G4Media.ro

Dezvăluirile jurnaliștilor maghiari: Știri false difuzate în campania lui Orban

Dezvăluirile jurnaliștilor maghiari: Știri false difuzate în campania lui Orban

Odată terminate alegerile din Ungaria cu victoria naționalistă și populistă a lui Viktor Orbán, jurnaliștii canalului de stat MTVA, care are un buget anual de 250 de milioane de euro, spun că mesajul partidului de guvernământ a fost difuzat non-stop pe toate canalele de televiziune, folosind chiar informații false cu scopul de a-i pune într-o lumină proastă pe migranți și pe solicitanții de azil, scrie Corriere della Sera.

La 7 aprilie, când un microbuz condus de un german instabil mental a intrat în mulțimea de la Münster, televiziunea a vorbit despre un atac terorist islamic. „Nu am văzut niciodată așa ceva, era o minciună sfruntată“, a mărturisit publicaţiei The Guardian un angajat al televizunii care a cerut să-şi păstreze anonimatul.

Partidul de guvernământ Fidesz şi-a focusat întreaga campanie pe sentimentul de teamă referitor la  o invazie a migranților periculoşi. Iar telejurnalele au alimentat focul difuzând vechi imagini ale confruntărilor dintre refugiați și poliție de la granița sârbo-ungară sau cu cele ale refugiaților înghesuiți la Budapesta în 2015, totul condimentat cu lista atacurilor teroriste din Europa. „Toleranții erau criticaţi, în timp ce pozițiile anti-migrație erau prezentate ca fiind singura opţiune valabilă“, a spus un alt reporter.

Reporterii lui Orban aveau o listă de cuvinte-cheie pe care le utilizau mereu. „Uneori, regizorul venea în cameră și ne dicta cuvânt cu cuvânt un articol pe care cineva i-l spunea la telefon. Nu știm cine se afla la celălalt capăt al firului”, a spus un reporter. În acelaşi timp soseau şi directive precise privind numele politicianului sau activistului care trebuia atacat, de la omul de afaceri George Soros la fostul deputat “verde”, Márton Gulyás, care a fost acuzat anul trecut că ar fi organizat o dezbatere pentru a invita populația să intre în conflict cu poliția. „O teză ridicolă – a comentat Gulyás -, scopul nostru a fost acela de a protesta împotriva guvernului, dar într-un mod pașnic.“

Biroul prim-ministrului neagă orice presiune: „Nu avem niciun control asupra mass-media“, a declarat un purtător de cuvânt al lui Orban ziarului Guardian. Cu toate acestea, în ultimii opt ani, liderul Fidesz și-a asigurat sprijinul ziarelor, al televiziunii și al radioului şi cu ajutorul unor amici oameni de afaceri, așa cum a făcut şi președintele Recep Tayyip Erdogan în Turcia.

La două zile după victoria electorală a lui Orban, a fost închis ”Magyar Nemzet Orban”, unul dintre puținele ziare care criticau guvernul. Publicaţia făcea parte din grupul media al lui Lajos Simicska, fostul trezorier al partidului Fidesz, care a construit imperiul economic al partidului de guvernământ din Ungaria şi care cu doi ani în urmă a intrat în coliziune cu premierul. Oligarhul a fost exclus din contracte și grupul său media- ziarul, săptămânalul, postul radiofonic și televiziunea – au început să critice cu asprime regimul Orban.

Miercuri, revista pro-guvern Figyelo a publicat o listă cu numele a 200 de persoane „plătite de Soros pentru a răsturna guvernul și a-i aduce pe migranți“. Printre aceştia se află şi membrii unor organizații umanitare precum Amnesty International, jurnaliști de investigație precum András Peto şi profesori de la Universitatea Central Europeană. Paradoxul constă în faptul că unele dintre persoanele aflate pe listă sunt decedate. Figyelo era o revista de afaceri foarte cunoscută și respectată până în 2016, când a fost cumpărată de Maria Schmidt, vechi aliat al primului-ministru.

András Peto a fost director adjunct al site-ului de informații Origo.hu până când acesta a fost cumpărat de către fiul guvernatorului Băncii Centrale din Ungaria, în 2014. În acel moment, jurnalistul a co-fondat un alt site, direkt36.hu, finanțat parțial de Fundația Soros. “În timpul alegerilor – a povestit – m-am uitat pe Origo și, în titlul fiecărui articol, exista cuvântul migrant”. Peto susţine că nu a fost influențat de filantropul miliardar pe care  Orbán îl consideră un dușman: „Nu am suportat presiuni şi nici nu am primit cereri în legătură cu ceea ce publicam”.

Jurnaliștii de la televiziunea de stat care au rupt tăcerea spun că au făcut-o „de dragul adevărului.“ „Mă simt vinovat pentru că știu că i-am influențat pe oameni“, le-a mărturisit unul dintre ei colegilor de la Guardian.

Doneaza prin PayPal paypal icon
Donatie recurenta

Doneaza lunar pentru sustinerea proiectului G4Media

Doneaza prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank

Abonează-te la newsletter

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.