G4Media.ro

Încă o lovitură pentru procurori. Curtea Constituțională a declarat neconstituțional un articol…

sursa foto: Inquam Photos/ Octav Ganea

Încă o lovitură pentru procurori. Curtea Constituțională a declarat neconstituțional un articol din Codul Penal care permite procurorilor să întrerupă cursul prescripției prin administrarea de noi probe/ Cine sunt potențialii beneficiari și ce efect are decizia CCR

Curtea Constituțională a declarat neconstituțional un articol din Codul Penal care permite procurorilor să întrerupă cursul prescripției prin administrarea de noi probe. CCR a declarat neconstituțional a constatat că sunt neconstituționale dispozițiile art.155 alin.(1) din Codul penal. Potrivit acestui articol, ”cursul termenului prescripţiei răspunderii penale se întrerupe prin îndeplinirea oricărui act de procedură în cauză”.

UPDATE 20:12 Curtea Constituțională a făcut precizări după apariția în media a informațiilor privind întreruperea prescripției, susținând că ”în mod incorect și nejustificat se reține că prin decizia noastră am fi eliminat instituția întreruperii prescripției penale”:

  • ”În legătură cu comentariile care au apărut cu privire la decizia Curții Constituționale prin care am declarat neconstituționalitatea art.155 alin.(1) din Codul penal menționăm următoarele: Art.155 alin. (1) din Codul penal a avut până în aprilie 2018 următorul conținut : ” Cursul termenului prescripției răspunderii penale se întrerupe prin îndeplinirea oricărui act de procedură în cauză”. Întrucât sintagma „oricărui act de procedură în cauză” era neclară, imprevizibilă și incoerentă, Curtea Constituțională, prin Decizia nr.297 din 26 aprilie 2018, a constatat că soluția legislativă care prevede întreruperea cursului termenului prescripției răspunderii penale prin îndeplinirea „oricărui act de procedură în cauză” din cuprinsul dispozițiilor art.155 alin. (1) din Codul penal este neconstituțională. Potrivit prevederilor Constituției si a Legii de organizare, această decizie era obligatorie, în sensul că legiuitorul trebuia să ia măsuri pentru înlocuirea acestei sintagme și stabilirea unor condiții clare prin care să se poată dispune întreruperea prescripției răspunderii penale, prin introducerea unor termeni univoci cu privire la condițiile și termenul întreruperii prescripției. Din 2018 și până în prezent, nu a fost luată nicio măsură, astfel încât prevederea „cursul termenului prescripției răspunderii penale se întrerupe prin îndeplinirea ” a rămas neterminată și inaplicabilă. În aceste condiții, prin decizia prezentă s-a declarat neconstituțional textul rămas în vigoare. Urmează că legiuitorul să ia în sine măsurile necesare pentru punerea în aplicare a Deciziei nr. 297 din 2018 și a prezentei decizii. Menționăm încă o dată că în mod incorect și nejustificat se reține că prin decizia noastră am fi eliminat instituția întreruperii prescripției penale”, transmite CCR.

știrea inițială

Potrivit specialiștilor în drept penal consultați de G4Media.ro, decizia CCR i-ar putea ajuta pe toți inculpații în cazul cărora anchetele sau procesele au trenat ani  de zile iar faptele riscă acum să se prescrie. Altfel spus, procesul se închide din cauza că a trecut o perioadă mult prea mare de timp în interiorul căreia justiția nu a reușit să pronunțe o soluție.

”Practic  nu va mai fi operabilă prescripția specială. Practic, după decizia CCR, dacă procurorul nu obține o condamnare definitivă în interiorul termenului general de prescripție de 5, 8, 10 sau de 15 ani, procesele se închid prin prescripție”, au declarat pentru G4Media.ro un avocat specializat în drept penal.

Potrivit unor surse judiciare, pe lista potențialilor beneficiari ai deciziei CCR se numără Elena Udrea, Tudor Pendiuc (fostul primar al Piteștiului), Lucian Duță (fostul șef CNSAS), Sorin Blejnar (fostul șef al ANAF).

Potrivit surselor G4Media.ro, dosarele cu impact mediatic aflat pe rolul marilor instanțe sunt amenințate de o soluție de încetare a procesului penal pe motivul împlinirii termenului de prescripție generala, cum este cazul Hidroelectrica,  în care sunt judecate Elena Udrea și Ioana Băsescu.

