G4Media.ro

Câte locuri de muncă va costa renunțarea la motorul cu combustie internă?…

Sursa foto: Ilona Andrei / G4Media.ro

Câte locuri de muncă va costa renunțarea la motorul cu combustie internă? Noi studii optimiste legate de impactul automobilului electric

Din ce în ce mai multe state intenționează să interzică motoarele cu combustie internă, iar industria auto își orientează din ce în ce mai mult producția către electromobilitate. Deutsche Welle prezintă noi studii care arată că impactul asupra pieței muncii va fi mult mai redus decât estimările din urmă cu câțiva ani.

Tranziția industriei auto către e-mobilitate va avea un impact serios asupra locurilor de muncă. După analizele sumbre din trecut privind posibilele pierderi a sute de mii de locuri de muncă, cercetările recente par mai degrabă optimiste, întrebarea esențială fiind ce se va întâmpla în viitor cu angajații responsabili cu producția de componente pentru motoarele cu combustie.

”Reglementarea europeană privind limitele de CO2 pentru flote, precum și interdicțiile de înmatriculare anunțate pentru motoarele cu combustie pe piețe de vânzări importante vor aduce sfârșitul motoarelor clasice produse de companiile germane de automobile”, crede Oliver Falck, șeful departamentului de economie industrială și noi tehnologii de la Institutul Ifo din Munchen, într-un interviu acordat DW. Singura întrebare este dacă ele vor dispărea până în 2030 sau câțiva ani mai târziu.

Constructorii germani de automobile sunt conștienți de acest lucru, spune acesta. Nu întâmplător, multe companii auto germane nu mai investesc în dezvoltarea motoarelor cu combustie. ”Potrivit ultimelor cifre disponibile înainte de pandemie, aproximativ 614.000 de angajați din Germania depind direct sau indirect de motorul cu ardere internă”, a declarat Falck.

Motorul cu ardere internă își mănâncă copiii

Mașinile electrice, care nu au nevoie de motoare complexe sau de sisteme complicate de transmisie sunt mai ușor de produs decât vehiculele cu motoare normale iar producătorii de componente din aceste domenii vor fi afectați cu atât mai mult cu cât trecerea la electromobilitate se va accelera. Acest lucru este valabil mai cu seamă pentru numeroasele companii furnizoare de piese de schimb, chiar și mai mici, specializate în tehnologiile motoarelor cu combustie.

Pentru angajați, acest lucru are consecințe pe alocuri grave. Mai puțin poate pentru cei care se vor pensiona în următorii câțiva ani. În plus, există oferte din partea angajatorilor care favorizează o renunțare mai rapidă la actualele motoare, spune Falck. ”O altă parte a angajaților vor avea alte locuri de muncă în producția de automobile sau vor face lucruri complet diferite, în special în sectorul serviciilor. Însă noul loc de muncă nu va fi întotdeauna în același oraș sau la același angajator”, subliniază expertul.

Potrivit unui studiu Ifo, întocmit de Falck la cererea Asociației Germane a Constructorilor de Automobile (VDA), aproximativ 215.000 de locuri de muncă vor fi afectate de tranziția către e-mobilitate până în 2030. Însă numai 147.000 de angajați se vor pensiona în aceeași perioadă. ”Avem astfel un decalaj semnificativ între angajații afectați și viitoarea fluctuație a forței de muncă”, se arată în studiu.

Nu este exclusă chiar o ușoară creștere a numărului de joburi

Un studiu realizat de grupul Angora Verkehrswende și de firma de consultanță în management Boston Consulting Group (BCG) a ajuns la concluzia că trecerea la electromobilitate va aduce chiar un mic plus de joburi (aproximativ 25.000).

Calculul arată în felul următor: până în 2030, dat fiind că unele etape de producție vor deveni inutile, se vor pierde 70.000 de locuri de muncă la producătorii de automobile. Furnizorii vor pierde 95.000 de locuri de muncă, deoarece nu vor mai fi necesare produse speciale. În service-urile auto, numărul de lucrători va scădea cu 15.000, deoarece vehiculele electrice necesită mai puțină întreținere decât motoarele cu combustie.

