G4Media.ro

Cu 3 miliarde de dolari, China a cumpărat un stat european: Muntenegru

Toy train connecting Europa and China. Symbolizing the New Silk Road or one belt one road Chinese strategic investment in the 21st century. Economic project to connect EU, Central Asia and China

Cu 3 miliarde de dolari, China a cumpărat un stat european: Muntenegru

În 2015, guvernul unuia dintre cele mai mici state din Europa, Muntenegru (cu doar 620.000 de locuitori, echivalentul judeţului Constanţa), a decis semnarea unui contract cu compania chineză China Road and Bridge Corporation privind construcţia unei autostrăzi în lungime de 170 de kilometri. Traseul rutier urmează să lege localitatea Boljare, de la frontiera cu Serbia, până la portul Bar de la Marea Adriatică şi trece printr-un relief extrem de accidentat şi de muntos, care pune multe probleme inginereşti (tuneluri, viaducte, poduri).

Cum guvernul din Muntenegru nu deţinea suma cerută de chinezi (în jur de 2,7 miliarde dolari), o bancă de stat din Beijing, China Exim Bank, a acordat imediat un împrumut de 1 miliard de dolari pentru primul tronson, de 41 de kilometri. Adică, chinezii au împrumutat cu 85% din suma primului tronson, o sumă care echivalează cu 19% din Produsul Intern Brut al Muntenegrului. Banii ar urma să fie returnaţi începând cu 2021, scrie Florin Anghel într-o analiză pe Info Sud-Est.

Autostrada din Muntenegru: bani chinezeşti, contracte chinezeşti, datorii muntenegrene

Anul trecut, în martie 2018, guvernul din Muntenegru şi China Road and Bridge Corporation au mai semnat un memorandum, prin care compania chineză se angajează să construiască şi tronsonul al doilea al autostrăzii. De data aceasta, a cerut 1,7 miliarde dolari. Cum nici acum autorităţile de la Podgorica nu au dispus de sumele necesare, China Exim Bank a oferit imediat un împrumut.

Condiţiile puse în 2018 de chinezi au devenit însă clare: dacă din 2021 Muntenegrul nu poate achita tranşe din cei 3 miliarde de dolari, RP Chineză are dreptul de a lua garanţie terenuri şi proprietăţi în mica republică europeană.

Prim-ministrul Dusko Marković a ţinut să asigure opinia publică de faptul că autostrada Boljare-Bor va fi finalizată cu orice preţ deoarece, opina şi ministrul Economiei, Dragica Sekulić, într-un interviu publicat la începutul lunii aprilie 2019, cu ajutorul companiilor şi banilor chinezeşti Muntenegrul îşi va contrui o infrastructură care îl va lega de statele vecine, de Uniunea Europeană şi de lume.

Cu toate asigurările date de guvernul de la Podgorica, datoriile chinezeşti au început să atârne greu în bugetul unui stat unde Produsul Intern Brut se alcătuieşte în special din activităţi turistice. Datoria publică a ţării va depăşi 80% din PIB la sfârşitul anului 2019, conform estimărilor Fondului Monetar Internaţional. Mai grav, însă, pentru a face rost de bani pentru China, guvernul din Muntenegru a trecut la reduceri bugetare masive: îngheţarea tuturor salariilor din sectoarele publice, eliminarea unor ajutoare sociale (precum cele pentru mame) şi a majorat semnificativ preţurile la energia electrică.

Experţii europeni au calculat că autostrada chinezească din Muntenegru se face cu bani împrumutaţi de la Beijing, cu muncitori chinezi şi cu date foarte strânse privind scadenţele datoriilor. Un kilometru de autostradă va costa, în final, 20 milioane euro iar eficientizarea acestor costuri nu este un proiect realizabil.

În cele mai bune perioade din economia Muntenegrului, în sezonul estival, sunt semnalate cel mult 8000 de autovehicule pe zi între frontiera cu Serbia şi litoralul adriatic. Pentru ca autostrada chinezească să devină rentabilă, la un tarif de 5 euro pe autovehicul cât a anunţat guvernul, este nevoie de un trafic de un vehicul la fiecare 3 secunde timp de 14 ani. Adică, 12 milioane vehicule pe an, circa 33.000 pe zi. Este imposibil de realizat acest lucru.

