G4Media.ro

Diesel sau benzină? Cuplu sau cai putere? Consum mic sau întreținere ieftină?…

sursa foto: Pexels

Diesel sau benzină? Cuplu sau cai putere? Consum mic sau întreținere ieftină? Cum alegi motorul potrivit

Majoritatea șoferilor/cumpărătorilor de autovehicule s-au confruntat la un moment dat cu această dilemă. Ambele tipuri de motoare oferă o serie de avantaje și dezavantaje, iar în acest articol vom face o scurtă comparație menită să vă ajute în procesul luării unei decizii.

Toate informațiile din acest text sunt furnizate de către experți auto din echipa carVertical. Aceștia analizează mii de rapoarte VIN în fiecare lună și utilizează datele obținute pentru a crea statistici, sfaturi de achiziție, aflarea defectelor comune specifice unui model și multe altele.

Avantaje și dezavantaje ale motorului Diesel

1. Consum. De departe cel mai atractiv aspect al acestor propulsoare, consumul este unul redus indiferent de cilindree sau putere, comparativ cu rivalii acestora pe benzină.

Dacă circulați mulți km în regim extraurban, motorul Diesel este o alegere înțeleaptă deoarece veți economisi sume consistente datorită economiei de carburant. Mare atenție la calitatea motorinei deoarece alimentarea cu un combustibil de proastă calitate poate avea urmări severe asupra motorului și va atrage după sine reparații scumpe.

2. Mentenanță. Întreținerea acestui tip de motor nu este una foarte costisitoare atât timp cât este exploatat corect și utilizat în scopul în care a fost creat.

Dacă autovehiculul cu motor Diesel parcurge distanțe mari în afara orașului, acesta va rezista mulți kilometri fără investiții majore. În schimb, mersul în condiții de trafic urban poate produce acumulări de funingine, filtre de particule înfundate și defecțiuni ale turbocompresorului.

Propulsoarele pe motorină nu necesită un schimb periodic al bujiilor și sunt construite din aliaje mai trainice, însă diversele lor anexe sunt predispuse să se defecteze.

Astfel, este imposibil de spus în cazuri particulare cât veți cheltui pe întreținerea acestui motor, însă ca regulă generală, motorina premium și ieșirile extraurbane vor prelungi viața componentelor și vor scuti reparații costisitoare.

3. Putere/cuplu. Este un lucru bine-cunoscut că motoarele Diesel sunt proiectate să transporte încărcături voluminoase fără prea mare efort. Din acest motiv ele pun în mișcare majoritatea vehiculelor grele (trenuri, camioane, tractoare).

Când vorbim despre automobile, aceste propulsoare își îndeplinesc sarcina relaxat, indiferent de numărul de pasageri sau activarea sistemului de climatizare. Puterea este constantă, iar urcatul rampelor nu este aproape niciodată o provocare.

Majoritatea motoarelor Diesel oferă cifre bune de cuplu, indiferent de cilindree datorită supraalimentării cu unul sau mai multe turbocompresoare.

În ultimii ani însă, acest considerent este mai mult sau mai puțin justificat deoarece un motor turbo pe benzină oferă cifre de putere/cuplu asemănătoare, compromisul fiind consumul de carburant.

4. Preț de achiziție. Când optăm pentru un model cu propulsor Diesel, prețul de achiziție va fi unul mai ridicat. În general, diferența de preț pentru un autoturism din gama compactă va fi cuprinsă între 1500-3500 €. Vă recomandăm să stabiliți clar care va fi scopul mașinii și în ce regim veți circula cel mai frecvent.

Dacă veți conduce, de exemplu, 80% extraurban, motorul Diesel este câștigător, dar dacă achiziționați mașina pentru trafic urban și concedii, un motor turbo pe benzină va fi suficient.

5. Zgomot. Din cauza modului lor de funcționare, propulsoarele pe motorină emit zgomote mai pronunțate față de cele pe benzină. De exemplu, raportul de compresie al unui motor Diesel variază între 14:1 și 24:1, în vreme ce un motor pe benzină aspirat natural obține valori cuprinse între 6:1 și 11:1.

Aceste cifre ne arată că prin construcție, motorul Diesel este mai puternic, motorina neavând nevoie de o bujie care să aprindă amestecul de carburant și aer ca în cazul benzinei.

Din păcate, această putere în plus va produce zgomote ce se vor accentua odată cu vârsta mașinii. Motoarele moderne beneficiază de diverse inovații pe partea de insonorizare, dar chiar și așa, acestea vor produce un oarecare disconfort auditiv. Mai mult decât atât, trepidațiile vor fi mai prezente în habitaclu decât în cazul motoarelor pe benzină.

