G4Media.ro

Două asociații de magistrați: Aplicarea unor sancțiuni pecuniare României de CJUE riscă…

Două asociații de magistrați: Aplicarea unor sancțiuni pecuniare României de CJUE riscă să devină un fapt obișnuit, lipsa oricărei voințe politice în reformarea justiției va fi decontată de către contribuabili / România riscă pierderea unor sume imense de bani

Două asociații de magistrați critică autoritățile române pentru că n-au transpus la timp directiva privind spălarea banilor motiv pentru care statul român a fost sancționat cu plata unei amenzi de 3 milioane de euro de către Curtea de Justiției a Uniunii Europene. Asociația Forumul Judecătorilor din România și Asociația Inițiativa pentru Justiție atrag atenția că, în momentul în care fondurile europene vor fi condiționate de statul de drept, România riscă pierderea unor sume imense de bani. ”Lipsa oricărei voințe politice în reformarea justiției și alinierea sa la standardele europene urmând a fi decontată de către simplii contribuabili români”, se arată în comunicat.

Redăm mai jos integral comunicatul

”Asociația Forumul Judecătorilor din România și Asociația Inițiativa pentru Justiție au luat act de aplicarea, astăzi, 16 iulie 2020, a unei sancțiuni pecuniare României, în sumă forfetară de 3.000.000 de euro, de Curtea de Justiție a Uniunii Europene, ca urmare a netranspunerii în mod complet, în termenul prevăzut, a Directivei 2015/849 privind prevenirea utilizării sistemului financiar în scopul spălării banilor sau finanțării terorismului, care are scopul de a preveni utilizarea sistemului financiar al Uniunii Europene în scopul spălării banilor și al finanțării terorismului.

Situația nu este deloc surprinzătoare, existând alte directive al Uniunii Europene într-un stadiu similar (spre exemplu, Directiva 2014/42/UE a Uniunii Europene privind înghețarea și confiscarea instrumentelor și produselor infracțiunilor săvârșite în UE, Directiva 2016/343/UE privind consolidarea anumitor aspecte ale prezumției de nevinovăție și a dreptului de a fi prezent la proces în cadrul procedurilor penale sau Directiva 2017/1371/UE privind combaterea fraudelor îndreptate împotriva intereselor financiare ale UE prin mijloace de drept penal), obiect al unor acțiuni în constatare a neîndeplinirii obligațiilor de stat membru, declanșate de Comisia Europeană împotriva României.

Acestei prime sancțiuni pecuniare i se adaugă posibile alte urmări pentru refuzul statului român de a modifica legislația privind sistemul judiciar în scopul de a pune în aplicare recomandările tuturor entităților internaționale relevante (Comisia de la Veneția, GRECO, Consiliul Consultativ al Judecătorilor Europeni Consiliul Consultativ al Procurorilor Europeni, Comisia Europeană) care arată că în România statul de drept funcționează sub parametrii minimi acceptați într-o democrație consolidată.

În ultima perioadă, puterea legislativă și puterea executivă au ignorat total aspectele esențiale din rapoartele Comisiei Europene emise în cadrul MCV.

Nu s-a realizat niciun fel de progres real în legiferarea necesară pentru desființarea Secţiei de investigare a infracţiunilor din justiţie, revizuirea sistemului de numire și revocare a procurorilor-șefi și limitarea rolul ministrului justiției în aceste proceduri, simultan cu creșterea atribuțiilor Consiliului Superior al Magistraturii, abrogarea limitărilor cu privire la libertatea de exprimare, materializate în obligația de abținere a magistraților de la „manifestarea sau exprimarea defăimătoare în raport cu celelalte puteri ale statului”, revizuirea normelor privind răspunderea materială a magistraților, cât timp acestea ignoră garanţiile minime pentru independența justiției, sau reorganizarea Inspecției Judiciare, prin reconsiderarea rolului și a atribuțiilor inspectorului-șef, inclusiv abrogarea O.U.G. nr. 77/2018.

În plus, Președintele României a nesocotit flagrant rapoartele Comisiei Europene referitoare la respectarea avizelor negative ale Consiliului Superior al Magistraturii – Secția pentru procurori cu privire la numirea în posturi de conducere a procurorilor de rang înalt, până la instituirea unui nou cadru legislativ în conformitate cu recomandarea de punere în practică a unui sistem robust și independent de numire a procurorilor de rang înalt, pe baza unor criterii clare și transparente, cu sprijinul Comisiei de la Veneția.