Agenţia naţională chineză de presă Xinhua (China Nouă) relata la 11 aprilie 2019, în contextul reuniunii la nivel înalt de la Dubrovnik dintre cele 16 state din Europa Centrală şi de Sud-Est şi RP Chineză (aşa numitul format 16 +1 ) că şi muntenegrenii ar avea, totuşi, de câştigat din această investiţie masivă. De pildă compania locală Bemax, care a primit un subcontract de 200 milioane euro, cu o lucrare la care vor participa 700 de constructori muntenegreni. Aceasta în condiţiile în care, relatează Xinhua, şomajul în regiunile dezvoltate din zona litoralului adriatic ajunge la 11% iar în regiunea mai puţin avansată economic, de la frontiera cu Serbia, depăşeşte 33%.

Muntenegrul a fost practic cumpărat de RP Chineză nu doar prin datoria contractată pentru construirea autostrăzii.

La sfârşitul anului 2017, deja, un alt proiect important de infrastructură locală, reabilitarea căii ferate Kolasin-Kos, de circa 10 km, a fost contractată de o firmă chineză contra sumei de 7 milioane euro. Pe muntele Mozura, o companie chineză a construit un parc eolian cu 23 de turbine, pentru un contract plătit de 100 milioane euro. Ministrul muntenegrean al Economiei, Dragica Sekulić, declara agenţiei naţionale de presă de la Podgorica, MINA, la începutul lunii aprilie 2019, că acest parc eolian chinezesc este „un pas major în asigurarea securităţii energetice în zona litoralului”.

De asemenea, la începutul anului 2018, „Ziarul Poporului”, organul oficial al Partidului Comunist Chinez, relata că 12% din schimburile comerciale totale ale Muntenegrului (echivalate la 2,6 miliarde euro) se făceau deja cu RP Chineză, iar noile contracte vor ridica procentajul peste 20% până în 2020.

Republica Muntenegru este membră a NATO începând cu 2017 şi se află în stadii avansate de negociere pentru a deveni membră a Uniunii Europene, data avansată fiind anul 2025.

Citește tot articolul pe Info Sud-Est

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

18 comentarii

  1. voi credeti ca coruptii lor din muntenegru au luat decizia cu autostrada pe baza unor studii si simulari?
    vax!
    coruptii lor si-au luat procentul cu care pot, la randul lor,sa-si cumpere beline prin oceanul indian…restul din tara lor duca-se unde vor putea…ca nu vor mai avea loc de chinezi.
    aviz fraierilor din RO care viseaza PPP cu statul chinez.Glontul ar fi prea lux pentru a le plati mizeriile celor care vand tara.

    • Fiecare natie face cum o taie capul.

      Daca romanii sunt prea prosti sa voteze si sa scape de ciuma rosie, vor ajunge provincie chineza.

      Cum iti asterni, asa dormi, frate!

  2. „pentru a face rost de bani pentru China” ??
    Ce vrei sa spun cu asta dragule, nu cumva era mai corect sa zici
    „pentru a face rost de bani pentru autostrada” ??

  3. Prostiile imense in care se baga statul se lasă cu indatorarea generatiilor viitoare sau, cum vor parintii sa traiasca pe cheltuiala copiilor si nepotilor lor !!
    Daca Muntenegru are nevoie dw autostrada, statul poate sa concesioneze autostrada unei companii care sa o construiasca si sa o exploateze !! Tara are autostrada, statul cistiga din taxe, generatiile viitoare NU SUNT AMANETATE STRAINILOR !!

  4. ininte auzisem ca Muntenegru e tara rusilor care sunt multi acolo si si-au cumparat imobile de miliarde, acuma se zice ca e a chinezilor. UE si NATO investesc in viitorul si stabilitatea acestei tari dupa care sa vina chinezul si sa puna mina.

  5. Adică așa ceva vor păți și unii care:
    „De Ziua Europei, pe data de 9 mai, Ministrul Energiei se pregătește să semneze Acordul Investitorilor pentru construcția reactoarelor 3 și 4 de la Cernavodă cu chinezii de la China General Nuclear Power Corporation (CGN). Dincolo de semnificația momentului ales, există mai multe semne de întrebare în legătură cu această asociere într-un proiect strategic pentru România.

    În primul rând este vorba despre costurile finale ale acestui proiect, China fiind recunoscută pentru finanțarea scumpă pe care o acordă. De altfel, Ministerul Energiei a propus recent introducerea unor subvenții directe în facturile de energie ale românilor de peste 2 miliarde de euro doar pentru acest proiect, pentru a compensa diferența între costurile și veniturile obținute din vânzarea energiei.
    Proiectul reactoarelor 3 și 4 de la Cernavodă ar aduce 1.400 MW în sistemul național, un sistem în mare parte învechit și în care soarta termocentralelor este tot mai incertă. Conform Strategiei energetice naționale, reactorul 3 va fi dat în funcțiune în anul 2030, iar reactorul 4 – în anul 2032. Prin realizarea acestor două grupuri, ponderea energiei nucleare în România va crește de la circa 18% la circa 28% în 2035.

