G4Media.ro

DNA o acuză oficial pe Ioana Mihăilă de abuz în serviciu cu…

Sursa foto: Ilona Andrei / G4Media

DNA o acuză oficial pe Ioana Mihăilă de abuz în serviciu cu consecințe deosebit de grave pentru că ar fi cumpărat prea multe vaccinuri / Ce spune Ioana Mihăilă

Procurorii DNA au anunțat oficial vineri, printr-un comunicat de presă, începerea urmăririi penale în cazul Ioanei Mihăilă (REPER), fost ministru al Sănătății, în dosarul achiziției de vaccinuri anti-Covid. Aceasta este acuzată de săvârșirea infracțiunii de abuz în serviciu, cu consecințe deosebit de grave.

UPDATE: Ioana Mihăilă afirmă, vineri seara, într-o postare pe Facebook, că în mandatul ei de ministru al Sănătății nu a cumpărat vaccinuri și nu a negociat cantități.

„Contractul la care se face referire era aferent anului 2021, iar ultima dată de livrare era finalul anului 2021 pentru vaccinuri care aveau un anumit termen de valabilitate, de 6 luni la acel moment pentru vaccinurile ARN mesager. Prin urmare, România trebuia să aleagă între a avea vaccinuri pentru populație în 2022 – 2023 sau a nu mai avea deloc vaccinuri. Contractul nu prevedea o ajustare a cantităților”, precizează Ioana Mihăilă.

Potrivit acesteia, contractele erau rezultatul negocierilor între Comisia Europeană și producătorii de vaccinuri, iar statele membre erau informate și aveau posibilitatea de a rămâne în contract sau de a refuza contractul, iar „decizia a fost luată în solidar în Guvern”.

„Prin memorandum am înștiințat Guvernul referitor la obligațiile aferente contractului, dar și la beneficiile pe care acest vaccin le poate aduce, iar dovezile științifice arătau că vaccinarea este eficientă, capabilă să salveze vieți și să reducă rata de internări în spital.

Ministerul de Finanțe a avizat memorandumul cu mențiunea și cu solicitarea de a propune și o strategie de revânzare a vaccinurilor care puteau să fie în surplus în 2021, motiv pentru care la o lună distanță am și creat cadrul legal pentru revânzarea acestora. Din câte știu, în mandatul meu, vaccinurile ARN mesager care puteau fi revândute nu au expirat, ci au fost vândute sau donate”, mai afirmă Ioana Mihăilă.

Știrea inițială: DNA o acuză concret pe Ioana Mihăilă că ar fi inițiat un memorandum aprobat la data de 13 mai 2021 de către premierul de la acea vreme, Florin Cîțu, care ar fi avut ca urmare tranzacționarea și ordonanțarea la plată a achiziției, în plus, a unei cantități de 34.099.623 doze de vaccin Pfizer.

„Aceste demersuri s-ar fi desfășurat în condițiile în care suspecta ar fi cunoscut faptul că numărul persoanelor eligibile pentru vaccinare comunicat de statul român Comisiei Europene era de 10,7 milioane și că dozele de vaccin contractate anterior datei de 01 ianuarie 2021 (37.588.366 doze) ar fi fost suficiente pentru vaccinarea unui număr de peste 23 milioane persoane”, susține DNA.

Potrivit DNA, Ioana Mihăilă ar fi putut opta, într-un termen de 5 zile, să nu cumpere vaccinurile achiziționate de Comisia Europeană.

Comunicatul DNA:

În cauza mediatizată prin comunicatele 856/VIII/3 din 21 septembrie 2021, nr. 1084/VIII/3 din 23 noiembrie 2023, 1130/VIII/3 din 6 decembrie 2023 și 1138/VIII/3 din 8 decembrie 2023, ca urmare a îndeplinirii condițiilor legale și constituționale, procurorii din cadrul Direcției Naționale Anticorupție – Secția de combaterea corupției au dispus efectuarea în continuare a urmăririi penale față de suspecta

MIHĂILĂ IOANA, la data faptei având funcția de ministru al Sănătății, pentru săvârșirea infracțiunii de  abuz în serviciu, cu consecințe deosebit de grave.

