G4Media.ro

Turbulențe și fenomene extreme: cum complică schimbările climatice zborurile în Europa /…

Sursa foto: Pexels / Kelly

Turbulențe și fenomene extreme: cum complică schimbările climatice zborurile în Europa / Întârzierile cumulate pe zborurile pe continent  au ajuns la 18,4 milioane de minute, în 2023 / „Vremea se schimbă vizibil și rapid, mai ales în Europa”

În iulie anul trecut, spun mai mulți comandanți, zborul avioanelor a fost extrem de complicat în Europa. Mult mai mult decât de obicei. Cu perturbări care au apărut brusc în zone considerate „calme”. Sau vreme atât de violentă și la altitudini atât de mari, încât a obligat la manevre lungi pentru a o ocoli. În mai multe cazuri, s-a decis devierea aeronavei spre un alt aeroport. Sau de a anula zborul din cauza lipsei de rute alternative disponibile. Tocmai iulie 2023 a fost cea mai proastă lună pentru gestionarea zborurilor: în acea lună, 44% dintre întârzierile înregistrate au fost cauzate de vremea rea, relatează Corriere della Sera.

Cerul european devine din ce în ce mai turbulent și imprevizibil, potrivit piloților. Aceștia arată cu degetul în principal spre schimbările climatice. Documentele de la Eurocontrol – agenția europeană care supraveghează cerul continentului – oferă date în acest sens.

În 2023, au existat 10,2 milioane de zboruri în zonă (față de 9,2 milioane în anul precedent), iar dintre acestea, șapte din zece au ajuns „la timp” – adică în limita unei toleranțe de 15 minute față de program.

Întârzierile acumulate pe această rută, în tot anul 2023, au ajuns la 18,4 milioane de minute (aproape 307 mii de ore), potrivit calculelor Eurocontrol, adică cu 13,4% mai mult decât în 2022. Cu o întârziere medie pe zbor de 1,81 minute (față de 1,75 minute în anul precedent).

Dar tocmai pe partea meteorologică situația se înrăutățește semnificativ: întârzierile cauzate de vreme au crescut de la 4 milioane de minute în 2022 (0,43 minute pe zbor) la 5,4 milioane (5.386.579 de minute, mai exact), adică 0,53 pe călătorie.

La acestea se adaugă și întârzierile (2,4 milioane de minute) – tot din cauza vremii nefavorabile – cauzate de aeronavele aflate încă la sol, care au fost nevoite să aștepte decolarea în așteptarea îmbunătățirii condițiilor, fie la aeroportul de plecare, fie la cel de sosire. Totalul de 7,8 milioane de minute, potrivit Eurocontrol, reprezintă un salt de 95% față de cele douăsprezece luni ale anului 2022.

După cum subliniază IATA (principala asociație internațională a companiilor aeriene), ponderea întârzierilor cauzate de vremea nefavorabilă în total a crescut de la aproximativ 11% în 2012 la aproape 30% în 2023.

 

 

„Vremea se schimbă vizibil și rapid, mai ales în Europa”, spune un comandant de Airbus A330 și A350, obișnuit astfel să zboare pe cerul unor contexte climatice diferite. „Există fenomene extreme circumscrise în spațiu și timp, ele sunt și bruște. Întotdeauna a existat vreme rea, dar de data aceasta este mai rea și ne creează mai multe probleme”,a. spus pilotul pentru Corriere della Sera.

Publicitate electorală

„De când am zburat în 1987, când m-am înrolat în Forțele Aeriene, și până de curând, nu a trebuit niciodată să evit o perturbație în Europa la altitudini mai mari de 35-36 de mii de picioare (10-11 mii de metri, n.r.)”, spune un alt pilot, care este comandant de Boeing 737, 777 și 787 de ceva timp. „Dar, în ultima vreme, vremea a devenit, aș spune, „tropicală”: există furtuni și perturbații foarte violente care depășesc adesea 40-45 de mii de picioare”. Și, continuă el, „turbulențele au devenit, de asemenea, foarte puternice și periculoase pentru pasageri dacă nu sunt legați cu centuri de siguranță”.

Faptul că ceva s-a schimbat este confirmat și de Daniele Veronelli, comandant de Airbus A320 și membru al departamentului tehnic al ANPAC (Asociația Națională Profesională a Aviației Civile).

”În ultimii 4-5 ani există o dificultate în a prevedea vremea în raport cu zona și perioada”, spune el pentru Corriere. „Acum avem ierni secetoase, ninsori în martie, furtuni neprevăzute primăvara și vara”.

Veronelli subliniază, de asemenea, că și previziunile „sunt mai puțin fiabile” în fața unor „evenimente mai extreme”.

”Schimbarea climatică este perceptibilă”. Iar acest lucru duce, de asemenea, la ”fenomene atmosferice nu doar „deplasate” față de perioada lor tipică în raport cu zona, ci și deplasate chiar în afara zonei”. Potrivit bazei de date europene privind fenomenele extreme, rapoartele de grindină și ploi abundente înregistrate în 2023 au crescut cu 18% față de 2022.

Toate acestea, subliniază IATA, au un impact asupra costurilor companiilor aeriene – precum și asupra călătorilor și a mediului – deoarece, printre altele, dacă o furtună cu grindină avariază o aeronavă (așa cum s-a întâmplat în cazul zborului Delta de vara trecută deasupra Lombardiei), va fi necesar să se intervină cu reparații și cu cazarea a peste 200 de pasageri înainte de a se putea aduce o aeronavă de înlocuire. O situație, spune asociația transportatorilor, care necesită „o mai mare flexibilitate operațională, altfel întârzierile zborurilor riscă să devină o problemă și mai mare”.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

1 comentariu

  1. Cum, tocmai in Europa se schimba clima rapid, unde avem grija de fiecare vaca si capra, sa nu flatuleze metan si bioxid de carbon ? Si atunci pentru ce ne chinuim cu Euro 7 ?