Pe de altă parte, vor fi create 190.000 de noi locuri de muncă în producția de baterii și în infrastructura și producția de energie pentru crearea unei rețele de încărcare eficiente. Alte 15.000 de locuri de muncă vor fi create în domeniul construirii de uzine și al serviciilor conexe, fabricile de automobile urmând să fie transformate.

Factorul politic trebuie să creeze condiții-cadru

Kristian Kuhlmann, expert la BCG, crede că numărul de locuri de muncă din industria auto și din industriile conexe va rămâne constant în 2030 față de 2020. Cu toate acestea, mulți angajați vor avea de înfruntat noi provocări, adaugă consultantul în management, într-un interviu acordat DW. ”Dintre cei aproximativ 1,7 milioane de angajați ai industriei auto și ai furnizorilor săi din Germania, aproximativ 760.000 vor avea nevoi specifice de formare profesională pentru a continua să ocupe un loc de muncă în industrie”. Mai ales firmele furnizoare mai mici au nevoie de sprijin din partea sectorului public pentru finanțarea și punerea în aplicare a unor programe de formare adecvate.

”Obiectivul trebuie să fie evitarea pe cât posibil a șomajului pe termen lung în timpul schimbărilor structurale”, spune Oliver Falck, economist la Ifo. Prin urmare, este important să se investească din timp în formarea și recalificarea angajaților al căror loc de muncă depinde de motorul cu combustie. ”Acesta trebuie să fie un efort comun al companiilor, asociațiilor, camerelor de comerț, al decidenților politici și, nu în ultimul rând, al agenției de ocupare a forței de muncă”, a conchis economistul. (Sursa foto: Ilona Andrei / G4Media.ro)


Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

13 comentarii

  1. Repet (fiindcă îmi place să strig în pustiu), mașinile electrice cu acumulatori sînt o catastrofă în pregătire ce așteaptă numai atingerea numărului critic de mașini pentru a se produce.
    Primul rezultat al generalizării lor nu va fi pierderea locurilor de muncă ci prăbușirea sistemelor energetice.
    Nu trebuie să mă credeți pe mine, credeți-l pe Musk: daca mașinile electrice se generalizează capacitatea sistemului energetic american trebuie dublată. Și cînd a spus asta n-a vrut să-i sperie, probabil că va trebui triplata.

    • Unii asteapta baterii de masini uzate sa le puna la sisteme solare unde sa mai tina ani de zile.
      Cand traversezi strada in Bucuresti miroase doar a gaze de masini asta cand nu miroase a plastic/cauciuc ars. Va scade poluarea in orase si se va imbunatati sanatatea populatiei.
      Curentul este mult mai ieftin de transportat.
      Ramai tu la caruta daca nu iti convine!

    • Capacitatea sistemului energetoc va creste. Cum a crescut de nu stiu cate ori intre 1950 si 1980 va creste si acum. Doar transformarea structurii economiei catre servicii a oprit temporar cresterea de capacitate. Si va creste capacitatea nucleara, ca e nevoie.

    • pai poti sa strigi in pustiu cat vrei, dar nu e cum zici tu. cand eu sunt pe bicla sau pieton in oras, eu respir gazele alea arse la greu. si acum sa ne gandim un pic cum ar fi sa nu mai fie aproape deloc asa ceva. ma lasa rece ca polueaza nu stiu ce fabrica de baterii, e infinit mai simplu sa ii pui filtre si mai bune fabricii, plus ca fabrica nu e in oras, poluarea aia nu ajunge direct la mine. ajunge in atmosfera si strica stratul de ozon, asta e clar, dar asta e altceva.