6. Poluare. În anul 2015, Volkswagen a avut mult de suferit de pe urma scandalului Dieselgate. Motoarele erau programate să funcționeze diferit când era detectată o activitate menită să măsoare poluarea, de exemplu, un test în laborator. Acest lucru a fost sesizat de către Agenția pentru Protecția Mediului a Statelor Unite, iar reprezentanții Volkswagen au admis această activitate frauduloasă, cerându-și scuze în mod public.

De atunci, toate motoarele Diesel sunt privite cu o oarecare circumspecție deoarece acestea emană pe evacuare oxizi de azot, denumiți generic NOx.

Oxizii de azot sunt toxici pentru organismul uman, cauzând boli grave, inclusiv cancer pulmonar.

Aceste emisii poluante sunt reduse semnificativ prin sisteme precum DPF (Diesel Particulate Filter), însă aceste piese sunt scumpe de înlocuit și sensibile la condusul în condiții de trafic bară la bară.

Avantaje și dezavantaje ale motoarelor pe benzină

1. Fiabilitate. Motoarele pe benzină, cu precădere cele aspirate natural, sunt renumite pentru fiabilitatea de care dau dovadă în timp. Desigur că există și excepții, însă aceste propulsoare nu necesită un anumit stil de condus sau condiții de trafic favorabile pentru a funcționa corespunzător.

Motorul pe benzină are mai puține anexe predispuse să cedeze, iar în cazul exemplarelor mai complexe, defecțiunile vor fi mai rare datorită arderii mai „curate”.

Benzina este un solvent care necesită aprinderea prin scânteie electrică de la o bujie, în vreme ce motorina este un ulei ce explodează datorită compresiei. Dacă alimentați cu benzină de calitate, aceasta va arde uniform, cu autoaprindere minimă și astfel viața motorului va fi prelungită.

Totuși, motoarele pe benzină sunt predispuse să consume ulei, lucru ce se va traduce prin emanarea unui fum gri-albăstrui și implicit, poluare. Remedierea consumului de ulei este de obicei costisitoare (prețul unei segmentări variază între 500 și 2000 € sau mai mult, după caz).

Dacă achiziționați o mașină cu motor pe benzină la mâna a doua, vă recomandăm o verificare specializată pentru a vă asigura că nu aveți de efectuat o reparație foarte scumpă.

2. Putere. În trecut, motoarele pe benzină (aspirate natural) ce echipau mașinile cele mai populare aveau valori de putere destul de nesatisfăcătoare (în jur de 75-100-110 cp la 6500-7000 rpm și ~ 150 nm la 3800-4000 rpm). Din acest motiv era nevoie să se circule într-un regim de turații mare pentru a obține puterea, lucru ce atrăgea după sine un consum ridicat și un zgomot exagerat.

În prezent, majoritatea producătorilor oferă motoare turbo pe benzină, obținând cuplul maxim (170-250nm) la turații mult mai joase (1800-2750rpm), puterea maximă (cp) fiind, de asemenea, livrată constant.

Datorită introducerii turbocompresorului, discuția Diesel vs benzină la capitolul putere este mai puțin relevantă, cifrele fiind deseori asemănătoare, chiar și în cazul motoarelor pe benzină în 3 cilindri. Cât despre fiabilitatea noilor motoare de 1 litru, rămâne de văzut în viitor, însă în acest caz, garanțiile producătorilor sunt un must-have.

3. Consum. Valorile de consum declarate de către fabricanți sunt orientative și obținute în situații ideale. Astfel, nu este ieșit din comun ca un motor pe benzină să consume și 14l/100km pe timp de iarnă în reprize scurte, intraurban.
Totuși, dacă se circulă economic și/sau la drumuri mai lungi, diferențele de consum dintre benzină și Diesel sunt neglijabile. Datorită noilor tehnologii, motoarele pot „dezactiva” 1-2 pistoane pentru a salva carburant, se pot folosi de sistemul start&stop sau pot fi chiar echipate cu un sistem hybrid/mild hybrid.

De asemenea, dacă sunteți îngrijorați de consumul ridicat al unui autoturism cu motor pe benzină, puteți opta și pentru achiziționarea unui exemplar nou, dotat cu alimentare GPL sau o puteți instala pe autovehiculul pe care îl dețineți.

Este de reținut că instalația GPL trebuie montată într-un service specializat și uneori, atrage după sine restricția de parcare în unele parcări subterane.

