G4Media.ro

Cinci întrebări-cheie când cumperi o mașină electrică

Cinci întrebări-cheie când cumperi o mașină electrică

Pe măsură ce automobilele cu motoare termice își pierd din popularitate, o mare parte dintre clienți preferă achiziționarea unui model cu motor electric. Totuși, fiind încă o tehnologie la început de drum, aceasta prezintă anumite beneficii dar și unele compromisuri demne de luat în seamă.

1. Autonomia reală a mașinii este suficientă?

Prima problemă importantă a unei mașini electrice este autonomia/distanța posibilă de parcurs până la descărcarea bateriei. În majoritatea cazurilor, producătorii promit între 200-700 km autonomie cu o singură încărcare, însă este bine-cunoscut faptul că în realitate cifrele sunt mai mici.

Astfel, este recomandat să alegeți un exemplar al cărui autonomie este satisfăcătoare pentru nevoile dvs. de transport zilnice deoarece chiar dacă locuiți sau lucrați aproape de o stație de încărcare, nu puteți fi 100% siguri că o veți găsi liberă, funcțională sau că veți fi dispuși să lăsați frecvent mașina la încărcat.

Ciclurile de încărcare-descărcare ale bateriilor autovehiculelor electrice sunt limitate, iar cu timpul, capacitatea de încărcare va scădea și, implicit, autonomia. Acesta este un motiv în plus pentru a alege o mașină cu o autonomie promisă „peste așteptări” astfel încât să vă bucurați în condiții reale de măcar 60-70% din valoarea acesteia.

2. Unde încarc mașina?

Stațiile de încărcare ale autovehiculelor electrice sunt în creștere, dar în continuare există județe unde acestea sunt mai rare sau chiar nu există. Un alt lucru de menționat este că adesea, stațiile sunt ocupate, iar încărcarea unei mașini poate dura între 30-50 minute în regim fast-charge sau puteți avea „ghinionul” să găsiți stația ocupată de un plug-in hybrid care se va încărca în mai mult de 4 ore.

Mai sunt de menționat cazurile în care persoana care a ocupat stația nu a efectuat un check-in în aplicație, iar dacă vă bazați pe acea stație într-un traseu în afara orașului este posibil să pierdeți ceva timp până când veți putea „face plinul”.

Dacă aveți posibilitatea instalării unei stații de încărcare acasă, această problemă se simplifică substanțial, rămânând doar nevoia de a ajusta traseele extraurbane în funcție de disponibilitatea unui punct de încărcare.

Ca sfat general, încercați să aveți mai multe variante apropiate cu stații disponibile pentru ca în eventualitatea în care nu reușiți să încărcați, autonomia să vă permită parcurgerea distanței până la următorul punct de încărcare.

3. Voi achiziționa mașina second-hand sau nouă?

Prețurile automobilelor electrice sunt în continuare crescute, comparativ cu modele similare ce folosesc un motor cu combustie internă. Din acest motiv, unii cumpărători vor fi nevoiți să aleagă între un exemplar nou dar dintr-o clasă mai mică sau un model mai spațios dar la mâna a doua.

Achiziționarea unei mașini noi are avantaje numeroase, cu precădere garanția (în general – 3-5 ani garanție totală și 8 ani garanție pe acumulator). Mai mult decât atât, prin intermediul programului Rabla Plus veți beneficia de o reducere de 45.000 de lei + tichetul Rabla de 6.500 de lei și, după caz, alte promoții acordate de către dealer. Vorbim astfel de o potențială reducere de 10.000-11.000 € din prețul de listă.

Totuși, chiar și după aplicarea acestor bonusuri, unele modele vor fi în continuare costisitoare, iar din acest motiv, unii clienți preferă varianta second-hand.

Deși prețul este mai mic, riscurile cumpărării unei mașini electrice second-hand sunt semnificative. Este important ca acumulatorul să fie într-o stare bună de funcționare (lucru verificabil prin intermediul documentației de la reprezentanță sau efectuarea unei diagnoze autorizate a întregului sistem). Chiar dacă unele defecte pot fi remediate relativ ieftin, prețul înlocuirii complete poate fi mai mare sau egal cu valoarea mașinii.

Nu este ieșit din comun ca această operațiune să coste între 3.000-15.000 €, bani care puteau fi folosiți pentru achiziționarea unui exemplar nou. Garanția pe acumulator trebuie să fie în termenul de valabilitate, chiar dacă mașina nu este nouă, iar dacă găsiți un model cu garanție valabilă, aceasta merită diferența de preț în eventualitatea în care apare o problemă.

