Centura Galați, exemplu de birocrație: Proiectarea începe de-abia în septembrie, iar lucrările demarează din 2022 / Motivul: CNAIR și constructorul au ștampilat 3 contracte de 3.500 de pagini, pe fiecare pagină

Centura Galaţi

Proiectarea Centurii municipiului Galaţi, şosea ocolitoare cu o lungime de 33 de kilometri, va începe de-abia în septembrie, la un an de la semnarea contractului pentru proiectare şi execuţie, finanţarea de la buget pentru acest an fiind de doar 11 milioane lei din contractul total de 705 milioane. Unul din motivele întârzierii este birocrația excesivă, atât constructorul, cât și Compania de Drumuri având de ștampilat contractul de 3.500 de pagini în trei exemplare, pe fiecare pagină.

Contractul pentru proiectarea şi execuţia Centurii Galaţi „Drumul Mare de Centură” a fost semnat cu antreprenorul băcăuan UMB pe 23 septembrie 2020, înainte de alegerile parlamentare, la ceremonia de atunci fiind prezenţi fostul premier Ludovic Orban şi Lucian Bode, fost ministru al Transporturilor.

La semnarea contractului, oficialii îşi exprimau dorinţa ca durata proiectării să fie redusă (prevăzută la 12 luni) şi, implicit, lucrările să înceapă mai repede. Doar că, după nouă luni de la semnarea contractului, CNAIR estimează că de-abia în septembrie 2021 va reuşi să emită Ordinul pentru Începerea etapei de proiectare, iar de anul viitor şi lucrările, potrivit unui răspuns la solicitarea Economedia.

„Se estimează că Ordinul de Începere pentru faza de proiectare a VO Galați va fi emis în septembrie 2021. Perioada de proiectare (care include aprobarea PT și DE, precum și obținerea Autorizației de Construire) este 12 luni de la data de începere. Ulterior finalizării perioadei de proiectare și obținerii Autorizației de construire, va fi emis ordinul de începere pentru lucrări și va fi predat amplasamentul Antreprenorului. Finanțarea obiectivului VO Galați este inclusă în Bugetul de Stat, la Obiective de investiții noi, iar în 2021 a fost prevăzută în program, cu valoarea de 11.000.000 lei”, a transmis Compania de Drumuri.

De fapt, semnarea contractului a început în septembrie 2020 şi s-a încheiat în… ianuarie 2021 după cum a precizat CNAIR pentru publicaţia Monitorul de Galaţi.

„În data de 23.09.2020, Autoritatea contractantă a inițiat procesul administrativ de semnare a contractului în cauză. În acest sens, precizăm că acest contract de lucrări (emis în 3 exemplare originale), care face obiectul prezentului act, însumeaza 8 volume, cca. 3.500 pagini, pentru fiecare exemplar, fiind astfel un volum considerabil de documente care au trebuit iniţializate şi ştampilate (pe fiecare pagină), de ambele părţi, conform reglementărilor în vigoare. Acest proces este specific fiecărui contract de achiziţie publică în parte, atribuit la nivelul C.N.A.I.R. S.A., în calitate de Autoritate Contractantă. Totodată, în cadrul finalizării procesului administrativ de semnare a contractului asupra căruia s-a realizat interpelarea, a fost necesară şi identificarea concretă a sursei de finanţare şi implicit, obţinerea tuturor aprobărilor din partea Ordonatorului Principal de Credite“, a comunicat Compania de Drumuri.

Dincolo de procedura greoaie, birocratică, de semnare a contractului în decurs de patru luni, rămâne perioada ianuarie – septembrie în care constructorul UMB ar fi putut începe şi termina proiectarea. Cum nu se întâmplă asta, putem considera că se pierd câteva luni bune, timp în care nu se întâmplă nimic pentru acest proiect major de infrastructură finanţat din fonduri europene nerambursabile.

Date Tehnice VO Galaţi

Centura Galaţi, şosea cu o bandă pe sens şi acostament lat de 1,5 metri, face parte din proiectul Drumului Expres Focşani – Brăila – Galaţi. Traseul se desprinde din DN 25 prin nodul rutier Traian, supratraversează DN 25 şi Calea Ferată Tecuci- Galaţi, trece de Parcul Natural Lunca Joasă a Prutului Inferior şi intersectează DN 2 B înainte de vama Galaţi – Giurgiuleşti (cu Republica Moldova).

Durata contractului este de 12 luni – proiectare, 42 luni – execuţie şi 120 de luni – garanţie. Pe traseu vor fi proiectate 34 de lucrări de artă: poduri, pasaje şi viaducte. Preţul pe kilometru este de 4,4 milioane euro. Licitaţia a fost lansată pentru 900 milioane lei, iar oferta câştigătoare a fost de 700 milioane lei, cu 50 de puncte pentru oferta tehnică, respectiv 50 de puncte oferta financiară. Potrivit notei de fundamentare din iunie 2019, în faza de execuţie ar urma să fie asigurate 250 de locuri de muncă pe plan local.

Firmele omului de afaceri Dorinel Umbrărescu vor construi şi cei 11 km ai Drumului Expres Brăila – Galaţi. În acest caz, contractul a fost semnat în aprilie, iar proiectarea va începe în iulie, conform estimării CNAIR.

Tot în aprilie s-a semnat şi contractul pentru finalizarea Centurii Tecuci, unde se lucrează de 10 ani şi tot în judeţul Galaţi, pentru Podul peste Siret de la Cosmeşti, se aşteaptă decizia CNSC – Consiliul Naţional pentru Soluţionarea Contestaţiilor, după ce Compania de Drumuri a anulat achiziţa în urma refuzului antreprenorului din Italia de a semna contractul.

Sursa foto: Pe Unde Merg

Comentarii

  1. Domnul Drula?
    Dar de poezia asta cu centura Galati ce mai ziceți?
    Pana începe proiectarea si executia s-ar putea sa fie gataPodul de la Brăila!
    Nu o sa vina trafic pe Pod.
    Pe aici nu se trece: Galati – Tecuci!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *