G4Media.ro

De această dată UDMR a clipit prima. De mai multe ori

Sursa Foto: Inquam Photos/ Octav Ganea

De această dată UDMR a clipit prima. De mai multe ori

Am admirat ani buni tactica UDMR de negociere politică cu partidele românești. O negociere dură, cinică, eficientă, bazată pe principiul ”cine clipește primul pierde.” Maghiarii au exploatat de-a lungul timpului majoritățile fragile formate de partidele românești în Parlament, care i-au plasat în poziția de arbitri ai luptei dintre opoziție și putere. Au făcut alianțe cu toate partidele, cu excepția celor extremiste, având de partea lor polarizarea clasei politice, fragmentarea în blocuri pe picior de război, care nu reușeau niciodată să formeze guverne solide în Parlament.

Așa se face că votul parlamentarilor UDMR a devenit o marfa scumpă pentru aproape toți premierii de după 90 încoace. Și-au atins cu pași mici unele obiective importante pentru comunitatea maghiară, utilizarea limbii în administrație, plăcuțele bilingve, investiții în infrastructură etc. Altele cum ar fi autonomia, regionalizarea pe criterii etnice sau afișarea simbolurilor (steagurile secuiești), au reprezentat linii roșii pentru toate partidele de la București.

UDMR a mai beneficiat ani de zile de o imagine de parteneri serioși, de organizație politică cu resurse umane de bună calitate, pro-occidentală, pro-europeană. Pe scurt, au fost un factor de progres pentru România ultimelor trei decenii.

Dar toate acestea s-au schimbat radical odată cu formarea marii coaliții PNL – PSD în decembrie 2021. Cu o majoritate solidă în Parlament, cele două mari partide nu mai aveau nevoie, teoretic, de UDMR la formarea guvernului Ciucă.

Maghiarii au fost invitați totuși să semneze protocolul dintr-un fel de neîncredere reciprocă între cele două mari partide. Liberalii și pesediștii erau încă nesiguri că vor putea guverna împreună. Încă o conjunctură fructificată la maxim. UDMR a câștigat mai mult decât visa, adică trei ministere, din care două foarte importante: Dezvoltarea (adică banii pentru primarii din armatele de partid) și Mediul (adică fonduri de miliarde de euro și influență în comunitate).

Din poziția de arbitri ai tuturor guvernărilor, UDMR a ajuns a cincea roată și cu pasive greu de imaginat în urmă cu câtiva ani. Contaminată de ideologia FIDESZ, Uniunea a devenit un fel de anexă a partidului de guvernământ din Ungaria, dependentă de banii ei și sedusă de visul revizionist al lui Viktor Orban. În timp ce se aflau la guvernare, în poziții de miniștri sau chiar vicepremieri, liderii Uniunii au comis gesturi simbolice care au ridicat treptat tot mai multe semne de întrebare în ce privește loialitatea lor față de statul român.

Acțiunile anti-justiție începute pe vremea lui Dragnea au continuat, UDMR a încetat să mai reprezinte demult factorul de progres din politică. Unele inițiative politice ultraconservatoare sunt inspirate din Ungaria.

Adăugați la toate acestea răceala dintre președintele Klaus Iohannis și UDMR, manifestată explicit în timpul negocierilor de la Cotroceni. Cu refuzul de a da mâna cu liderii Uniunii, până la urmă un gest nepoliticos, șeful statului le-a transmis de fapt că nu-i mai dorește la guvernare.

Pe măsură ce relația dintre PSD și PNL s-a consolidat, iar Ciucă și Ciolacu au devenit aproape siamezi, puterea de negociere a UDMR a scăzut direct proporțional cu importanța politică în interiorul coaliției. Cu sau fără ei la guvernare după rotativă, premierul desemnat Marcel Ciolacu știe că se poate baza pe o majoritate solidă alături de liberalii conduși de prietenul său, Nicolae Ciucă.

Cu toată adversitatea Cotroceniului, Ciolacu i-ar fi păstrat totuși în Guvern, dovadă că i-a chemat la negocieri deși jocul părea închis. UDMR a flexibilizat puțin negocierea, a renunțat să condiționeze rămânerea în Guvern de păstrarea Ministerului Dezvoltării și a cerut pe baza protocolului două ministere, dintre care unul puternic, Mediu sau Dezvoltare.