De altfel, ignorarea rapoartelor Comisiei Europene emise în cadrul MCV a fost legată în spațiul public de îngrijorarea persistentă asupra managementului parchetelor care au gestionat dosare cu impact social (clasarea parțială din dosarul ”10 august” sau constatarea de Înalta Curte de Casație și Justiție a încălcării dreptului la liberă circulație al unui minor, prevăzut de art. 2 paragraful 2 din Protocolul nr. 4 la Convenția Europeană a Drepturilor Omului, ca urmare a unei dispoziții a Secției pentru Investigarea Infracțiunilor din Justiție).

Reiterăm faptul că recomandările și cerințele care figurează în rapoartele întocmite de Comisia Europeană, în temeiul articolului 2 din Decizia 2006/928, vizează atingerea obiectivelor de referință. Îndeplinirea acestor obiective de referință reprezintă o obligație de rezultat din partea României, iar rapoartele MCV sunt construite în jurul acestor obiective pe care România trebuie să le atingă, făcând corp comun cu decizia, presupunând obligații și angajamente concrete și precise.

Prin urmare, recomandările formulate de Comisie în vederea atingerii obiectivelor de referință, în baza principiului cooperării loiale, prevăzut de art. 4 par.3 din Tratatul privind Uniunea Europeană, trebuie luate în considerare de autoritățile române, tocmai în scopul realizării obiectivelor de referință stabilite în Anexa Deciziei 2006/928/CE și abținerii de la orice măsură de natură a le încălca sau a pune în pericol realizarea lor.

În acest context, noul regim de condiționalitate pentru acordarea de fonduri europene, ce va fi introdus pentru a aborda deficiențele evidente generalizate în ceea ce privește buna guvernanță a statelor membre cu privire la respectarea statului de drept, va determina pierderea de România a unor sume imense, care se vor alătura sancțiunilor pecuniare aplicate de Curtea de Justiție a Uniunii Europene, factorii politici refuzând să-și asume orice fel de răspundere, lipsa oricărei voințe politice în reformarea justiției și alinierea sa la standardele europene urmând a fi decontată de către simplii contribuabili români.”

Asociația Forumul Judecătorilor din România

judecător Dragoș Călin, co-președinte

judecător Lucia Zaharia, co-președinte

Asociația Inițiativa pentru Justiție

procuror Sorin Marian Lia, co-președinte

procuror Bogdan-Ciprian Pîrlog, co-președinte

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

18 comentarii

  1. Dincolo de voința politică, nu există printre magistrați multe caractere cu care să se facă reforma. În afară de bani, nu interesează pe nimeni nici o reformă, începând de la odioasa și neconstituționala CCR până la…ultima judecătorie. Fără caractere…nu există lege bună, nici la parlament nici în Justiție.

  2. Deci ăștia ne fură de două ori. O dată când fură banii publici, a doua oară când plătim amenzi pentru ei.

    • Fină observație. Care mă face să mai adaug un motiv, pe lângă vele două ( cazul DIICOT cu 10 August / DNA-ul pădurilor ) ca să uit de actualul guvern și partidul din care a crescut. SEcko jedno…un psd galben.

  3. fratii micula ne-au spoliat de un miliard de euro (jumatate ei, jumatate dobanzi la imprumutul facut sa le platim)
    daca plateste poulimea, ii doare-n basca pe asa zisii conducatori.

    vrei sa protestezi? iti da in gura gaz si pulane-n cap danjarmul.
    sistemul de justitie ii protejeaza !

  4. E o chestiune de lungă durată, cu izolare în UE a României. Clasa politică pare să-şi fi rezervat nu numai apanajul corupţiei ci şi pe cel de a reprima violent protestele anticorupţie.

  5. PNL PSD ACEEASI COCINA DE PORCI

  6. Tudorel Buborel si Dancila, scoateti banii. V-ati plimbat pe banii statului pe la Bruxelles cu alaiul sau amanta dupa voi si acuma platesc prostii incompetenta voastra.

  7. Mi se pare normal ca poporul să plătească, fiindcă poporul alege conducerea ţării.

    De ce se votează cu PSD şi PNL când existā USR/PLUS?

  8. Tudorele scoate banii din cabinetul notarial de la prostovanul de fii-tau si plateste-ti nesimtirea. Dragnea, vinde porcii lui fii-tau si da banii inapoi. Nu este normal sa plateasca oamenii muncitori pt jaful si nesimtirea voastra. PS Veorico, ti-au ramas niste economii de la Parlamentul European. Jigodiilor!

  9. Ei si ce daca?!
    Ca doar NU platesc ei din buzunarele lor!!
    NU le pasa, NU plateste nici Ciolacu, nici Cazanciuc, nici Alferd Simonis, nici Tariceanu, nici Ponta, lor oricum le pute orice Cerinta a UE referitoare la lupta anti-coruptie!
    ORICE!!!

