
The New York Times: Cum a rezistat România asaltului venit de pe mai mult fronturi: Rusia, Maga, boții de pe TikTok
Într-o amplă analiză realizată de la București, Nicholas Casey prezintă pe larg, în celebra publicație The New York Times, evenimentele care ar fi putut schimba radical sorta României, în urma alegerilor prezidențiale de anul trecut. Informațiile relevă maniera în care România a reușit să reziste și să-și păstreze direcția europeană, în pofida asaltului la care a fost supusă prin puternicele interferențe ale Rusiei, organizațiilor MAGA și boților de pe TikTok.
Urmărește cele mai noi producții video G4Media
- articolul continuă mai jos -
La începutul lunii decembrie a anului trecut, Adrian Thiess – un consultant politic bine conectat din România – i-a trimis un mesaj text urgent lui Brad Parscale, strategul media digital care lucra ocazional pentru Donald J. Trump din 2012. Thiess și Parscale s-au cunoscut în 2019, când Parscale conducea campania de realegere a lui Trump. Thiess îl plătise pe Parscale să vorbească la o conferință din București intitulată „Let’s Make Political Marketing Great Again” – întâmplător, cu o zi înainte ca Robert S. Mueller III, pe atunci consilier special, să își prezinte raportul privind afacerile lui Trump cu Rusia. Cei doi s-au înțeles bine, ambii considerând că acuzațiile privind Rusia erau o farsă. În anii care au urmat, Thiess și-a transformat prietenia cu Parscale ca „o intrare” în cercul restrâns al lui Trump, invitându-l chiar pe fiul președintelui, Donald Trump Jr. la București pentru, la o conferință.
Dar în acea seară, Thiess nu se gândea la un discurs, ci voia să tragă un semnal de alarmă. „Ați văzut ce se întâmplă în România?” a întrebat el, referindu-se la alegerile prezidențiale din România, în special la un candidat pe nume Călin Georgescu.
Georgescu – un agronom în vârstă de 62 de ani care s-a identificat cu politica naționalistă și care a început ca un candidat marginal, susținând la televizor că în băuturile răcoritoare erau plantate cipuri electronice (…) – a început să realizeze mai multe videoclipuri pe TikTok cu el însuși, multe inspirate de imaginile de campanie ale lui Vladimir V. Putin, apărând ca un macho flamboaiant , uneori călare, alteori făcând judo.
Georgescu avea și discursuri în care se dezlănțuia împotriva NATO, despre care a spus că trage țara în al treilea război mondial, salutându-l în același timp pe Putin ca „patriot și lider”. Mai mult, Georgescu a declarat că nu a cheltuit niciun ban pentru campania sa electorală, că nu a organizat mitinguri în spațiul public, nici n-a apărut în articole de presă. A fost, așadar, o mare surpriză când, după primul tur de scrutin din noiembrie, el a câștigat – învingându-i pe toți cei cinci candidați principali.
Următorul șoc a venit câteva zile mai târziu din partea instanței supreme din România: Aceasta a întrerupt brusc procesul electoral, anulând practic alegerile. Toate buletinele de vot din primul tur au fost anulate, iar judecătorii au decis că e nevoie de un nou proces electoral. Georgescu a trișat, a transmis Serviciul Român de Informații- în campania sa a colaborat cu Rusia, care a desfășurat o amplă campanie de dezinformare pe TikTok. O armată de conturi false, în număr de 25 000, a fost mobilizată pe platformă de către Kremlin pentru a-l promova pe Georgescu. Iar autoritățile au declarat că o serie de plăți ilegale de campanie au fost făcute prin criptomonede pentru a-l susține pe Georgescu online, ceea ce a dus inclusiv la deschiderea unei anchete penale. Acuzațiile i-au șocat pe români, dar soluția, iar anularea alegerilor și ordonarea unui nou proces electoral a cauzat multiple controverse.
Thiess s-a gândit că poate exploata informațiile: drama din țara sa natală cu „alegeri furate”, o așa zisă vânătoare de interferențe rusești și un aspirant la președinție de care autoritățile doreau să scape și să îl trimită în judecată. Și-a închipuit că ar putea găsi o ureche înțelegătoare la prietenii săi americani: „Georgescu și Trump sunt în aceeași situație; Diferența este că unul este cel de-al 47-lea președinte, iar celălalt este distrus de sistem”. Comparația aproape că s-a scris de la sine, a crezut Thiess – dar nu putea fi sigur dacă cineva din cercul lui Trump o să fie de acord.
Apoi, după miezul nopții, ora Bucureștiului, a venit o postare pe X de la Trump Jr. „Wow, uite ce se întâmplă în România!” a scris Trump Jr. „O altă încercare Soros/Marxistă de a falsifica rezultatul și de a nega voința poporului.”
Ceea ce a urmat a fost o alegere diferită de oricare alta din istoria Europei de Est, dacă nu chiar din era internetului în sine: una care implică o distribuție de personaje ale mișcării Make America Great Again, printre care teoreticianul conspirației Alex Jones și Jack Posobiec, provocatorul de pe internet care a promovat „Pizzagate”; foști oficiali Trump precum Steve Bannon și Parscale; Elon Musk, proprietarul X; fostul prezentator Fox News, Tucker Carlson; și un antreprenor australian de criptomonede, Mario Nawfal – toți cei care l-au intervievat pe Georgescu sau l-au susținut într-o formă publică de când alegerile din România au fost anulate.
Până în iarnă, alegerile anulate au început să prindă contur și în mediile de dreapta americane ale X, postările conținând cuvinte precum „România”, „Georgescu” și „București” apărând de șase ori mai frecvent decât în cele șase luni anterioare și câștigând peste 900 de milioane de vizualizări pe platformă începând din decembrie. În primăvară, cercul restrâns al lui Trump făcea lobby direct pe lângă români, un efort care includea JD Vance, vicepreședintele lui Trump; Richard Grenell, trimisul prezidențial pentru misiuni speciale; și Trump Jr. care a venit cu Thiess pentru un alt discurs la București în aprilie, cu doar câteva zile înainte de alegeri.
Ceea ce urmează este povestea unei alianțe care s-a format între conservatorii americani și naționaliștii europeni, care au găsit o cauză comună – nu doar în anular a alegerilor din România, ci pe o hartă globală în care dreapta este în creștere. Nicio țară din Uniunea Europeană nu a luat vreodată o măsură atât de drastică precum anularea alegerilor prezidențiale, iar această măsură vine într-un moment în care establishmentul politic din întreaga regiune, confruntat cu o dreaptă antidemocratică și cu un electorat din ce în ce mai anti-establishment, ia alte măsuri considerate odată de neconceput. Citește mai mult în The New York Times
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.