Când erau gata să bată palma, liberalii s-au sucit și au anunțat că nu renunță la Mediu, altfel că maghiarilor li s-a oferit un minister de la PNL (energia) și unul de la PSD (de ales între investițiile europene și sănătate). De această dată, UDMR a clipit primul. Kelemen Hunor a anunțat marți seara că ”lucrurile se opresc aici”, lăsând totuși deschisă varianta unei noi oferte pentru a doua zi dimineața.

Această ofertă îmbunătățită nu a mai venit. UDMR se consideră împins afară de la guvernare, scos din joc printr-o ofertă slabă, de neacceptat, care i-ar fi erodat prestigiul și capacitatea de negociere în viitor, după alegerile din 2024.

Ce nu pare să fi înțeles UDMR atunci când a clipit prima este că puterea de negociere de până acum a fost dată de conjuncturi. Chiar și această ofertă minimală a fost un act de bunăvoință, o gratuitate din partea premierului desemnat. Cinic vorbind, fix cum a jucat UDMR de-a lungul timpului s-au comportat acum partidele românești, când au avut ocazia: fără scrupule.

Numai că aceste conjuncturi s-au schimbat și vor continua să se schimbe și în viitor. Faptul că acum a avut puține cărți în mână nu înseamnă că așa va fi și după 2024 sau chiar înainte de alegeri. Realitatea e că UDMR are o valoare politică de întrebuințare dată de context, nimeni nu se gândește mai departe de asta, din păcate.

De pildă, s-ar putea ca premierul Marcel Ciolacu să aibă nevoie din nou de voturile lor, în cazul în care criza socială se va adânci iar liberalii vor fi tentați să iasă de la guvernare pentru a ataca alegerile de anul viitor din opoziție.

UDMR a încercat să joace din nou în forță, la cacialma, într-un moment în care nu avea nici un as în mânecă și a clipit de mai multe ori de-a lungul guvernării, făcând cu ochiul către Budapesta.

Alții consideră că maghiarii au fost tratați incorect, că înțelegerea politică de acum doi ani n-a fost respectată și că UDMR trebuie ofertată nu doar în funcție de aritmetica parlamentara, dacă voturile lor contează sau nu, ci cu mai mult respect și seriozitate, ca un reprezentant legitim al minorității maghiare din România, un segment important din societate.

Este un unghi de abordare discutabil. UDMR a primit încă o dată mai mult decât a meritat în raport cu importanța politică și pasivele despre cam am vorbit deja. Faptul că a încercat să joace tare dintr-o poziție foarte slabă reprezintă o eroare de strategie. S-ar putea ca UDMR să-și fi dorit să iasă de la guvernare pentru a pregăti alegerile din opoziție, pentru a-și consolida organizația și pentru a se reconecta cu electoratul său vrajit de narativele Budapestei.

Ar fi însă o nouă eroare dacă UDMR se va radicaliza, dacă se va întoarce la proiectele autonomiste puse în paranteză cât s-a aflat în Guvern și dacă se va arunca  mai mult în brațele FIDESZ. Orbanizarea totală a maghiarilor ar însemna ruperea punților pe termen lung și izolarea comunității, condamnată la subdezvoltare din cauza unor calcule politice greșite și a unor fantezii istorice cu Ungaria Mare fluturate de un lider caraghios care se crede reîntregitorul  națiunii maghiare.

Budapesta nu mai este o opțiune pentru UDMR, nici măcar financiară, după ce regimul Orban a aruncat țara în criză economică profundă.

Așa cum am mai spus, e nevoie de o clarificare a relațiilor dintre liderii maghiari cu statul român.

Cu oficiali de la Budapesta care agită tot mai agresiv pe teritoriul României discursul revizionist, în frunte cu președinta Katalin Novak, cu un Viktor Orban văzut în toată Europa drept calul troian al lui Putin, relația UDMR cu Budapesta va fi ca o hârtie de turnesol pentru oricine va deține puterea la București.

De acum, depinde doar de UDMR dacă va mai clipi primul încă o dată sau nu.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

21 comentarii

  1. Cam multe explicatii sofisticate pentru ceva simplu: PNL e disperat ca ajunge ca PNTCD-ul la anul. Asa ca trebuiau sa ajunga in mod obligatoriu la ministerul dezvoltarii, pentru a securiza mia de primari. Cum? Cu bani din greu. Ca mia aia de primari e ultima speranta a PNL-ului la un scor cu 2 cifre. Pentru cine nu crede, PNL a evoluat de la 44%, in februarie 2020, la 15%, in mai 2023. S-a prabusit practic in 3 ani. Si cade in continuare.