    Proiectul este evaluat acum la aproximativ 6 miliarde de euro, iar în compania mixtă de proiect CGN va deține 51%. Nuclearelectrica (SNN), operatorul reactoarelor 1 și 2 de la Cernavodă, va avea restul acțiunilor. De asemenea, partea chineză va numi pe doi dintre cei trei administratori ai societăţii de proiect care va coordona tehnic şi operaţional construcţia Unităţilor 3 şi 4 ale CNE Cernavodă, potrivit SNN. Negocierile cu partea chineză se țin încă din 2015, când a fost semnat Memorandumul de Înțelegere cu aceștia.
    Chinezii vor asigura finanțarea, însă condițiile asocierii vor rămâne secrete. Ceea ce se știe este că, recent, Ministerul Energiei a venit cu propunerea introducerii unor subvenții anuale medii de circa 215 milioane euro, în perioada 2030 – 2040, adică în total de peste 2 miliarde de euro. Bugetul va fi indexabil în funcție de inflație. Doar în 2031 ele ar fi de aproape 400 milioane de euro” !!!!
    ???

  6. Urmează cumva România? Am în vedere întențiile de perfectare a contractelor pentru unitățile 3 și 4 de la Cernavodă, ca doar un prim exemplu.

    • Posibil, avem corupti mai flamanzi ca ai muntenegrenilor. Nu stiu daca centralele nucleare intra sub incidenta noului mecanism UE propus de Franta prin care investitiile extracomunitare in sectoare strategice sunt „monitorizate”. Cert e ca el a fost aprobat si ar trebui sa fie in vigoare si pentru Romanica. Ma voi documenta.

  7. Nu-i asa mare problema. Inainte de Chinezi, Muntenegru era oricum dependent de bani rusesti.

  8. Dacă chinezii ajung la centrala de la Cernavodă, este o chestiune de timp pana se va integra și România marelui popor chinez.

    • Vin chinezii…….pazea de chinezi…………..mutanti genetic.

  9. 20 de milioane de euro pe kilometru, autostrada prin munte cu tuneluri si viaducte? Pai la noi de banii astia abia o faceau pe la campie. Au facut o afacere mai buna decat ai nostri.

  10. ..poate D-na Rovana Plumb si Marian Oprisan ne propun aceeasi directie -directiva politica ..??????

  11. Măi să fie burghezii exploatează boborul.
    Nșa tovarăși decât să facem cu nenorociții de chinezi nu face de loc sau facem cu 40milioane/km cu americanii aliații noștri. Adicatelea americanii , franczii etc pot face sute de miliarde cu cinezii noi nu că este de pork.Noi cumpărăm hârburi F.16 cu pret de aparate noi dela americani iar onor aceștia fac ofseth de zero.Nu-s bune aparatele noi europene trebuie să luăm de la portughezi.Păi să ne facă americanii autostrăzi și căi ferate la preturi corecte !!!
    egalitate dar nu pentru cătei !!!!

  12. Acushica ne pregateste si noua flaushatu’ o situatie similara.
    #sieuvotez
    #farapenali

  13. Cred ca si-au cam taiat accesul la UE.
    Nu vad cum UE va finanta infrastructura in Muntenegru prin fonduri nerambursabile daca banii se stie din start ca merg la chinezi.
    D-aia zic: autostrazi da, dar nu oricum. E valabil si la noi.

  14. L-ați tot injurat peTrump, ăștia așa-zis occidentaliști, dar Trump știe exact ce face pe tema China! De fapt și Merkel s-a apucat să facă la fel, doar că tacit, a oprit achiziția unor concerne germane de către chinezi. Cu ura asta anti-Trump ați preluat știri de la CNN care-i Antena 3 a socialiștilor americani – n-ați făcut decat să-l dați pe Trump pe tavă PSD-ului, bun capital electoral.

  15. Direcția ăstora cred ca este bună. La ritmul lucrărilor,văzut la fața locului,autostrada prin munți este gata in 2 ani,sigur traficul se dublează in foarte scurt timp,in sezon estival se poate chiar multiplica si taxa deasemenea pe 170 km se poate dubla.