin (150 mil. EUR) – împrumut acordat de o bancă de stat și garantat tot de stat
  • Blue Panorama Airlines (12 mil. EUR) – garanție de stat pentru un împrumut acordat de o bancă comercială;
  • LOT Airlines (100 mil. EUR ) – împrumut de la Trezoreria de Stat;
  • Condor (380 mil EUR) –împrumut acordat de o bancă de stat.

Scopul acordării unui astfel de împrumut este menținerea pe ”linia de plutire” a unei întreprinderi aflate în dificultate pe durata scurtei perioade necesare pentru elaborarea unui plan de restructurare sau de lichidare.

Ajutorul de restructurare, în schimb, implică realizarea unui plan de restructurare pe termen mediu – lung (maxim 5 ani).

Condiții:

  • Obligație de notificare: este necesară notificarea în prealabil la Comisia Europeană;
  • Obligație de contribuție proprie: min. 50% din suma solicitată (45% – excepțional) – pot proveni din vânzarea de active, reducere costuri, finanțare independentă;
  • Poate fi acordat inclusiv pentru modernizarea flotei, ridicarea gradului de încărcare, însă este necesară adoptarea unei serii de măsuri compensatorii.

Cazuri similare în care s-a aprobat: LOT Airlines, Czech Airlines etc.

  • Durată aprobare: între 3 luni– 1,5 ani.

Despre acordarea unui ajutor de stat companiei aeriene de stat se vorbește încă din luna martie a acestui an.

Potrivit documentului citat, TAROM reușește să vândă, în medie, doar 73% din locurile dintr-un avion. Load factorul TAROM este cu 10 puncte procentuale sub media IATA, spune documentul citat, deși numărul de pasageri a crescut în perioada ianuarie-octombrie cu 5% față de aceeași perioadă a anului trecut.

Documentul citat atrage atenția că foarte multe dintre rutele TAROM nu sunt profitabile. Excepțiile sunt puține: București-Sofia, București-Beirut, București-Bruxelles-Strasbourg.

La finalul anului trecut, compania aeriană de stat avea 1.910 angajați.

Citiți și:

Donează prin PayPal paypal icon
Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

1 comentariu

  1. Dragnea nu e interesat de stirea asta, ca America nu-l merită. Nici avion nu-i mai trebuie ca prietenii lui rămân agătati p’acolo, de gât.
    A zis ca si la bulgari e frumos, ca a gasit un cuibusor de nebunii lânga Russalka – la prietenii lui. Masini are berchet de la prietenu’ lui de la RAR

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.