G4Media.ro

Inteligența artificială în muzica de club/ DJ: „Există deja cel puțin 10…

Sursa Foto: Hannah Rose/ BBC

Inteligența artificială în muzica de club/ DJ: „Există deja cel puțin 10 programe software diferite care mixează muzica și care ar putea lăsa producătorii fără locuri de muncă”.

Ești într-un club, muzica bate tare și luminile clipesc. Te uiți spre cabina DJ-ului, dar nu este nimeni acolo, pentru că este un mix generat de AI. Având în vedere că softurile de mixaj devin din ce în ce mai sofisticate, iar localurile își reduc bugetele, aceasta este îngrijorarea unora din industria muzicii dance. Dar poate un program de calculator să înlocuiască vreodată legătura reală dintre un DJ și public? Redăm mai jos integral un reportaj BBC.

Într-un cuvânt, nu. Cel puțin nu în opinia lui Nooriyah.

Ea este un DJ în vârstă de 28 de ani care locuiește în Londra. Ea cântă în localuri din întreaga lume, uneori în fața unor mulțimi de peste 40.000 de persoane.

Programele de inteligență artificială sunt disponibile de ani de zile în industria ei, recomandând melodii pentru mixaj în funcție de tempo-urile lor.

Dar acestea nu i-au luat încă locul de muncă lui Nooriyah, iar ea crede că știe de ce.

„Pentru că modul în care mă conectez cu publicul meu este foarte greu de reprodus”, spune ea.

„Imaginează-ți un raver care se uită la mine când sunt DJ, mă vede transpirând și dansând la fel ca ei.

„În acel moment, ei simt acea conexiune intimă pe care AI nu ar putea să o simtă.”

Hannah Rose se află într-un studio, în spatele unei mese de mixaj Pioneer. Are două platane în fața ei și reglează un cadran de pe un mixer cu rânduri de butoane de reglare diferite. Se uită în jos la echipament.

Părul îi este legat într-un coc, are căști over-ear one, dar cupa stângă este trasă după ureche și nu o acoperă de fapt. Poartă o jachetă albă în stil denim, dar aceasta reflectă luminile neon roz și albastre care luminează studioul.

Hannah Rose a învățat să fie DJ în timpul detenției și lucrează pentru a face din acest lucru principala ei sursă de venit.

Are foarte mult de lucru, dar a observat că localurile au redus bugetele pe măsură ce criza costului vieții o afectează.

„De când cu Covid, a existat o schimbare masivă în sensul că oamenii au cerut să transmită în streaming seturi”, spune ea.

„Mai ales când este vorba de un loc de peste mări și țări, dacă nu au bani să te trimită să cânți în altă țară, este o modalitate ușoară și accesibilă de a avea artiști în programul lor fără a fi nevoie să fie prezenți fizic în sală.”

Hannah a observat că o mulțime de cluburi de noapte au deja o cameră de filmat pentru streaming în spatele platanelor.

Ea este acum îngrijorată că acest lucru se va extinde și la seturile virtuale.

„Mai au un drum lung de parcurs pentru a egala inteligența emoțională a unei ființe umane, dar cu AI generând compoziții originale, ar putea fi un viitor destul de întunecat pentru DJ”, spune ea.

În luna martie a acestui an, un local din estul Londrei a găzduit un rave cu inteligență artificială și a primit critici mixte, unii spunând că muzica a fost „uscată și goală”.

Poate că oamenii sunt cei mai buni DJ, dar nu este la fel de simplu în cazul producătorilor.

Pe lângă faptul că este DJ, Nooriyah își face propria muzică.

În prezent, procesul ei de creație presupune experimentarea diferitelor sunete pe un software, înainte de masterizarea pieselor. În această etapă finală intervine inteligența artificială.

„Pentru mine, discuția despre AI în producție este foarte întârziată”, spune ea.

„Există deja cel puțin 10 programe software diferite care mixează muzica și care ar putea lăsa producătorii fără locuri de muncă”.

Ea dorește să vadă un dialog mai bun între cei din industria muzicală și dezvoltatorii de AI.

„Cred că pericolul aici este că se lucrează fără să se discute despre ce ar însemna pentru industria muzicală”.

O soluție, spune ea, este taxarea companiilor de inteligență artificială.

„În primul rând, haideți să încetinim lansarea acestor programe de inteligență artificială și să taxăm dezvoltatorii, investind acei bani în organizarea de cursuri de formare pentru persoanele care își pierd locurile de muncă din cauza inteligenței artificiale.”

Phil Kear este de acord. El lucrează cu Music Union și este îngrijorat că AI va pune limite impuse asupra sumei pe care oamenii sunt dispuși să o plătească pentru înregistrări realizate de creatorii umani.

„Muzica AI va fi mai ieftină”, spune el. „Și cred că oamenii vor fi tentați să o folosească, poate chiar și baruri.”

Deși, spune el, influența sa deplină va merge doar atât de departe cât o vor lăsa oamenii.

„Multe vor fi determinate de dorința publicului larg de a accepta AI sau de calitatea muzicii pe care o poate produce.”

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

2 comentarii

  1. Inca nu inteleg cum AI aduce un plus de creativitate mai ales ca baza acestor „inteligente” artificiale sunt aceste softur LLM care se bazeaza pe ce s-a creat pana acum si nu „gandesc” nimic in plus fata de actual. In afara faptului ca te ajuta sa iti cresti productivititatea nu prea am vazut nimic revolutionar scos de aceste softuri de „inteligena” artificiala. Iar daca aceasta inteligenta va aparea sau nu in viitor, dar sa presupunem ca va aparea atunci ar trebuie fim mult mai bine blindati decat acum cu inteligenta naturala – care din pacate este in scadere – pentru ca altfel chiar o sa o luam in freza rau de tot.

    • Inteligenta, ca si rosiile, daca e artificiala e de plastic. Face, la alt nivel tehnologic, ce au facut calculatoarele inca de la inceput. Au facut ce au fost programate sa faca mult mai repede decat poate omul. Nu adauga nimic din pdv creativ, prelucreaza ce li se serveste. P.S. Legat de muzica de club, nici nu e nevoie de vreo minte artificiala creativa. E trist si cu cea naturala…