Asemănător cu orice altă mașină second-hand, automobilele electrice pot avea probleme similare, de la sisteme de climatizare cu probleme, sistem de frânare, direcție, suspensie și alte defecte specifice unei mașini „trecute de prima tinerețe”. Este recomandat să efectuați o verificare într-un service autorizat înainte de a plăti o sumă consistentă pe un bun la mâna a doua.

Dacă luați decizia de a achiziționa o mașină electrică second-hand, pe lângă verificările tehnice și condițiile transferării/aplicării garanției, este indicat să efectuați și o verificare a istoricului acesteia. Astfel, aveți posibilitatea de a vă feri de o mașină ce a fost implicată în accidente sau a avut kilometrajul modificat.

Verificarea istoricului mașinii se poate efectua folosind serviciul oferit de către carVertical – tot ce aveți nevoie să știți fiind seria de șasiu. Aici veți afla istoricul înmatriculărilor, accidente, kilometraj înregistrat oficial în diverse baze de date, specificații tehnice și multe altele.

4. Voi avea nevoie de o a doua mașină?

Chiar dacă alegeți o mașină electrică cu autonomie suficientă, este posibil să fie mai confortabil ca pentru distanțele lungi să folosiți un model cu motor termic. Astfel, pentru un drum în afara țării sau orice alt traseu cu un număr mare de km puteți fi tentați să lăsați deoparte planificarea stațiilor de încărcare și să vă bucurați de condus.

O mașină electrică este 100% capabilă să traverseze distanțe foarte lungi fără probleme, însă va fi nevoie de unele compromisuri, mai ales dacă nu vă doriți să faceți opriri frecvente pentru încărcare. Pe de o parte, costurile transportului vor fi mai mici, dar pe de altă parte, este posibil să renunțați la climatizare, scaune încălzite sau alte dotări de confort pentru a economisi energie electrică.

Dacă aveți frecvent de parcurs distanțe mari, iar autonomia unei mașini electrice nu este suficientă, aveți posibilitatea de a închiria o mașină cu motor termic sau de a o avea în posesie. Totuși, este dificil de întreținut două autovehicule, iar pentru persoanele care vor să conducă o mașină mai ecologică și economică dar nu pot face compromisurile unui model electric, există alternativa hybrid electric-benzină.

5. Este momentul oportun pentru un autovehicul electric?

Tendințele pieței sunt îndreptate către mașinile electrice, fie ca alternativă la poluarea motoarelor termice, fie la un anume cool-factor de a deține un autoturism mai exclusivist. Din punctul de vedere al emisiilor, scutirea plății impozitului și diferite alte beneficii, autovehiculele electrice sunt câștigătoare în raport cu rivalele lor ICE (Internal Combustion Engine).

Totuși, unele compromisuri sunt mai greu de acceptat și aici menționăm dezactivarea climei pentru a obține un range mai extins, spațiul interior mai îngust și, în cazul electricelor „de buget”, o mașină grea și nu foarte rapidă.

O mare parte dintre aceste defecte vor dispărea pe măsură ce tehnologia va evolua și va fi mai accesibilă unei mase mai mari de cumpărători. Autonomia este în creștere, iar singura direcție în care se poate îndrepta este înainte.

Multe dintre problemele mașinilor termice nu există la o mașină electrică, aceasta având mai puține piese în mișcare și, implicit, o mentenanță mai ieftină. Din păcate, prețurile mari de achiziție și autonomia relativ mică ar putea convinge o parte dintre clienți să se orienteze spre o benzină-turbo sau o hybridă, lăsând „viitorul să mai aștepte”. Cu siguranță însă, pe termen lung, mașina electrică va fi majoritară chiar dacă în prezent nu este privită ca cea mai bună alternativă.

În concluzie, persoanele care doresc achiziționarea unei mașini electrice trebuie să se asigure că sunt de acord întâi cu neajunsurile acesteia, pentru a se bucura de beneficiile pe care un astfel de model le are de oferit. Costurile mici de întreținere, prețul energiei electrice și dorința de a contribui la un aer mai curat pot înclina balanța în favoarea automobilului electric, chiar dacă la momentul actual această tehnologie mai are de evoluat.

Nota: Articol susținut de carVertical în cadrul unui parteneriat necomercial cu G4Media.ro

Donează prin PayPal paypal icon
Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

18 comentarii

  1. Realitatea de la punctul 1: In Romania scolile profesionale si scolile de meserii sunt la pamant.
    Intrebarea 1: Daca mi se defecteaza masina ce fa cu ea?
    Intrebarea 2: o arunc?
    Intrebarea 3: o dau la ,,rabla”?
    Intrebarea 4: o bag in service?
    Intrebarea 5: daca o bag in service cine o repara avand in vedere realitatea de la punctul 1?