În ordonanța procurorilor se arată că, în cauză, la această etapă procesuală, există aspecte din care rezultă suspiciunea rezonabilă ce conturează următoarea stare de fapt:

La data de 17 iunie 2020, Comisia Europeană a lansat Strategia europeană privind accelerarea dezvoltării, fabricării și distribuției vaccinurilor împotriva COVID-19 prin care propunea o abordare centralizată pentru achiziția unor opțiuni viabile de vaccinuri și care a presupus negocierea de către Comisia Europeană a unor acorduri de achiziție anticipată cu producătorii de vaccinuri în numele statelor membre.

Vaccinurile urmau să fie distribuite statelor membre UE în funcție de numărul populației, iar decizia cu privire la vaccinarea prioritară a anumitor categorii de populație revenea statelor membre.

De precizat este faptul că statele membre aveau posibilitatea să utilizeze, într-un termen de 5 zile de la notificare, o clauză de „opt-out”, astfel că nu erau obligate să suporte niciun fel de contribuție pentru vaccinurile pe care decideau să nu le solicite.

În contextul menționat mai sus, suspecta Mihăilă Ioana, în calitate de ministru al Sănătății, cu încălcarea dispozițiilor legale și în lipsa oricăror documente/analize care să ateste necesitatea achiziției, ar fi inițiat un memorandum aprobat la data de 13 mai 2021 de către suspectul Cîțu Florin Vasile, în calitate de prim – ministru al Guvernului României, care ar fi avut ca urmare tranzacționarea și ordonanțarea la plată a achiziției, în plus, a unei cantității de 34.099.623 doze de vaccin Pfizer.

Aceste demersuri s-ar fi desfășurat în condițiile în care suspecta ar fi cunoscut faptul că numărul persoanelor eligibile pentru vaccinare comunicat de statul român Comisiei Europene era de 10,7 milioane și că dozele de vaccin contractate anterior datei de 01 ianuarie 2021 (37.588.366 doze) ar fi fost suficiente pentru vaccinarea unui număr de peste 23 milioane persoane.

Suspectei Mihăilă Ioana i s-a adus la cunoștință calitatea procesuală și acuzațiile în conformitate cu prevederile art. 307 Cod de procedură penală.

În cauză se efectuează acte de urmărire penală și față de alte persoane.

Facem precizarea că efectuarea în continuare a urmăririi penale este o etapă a procesului penal reglementată de Codul de procedură penală, activitate care nu poate, în nicio situație, să înfrângă principiul prezumției de nevinovăție.

Precizăm că prezentul comunicat a fost întocmit în conformitate cu art. 28 alin. (1) din Ghidul de bune practici privind relația sistemului judiciar cu mass media, aprobat prin Hotărârea Plenului Consiliului Superior al Magistraturii nr. 197/2019.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

15 comentarii

  1. Gorghiu este Rodica Stanoiu 2.0. Mafia PNL-PSD vrea sa distruga cu orice pret opozitia de frica sa nu le stice calculele facute cu manelaru Semiom.

  2. USR singurul partid fara penali care nu lasa mafia de la putere si specialii sa devalizeze tara asa cum au facut cu Bancorex.

  3. Am vazut de curand la Budeanca, care stie fel si fel de lucruri dar o ia gura pe dinainte, cum vb cu Simion si spunea clar…ca ei trebuiau sa dis.truga USR, sa raman doar astea 3 partide pt 2024! Planul lor asta a fost, sa ramana oamenii sa aleaga intre psd, pnl si rusofilii de la aur!

  4. Am vazut si la romania tv, televiziunea de casa a celor de la haur, ca realizatorii tv declarau ca ar trb sa se faca o alianta psd, pnl, aur impotriva nemarxistilor!!! Declarau chiar si ca Geoana ar trb sa castige prezidentialele! Aceeasi oameni care striga pentru Simion sau Sosoaca!

  5. Tovarasul Gheorghita cel cu buze rosii si prezent de 3x/zi la tv nu are nimic de comentat ?

  6. Oferea contractul de achiziție centralizată încheiat de Comisia Europeană și posibilitatea achiziționării unor doze mai mici de vaccinuri pentru România? Cine a stabilit și pe ce bază cantitățile /dozele de vaccinuri înscrise în contract?

