G4Media.ro

Consilierul prezidențial Ion Oprișor despre noua Strategie Națională de Apărare a Țării:…

Consilierul prezidențial Ion Oprișor despre noua Strategie Națională de Apărare a Țării: Combaterea corupţiei în toate ipostazele sale este abordată în mai multe secțiuni ale Strategiei

Consilierul prezidențial Ion Oprișor, șeful Departamentului Securității Naționale, susține într-o declarație de presă că în noua Strategie Națională de Apărare a Țării pentru 2020 – 2024, trimisă de președintele Iohannis Parlamentului pentru aprobare, combaterea corupţiei în toate ipostazele sale, de la formarea grupurilor nelegitime de interese şi până la riscul deturnării deciziilor luate de autorităţile statului, este abordată în mai multe secțiuni ale Strategiei.

Consilierul prezidențial dă ca exemple punctele 142, 146, 150 şi 157 din Strategia Națională de Apărare. Precizăm că doar la punctul 146 este menționată explicit corupția ca risc de securitate, într-o lungă înșiruire de alți factori (dificultăți de ordin economic, perpetuarea economiei subterane, evaziunea fiscală, infrastructura deficitară). La celelalte puncte enumerate de consilierul Ion Oprișor nu este menționată explicit corupția, ci acțiunile nelegitime ale grupurilor de interese (142), grupările de criminalitate organizată (150) și acțiunile de deturnare a actului de decizie (punctul 157).

Consilierul prezidențial mai arată că ”în noua Strategie, fenomenul corupției nu mai reprezintă doar o vulnerabilitate, așa cum era menționat în strategiile anterioare, ci i-a fost atribuit un grad ridicat de atenție, fiind încadrat în categoria riscurilor de securitate”.

De asemenea, Ion Oprișor arată că strângerea de informații despre cazurile de corupție a fost eliminată din direcțiile de acțiune imprimate comunității de informații pentru că a respectat ”deciziile Curții Constituționale a României, în baza cărora serviciile de informații nu trebuie să participe la obținerea de probe în cooperare cu Ministerul Public, care să fie utilizate în cadrul procesului de urmărire penală”. Precizăm că CCR nu a interzis strângerea de informații despre corupție, ci doar obținerea de probe de către serviciile de informații.

G4Media.ro a scris joi că Strategia Națională de Apărare a Țării pentru perioada 2020 – 2024, adoptată de CSAT săptămâna trecută și trimisă Parlamentului pentru adoptare, a eliminat aproape complet corupția din rândul amenințărilor, riscurilor și vulnerabilităților interne. Nou strategie a eliminat din sarcina serviciilor secrete strângerea de informații despre fenomenul corupției. Este o schimbare radicală de abordare față de precedenta strategie, propusă de Iohannis în 2015, în care corupția era menționată ca unul dintre marile pericole la adresa securității naționale. Citește aici analiza completă.

Citește mai jos comunicatul integral al consilierului prezidențial Ion Oprișor:

Declarație de presă a Consilierului Prezidențial Ion Oprișor (Departamentul Securității Naționale) privind Noua Strategie Naţională de Apărare a Ţării pentru perioada 2020-2024

Noua Strategie Naţională de Apărare a Ţării pentru perioada 2020-2024, document avizat de Consiliul Suprem de Apărare a Ţării în şedinţa din 27 mai a.c. şi înaintat Parlamentului României pentru dezbatere şi aprobare, reprezintă principalul document de planificare a apărării şi a fost realizată cu contribuţia tuturor instituţiilor cu atribuţii în domeniul securităţii naţionale.

Strategia acordă o importanţă majoră componentei societale a securităţii naţionale, bazate în special pe creşterea rezilienţei şi reducerea vulnerabilităţilor interne, inclusiv prin combaterea corupţiei, precum și pe buna funcţionare a statului de drept şi a democraţiei și pe consolidarea capacităţii administrative.

Combaterea corupţiei în toate ipostazele sale, de la formarea grupurilor nelegitime de interese şi până la riscul deturnării deciziilor luate de autorităţile statului, este abordată în mai multe secțiuni ale Strategiei (de exemplu la punctele 142, 146, 150 şi 157).