”Este o decizie care schimbă radical modul de abordare a cauzelor, și în principal a cauzelor mari și vechi”, au explicat pentru G4Media.ro specialiști în drept penal.

Dacă ministrul justiției promovează în următoarele zile o ordonanță de urgență care prevede cazurile de întrerupere a cursului prescripției, aceasta ar fi soluția salvatoare, a declarat un alt magistrat pentru G4Media.ro.

Soluția a fost salutată însă de site-ul Luju.ro, care s-a remarcat de-a lungul timpului prin susținerea linei antireformiste din justiție.

”Printre cei mai afectati, credem noi, vor fi procurorii care si-au facut o practica din a deschide dosare penale pe care sa le lase in nelucrare cu anii, iar in apropierea termenului prescriptiei sa mai intocmeasca un act pentru a intrerupe cursul prescriptiei. Este ceea ce purta numele generic in sistemul judiciar de „prescriptie speciala”, care odata cu Decizia CCR a disparut!

Solutia este si normala, daca tinem cont ca revine procurorului sa efectueze actele de urmarire penala intr-un termen rezonabil, cu respectarea garantiilor procesuale si a drepturilor partilor, si in raport de termenul de prescriptie aplicabil infractiunii investigate”, scrie LuJu.ro

Pe de altă parte, alți magistrați consultați de G4Media.ro susțin că decizia CCR trebuie luată deocamdată cu prudență, până la apariția motivării. Parlamentul are la dispoziție 45 de zile de a pune Codul Penal în acord cu decizia CCR.

 

 

 

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

31 comentarii

  1. Lasa ca stiu si Judecatorii ce au de facut.
    Sau nu?

    • Ce articol din Constitutie spun cei din CCR ca se incalca?
      Ma intreb daca nu cumva in tara asta prescrierea a devenit una dintre metodele prin care marii corupti sunt scapati de pedepse?
      De fapt, prescrierea faptele grave este o absurditate.
      Un proces care se incheie astfel este, in cel mai bun caz, un rebut. Platesc judecatorii sau procurorii vinovati fie de favorizarea infractorului, fie de incompetenta?
      Cat de multe asemenea cazuri sunt in Romania ultimilor 30 de ani?

    • Singua speranta ar fi ca UE sa ne taie toate finantarile, pana la eliminarea tuturor oamenilor mafiei psd si pnl din justitie (de la CCR, de la ICCJ, de la CSM, de la Inspectia Judiciara, de la Sectile Speciale, de la Curtile de Apel si de la Judecatorii, plus ministrul justitiei)
      Mafia psd si pnl si-a infiltrat oameni in toate sectoarele justitiei si nu mai poate fi inlaturata decat prin forta.

  2. Ce dezastru de țară, îmi e rușine că sunt născut aci

  3. USR e de vină!

  4. Foarte bine. Procurorii o lălalie cu dosarele până văd cine vine la putere și apoi scot dosarele la comandă politică.

    • In fapt, avocatii apararii lungesc procesele an dupa an, sub privirile inguduitoare ale judecatorilor din curtile locale: experize, contra-expertize, cereri de stramutare, cereri de revocare, scutiri medicale, avocat bolnav, inculpat bolnav, pisica bolnava si așa mai departe.

      Asta e toata treaba pe care o face avocatul unora ca Udrea, Ontanu sau Oprescu: sa lungeasca procesul la nesfarsit. Pentru unii merge, vezi Ontanu, pentru altii, nu.

      CCR doar le-a mai dat o mana de ajutor in toata treaba asta.

  5. E foarte bine ca a fost eliminat acest viciu din Codul Penal. Ai probe sau nu ai? Daca ai probe trimiti in judecata. Daca nu ai, clasezi dosarul. Si totul intr-un termen rezonabil fiindca nu e obligat nimeni sa stea dupa c*rul procurorilor 100 de ani.

  6. Toate deciziile CCR (cu judecatori PSD+PNL+UDMR+Iohannis) sunt doar in favoarea mafiotilor si infractorilor, niciuna in favoarea romanilor cinstiti!
    Cine vrea dreptate sa emigreze, iar in Romania sa ramana doar politrucii USL, sa vedem cine mai munceste pentru salariile si pensiile lor speciale.

  7. Orice act normativ care se adopta acum de substanta penala, mai defavorabil celor care au facut infractiuni inainte de adoptarea lui, nu li se va aplica lor. Va fi doar pentru „cei fara noroc” care fac infractiuni de azi inainte.

    Totusi, Directiva UE- PIF prevede prescriptia speciala la un minim acceptabil de 5 ani sau chiar mai mic vezi art. 12 – …..statele membre iau măsurile necesare pentru a permite investigarea, urmărirea penală, judecarea și pronunțarea unor hotărâri judecătorești pentru o perioadă de cel puțin cinci ani de la săvârșirea infracțiunii respective….
    https://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/PDF/?uri=CELEX:32017L1371&from=IT

    La noi dureaza cam mult procesele. Este necesara o eficientizare a actului de justitie, si interiorizarea mai mult a principiului proportionalitatii.

  8. ELECTORALE 2022!

  9. Și ce? Vă treziți la realitate? Nu, tot PSDNL veți vota.

  10. ccr ESTE O FILIALA A PARTIDULUI, AVAND CA SCOP INDEPLINIREA SARCINILOR DIN PROIECTUL „SCAPAM TOTI, RAMANEM CU TOT CE AM FURAT SI NE FACEM LEGI SA NU MAI PUTEM FI PEDEPSITI”

  11. Mda…Personal, astept motivarea, dupa primul impuls total negativ (componenta CCR-ului…ma „influenteaza toxic”), dupa update-ul de la ora 20:12, se pare ca vina, de data asta in totalitate, e in ograda Parlamentului, nici n-ar fi de mirare, avand in vedere ca in materie de prescriere a faptelor mai mult sau mai putin penale, sunt direct interesati majoritatea parlamentarilor, nu neaparat personal, ca nu sunt fraieri….

  12. Trebuia facut ceva.Dosarul Hidroelectrica este chiar epicentrul coruptiei din Romania.Tulumba aceasta,in vartej,ar fi tras multi dupa ea.Putea sa genereze panica si o criza de sistem.Cei plecati in tarile exotice,cu cravate de aur la gat,intrau in fibrilatie.Se poate sa le strice un ciot de justitie tihna ce-au poftit-o cu atata jind?! Intervine salvatorul de serviciu si mai taie o ramurica din dreptul penal,suficienta cat sa darame tot esafodajul pe care sta onoarea si asa sifonata a justitiei romane.
    Parca vad motivarea:”nu e posibil sa hartuiesti oamenii atat de mult timp”.Dar hotii care hartuiesc poporul?Statul trebuie sa vina cu probele de indata,caci altfel moare infractiunea.E graba mare ca la spital,numai ca aici pacientul este in pericol,nu furaciunea.Pe logica asta maine,poimaine va fi declarata neconstitutionala si imprescribilitatea raspunderii penale pentru infractiunea de omor.
    Si acum punem in balanta un prejudiciu de un miliard de €uro si uciderea unei persoane.Oare cate vieti omoara lipsa acestor bani furati ,daca ar fi fost acolo unde sunt necesari?Trantind aceasta regula CCR salveaza hotia recrudescenta si „da in cap” drepturilor constitutionale ale tuturor cetatenilor,a puterii de protejare a agoniselii acestei tari,cu o datorie publica de peste 50% din PIB(care se imprumuta zilnic sa plateasca pensii si salarii), cu o economie cu probleme de sustenabilitate,cu invatamantul si sanatatea subfinantate si cu un grad de saracie accentuat,aflata in plina criza economica care se adanceste continuu…

  13. Eugene, pe unde esti tata? Nu ai nimic de comentat si asupra acestui subiect? Nu cumva tot USR e de vina?

  14. Daca incalcarea legilor nu are consecinte, nu se poate vorbi de justitie, deci nici de stat de drept.

  15. Hotarire data cu dedicatie pentru infractorii politici .

  16. CCR lucreaza de multa vreme in favoarea coruptilor de ca si cum ar fi persoane cu dizabilitati gen cleptomani ! (De fapt nu stiu cum sunt tratate in instante oameni cu aceasta afectiune reala.) Astfel, CCR lucreaza direct, de tot atata vreme pentru fundamentarea viitoarei revolutii socialiste …….. Legile in Romania, fiind croite in Parlament, de repetenti, plagiatori, corupti sau instrumentele acestora, conform intereselor lor , transfera in instante o mare doza de arbitrariu care permite dar si impune magistratului sa poata da cu banul in final, ca sa afle cum imparte dreptatea sau chiar sa se uite dupa ceva genti …. Justitia din Romania , tot sistemul nu trebuie sa fie reformat ci radiat, dezinfectat locul si recladit ! Tot ! Din pacate Fiinta Nelocuita de la Cotroceni a constatat cu mijloace specifice in 2019 dupa motiune ca a disparut coruptia dupa ce a plecat psd de la guvernare si imediat a disparut si din Strategia de aparare a Romaniei . Tonul aprobatoe a fost dat de acolo si institutiile, se aliniaza…. Cei care de buna credinta au votat pnl nu i-au citit si programul in care spun ca vor opera modificari in legile justitiei dar nu spun si ce.. Pana acum am vazut limitarea dreptului de exprimare, de protest si pare ca urmeaza si cel de vot al presedintelui…..

  17. O hotărâre cu dublul impact . Dacă nu se intervine pe art 488(1) CPP ( contestatie termen rezonabil) abuzurile vor exista indiferent de partea la care ne referim . Acest articol în aparenta este bun dar în realitate este o cacealma la adresa petentului . Deoarece 98% din sesizări sun respinse de judecătorul D.L , Pentru ca acest articol nu urmărește obligarea procurorilor de a nu trage de timp . Soluțiile pe acest articol sunt majoritar de respingere ( cum poate fi stricata frăția?) Oamenii nu știu ca acest articol de lege este strecurat doar pentru a aduce bani statului pentru completarea pensiilor speciale și nu are nimic cu actul de justitie . Este art . ce nu poate fi ataca cu recurs sau plangere , DE CE ? Atâta timp cât termenului rezonabil nu i se stabilesc termene minime-maxime totul este o minciuna iar tratare prescrierea este apa de ploaie și o bătaie de joc la adresa oamenilor .. Putem sa analizam situația în care o spetza este ținută IM REM ( parchet) și IM PERSONAM ( faza judecați-tribunale ) până la limita prescrierea după care se constata prescrierea SI NIMENI NU PLATESTE ( din cei care sunt în lanțul de justitie ) . Putem vorbi de o justiție corecta ? MCV- ul pentru România este de ani de zile pentru ca sistemul juridic nu vrea sa se reformeze , ba din contra păstrează ambiguitatea în legislatie și cotoarbele mafiote . Mereu se plâng ca este volumul mare de lucru ca toate ca în fiecare am sunt pompate în sistem sute de cadre , dar din ,,cuibul Reginei ,, pleacă doar câteva zeci și aceștia pentru a nu risca avantajele ( știindu-se cu schelete în dulapul constiintei – pe care din păcate multi nu o au ). Convingerea mea este ca codurile sunt pentru a ajuta mafioții. Cum poate retine Codul penal sintagma….( in contextul sancționării unei infracțiuni) …DACA PREZINTA INTERES ? INFRACTIUNEA, indiferent ca este mica sau mare este tot infracțiune și trebuie pedepsita , asa spune legea . Dar aceasta sintagma este ajutorul dat procurorilor de a acoperii pentru si a continua fără delegile și un comportament penal din partea lor . Codurile penale sunt doar un pachet de articole care se anulează reciproc , în interesul justiției NU AL CETATEANULUI .!

  18. Ministrul justiției este Catalin Predoiu, fost membru marcant al PDL si numit in guvernul sau de presedintele tau, nu de cel al altei tari.

  19. Desfiintati naibii CCR si confiscati averile nejustificate ale acelor infractori!

  20. Pensii speciale.

  21. Foarte Corect comentariul tau Costel.
    De altfel cand s a vrut introducerea raspunderii magistratilor (de ce or fi si parchetarii magistrati ?)
    le a fost frica ca scapa Dragnea de puscarie.
    Acum asta este situatia…. toti traim in tara procurorilor…

  22. Mai iti rabda mintea pro.stiile debitate?

  23. Va asteptati cumva la ceva bun pentru societate din partea ccr? Ei bine ATI votat cu usl asa ca s-o su*eti!