4. Zgomot și poluare. Dacă nu doriți să instalați o evacuare sport sau să vă anulați catalizatorul, motoarele pe benzină tind să fie semnificativ mai silențioase decât rivalii lor din gama Diesel.

Poluarea este reprezentată de valorile de CO2 (g/km) care sunt mai ridicate decât în cazul motoarelor Diesel, însă motoarele pe benzină emană mult mai puțini oxizi de azot. Mai nou, și motoarele pe benzină sunt dotate cu filtru de particule (Gasoline Particulate Filter – GPF), reducând atât poluarea cât și zgomotul.

Scurtă comparație între motoare Diesel vs motoare pe benzină

Rezumând avantajele și dezavantajele enunțate mai sus putem trage următoarele concluzii :

  • Motoarele Diesel consumă puțin, dar sunt mai pretențioase la carburant și poluează;
  • Motoarele pe benzină consumă mai mult, dar nu emană substanțe atât de nocive omului;
  • Traficul urban este contraproductiv pentru Diesel și costisitor pentru benzină;
  • Reparațiile sunt mai diverse și mai scumpe la Diesel;
  • Un benzinar uzat este la fel de poluant sau mai poluant decât un motor Diesel de generație nouă;
  • Diesel-ul este mai scump la achiziție, dar cheltuielile se pot amortiza în consumul de combustibil;
  • Turbo Diesel și benzina turbo au valori de putere/cuplu asemănătoare, decizia fiind bazată mai mult pe preferințe;
  • Zgomotul este mai deranjant la Diesel decât la benzină.

Așadar, ambele tipuri de motoare își pot duce la îndeplinire scopurile, iar atât timp cât sunt întreținute și exploatate corespunzător, nu vor fi prea curând o problemă pentru mediu sau bugetul proprietarului.

În final, decizia este luată în funcție de o serie mai lungă de factori, pornind de la preț și până la scop sau preferințe personale. Dacă ar fi să desemnăm un câștigător dintre cele două am alege, probabil, motorul turbo pe benzină.
Situația neclară și diferitele probleme ale motoarelor Diesel la ora actuală înclină balanța spre motorul pe benzină turbo, însă nu știm ce ne rezervă viitorul.

Nota: Articol susținut de CarVertical în cadrul unui parteneriat necomercial cu G4Media.ro

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

24 comentarii

  1. Diesel e o tehnologie depasita; nu mai promovati degeaba motoare poluante si depasite, induceti lumea in eroare. In toate orasele civilizate diesel-ul e incet incet scos din uz.
    Electricele sunt viitorul. Nu o spun eu, o spun toti producatorii mari auto.

    • electricele vor fi viitorul cand poluarea cu producerea bateriilor va fi ZERO, daca toti se dau verzi si eco.

    • Hai lasa ca nu face nimeni fabrici de baterii in romania. Iar altii au grija de tara lor. Deci sa nu o dam de pereti.

  2. Diesel e viitorul

  3. Diezel polueaza de pana la 30 de ori mai mult in privinta particulelor foarte periculoase decat motorul pe benzina…

  4. Si motoarele pe benzina emana NOx, ba chiar emisia este maxima la amestecul stoichiometric tipic, dar este redus prin catalizatorul in 3 cai. La diesel insa, din cauza arderii sarace, oxigenul nears prezent in gazul de evacuare impiedica reducerea NOx. Iar pentru asta iti trebuie ori un LNT, ori un SCR. Si nu DPF.

  5. Un articol si despre motoarele cu GPL? (din fabrica sau adaugat ulterior)

  6. Disperare!
    Se sfârșește lumea. Combustiei interne.
    In anul 2020 numai un struț ar fi capabil să compare tipuri de propulsoare fără să pună pe listă electricele.
    Ar trebui marcate mai clar „articolele” care sunt de fapt publicitate.

  7. Bicicleta poate fi o obtiune de actualitate in localitate iar pe viitor o retea de trenuri de mare viteza ( aici este de discutat asupra proiectiei de timp ).

  8. Când va aud cu electricele, îmi vine sa ma dau cu capul de pereți. Ce dracului faci în România cu electrica?! Și -a luat un prieten de-ai mei ca să fie și el cool, și acum se plânge că nu găsește cumpărător să scape de ea. A stat mai mult prin benzinării să încarce, decât la volan, și murea de cald în ea, că nu-și permitea să țină AC pornit. Electrică în România poate peste 20 de ani.

