G4Media.ro

Bulgaria, din nou în criză politică, se pregătește de alegeri anticipate. Rotativa…

sursa foto: Colaj G4Media

Bulgaria, din nou în criză politică, se pregătește de alegeri anticipate. Rotativa între cele două partide guvernamentale a eșuat

Analiză Mediapool, preluată de Rador:

Bulgaria se îndreaptă spre a șasea rundă de alegeri parlamentare în trei ani din cauza calculelor partidului de guvernare GERB care consideră că astfel își va îmbunătăți reprezentarea în Parlament (Adunarea Națională) și îi va determina pe partenerii de guvernare de până acum de la partidul Continuăm Schimbarea – Bulgaria Democrată (PP-DB) să fie mai îngăduitori în cazul unor eventuale viitoare negocieri de coaliție.

Astfel de calcule sunt acceptabile într-un regim parlamentar, dar acestea ar trebui totuși să țină cont de efectul votului anticipat asupra întregii țări. Iar acest efect este negativ, pentru că tocmai atunci când șansele pentru zona euro și un Schengen terestru sunt bune, Bulgaria va pierde din nou cel puțin trei luni în campanie și alegeri. Oportunismul politic al GERB ar putea fi premiat de alegători, dar acest lucru nu este nici pe departe sigur şi sunt șanse ca calculele să nu iasă bine.

Ar putea oare GERB și DPS să guverneze singure

Toată lumea este acum conștientă că GERB și DPS (un mic partid – n.red.) sunt de fapt GERB-DPS și când spunem Borisov, ar trebui să ne gândim la Peevski. Ideea este că acest tandem, deja oficializat, are o problemă în a guverna singur, ceea ce este dovedit și de faptul că GERB nu a reușit oricum să formeze guvern cu mandatul său în ultimii trei ani. Deși a fost adesea primul partid. Motivul mandatelor eșuate nu este matematic – au fost oameni care au vrut să guverneze.

Motivul este de fond și se numește „bagaj de corupție”. Acest bagaj are o expresie internă, definită de protestele din 2020 și de numeroasele scandaluri care au zguduit Bulgaria atunci – Bojkov, lingouri, scandalul Barcelona etc. Există și o expresie de politică externă, care este lista Magnițki, echivalentul său britanic și atitudinea unor politicieni precum Mark Rutte, dar nu numai, care nu ar admite prezența Bulgariei la o petrecere de Crăciun, în Schengen, ca să nu mai vorbim despre zona euro, dacă țara ar fi condusă de Borisov și Peevski.

GERB-DPS au considerat că astfel de argumente împotriva guvernării lor nu mai sunt valabile din cauza tezei populare, dar dubioase și în general necurate despre „spălarea” coaliției dintre Borisov și Peevski. Se pare că liderii acestor partide cred că bulgarii uită și iartă, iar timpul pentru această iertare a venit. Alegerile din iunie 2024 vor fi un test al acestei ipoteze. Dar nici sarcina lui Borisov și Peevski nu va fi ușoară, pentru că la scandalurile din 2020 s-au adăugat altele noi: „foaia de parcurs” a Temenujkăi Petkova, numirea lui Sarafov ca procuror-general interimar și presupusele legături ale acestuia cu „cei opt pitici”, uciderea „notarului” și tot ce a ieșit la suprafață legat de acest caz etc.

Cu alte cuvinte: decizia de a vorbi despre bagajul de corupție poate părea eroică, dar munca nu este plăcută. Mai ales când Peevski s-a auto-desemnat drept liderul caravanei, iar Borisov a devenit fără să vrea omul principal, însărcinat cu numeroase cazuri care se opresc și încep în funcție de dependențele procurorului-general. Momentan, o mare parte din aceste cazuri au fost sistate de Sarafov din motive deja cunoscute, dar sunt oprite la jumătatea drumului decenței și pot merge în ambele sensuri. Iată și un citat dintr-un comunicat de presă al Procuraturii Republicii Bulgaria despre scandalul „Bojkov”, pentru a fi clar unde se află jumătatea drumului decenței: „Se acceptă ca incontestabil faptul că în perioada 2015 până la sfârşitul anului 2019, Vasil Bojkov a vizitat clădirea Ministerului de Finanţe. A avut întâlniri cu Goranov în biroul său. Nu se poate stabili concret perioada, numărul de vizite și data acestora. Nu se poate stabili în niciun fel modul în care Bojkov a dispărut cu banii în numerar pe care îi transporta, inclusiv dacă aceștia au fost predați lui Goranov. La întâlnirile dintre cei doi nu au fost prezenți terți…Există două versiuni radical opuse și, indiferent de eforturile depuse pe parcursul anchetei, nu se poate infirma categoric una în detrimentul celeilalte, întrucât nu au fost stabilite alte probe care să ajute la depășirea celor două grupuri de mărturii extrem de contradictorii. Dovada indirectă că Bojkov i-a transmis eventual bani lui Goranov este mărturia martorilor care au declarat că l-au văzut pe Bojkov luând cu el sume mari de bani în numerar înainte de vizitele sale la Ministerul de Finanțe…”