În noua Strategie, fenomenul corupției nu mai reprezintă doar o vulnerabilitate, așa cum era menționat în strategiile anterioare, ci i-a fost atribuit un grad ridicat de atenție, fiind încadrat în categoria riscurilor de securitate.

Strategia reiterează atașamentul României față de statul de drept, subliniind explicit la punctul 53 că respectarea angajamentului ferm față de dreptate și de lege, valorile democrației și principiile statului de drept, precum și modernizarea statului și instituțiilor sale reprezintă fundamente care asigură cetățenilor securitatea și prosperitatea la care sunt îndreptățiți.

De asemenea, Strategia implică lupta anticorupție pentru realizarea obiectivelor naționale de securitate, din perspectivă internă, care vizează buna funcționare a justiției și asigurarea ordinii de drept, înlăturarea deficiențelor care afectează buna guvernare, precum și prevenirea și combaterea infracționalității de toate felurile.

În elaborarea Strategiei s-a avut în atenție respectarea prevederilor constituționale și ale legilor în vigoare, precum și a deciziilor Curții Constituționale a României, în baza cărora serviciile de informații nu trebuie să participe la obținerea de probe în cooperare cu Ministerul Public, care să fie utilizate în cadrul procesului de urmărire penală.

În prezent, este încă în vigoare Strategia Națională Anticorupție, elaborată de către Ministerul Justiției, care își încheie valabilitatea în acest an. După aprobarea de către Parlamentul României a noii Strategii Naționale de Apărare a Țării, toate instituțiile publice cu atribuții în domeniul securității naționale vor elabora strategiile sectoriale specifice domeniului lor de activitate, inclusiv Strategia anticorupție, în cadrul cărora vor fi detaliate obiectivele, responsabilitățile și direcțiile concrete de acțiune.

În viziunea Președintelui Klaus Iohannis, lupta anticorupție trebuie continuată fără rezerve, concomitent cu promovarea la nivelul societății a valorilor fundamentale care stau la baza creării unei culturi a integrității în zona publică, pentru că doar în acest fel vor putea fi eradicate cauzele care stau la baza fenomenului corupției.

De altfel, chiar în cursul zilei de miercuri, 3 iunie a.c., Președintele României a avut o întâlnire cu premierul, la Palatul Cotroceni, în cadrul căreia s-a discutat aplicat despre repararea legislației juridice atât de afectate de modificările succesive care au avut loc în anii trecuți.

Foto: Ion Oprisor (InquamPhotos / Octav Ganea)

Citește și

România devine stat liber de corupție sub președintele Klaus Iohannis / De ce a dispărut tema din Strategia Națională de Apărare, o premieră în ultimii 15 ani

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

22 comentarii

  1. Înseamnă că haBarna a vanturat degeaba rahat la greu, sinistru personaj Barna ăsta

  2. Percepţia publică deocamdată e că s-au oprit combaterea corupţiei şi efortul diplomatic pentru Schengen.

  3. S-au repezit unii sa isi dea cu parerea si nici macar nu au citit textele din strategia de securitate . A trebuit sa li se explice in clar despre ce este vorba prin vocea consilierului prezidential . Rusinos sa te exprimi aiurea si fara sa stii despre ce este vorba , doar din dorinta de ati satisface niste angoase .

  4. Omul Vituperant si valeeeeu, troli USL, unul roșu, unul galben, ați citit articolul ? Reiese clar că minte consilierul prezidențial, lupta anti-corupție e menționată vag, într-un singur articol, Ccr-ul corupt nu a interzis SRI-ului strângerea de informații despre corupție, doar strângerea de probe…
    Iohannis a reînviat USL-ul

    • Mai țineți-l mult pe Barna acolo, o să se ducă naibii USRul, o să rămână pe acolo doar indivizi ca tine, o adunătură de fanatici stângiști

    • Să susții Psd-ul comunistoid și să îi acuzi pe alții ca sunt de stânga, asta înseamnă să ai tupeu de ciumat roșu.
      Spre deosebire de voi, votanții inteligenți ai USR-ului nu susțin un lider orbește, cum ați susținut voi un infractor recidivist (Dragnea) sau o gospodină analfabetă (Dancilă). Se poate mai bine decât Barna, aici suntem de acord

    • Mario 2 lasa visele, te streseaza ,iti fac rau , revino in realitate

    • CCR doar a anulat probele obținute cu tehnica Sri și inapoiat banii arabilor scoși ilegal din Romania și confiscați in vama. Acum se mira de ce farmaciile vand spirt medicinal din metanol produs de arabi.

    • Ei cauta doar sa creeze tensiune si nervi si sa polarizeze cititorii, pentru ce prostii zic ei sau impotriva. Greu sa fii la mijloc cu ce baliverne scot.
      Poate abordarea ar fi sa simta si ei induiosare, sa vada si ei ca intelegerea e primu pas spre reconciliere
      Poate au si ei nevoie de imbratisarea calda a mamei sau tatalui care nu a fost acolo cand aveau nevoie

  5. Și, atunci cum rămâne cu analiza domnului Dan Tăpălagă pe acest subiect ?!
    Să nu fi citit acesta textul noii Strategii Naționale de Apărare a Țării ?!
    Noi in cine ar trebui să avem încredere?

  6. „Redactia”
    „Precizăm că CCR nu a interzis strângerea de informații despre corupție, ci doar obținerea de probe de către serviciile de informații.”
    Da’ informatia fara probe ce valoare are in justitie?
    „vezi ca l-am vauut pe X discutand cu Y”, dar nu pot sa-ti spun nici cand, nici unde pt ca eram legat la ochi.
    Adica Serviciile pot sa informeze DNA dar n-au voie sa le dea si probe?
    Iar procurorul ala cand cere un mandat de la judecator, ce o sa spuna? Mi-a soptit serviciul de informatii, dar n-are voie sa-mi dea probe, ca e interzis de la CCR!
    Trebuie sa ma crezi pe cuvant!

    Nu credeam sa ajung vreodata sa citesc asemenea aberatii pe G4Media.

    Poate va schimbati numele in Barna-SRL

    Rusine, Pantazi, rusine Tapalaga si care mai sunteti pe-acolo!
    Pa!

  7. Am simtit si eu de mult atitudine ostila dar am zis nu, nuu se poate … nu aici 🙂

    Se pare ca: barna presedinte!?

  8. Cred ca nici pana acum , coruptia nu a reprezentat doar o vulnerabilitate ptr. Romania ,dimpotriva a reprezentat si reprezinta un risc mare de securitate , in materie economica si de moralitate, iar constituirea grupurilor infracationale organizate , in special cele dela nivel politic, constituie un risc major de sigurata nationala. Legile justitiei trebuie revizuite , in sensul severitatii in aplicare si eliminarea arbitrariului in sentinte , iar independenta justitiei asigurata prin mecanisme democratice si procuratura si tribunalele populate cu magistrati cu pregatire temeinica , (nu la distante , la fara frecventa sau la Univ. fantoma etc.) Si ca o sugestie, cred ca acest subiect major ptr. Romania trebuia prezentat grupat in strategie , altfel , fiind prezentat secvential in diferite capitole , pierde din esenta importantei acestuia, fapt care ar atrage dupa sine si dezamagirea cetateanului.

    • Este evident ca este cea mai mare problema a tării (daca ar veni un extraterestru si ar citi legile, ar zice ca tara ar trebui sa fie relativ ok.)

      Problema este ca acest lucru este evident doar pentru 5-6% din cetatenii cu drept de vot. Stop joc! 🙁

  9. Iohannis nu poate fi acuzat de complicitate. Prin pierderea caselor din Sibiu, Președintele a fost o victimă a luptei anticorupție din Romania.

  10. Medicii militari români se vor întoarce din Americi cu practici însușite de dispersare a civililor din jurul elementelor antisociale.

  11. Buna ziua!Va rog sa imi spuneti daca ati gasit ceva in cadrul strategiei despre SANATATE,mai ales ca suntem avertizati cu degetul si,se „propagheaza”valul 2???Restul,sunt doar politică!!!Coruptia a esuat de la debut pentru ca s-a dovedit prin clasarea celor 800 de dosare facute pe baza de protocoale si doar unora!!!DNA nu spune nimic de Catu care,a desfiintat departamentul juridic al MFP pentru a nu se judeca cu familia lui pentru terenul de langa ski resort Transalpina???Nu se autosesizeaza nici in privinta numirilor rudelor lui grinda !!Deci,pe sanatate exista vreo strategie????Sau pe economie???