    Asa ca au trecut cu tancul peste UDMR, pentru ca ministerul dezvoltarii era mult mai important decat relatia cu UDMR-ul, pe care ei considera ca o pot relua oricand. Ciolacu si PSD-ul au mai incercat ei ceva negociere, caci ei voiau inca UDMR-ul in guvern, macar din motive de siguranta. Dar Iohannis si companie sunt disperati si au decis deja sa nu mai piarda timpul: fara prizonieri. UDMR a patit fix ca USR-ul, despre care unii mai repeta si acum ca papagalii ca „a plecat de la guvernare”. Ei, uite ca si UDMR-ul a „plecat de la guvernare”. De nebuni, chiar nu stiu ce au avut.

    • Nu-s nebuni, au plecat tocmai acum – dupa un continuum la guvernare pe care niciun partid nu l-a avut! – pentru ca astfel se armonizeaza cu linia politicii de la Buda si Pesta. Cea iesita din cutia Pandorei odata cu izbucnirea razboiului. Se adanceste falia. Positive feedback. In rest exact asa am gandit si eu despre UDMR, i s-a aplicat acelasi tratament ca USR-ului.

  2. Tinand coada sus,Kelemen Hunor va cadea intre scaune,desi nu seamană de loc cu Geoană😁! Chiar dacă îi place sa stea langă „caraghiosul” Orban,care si el va cadea între scaune,Kelemen nu va fi la fel de ridicol ca mentorul sau.

  3. Maghiarii destepti din Romania au inceput deja sa se „romanizeze”. Maghiarii trogloditi din Romania saliveaza la povestile cu zane transcarpatice din Ungaristan. Per total, situatia e f buna pt noi, pentr ca Ungaristan a deraiat complet si, in cazul in care isi va reveni la un moment dat, va fi o revenire lunga si dureroasa, pe parcursul careia maghiarii din afara Ungaristanului se vor fi integrat in tarile ale caror cetateni sunt sau vor fi emigrat in nebunia din Ungaristan, fiecare dupa posibilitatile intelectuale.

  4. Cei din UDMR dau de inteles ca sunt persecutati etnic.
    Dar pun o intrebare: Cati dintre reprezentantii UDMR in guvern aveau cetatenie dubla?
    Nascuti fiind in Romania, locuind si muncind in Romania, ce semnificatie are aceasta a doua cetatenie?

  5. Bună analiză!

  6. Clipit, neclipit, cu ochii închiși. Pe vecie, așa să fie.

  7. Indiferent ce a fost e un prim semn de maturizare , nu încă maturitate, a politicii românești.

    • Nici macar. E un semn ca momentan nu e nevoie de UDMR. Dupa alegeri… om vedea. Daca majoritatea va depinde de UDMR, vor fi importanti, daca nu vor fi tratati ca si a cincea roata la caruta.

  8. Sa ne amintim că UDMR a intrat la guvernare cu ajutorul PSD și PNL, obținând voturi inclusiv în Oltenia. Acum UDMR riscă să nu intre în parlament, de asemenea coaliția a aruncat măseaua stricată (așa fiind mai puțin atacabili de către opoziție). Și în cadrul politicii externe, guvernul a marcat puncte, UDMR putând sifona informații sensibile către ruși, via orban

  9. Despre emotii: nu a dat presedintele tarii mana cu UDMR, semnal ca nu ii mai vrea la guvernare. Posibil. Dar si liderul UDMR avea o tinuta ostentativa spijinit in coate de spatarul scaunului, flancat de colegii lui cu tinute tafnoase si jignite. Joc al semnalelor? Ok. Asa o fi in politica, ca in curtea scolii.
    Pai atunci ma intreb – de ce UDMR nu a mers pe linia asta, macar cu mimica furioasa/indignata/stupefiata/mirata etc si pozitii strambe cand oficialii de la Budapesta au sarit calul pe aici? Or fi venit ei aici daca nu aveau cararea pregatita?
    Jocul acesta duplicitar – ca asa e perceput, poate avea un cost politic. Tu, politician practicant pe Dambovita, dar bine racordat la politica de la Budapesta, ti-ai facut dinainte calculele cu sanse-nesanse, miscari si pozitii- nu?
    Altfel. eu am urmarit mai indeaproape cum au evoluat lucrurile la Mediu – si mi-a placut. Multumesc.
    Sper ca UDMR sa faca o opozitie buna, si sa nu aleaga sa duca o politica a viscerelor. A la AUR & Sosoaca. Din contra, sa faca un dialog democratic de calitate. Atat in maghiara cat si in romana. Misiune ampla si onoranta.