    • Uitandu-ma la comentariile celor care ți-au replicat, vad că într-adevăr „strigi in pustiu’. Lumea nu conștientizează faptul că dacă în 10 ani ajungem sa vaem 1/3 din mașini, electrice, sistemul energetic național o să pice. Toată lumea consideră că ești împotriva masinilor electrice. Nu știu dacă tu ești, dar eu nu sunt. Sunt bucuros, dincolo de poluare, că voi scăpa de „sclavia petrolului” și mă bucur că nesătuii ăștia care ne-au muls de bani că pe vacile CAP-urilor, respectiv industria petrolieră, vor dispărea în proporție de peste 50% in viitorul apropiat și definitiv, sper, in viitorul îndepărtat. Dar pentru că întâmplător am văzut cum funcționează distribuția de energie electrică, va spun că ne paște o mare problema. Sistemul nu are capacitatea de a transporta surplusul necesar. Lumea nu realizează că o mașină electrică consuma mult mai multă energie electrică în 100km decât o gaspodarie normala într-o zi. Și asta suprapusă peste un sistem care este deja depășit pe timpul verii când lumea folosește intens aparatele de aer condiționat. Toți spun că se va upgrada sistemul energetic, eu va spun că este deja depășit și nimeni nu face nimic, sau aproape nimica pentru asta. De ce? Pentru că costă bani. Mulți bani. Iar distribuitorii de energie, că și petroliștii sunt hulpavi și vor profituri imediate și … cat se poate de mari. Dar viitorul ne-o va dovedi dacă am sau nu dreptate. Treabă este că nici statul nu se înghesuie să stimuleze cumva creșterea capacității de distribuție a energiei electrice. Dar asta nu e și surpriza pentru nimeni. Când au luat vițeii care conduc Romania de 31 de ani, vreo măsură preemptivă? Eu nu știu niciuna.

    • Dacă nu se investește în sectorul energetic acesta moare oricum, dar nu va fi cazul. Investițiile sunt ușor de făcut – trebuie luate decizii. În cel mai rău caz deciziile se hor lua când apar probleme.

      Altfel, ceea ce pierdeți din vedere, e că electrica nu se încarcă prea des la 50-150-300kw, ci acasă sau la firmă, din panouri solare, prin încărcare de putere mica (7-11kw).
      La drumuri lungi, lângă autostrăzi sau DN-uri se trag ușor cabluri de alimentare. Încurajarea instalării de panouri fotovoltaice și integrarea lor în sistemul energetic, la fel, e mai de grabă o decizie decât investițiile. Investițiile se fac.

    • Un prieten și-a luat mașina electrica. Plug în. Ce mândru a fost o luna… Ne adunam toți pe lângă ea și ne minunam. Totul a fost perfect pana i-avenit factura la curent. Zâmbetul i-a dispărut, iar acum e pământiu la fața. De 10 zile mașina sta nemișcata în parcare. Se vede treaba ca dacă vrei sa nu poluezi, cel mai bun este mersul pe jos

  2. Cum a adus privatizarea sistemului energetic preturi mai mici, cum eolianul si solarul au rupt MW produsi, asa si masina electrica nu va costa locuri de munca :))

  3. nu mai trebuie sa aduceti atat de multi emigranti in europa atunci

  4. Sa se bage impozit pe cazanele fumigene lunar nu anual si sa fie valoarea cat capacitate motorului .

    • Si cine nu castiga atat sa-si plateasca o masina noua, dar ar renunta cu bucurie la masina veche?

  5. Reducerea mobilitatiiindividuale e scopul final nu lupta impotriva poliarii, chiar daca s-ar vrea nr de autovehicule nu vor potea inlocuite 1 la 1 cu cele electrice, nu e sustenabil nici dpdv al resurselor nici dpdv al infrastructurii.
    Electrificatea daca se va face se va face cu costuri mari si cu beneficii minime, motorul termic sau in combinatie hibrida putea fi utilizat mult si bine au spus-o si cei de la Toyota dar e cam greu sa fii Moromete sa vezi dincolo de lucruri.
    Daca green deal inseamna lipsa de competitivitate, productie mai putina si mai scumpa si implicit la lipsa unor produse in conditile in care China si partial SUA, Rusia, India etc nu-si bat capul beneficiile vor fi marginale, nu traim intr-un glob de cristal izolati de restul cand vine vorba de ecosistemele planetare.

    • Cazanul electric e convenabil pt m.u.i.s.t.ii astia: iti tai curentul ai belit o, deci mobilitate cand vor ei, apasa militzianul un buton ti a oprit motorul, cazan conectat tot timpul ei stiu unde ai fost si ce ai mancat. Ia mai meretzi dreaqu cu mizeriile astea. Ce puii mei am ajuns: niste viermi incapabili de a ne purta de grija, si avem nevoie de totzi f…..istii de la briusel sa ne spuna ce sa facem!