  7. România nu avea altă șansă să rămână în acordul centalizat de achiziție a vaccinurilor încheiat în anul 2021 de Comisia Europeană cu furnizorii respectivelor vaccinuri ,decât dacă guvernul român accepta numărul de doze de vaccin care i se repartizau prin acel acord potrivit negocierilor purtate de Comisia Europeană cu furnizorii vaccinurilor.Acordul centralizat,în forma în care era încheiat, nu permitea o ajustare a contractului,adică să iei mai puține doze sau câte îți erau necesare potrivit unor analize pe care le făceai tu ca stat ci îți dădea doar două variante-ori iei dozele negociate de Comisia Europeană Romîniei,respectiv cele care fac obiectul cauzei,ori nu mai iei deloc vaccinuri.

  8. *pentru România

  9. Problema este că față de tulpinile severe de COVID existente în anul 2021(alpha,delta),an în care s-a încheiat acordul centralizat de achiziție a vaccinurilor de către Comisia Europeană cu furnizorii de vaccinuri,în anul 2022 a intervenit o împrejurare de neprevăzut și anume modificarea tulpinii virale de COVID în una ușoară,fără urmări severe care să facă strict necesare aceleeși măsuri de protecție vaccinală și de atunci statele parte aveau posibilitatea și îndrituirea legală să ceară Comisiei Europene să reevalueze acordul centralizat de achiziție în raport cu noile împrejurări și să nu mai accepte achiziția și plata unor noi loturi de vaccinuri ,dacă ele nu fuseseră fabricate și livrate până atunci în baza înțelegerilor anterioare.

  10. Noua tulpină virală era Omicronul ,una ușoară-și atunci statele parte puteau și pot spune-stai puțin în raport de această tulpină nouă noi nu înțelegem să mai menținem acordul centralizat și cerem Comisiei Europene să acționeze pe cale de consecință în relație cu furnizorii de vaccinuri,prin reevaluarea comenzilor anterioare ,urmănd să ne socotim în raport cu ceea ce s-a fabricat și livrat până atunci în baza respectivelor comenzi și înțelegeri anterioare.

  11. Nu e corect,loial,ca tu furnizor de vaccinuri să fabrici și să livrezi în continuare vaccinuri,care nu-mi mai sunt necesare,sau îmi sunt necesare într-o proporție semnificativ redusă,pentru protecția legată de o tulpină de COVID-Omicron, pe care eu n-am prevăzut-o și avut-o în vedere la încheierea acordului centralizat inițial.

  12. În acești termeni se poate răspunde la întrebarea cine a generat urmările socialmente periculoase ale faptei penale cercetate în dosarul cauzei.

  13. Urmări care se constituie în element constitutiv al infracțiunii cercetate.

  14. Și mai e o problemă esențială și anume aceea că nu miniștrii sănătății erau aceea care în numele guvernului României trebuiau să activeze clauza out-opt,de ieșire din acordul centralizat de achiziție a vaccinurilor, ci chiar șeful guvernului ,în persoana dlui.Florin Câțu.Acesta trebuia să ceară întrunirea guvernului în ședință de urgență pentru a supune dezbaterii această situație,lucru pe care nu l-a făcut,cel puțin din datele publice comunicate până acum.

  15. Dar Acordul centralizat de achiziție de vaccinuri încheiat de Comisia Europeană cu furnizorii de vaccinuri în anul 2021 are caracter clasificat și de aceea rămânerea sau nu în acest acord nu putea face obiectul discuțiilor într-o ședință de guvern,discuțiile urmând a fi purtate în cadrul organismului colectiv cu putere de decizie în punerea în executare a acordurilor clasificate de interes statal ,care după toate indiciile și prevederile legale actuale este CSAT.Potrivit legii președintele CSAT este președintele României și acesta trebuia să ceara întrunirea CSAT pe tema în discuție și să transmită decizia României de a rămâne sau nu în acordul centralizat.Mi-e teamă că DNA a identificat greșit autorul/autorii faptelor.