  10. E chiar atit de greu sa observam ca avem cel mai UNSUROS ministru al justitiei din toate timpurile? Tudorel Toader era doar ticalos dar Catalin Predoiu este si ticalos, si unsuros, si toxic. El , ca ministru al justitiei trebuia sa faca un proiect de lege care sa satisfaca directiva europeana de lupta impotriva spalarii banilor. Daca pica in Parlament era clar vina PSD-ului dar guvernul ar fi fost exonerat de raspundere. A facut ceva? N-a facut nimic. Timp ar fi avut? Berechet, din noiembrie 2019 pina in prezent. Tot lui Catalin Predoiu ii datoram si clasarea dosarului 10 August. Pai ar fi indraznit sefa DIICOT sa faca asa ceva fara consimtamintul lui Predoiu? Cind stia ca , mai nou, ministrul justitiei o poate zbura din functie scurt asa cum a fost zburata Kovesi? Oameni buni, treziti-va! Avem in acest Predoiu un INFILTRAT decis sa torpileze si bruma de credibilitate a guvernului Orban. Ăsta trebuie urgent dat afara si trimis sa pasca porcii pina nu-l gratiaza si pe Dragnea, caci ar face-o cu o nonsalanta indescriptibila.

    • Va inselati, condamnarea cu pricina e pentru o perioada in care Predoiu nu era Ministru. Acum exista reglementarea ceruta, dar s-a facut tarziu. Asta e chestiunea.

    • Pai, daca NU intelegeti NIMIC din ce cititi, de ce comentati?!
      Proiectele legislative ale Minsiterului Justitiei pentru Transpunerea Directivelor UE mentionate de Predoiu in Scrisoarea publica din 14 Iulie 2020 catre Ciolacu EXISTA si sunt TOATE deja DEPUSE la Parlament, scrie clar in Scrisorica lui Predoiu, acel Pl-x nr. 180/2019(de EXEMPLU!) inseamna Proiect legislativ DEPUS si care a PRIMIT acel Cod la Inregistrarea in Parlament!
      Nu mai comentati, daca NU aveti habar!!

      Uite-l aici pe Site-ul Camerei deputatilor, e depus la Camera deputatilor din 26.03.2019:
      http://www.cdep.ro/pls/proiecte/upl_pck2015.proiect?cam=2&idp=17777

      La fel, le puteti gasi singur pe TOATE celelalte Pl-x nr. … , mentionate de Predoiu in Scrisorica din 14 Iulie, in TOTAL sunt 4 Pl-x nr. si sunt PUBLICE pe Site-ul Camerei deputatilor, au INTARZIERI de peste 1 AN!!
      Sper sa pricepeti ceva, desi ma indoiesc sincer!!

    • Zilele trecute, in 14 Iulie 2020, Cătălin Predoiu i-a cerut lui Marcel Ciolacu a 2-a oara, printr-o Scrisoare publica, transpunerea în legislaţie a unor Directive Europene în legătură cu operaţionalizarea Parchetului European(care va fi condus de Codruta Kovesi).
      Erau mentionate 3 Directive Europene, plus Regulamentul European pentru Institutirea Parchetului European!
      Cele 3 Directive erau DEPASITTE DE multa vreme, ca Termene, iar la Regulamentul pentru Parchetul European nu am gasit Termenul!
      Una dintre Directivele mentionate in Scrisoarea lui Predoiu catre Ciolacu, care zac la Camera deputatilor, e aceasta Directiva a spalarii banilor, macelarita de PSD-ALDE in Parlament, intr-o forma departe de Cerintele Directivei Europene, adica FIX asta pentru care Romania va PLATI 3 MILIOANE Euro PENALIZARI, din BANII nostri, ca pe escrocii din PSD nu ii arde la ce Venituri au!
      TOATE Directivele mentionate in Scrisorica lui Predoiu catre Ciolacu au legatura cu Lupta anti-coruptie, spalarea banilor si implicit Parchetul European!
      Pentru TOATE 4 exista in Parlamentul Romaniei depuse 4 Proiecte Legislative, depuse de Ministerul de Justitie, Proiecte care ZAC efectiv nebagate in seama la Camera Deputatilor, camera decizionala!
      E evident ca PSD Ciolacu NU vrea sa le puna in discutie!
      Uite:
      https://www.g4media.ro/catalin-predoiu-ii-cere-lui-marcel-ciolacu-transpunerea-in-legislatie-a-unor-directive-europene-in-legatura-cu-operationalizarea-parchetului-european.html