  10. Din pacate, vor merge pe mana Budapestei. Viziunea romantica de sec. XIX a nationalismului lor le va face doar rau. Dar fiecare pasare pe limba ei piere…

  11. Mda, pentru domnul Tapalaga, chiar daca nu o sa fie publicat. De ce va lasati prins in plasa si folositi in articol ”partide romanesti”? Ajungea partide, singurul partid format pe baze etnice este UDMR. Ceea ce este o anomalie cam peste tot in Europa. Ma intreb daca in Slovacia si Croatia exista echivalente ale UDMR-ului?

    • Sunt nevoit să contrazic afirmația falsă, cu privire la inexistența partidelor politice pe criterii entice, anume că UDMR ar constitui o excepție. Vă redau lista acestor formațiuni / partide politice minoritare, existente în Europa.
      Austria: Minoritatile slovene din Austria – Enotna Lista;
      Bulgaria: Partidul Minoritatii Turce – MRF, Uniunea Civila Roma – Euroroma;
      Danemarca: Partidul Germanilor din Danemarca -Schleswigsche Partei
      Estonia: Partidul Minoritatilor Ruse – Konstitutsioonierakond, alt Partid al Minoritatii Ruse – VEE;
      Finlanda: Partidul Minoritatii Suedeze – Svenska Folkpartiet
      Franta: Partidul Bretonilor – Parti Breton, alt Partid al Bretonilor – UDB, Alt Partid al Bretonilor – Emgann;
      Germania: Partidul Frizonilor – Die Friesen, Partidul Minoritatii Daneze SWWV;
      Grecia: Partidul Macedonilor din Grecia – Rainbow
      Italia: Partidul Slovenilor din Italia – Slovenska Skupnost, Partidul Tirolului de Sud – PPS, Uniunea Tirolezilor – UfS, Alt Partid Tirolez (german) – Libertarienii , Uniunea Valdotana – UV;
      Letonia: Partidul Minoritatii Ruse – PCTVL ;
      Lituania: Actiunea Poloneza din Lituania – AWPL
      Olanda: Uniunea Frizonilor – FNP, alt Partid al Frizonilor – DeFriezen
      Polonia: Partidul Minoritatii Germane – Deutsche Minderheit;
      Romania: UDMR , Uniunea Minoritatilor din Romania (in afara de cea Maghiara);
      Slovacia: Partidul Minoritatii Maghiare – MK; Alt Partid al minoritatii Maghiare – Most–Híd.

  12. UDMR este firesc sa dispara, deoarece, nu i asa a disparut PRM. Trebuie DOAr ajutati sa dispara.

    • A disparut PRM, cu 5-7-10 procente, cit or fi avut, si a aparut AUR, cu 20 de procente „and counting”. Noroc ca electoratul PSD-ului n-are ideologie, ca ne-am trezi si cu o Romanie nesupusa, si atunci sa te tii.

    • @Leon
      AUR este egal cu P$D.

  13. UDMR are putere doar cand poate santaja (scuzati, ei negociaza, doar aia de la USR „santajeaza”), in realitate ei nu construiesc si nu au construit niciodata pentru Romania ci doar pentru ei
    Si oricat s-ar „delimita” si ar zice ca e fara fundament, ei sunt adeptii lui Orban – FIDEZS si ai revizionismului, orban si acolitii vin frecvent in comunitate, iar ei aplauda cu veselie orice comentariu revizionism

  14. Într-o situatie atat de evidentă,cu atatea derapaje ultranationaliste si cu un mentor(Orban) al lor ,atat de potrivnic Occidentului,era firesc ca acestia sa nu mai fie cooptati la guvernare.In plus,Alianta castiga de doua ori:imagine si bani(programul „Anghel Saligny”nu mai trece si pe la UDMR).Dar,parcă Kelemen,la urmă,a zis ca a acceptat energia si mediul,dar Ciolacu a spus,in public, ca acesta le-a refuzat.Chiar asa,pai Ciolacu,pentru a scapa de banuiala de tradare(nestiind prea multa carte😁nu poti sa-l acuzi direct de tradare)cu „Tinutul Secuiesc”,avea interes personal sa-i alunge pe hUDMR-isti de la guvernare.Si le-a tras o alba-neagra🤣!Ca deh,atunci cand le-a facut scapat proiectul de lege privind autonomia „Tinutului Secuiesc”,asa cum vroiau maghiarii,prin Camera Deputatilor,a fost bine,a fost alba,erau ca fratii !!!Pană si CTP-ul i-a luat apararea lui Ciolacu,cum ca a fost o scapare,ceva de genul ăsta.