    • Trebuie sa te organizezi puțin. Dacă nu ai priza acasă și nici un punct de încărcare în apropierea casei atunci da, trebuie sa mai aștepți cu electrica.
      Dar dacă le ai, nu ai motiv sa nu-ți iei electrica.
      AC ma lasă rece la figurat, nu la propriu. Urăsc sa-l folosesc știind ce face climatului, mai degrabă pornesc doar un ventilator.

    • Cum faci o vacanta cu o electrica? In cate zile faci cu electrica sa zicem Bucuresti-Wien?
      Cu electrica zici ca mergi cu postalionu’! Si cu ala cred ca ajungi mai repede ca trebuie sa schimbi doar caii!
      Daca electricele erau o varianta castigatoare dezvoltarea lor incepea de acu’ mai bine de 100 de ani cand le inventă nenea Porsche.

    • Am electrica de un an si jumatate. Am facut 12600 km cu ea. Am mers cu ea din Romania pana in Belgia si din Belgia pana in sudul Frantei. In principiu fac dublu ca timp, dar asta imi permite sa descopar locuri, orase, sa ma bucur si de drum nu doar de destinatie. E o alegere, slow travel. Nu gonesc pe autostrazi, mananc si beau cafeaua relaxat, nu ma iau la intoarcere cu bombardierii si nu poluez planeta. Desi pare ca pierd mai mult timp pe drum, sper sa traiesc ceva mai mult si sa recuperez.
      In acelasi timp masina mea (Zoe) e o generatie ceva mai veche, se incarca greu, (cam 2.5-3 ore pt un ‘plin’). Daca mai stateam un an si cumparam noul Zoe la aceiasi bani, se incarca sensibil mai rapid. Ca si la telefoane, tehnologia bateriilor si timpii de incarcare se imbunatatesc constant. Stau la bloc, nu am garaj si nu incarc masina decat la supermarket sau mai rar la borne publice.

      Nu regret nicio secunda ca am luat masina, vad din ce in ce mai multe biciclete electrice, scutere, etc. Electricele sunt deja prezentul, o certitudine, nu viitorul. E o chestie de timp pana diesel-ul va disparea – cel putin la masinile mici. Diesel-ul a fost de la inceput pt tractoare, locomotive, tiruri, vapoare, etc. Sper sa se gaseasca solutii chiar si pt transportul de mare tonaj sa dispara de tot motoarele diesel si in timp toate motoarele ICE.

  9. Dacă articolul apărea acum 10-15 ani mai mergea, dar acum e de râs. Mașinile cu motoare diesel sunt deja interzise în multe zone ale orașelor vest-europene , dieselul e pe ducă. Faptul că în România se aduc pe bandă rulantă tigăi (în special beemveuri) din Vest pe motorină nu înseamnă că nu s-a terminat cu dieselul. Benzină (încă o perioadă), hibride și electrice…

  10. Dezamagitor. Cum se poate ca in 2020 voi sa nu treceti macar in revista optiunile de motorizarea electrica? Ce sa mai spui de hibrid…
    E firesc sa scrieti articole pentru clienti dar adaptati aceste subiecte la realitatea lui 2020.
    Fie ca ne place unora sau nu masinile electrice sunt viitorul.
    Succes.

    • Ia vezi ce investiții trebuie în viitor că tu și gașca de prieteni, când mergeți la o cabană la munte cu electricele, sa5le puteți încărca, toți, peste noapte 🙂
      Tehnologia viitorului este electrică, dar se numește fuel cell, nu baterie.

    • Exact Miki, toate cabanele la munte au stație de hidrogen pentru fuel cell, pe când prize electrice de unde?

  11. Pt. Romania, bicicleta e cea ma sfanta solutie. 🙂

  12. Diesel e de departe cea mai buna alegere! Consum redus ,cuplu mare, fiabilitate mare ,intretinere ieftina!

  13. Deocamdată mașinile electrice sunt doar o alternativă valabilă doar pentru o minoritate minusculă de verzi. De îndată ce o transpui la utilizare de masă se prăbușește: trebuie mărită enorm puterea instalată disponibilă pe timp de noapte a centralelor electrice; trebuie refăcută toată rețeaua de distribuție casnică pentru a face față unor puteri mult mai mari. Exemplele pot continua. Nimic din asta nu e eco.
    Vreți eco? Mersul pe jos, bicicleta, căruța, barca cu vâsle, parapanta.

  14. Ati uitat de masinile elctrice si hibride.

  15. va sugerez subiect nou: nemteasca second hand sau logan nou? ndestul de original, nu?