  11. Amenda asta de 3 Milioane de Euro primita de Romania e doar inceputul!
    Zilele trecute, in 14 Iulie 2020, Cătălin Predoiu i-a cerut lui Marcel Ciolacu a 2-a oara, printr-o Scrisoare publica, transpunerea în legislaţie a unor Directive Europene în legătură cu operaţionalizarea Parchetului European(care va fi condus de Codruta Kovesi).
    EPredoiu mentiona 3 Directive Europene, plus Regulamentul European pentru Institutirea Parchetului European, fix cele mentionate in Comunicatul de azi al Forumului Judecatorilor!!
    Cele 3 Directive erau DEPASITTE DE multa vreme, ca Termene, iar la Regulamentul pentru Parchetul European nu am gasit Termenul!
    Una dintre Directivele mentionate in Scrisdoarea lui Predoiu catre Ciolacu, care zac la Camera deputatilor, e aceasta Directiva a spalarii banilor, macelarita de PSD-ALDE in Parlament, intr-o forma departe de Cerintele Directivei Europene, adica FIX asta pentru care Romania va PLATI 3 MILIOANE Euro PENALIZARI, din BANII nostri, ca pe escrocii din PSD nu ii arde la ce Venituri au!
    TOATE Directivele mentionate in Scrisorica lui Predoiu catre Ciolacu au legatura cu Lupta anti-coruptie, spalarea banilor si implicit Parchetul European!
    Pentru TOATE 4 exista in Parlamentul Romaniei depuse 4 Proiecte Legislative, depuse de Ministerul de Justitie, Proiecte care ZAC efectiv nebagate in seama la Camera Deputatilor, camera decizionala!
    E evident ca PSD Ciolacu NU vrea sa le puna in discutie!
    Uite:
    https://www.g4media.ro/catalin-predoiu-ii-cere-lui-marcel-ciolacu-transpunerea-in-legislatie-a-unor-directive-europene-in-legatura-cu-operationalizarea-parchetului-european.html

    Parerea mea: Riscul ca Romania sa NU aiba acces la fondurile UE din acest motiv e urias, escrocilor din PSD-ALDE-PRO-Romania NU le pasa, TREBUIE ca Presedintele Johannis sa iasa, sa anunte PUBLIC Riscul urias si sa ii toace zi de zi pana Ciolacu va anunta ca aceste proiecte legislative devin prioritare la Camera Deputatilor, altfel Predoiu va tot trimite Scrisorici catre Marcelica Ciolacu de la PSD!!

    • La regulament nu o sa gasiti termen pentru ca regulamentele nu se transpun, se aplica direct.

    • @codo: Nu e asa, in Scrisorica lui Predoiu catre Ciolacu exista mentionata Initiativa Legislativa a Minsiterului Justitiei pentru trasnpunerea Regulamentului 2017/1939 pe tema Parchetului Eurpean, are Inregistrarea la Camera Deputatilor cum e mai jos:
      PL-x nr. 180/2019, Proiect de Lege pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr.8/2019 privind unele măsuri pentru aplicarea Regulamentului (UE) 2017/1939 al Consiliului din 12 octombrie 2017 de punere în aplicare a unei forme de cooperare consolidată în ceea ce priveşte instituirea Parchetului European (EPPO).
      Gasiti mai jos Parcursul legislativ:
      http://www.cdep.ro/pls/proiecte/upl_pck2015.proiect?cam=2&idp=17777

      E clar Initiativa legislativa depusa de Minsietrul Justitiei pentru transpunerea Regulamentului 2017/1939 al Consiliului UE pentru Institutirea Parchetului general!
      Deci, Regulamentul trebuie transpus, dar CUM nu exista Termen, uite ca Marcelica Ciolacu tot il amana, ori acolo in acel regulement sunt niste Institutii care trebuie sa existe la nivel national, care au Responsabilitati, niste Functii cu Responsabilitati specifice, iar Romania pentru ca NU l-a transpus in Legislatie nationala NU are aceste Institutii si Functii!
      Din acest motiv am fost surprinsa ca nicaieri nu am gasit Termen in Directiva pentru Institutirea Parchetului European!
      Cel putin stiind ispravile Romaniei in materie, trebuia TERMEN!

    • @ codo: M-am uitat pe parcursul legislativ la Camera Deputatilor, Initiativa legislativa PL-x nr. 180/2019, Proiect de Lege pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr.8/2019 privind unele măsuri pentru aplicarea Regulamentului (UE) 2017/1939 al Consiliului din 12 octombrie 2017 de punere în aplicare a unei forme de cooperare consolidată în ceea ce priveşte instituirea Parchetului European (EPPO) a ajuns la Camera Deputatilor(Camera Decizionala) in 27.03.2019.
      La Camera deputatilor a Primit Avize de la TOATE Comisiile, mai putin de la Comisia Juridica, unde a fost solicitat Aviz inca din 27.03.2019, dar NICI AZI Comisia juridica NU a dat Avizul!
      Zace in sertarele Camerei Deputatilor de 1 AN si aproape 4 LUNI!!
      Uite:
      https://senat.ro/legis/lista.aspx?nr_cls=L117&an_cls=2019