  15. UDMR și Orban
    Exista o diferență de opinii intre Orban și fostul președinte al UDMR Marko Bela. Cu Kelemen Hunor lucrurile s-au schimbat radical. El a declarat în 2011, ca noul președinte al UDMR, că vrea legături ”bune” cu Budapesta ( Orban fiind deja la guvernare din 2010 ) . Trebuie subliniat că Orban a abordat radical diferit relația cu maghiarii de peste hotare, față de guvernele de stânga, după părerea mea în primul rând din considerente de gestionare a puterii sale politice. Sunt două elemente esențiale ale acestei politici : acordarea cetățeniei și investiții serioase în diferite domenii în regiunile locuite de unguri . Secuimea a ocupat mereu un loc deosebit în această politică de condiționare, arătând rezultalele scontate în alegerile generale din Ungaria din următorii ani ( 2014 /2018/2022 ) aducând peste 95 % din voturile exprimate lui Orban. Aspectele de mai sus pot explica parțial motivul pentru care susținerea lui Orban este evidentă în rândul udmr ( recunoscut și de Kelemen, față de o delegație politică de stânga din Ungaria ).
    Alte elemente ale politicii lui Orban însă, pe care am să le enumăr, ar trebui să fie serios luate în considerare de către udmr, atunci când este vorba de aservire față de Orban. :
    Sub privirea benevolentă și pasivă a puterii politice românești, Orban și oamenii lui au făcut o serioasă ”muncă de relații” – spălare pe creier – timp de mulți ani la așa zisa ”universitatea de vară” din Secuime, într-o așa măsură că de aici, din România, a lansat Orban o serie de proiecte politice ( democrația iliberală 2014 ) sau atacuri la adresa Uniunii europene și Vestului în general, în timp ce beneficia de banii de acolo. Tot în această perioadă a anunțat Orban orientarea ”Spre Est” a Ungariei, întârind relațiile cu Rusia, Turcia, China și o serie de alte țări asiatice, foste sovietice.
    O altă latură caracteristică recentă este poziția regimului Orban în războiul Rusiei împotriva Ucrainei, jucând practic la două capete în cadrul Uniunii, ba chiar fiind calul troian al multor idei din partea Rusiei care au ca scop dezbinarea politică și slăbirea coeziunii în cadrul Uniunii. Concomitent suntem martorii unui discurs din ce mai pregnant, cu elemente revizioniste, lipsite evident de bază rațională, de condiții geopolitice și geografice, sau raporturi de forță. La toate acestea se adaugă probleme economice și sociale din Ungaria ( cu ceai mai înaltă inflație din Uniune) care au deja influență în sprijinul financiar acordat . Închei prin a afirma că Orban a reușit să construiască un regim în care orice decizie importantă, în orice domeniu, este supervizată și aprobată de el. Este puțin probabil, ca la o eventuală schimbare de lider să se reproducă acest regim, așa cum îl cunoaștem.
    În atare condiții reconsiderarea atașamentului față de acest regim retrograd este o necesitate. Cred că chiar dacă se va întâmpla, se va face în surdină, fără gesturi bruște de divorț.

  16. „UDMR a mai beneficiat ani de zile de o imagine de parteneri serioși, de organizație politică cu resurse umane de bună calitate, pro-occidentală, pro-europeană. Pe scurt, au fost un factor de progres pentru România ultimelor trei decenii.” Factor de progres vreme de trei decenii n-a fost sigur. In general, UDMR a fost cooptat in coalitii toxice din care FSN/PSD a facut intotdeauna parte, dupa vechiul criteriu „si guraliv si de nimic, te-ai potrivi cu mine”. De doua-trei ori doar, coalitiile opuse PSD-ului au apelat la UDMR contind pe fondul bun al partidului si pe dorinta sa de a face altfel de politica. De ani buni, insa, cum spune si dl. Tapalaga, apropierea tot mai mare de guvernul toxic, revisionist si autoritar de la Budapesta si agenda profund anti-justitie au risipit orice ambiguitate cu privire la intentiile si capacitatile partidului care reprezinta minoritattea maghiara.