G4Media.ro

DOCUMENT Peste 100 de anchete penale în derulare privind achizițiile din pandemie…

sursa foto: Inquam Photos/ George Călin

DOCUMENT Peste 100 de anchete penale în derulare privind achizițiile din pandemie / Unifarm a făcut achiziții fără nicio regulă de peste un miliard de lei și a rămas cu echipamente expirate de jumătate de miliard / Suma plătită pe vaccinuri, o necunoscută – raport comisia parlamentară de anchetă

Comisia parlamentară de anchetă privind achizițiile din timpul pandemiei arată, în raportul final, că sunt în derulare 102 de anchete penale privind achizițiile din pandemie. În această perioadă, Unifarm a făcut achiziții fără nicio regulă de peste un miliard de lei și a rămas cu echipamente expirate de jumătate de miliard, potrivit documentului care citează mai multe anchete ale Curții de Conturi. Suma plătită pe vaccinurile anti-COVID rămâne o necunoscută din cauza clauzelor de confidențialitate stabilite în negocierile la nivel european cu companiile producătoare, mai concluzionează raportul.

„La debutul anchetei parlamentare, informațiile existente în spațiul public conduceau la ideea că activitatea infracțională în legătură cu achizițiile publice a fost extrem de ridicată în perioada stărilor de alertă și de urgență. Această premisă a fost verificată cu date oficiale, obținute din comunicarea purtată cu Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție. La data de 28 februarie 2023, la parchete se aflau în lucru 102 dosare, în diferite stadii de soluționare (urmărire penală cu privire la faptă/față de suspect/inculpat)”, se arată în raportul comisiei.

Unul dintre dosarele penale deschise de DNA vizează achiziția în anul 2020 de echipamente și măști de protecție pentru Republica Moldova. Este vorba despre singura achiziție directă făcută de Ministerul Sănătății de la Unifarm, în valoare de peste 18 milioane de lei cu TVA.

În ceea ce privește achizițiile făcute de compania națională Unifarm, comisia constată că aceasta nu a respectat nicio prevedere legală privind achizițiile:

Au existat situații în care anumite entități nu s-au considerat autoritate contractantă în accepțiunea Legii 98/2016, dar au derulat achiziții – unele chiar la valori foarte mari, considerând că nu trebuie să respecte rigorile legislației în materie de achiziții publice, creând reguli proprii pe care, aparent, le-au mai și încălcat.

De exemplu, în perioada stărilor de alertă și de urgență, CN Unifarm SA a derulat achiziții în valoare de 1.076.825.235,00 lei, 15.752.314,06 EUR și 2.075,99 USD fără a se supune niciunei norme referitoare la derularea de achiziții publice (în temeiul Legii 98/2016 privind achizițiile publice), (…)

Cu privire la criteriul de evaluare utilizat cel mai frecvent și în baza căruia au fost desemnate ofertele câștigătoare, răspunsul companiei a fost următorul: «având în vedere termenele târzii la care compania a început achizițiile de materiale necesare combaterii COVID-19, respectiv după data de 15 martie (în condițiile în care OMS în data de 30.01.2020 declara stare de urgență pentru sănătatea publică la nivel internațional, din cauza infecțiilor cu noul Coronavirus) singurul criteriu de care s-a ținut cont a fost disponibilitatea acestor produse oriunde pe piața externă sau internă».”

În raport se precizează că, din cauza lipsei mari de astfel de produse la începutul pandemiei, prețurile la care Unifarm a făcut achizițiile au fost foarte mari. Ulterior, piața a fost inundată cu astfel de produse, iar Unifarm nu a mai putut să vândă echipamentele din stoc.

„În procesul-verbal din 13.01.2023, întocmit de Comisia centrală de inventariere, pus la dispoziția Comisiei de anchetă, sunt menționate valorile produselor expirate, însumând: 435.417.127,01 lei și valoarea produselor deteriorate: 83.728.184,66 lei”, se arată în raport.

Un caz aparte analizat de comisia de anchetă și aflat în lucru la DNA este achiziția unor utilaje din China pentru producția de măști, de către compania Romarm, specializată în producția de armament. În raport se arată că nici această achiziție nu a respectat legislația privind achizițiile publice. În plus, din cauza lipsei de experiență și expertiză a angajaților Romarm și a filialei acesteia Uzina de produse speciale Dragomirești, precum și din cauza defectării unor componente în timpul montajului, punerea în funcțiune a utilajelor a durat peste un an.

Apoi, nu a existat o producție de măști în sens juridic, ci doar produse realizate în procesul de testare și omologare. Acestea au fost totuși vândute, în baza unei autorizații de la Ministerul Apărării Naționale.

Utilajele și materiile prime au costat circa 8 milioane de lei. Au fost realizate peste 4 milioane de măști, din care au fost vândute circa 212 mii, pentru suma de 186 de mii de lei.

Utiliajele se află în prezent în conservare.

Comisia de anchetă a solicitat desecretizarea unui raport al Curții de Conturi privind achizițiile făcute de Romarm, procedură care este în desfășurare.

În ceea ce privește vaccinurile anti-COVID, Comisia de anchetă nu a putut stabili sumele cheltuite și pierderile, din cauza clauzelor de confidențialitate stabilite în negocierile la nivel european cu companiile producătoare.

Situația achizițiilor și stocurilor de vaccinuri:

România a revândut circa 5,6 milioane de doze de vaccinuri pentru aproape 59 de milioane de euro.

Din constatările transmise de Curtea de conturi către comisia de anchetă privind o serie de nereguli constatate la procedurile de achiziție a vaccinurilor, a rezultat că, pentru o anumită cantitate de vaccinuri Pfizer, Comisia Europeană a plătit un avans de 3,50 euro pe doză, iar prețul de livrare a fost de circa 11,20 euro pe doză, redus de la 12 euro pe doză.

Pentru vaccinurile Moderna, prețul final a fost de 22,50 USD pe doză – 4,50 USD avans plătit de Comisia Europeană și 18 USD preț unitar plătit de România.

„Coroborând constatările Curții de Conturi a României cu informațiile furnizate de către Ministerul Sănătății, deși nu rezultă care a fost prețul final plătit pentru toate vaccinurile achiziționate de România prin Comisia Europeană (35.455.180 doze), în cazul în care Comisia Europeană a plătit (în numele României) avansul aferent cantității contractate de vaccinuri (80.647.301 doze), prejudiciul adus bugetului UE pare a fi considerabil. Potrivit cifrelor oficiale, doar 17.009.914 de doze au fost utilizate și probabil cifrele reale sunt și mai reduse dacă luăm în considerare fenomenul infracțional de «vaccinare la chiuvetă»”, se arată în raport.

Comisia de anchetă notează că, dacă s-ar lua în considerare un avans de 3,50 euro pe doză pentru toate cele 80 de milioane de doze contractate în numele României, doar avansul plătit s-ar ridica la peste 282 de milioane de euro.

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...