    • La Golfuri se gasesc piese de schimb pe toate drumurile.
      Le electrice se uita ala de la service ca la OZN-uri. Nici nu stie ce sa-i faca.
      In Romania in viitorii 10ani tot ce exista va circula.

    • Pregatire de specialitate nu s-a facut nicodata in scoala pentru produsele lansate pe piata de putin timp.
      Este de ajuns sa ai cunostinte generale si sa parcurgi manualul service oferit de producator.
      La manualul service au acces doar mecanicii din service autorizat (care au urmat niste cursuri de calificare tinute tot de producator sau de partener autorizat).
      Nu este treaba scolilor din Romania sa ofere calificare pentru depanat Tesla sau Leaf. Scoala preda cunostintele generale. Va place sa va vaitati ca prostii.
      Parcul auto electric este foarte mic in prezent dar cativa mecanici/electricieni de pe la reprezentante deja au calificare pentru asta. In timp vor afla si restul cum se face. Problema pe care ai pus-o in discutie e doar o chestiune de timp, in realitate nu va exista aceasta problema. Oamenii se pot specializa mai rapid decat se dezvolta parcul auto.

  2. Ar mai trebui o a sasea intrebare:
    6.De ce sa cumpar o masina electrica cand o masina diesel e mult mai economica ,mai puternica si mai fiabila?

    • nu este mai economica chiar din contra, nici mai puternica vezi ce acceleratie are o masina electrica si nici un caz mai fiabila
      am lucrat stivuitorist pe stivuitor electric peste 10 ani si sant muuult mai fiabile ca cele diesel colegii mei fiind tot timpul la mecanici cu stivuitorele pe gaz

    • Deja preturile la unele statii de incarcare EV sunt atat de mari incat fac deplasarea mai scumpa decat GPL-ul, fara sa iei in calcul banii dati in avans pe baterie, ma rog, masina.
      Mai pune cateva scumpiri la electricitate pe seama: cresterii consumului, cresterii numarului de certificate verzi sau adaugarea de accize si obtii cea mai scumpa deplasare cu cea mai putin reciclabila masina.

    • @stann, are acceleratie cand e bateria incarcata
      Sunt diferente destul de mari intre EV-urile de performanta si cele accesibile.
      Un EV facut pentru mase are acceleratie mai proasta decat o masina cu motor termic bine facuta.
      Zi-ne si cat de des schimbai bateria de tractiune de pe stivuitor. Nici macar nu era pe litiu, era pe nichel sau chiar plumb. Cat avea, 200 de cicluri?

    • Mai economica nu
      Mai puternica nu
      Mai fiabila nici pomeneala

    • Cineva te-a pacalit grav ca e mai economica. Si in urmatorii 5 ani vor fi interzise motoarele diesel in mai toate tarile civilizate. Sau vei plati cit nu face ca sa poti circula cu una. Inclusiv in Romania se va intimpla asta, chiar daca poate va trece un pic mai mult de 5 ani. In maxim 15-20 de ani electricele vor deveni standard.

    • Îți sugerez sa te dai cu o electrică și o să înțelegi. La nici o jumătate de an după ce am trecut pe un hibrid (Toyota Auris) mă uitam la un Audi RS6 sau la un M3 că la locomotivele cu aburi. Acum am trecut la plug in hibrid, care mă duce pe curent in oraș și am și autonomie pentru drum lung, dar abia aștept momentul când o să îmi între in buget o electrică cu o autonomie de peste 400 km. Pur și simplu motorul termic este „in plus”.

  3. De ce sa-ti cumperi o masina electrica? Pai sa incercam niste raspunsuri

    a) Fiindca „peer-pressure”-ul e prea puternic la birou, unde toti sefii de departament, cu borseta cu curea in diagonala, dau like-uri de pe iPhone 12 pro max (luat la abonament) la orice flatuatie a lui Elon.

    b) Nu mai ai trecere in parcare la birou cu Diesel-ul. Daca totusi nu ai bani de o electrica, macar adapteaza-ti vocabularul. Arata-te obosit, sictirit de Diesel, si strecoara in tot a doua propozitie cum o sa-ti „schimbi masina ca nu se mai poate”. Poate primesti o marire de la seful de echipa grasut, cu sandale si soseste albe promovat pe cumetrie, care parcheaza o Tesla SH cu SW-ul crackuit in Vitan. (Sa nu il prinda Elon ca n-o dat la randul lui cei 8000$ pentru Auto Pilot).

    c) Nu mai ai subiecte comune de discutie cu colegii, care-l venereaza pe George Buhnici.

    d) Iti inchipui ca o sa pice niste practicante de la financiar pe locul din dreapta. Fals. Alea is aduse la birou de „muschiul” lor cu slapi Nike si SH.

    e) Chiar crezi ca salvezi planeta. Ma rog…

    si asa mai departe…dar pe bune…chiar nu merita inca. Daca le-or face la 5000 de euro full options mai discutam.