Unul dintre refrenele vizând revenirea la putere a GERB-DPS este că PP-DB și guvernul lui Nikolai Denkov nu au putut să guverneze. Aici situația este ca în Viața lui Brian a grupului Monty Python. Într-o scenă a acestui film zeloții pregătesc o răscoală împotriva Romei și sunt inspirați de strigătele: „Să scăpăm de romani! Ce ne-au dat ei?!” Dar, din păcate, diferiți oameni din mulțime încep să se gândească unul câte unul la drumuri, băi, apeducte, Pax Romana etc.

La fel este și cazul cabinetului „Denkov”. Ce ne-a oferit acest cabinet în zece luni, și în general în ultimii ani, de când GERB nu este singur la putere? Creșterea veniturilor și a salariului mediu. În ceea ce privește paritatea puterii de cumpărare a venitului disponibil, Bulgaria aproape ajunge din urmă țări precum Ungaria, Slovacia, România; Creșterea PIB-ului; pensiile în trei ani au crescut mai mult decât în 10-12 ani de guvernare a GERB; Inflația scade mai rapid decât cea din zona euro, ceea ce ne oferă speranța îndeplinirii criteriilor de aderare de la Maastricht până la sfârșitul anului 2024; Disciplina fiscală a fost menținută în ciuda creșterii substanțiale a veniturilor și a alocării și cheltuirii de fonduri record pentru investiții. Criteriile de la Maastricht pentru îndatorare și deficit sunt îndeplinite;

Există vești bune pentru zona euro de la reprezentanții cheie ai UE. În documentele oficiale, țara este încurajată în drum spre zona euro. Dacă guvernul nu ar fi căzut, am fi putut avea deja o mențiune de aderare din 2025 în comunicarea oficială a UE;

Bulgaria a intrat în Schengen și există motive întemeiate să credem că, până la sfârșitul anului, restricțiile la frontierele terestre vor fi ridicate;

O poziție neechivocă de politică externă cu privire la războiul din Ucraina și un ministru al apărării cu vederi euroatlantice clare precum prof. Tagarev; O politică energetică clară, ruperea legăturilor cu Rusia; reforme constituționale ce deschid ușa unei schimbări reale în sistemul judiciar și limitează rolul președintelui în formarea unui guvern interimar. Această listă ar putea continua la nesfârșit, chiar dacă zeloții de partid ar avea probleme să o disprețuiască.

Nimic nu se va schimba după alegeri, doar GERB-DPS ar putea avea mai mulți deputați?

Aceste calcule sunt de asemenea greșite, pentru că, în decursul negocierilor de până acum, GERB-DPS au demonstrat că evită să ajungă la un acord în ceea ce privește autoritățile de reglementare, serviciile și sistemul judiciar. În momentele în care se ajungea la semnarea unor astfel de acorduri, negocierile erau sistate dintr-un motiv sau altul, o dată chiar prin depunerea la Președinție a unei componențe a Consiliului de Miniștri, listă neconvenită cu candidații pentru posturile de miniștri.

Dacă calculul GERB-DPS este ca după alegeri ei să poată să oblige PP-DB să facă concesii în sensul de 2:1 în instituțiile de reglementare și în cadrul puterii judiciare şi să mențină statu-quo-ul în servicii, acest lucru nu este realist. PP-DB vor merge la alegeri cu o idee clară, că nu ar negocia pentru formarea unui guvern cu oricine, dacă principiul răspunderii împărtășite în aceste domenii nu este respectat.

Mai mult, coaliția post-electorală a GERB cu PP-DB nu mai este sigură. Dacă nu există garanții 100% pentru reforme care să meargă chiar mai departe de ceea ce s-a discutat până acum, electoratul PP-DB nu le va permite nici măcar să se apropie de masa de negocieri. Pe scurt – negocierile, oricare ar fi rezultatul alegerilor, vor fi mai grele decât până acum pentru GERB – Mișcarea pentru Drepturi și Libertăți. Dar s-ar putea să nici nu aibă loc asemenea negocieri, ceea ce va aduce în punctul inițial – pot oare GERB – Mișcarea pentru Drepturi și Libertăți să guverneze singure, iar dacă pot – cât timp va trece până vor avea încă un val mare de proteste. (Traducerea: Mirela Petrescu)

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează