G4Media.ro

Un manual pentru predarea și integrarea la clasă a egalității de gen,…

Un manual pentru predarea și integrarea la clasă a egalității de gen, în învățământul preuniversitar, lansat de mai multe asociații

Cadrele didactice din învățământul preuniversitar au la dispoziție, începând de miercuri, un manual pentru predarea și integrarea la clasă a egalității de gen, cuprinzând fundamente teoretice și sugestii concrete de activități pentru a aborda egalitatea de gen la clasă, dintr-o perspectivă incluzivă și intersecțională, potrivit unui comunicat de presă al asociațiilor care au lansat manualul.

Manualul a fost elaborat o echipă de experte și cercetătoare alcătuită din Alexandra Columban, Irina Ilisei, Dana Marțiș, Laura Grünberg, Georgiana Lincan și Andreea Voina, în cadrul proiectului EGALIS: egalitate de gen prin schimbare socială și educație.

Înainte de publicare, manualul a fost testat de către specialiști și practicieni din învățământul preuniversitar pentru a garanta că răspunde nevoilor cadrelor didactice și elevilor, respectiv că aspectele teoretice prezentate în manual sunt relevante, clar prezentate, dar și că activitățile propuse pot fi implementate în activitatea la clasă, potrivit sursei citate.

„Situațiile în care există inegalitate de gen apar deseori în mediul școlar și se răsfrâng asupra tuturor elevilor, nu doar asupra celor vulnerabili, de multe ori consecințele fiind profunde, iar profesorii trebuie să fie capabili să gestioneze astfel de situații”, a subliniat Ligia Murășan, profesoară de Limba și literatura română în localitatea Almașu, jud. Sălaj, una dintre cadrele didactice consultate în elaborarea materialului, citată în comunicat.

„Din păcate, în clase încă circulă păreri conform cărora fetele nu ar fi suficient de potrivite precum băieții la diverse activități care implică utilizarea rațiunii și a inteligenței, fiindu-le atribuite, mai degrabă, treburile gospodărești. Aceste concepții greșite sunt împărtășite de mulți elevi, ca urmare a unei insuficiente informări pe tema egalității de gen. Este necesar ca profesorii să fie instruiți în ceea ce privește egalitatea de gen, indiferent de materia pe care o predau”, a mai adăugat ea.

Manualul este structurat în cinci capitole și cuprinde aspecte teoretice despre stereotipii și prejudecăți de gen, informații despre diferite forme de discriminare a fetelor și femeilor, inclusiv exemple din cazuistica CEDO și CNCD, și teme vizate de egalitate de gen, în special în ceea ce privește educația. Secțiunea rezervată conceptului de intersecționalitate a fost inclusă pentru a sublinia modul în care multiplele dimensiuni identitare ale unei persoane (etnie, orientare sexuală, dizabilitate, gen, vârstă etc.) se pot întrepătrunde și crea vulnerabilități suplimentare.

Manualul cuprinde o analiză o programelor școlare de gimnaziu și liceu care se pretează la introducerea elementelor de egalitate de gen, anume: „Consiliere și dezvoltare personală”, „Limba și literatura română”, „Limba și literatura maternă maghiară”, „Limba și literatura maternă rromani”, „Istorie”, „Educație socială”, „Logică”, „Psihologie”, „Economie” și „Filosofie” și numeroase sugestii concrete de teme și activități pentru disciplinele de mai sus, dar și pentru limbile străine în general. Nu în ultimul rând, toate cadrele didactice, indiferent de specializarea lor, pot utiliza materialele din manual la orele de consiliere și dezvoltare personală, respectiv consiliere și orientare.

Ultima parte a manualului, mai aplicată, conține anexe, fișe de lucru și exerciții, cu ilustrații, scheme, materiale video și trimiteri către resurse suplimentare, pe care profesorii le pot implementa la clasă, spre exemplu chestionare de (auto)evaluare pentru profesori, exerciții despre stereotipuri și prejudecăți, discriminare și intersecționalitate și numeroase idei de proiecte pe tema egalității de gen.

De ce un manual pentru profesori

La momentul actual, cadrele didactice care doresc să abordeze egalitatea de gen la clasă se bazează în principal pe propriile intuiții și cunoștințe, neavând parte de sprijin formal: programele școlare, manualele și auxiliarele didactice conțin extrem de puține elemente sensibile la dimensiunea de gen și adeseori trec cu vederea teme relevante din această sferă. De asemenea, oferta de cursuri de formare pe acest subiect este extrem de limitată: majoritatea sesiunilor de instruire organizate de Casele Corpurilor Didactice (CCD-uri) și de alți furnizori acreditați de formare continuă nu ating deloc sau doar în trecere egalitatea de gen. Așadar, de multe ori încă din primii ani de școală sunt perpetuate diferite stereotipuri despre fete și băieți, care, în timp, pot influența atât performanțele școlare în diverse domenii, cât și alegerile profesionale și a studiilor universitare, în sensul descurajării fetelor de a se îndrepta către domenii considerate mai degrabă ca fiind apanajul băieților (științe, informatică, domenii tehnice) și descurajării băieților de a urma domenii umaniste, se arată în comunicat.

Educația, încă de la vârste fragede, joacă un rol esențial în cultivarea respectului pentru diversitate, a valorilor democratice și a nediscriminării. În contextul actual al tendințelor politice și sociale iliberale și conservatoare, al mișcărilor anti-gen, al atacurilor împotriva studiilor de gen, etichetate peiorativ drept „ideologie de gen”, este cu atât mai important ca școala să își asume rolul de promotor al egalității de șanse și nediscriminării. Profesorii și profesoarele au puterea de a da încredere elevilor și elevelor în propriile forțe – și adeseori fac acest lucru – și de a-i încuraja să participe în mod egal și echitabil la toate sferele vieții sociale, politice, profesionale și domestice. Totodată, școala are un rol esențial în combaterea rolurilor de gen patriarhale, a violenței de gen și a discriminării, menținându-se ca principalul mediu în care se poate asigura transmiterea principiilor egalității de gen în rândul viitoarelor generații, mai arată sursa citată.

Manualul poate fi descărcat online de aici: https://ongen.ro/2022/09/07/manual-egalitate-de-gen/

Proiectul EGALIS: Egalitate de gen prin schimbare socială și educație este derulat de Centrul Parteneriat pentru Egalitate, în parteneriat cu Asociația Front, Societatea Cultural Științifică de Analize Feministe AnA (AnA), Asociația Centrul de Acțiune pentru Egalitate și Drepturile Omului (ACTEDO), Asociația PLURAL și Asociația SEXUL vs BARZA, cu sprijinul financiar Active Citizens Fund România, program finanțat de Islanda, Liechtenstein și Norvegia prin Granturile SEE 2014-2021. Scopul proiectului este de a genera schimbări de percepție în rândul tinerilor și cadrelor didactice și de a influenta decidenții în vederea dezvoltării de politici instituționale privitoare la egalitatea de gen, prin educație și conștientizare ce vizează tineri și cadre didactice, precum și prin acțiuni de watchdog și advocacy.

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

11 comentarii

  1. Toate problemele vor apărea odată cu dezbaterea despre LGBT realizată cu minorii. De aceea ungurii au interzis-o în cazul minorilor. O altă problemă ar fi egalitatea de gen. Adică tot atâția savanți în fizică atomică bărbați cât și femei. Spre exemplu. Sau câți la sută din ei să vină din LGBT. De fapt prima afectată ar fi meritocrația. În vest mai ales că la noi tractoriștii pot fi premieri.

    • Da, ca Trump e mult mai destept decat un tractorist :)))))))! Dar, mult – de bubuie :))! Macar aia stiu sa are pamantul.

    • Lasă l pe trump ca nu e el subiectul aici . Aici e despre femei care vor sa sape Șanțuri dar nu sunt lăsate de bărbații antifeministi. Sau despre bărbații care odată îmbrăcați in fuste vor sa urin eze la toaletele femeilor.
      S a facut un manual ca sa ne spună ca e perfect normal asa

  2. Nu cred că este inegalitate de gen dacă spui că fetele sunt diferite de băieți. Da, în general, bărbații sunt mai pragmatici, femeile mai emoționale, dar asta nu îi face inferiori pe unii celorlalți. Eu chiar nu înțeleg obsesia asta de a susține că nu există nicio diferență între femei și bărbați. Așa au ajuns unii bărbați să se îmbrace în haine femeiești și să meargă la toaleta femeilor, susținând că ei se simt femei. Cu idei de-astea de nivelare aberantă.
    Părerea mea este că femeile erau mai mult respectate pe vremea când nu se vorbea despre egalitate de gen. Câți bărbați mai salută acum femeile cu „Sărut mâna”, câți mai ajută o femeie cu un bagaj? Femeia era văzută minunată tocmai prin feminitatea ei.
    Oi fi eu mai retrograd, dar cred că e numai pentru bani publicarea acestei cărți. Toți vor să facă bani cu non subiecte.

  3. Bine ca nu mai sunt la scoala.😆

  4. Oare ce se poate face pentru a stavili valul de nebunie din lume?.Aici NU e vorba de EGALITATE,ci fiecare SEX (NU GEN!!!,ca oamenii NU sunt OBIECTE si NU au GEN!) are caracteristicile lui COMPLEMENTARE celuilalt SEX.A vorbi de EGALITATE este o imensa pierdere de vreme si o HALUCINATIE care bineinteles NU are suportul REALITATII.Dragi parinti luati ATITUDINE!REFUZATI NEBUNIA daca mai sunteti CRESTINI. Iesiti cu AUR in strada pana nu e prea tarziu.Sa ne intrebam cine finanteaza aceste ONG-uri sau asociatii ?!!

  5. Ne intrebam cine finanteaza AUR si de ce?

    Luam atitudine impotriva slugilor care se duc la ambasada ucigasilor violatori rusi si isi cer iertare ca poporul roman exista si crede in suveranitatea si independenta oricarei tari !

    Oare de ce AUR e plin de anti-romani ?
    De ce nu au repetat laudele aduse rusiei dupa ce aceasta a invadat Ucraina si a ucis copii si violat femei, a bombardat spitale, scoli si locuinte ?
    De ce au folosit pseudo-nunta huliganului sef de galerie pentru a spala banii primiti din rusia pentru a actiona impotriva Romaniei ?

    De fapt AUR e Alianta Urii impotriva Romaniei !!!

  6. Aceast manual nu are ce căuta în învățământul preuniversitar din România. Nu este treaba profesorilor să le explice elevilor egalitatea dintre sexe sau alte orientări sexuale, ci aceștia ar trebui să se focuseze pe transmiterea de cunoștințe, dezvoltarea aptitudinilor și abilităților elevilor. Întâi să reducem analfabetismul și după aceea să introducem alte manuale!

  7. Eu recomand oamenilor normali, care nu se considera urmași ai maimuțelor, sa nu mai vizualizeze postările G4.
    Cu fiecare vizualizare creditați acest organ de presa antiromanesc care are un singur scop și anume dezbinarea romanilor.