    • Ca să tremuti iarna de frig și să tremuti vara de frică că dacă pornești clima, te oprești la Nicăierii din Vale și te culci noaptea în ea visând sandviciuri pentru că dacă n-ai semnal, ești în mod „suvrvival”. Dacă n-ar vrea deșeurile stângii să ne rupă la buzunar și să ne scoată de pe șosea, un satmosferic benzinar de 1,4-1,6 pe turism și un2,2 pe buz pe gpl ar fi soluția ideală pentru poluarea atât de cântată dar au prevăzut asta și o dau cu carbonul de parcă toate vietățile ar avea la bază corectitudinea politică, nu dioxidul de carbon. Vor bani iar clima e despre manglă, ca să-și vândă shitul la buget, la fel ca războaiele fără rost din ultimii50dd ani.Un amic din Maine mi-a trimis două clipuri trase de el din mașină cu proiecte „ecologice”de m-am îngrozit.Ce fac placargii în România e parfum.350 de mile de pădure rasă pe marginea autostrăzii pe o lățime de 50m-100m pentru”solare”.

    • Ia incearca sa salvezi planeta mergand cu metroul la birou, nu-i asa ca asta nu ti-a trecut prin cap?
      Nu-mi zice ca ai biroul in mijlocul unui lan de porumb si nu ai metrou acolo. Macar linie de autobuz/troleibuz/tramvai trebuie sa ai.
      Daca ti se pare ca autobuzul e pentru saraki, la bicicleta sau trotineta te-ai gandit?

  4. Biroul meu e în mașina cu care fac cam 25000-30000pe an.Sunt propriul meu angajat și ocazional mai am vreo doi, nu sunt un terkea bershka de frecat coatele de birourile altora.Repar lucruri de care n-ai habar în moduri pe care nu le înțelegi, ca să citez un tricou, iar mașina este una din sculele mele, nu o fiță de.amploiat râcos iar un tramvai n-am mai văzut pe dinăuntru de decenii.Mai merg cu motorul la constatări și când mă apucă doru de ducă și cu honda nevestii la cumpărături.Succes la bus surfing!

  5. 1. de ce sa ma abonez la planned obsolecence ?Vine update-ul imi dezactiveaza hardware-ul pentru ca a luat manufactorul o decizie pentru binele meu si nu pentru investitia lui.

    2.ce ma fac cu software-ul infect de pe ele, de multe ori outsource-uit si facut pe genunchi..plin de hibe, bugs si exploituri pe care il platesc din plin, eu…clientul?

    3.cu ce salvez pamantul cand incarcarea tot din ardere de combustibil fosil provine.Si exploatarea de litiu…si alte rare earths nu e cea mai eco.

    4.ce ma fac cu autonomia foarte proasta?Cuplu instant e fain…dar ce fac la drum lung?Ach nu il mai fac..ca imi zice Postakel cum sa conduc eu mai eficient cu un vehicul subpar.

    5.de ce sa fiu victima a marketingului agresiv? Nu iau din asta is ucigas de bebelusi de panda.

  6. Ieftin nu este și va fi și mai rău. Preturi la încărcarea cu plata este la fel că la benzina, aia moca va dispărea curind. Încărcarea in sine va fi o problema, englezii deja au cerut aprobarea legală sa decupleze încărcarea electricelor cînd rețeaua nu mai duce . Crezi că rețeaua electrică actuala suporta încărcarea simultană la atîta amar de mașini ? Cine va investi în rețea ? Romania importă curent electric, de unde și pentru electrice ?
    Încă nu este momentul pentru electrice !

  7. Masinile cu motoare termice nu își pierd popularitatea, constructorii nu vor sa mai producă

  8. Electricele sunt cah… dieselurile sunt cah… benzinarele sunt depasite. De ce o tot dati in stamba cu electricele? Sunt solutii mult mai convenabile de care toti producatorii parca se feresc sa arate ca au habar. Exista masina care imbina autonomia celor cu motoare termice cu avantajele tractiunii electrice: masina cu pila de combustie pe hidrogen. Sa nu aud rahaturi ca nu e infrastructura de distributie, din doua motive: pe de-o parte, orice benzinarie vinde gpl poate vinde si hidrogen, pe de alta parte pila de combustie poate folosi si hidrogenul din gpl. Deutsche Bahn a trecut deja la inlocuirea parcului lor diesel la tractiune pe pile de combustie pe hidrogen, deci se poate, dar cocalarii de la noi au ramas blocati intre dieselurile care au fumul mai lung decat masina si electricele care te lasa-n drum daca mergi mai departe de piata cu ele…

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.