G4Media.ro

Timișoara a redevenit port: canalul Bega, care leagă orașul de Tisa, e…

sursa foto: PNL

Timișoara a redevenit port: canalul Bega, care leagă orașul de Tisa, e din nou  navigabil

Săptămâna trecută, odată cu inaugurarea ecluzei de la Sânmihaiul Român, canalul Bega care leagă Timişoara de Tisa a devenit din nou navigabil, transmite publicația maghiară Index, preluată de Rador.

În cadrul programului de cooperare din zona de frontieră dintre România şi Serbia, cu 14 milioane euro au fost înnoite în Vojvodina ecluzele din Srpski Itebej şi Clec, respectiv cea de la Sânmihaiul Român din Banat. De asemenea s-a dragat albia canalului şi s-au cumpărat vasele de dragat necesare pentru întreţinerea continuă. UE a ajutat proiectul coordonat de ABAB cu 11 milioane euro, iar completarea s-a realizat prin surse locale. Jumătate din suma primită a fost folosită în Serbia, iar cealaltă jumătate de România.

Rezultatul lucrărilor efectuate a permis ca Timişoara să devină din nou un oraş-port. Pentru repornirea transportului pe apă cele două ţări vor deschide până la sfârşitul anului 2023 un punct de trecere a frontierei lângă canalul Bega, iar drumul pentru biciclete construit pe terasamentul Begăi poate fi folosit şi de către bicicliştii care doresc să treacă graniţa.

Administraţia austriacă din Banat care s-a instalat acolo la începutul secolului 18 a realizat navigabilitatea canalului Beta. În secolul 19 s-a obţinut ca în urma construirii unor baraje şi diguri şi vapoare mai mari să se poată ajunge pe apă în Timişoara. Canalul navigabil al Begăi a pus baza dezvoltării economice a Timişoarei şi a Banatului. Cerealele cultivate aici, iar ulterior şi produsele industriale realizate în Timişoara au putut fi transportate de asemenea pe calea apei. Tot pe apă soseau la Timişoara şi echipamentele realizate în oraş, de asemenea şi primele locomotive cu aburi ale liniei ferate Szeged-Timişoara aflată în construcţie.

Navigaţia de pe Bega a devenit imposibilă din cauza graniţelor stabilite la Trianon. În 1958, circulaţia navală dintre România şi Iugoslavia a încetat definitiv. În perioada campaniei ostile antiiugoslave, albia Begăi a fost închisă cu gratii în aşa fel încât nici scafandrii nu puteau trece dintr-o ţară în cealaltă. Pe partea română a canalului navele au circulat până în anii ’60.

Traducerea: Imola Stănescu

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează