G4Media.ro

Sticla emblematică a Coca-Cola și alte sticle de whisky sau parfumuri ar…

Sursa foto: pixabay.com

Sticla emblematică a Coca-Cola și alte sticle de whisky sau parfumuri ar putea dispărea din UE

Sticla cu contururi emblematice a companiei Coca-Cola – alături de alte sticle de design pentru whisky sau parfumuri – ar putea dispărea de pe piața europeană în temeiul unui proiect de norme UE de promovare a ambalajelor reutilizabile, o măsură care provoacă neliniște în industria băuturilor, scrie Euractiv.

În prezent, la Bruxelles se discută noi norme privind ambalajele la nivelul UE, în cadrul propunerii Comisiei Europene de regulament privind ambalajele și deșeurile de ambalaje (PPWR), prezentată în urmă cu un an.

Legea a fost votată marți (24 octombrie) în comisia de mediu a Parlamentului European, marcând primul pas în procedură înainte ca plenul Parlamentului să adopte poziția sa în noiembrie, pregătind terenul pentru discuții aprinse cu statele membre ale UE pentru a finaliza legea la timp pentru alegerile europene din iunie.

Dar grupurile industriale se tem că legea riscă să încalce protecția drepturilor de proprietate intelectuală atunci când este vorba de ambalaje speciale, cum ar fi sticlele de băuturi de marcă.

„Riscul este că produsele ambalate vor începe să arate la fel. Designurile creative și formele simbol vor dispărea treptat, iar valoarea comercială va fi irosită, deoarece mărcile nu se vor mai putea distinge unele de altele pe rafturi”, a declarat FEVE, o asociație comercială care reprezintă producătorii de sticle de sticlă.

În timp ce producătorii de ambalaje din sticlă au apreciat eforturile deputaților europeni de a recunoaște „într-o oarecare măsură” modelele de ambalaje brevetate, ei au declarat că legea votată marți „este mult sub așteptările lor”.

„Ne temem că acest lucru va duce la standardizarea ambalajelor și la dispariția treptată a diferențierii mărcilor”, a declarat Adeline Farrelly, secretar general al FEVE. „Credem că această măsură restricționează designul creativ și formele simbol ale sticlelor”, a adăugat ea.

În prezent, cerințele privind designul ambalajelor sunt prevăzute la articolul 9 din directiva privind deșeurile de ambalaje, care prevede că greutatea și volumul ambalajelor trebuie reduse la minimum. O serie de „criterii de performanță”, enumerate în anexa IV, pot fi folosite de mărci pentru a justifica ambalaje mai grele pe baza unor criterii precum protecția produsului, logistica sau siguranța consumatorilor.

Cu toate acestea, Comisia a propus eliminarea criteriilor de „acceptare de către consumator” și de „marketing și prezentare a produsului” din lista acceptată de criterii de performanță atunci când a prezentat anul trecut legea sa actualizată privind ambalajele.

Aceste eliminări au fost menținute în cadrul votului din Parlament de săptămâna aceasta, ceea ce înseamnă că sticlele de sticlă emblematice, cum ar fi faimoasa sticlă de Coca-Cola, ar putea sfârși prin a fi scoase de pe piața UE, au declarat surse din industrie, citate de Euractiv.

„Da, sticla emblematică Coca-Cola este cu siguranță în pericol, la fel ca multe alte sticle emblematice de parfumerie, alimente, băuturi spirtoase, dacă este nevoie să se folosească mai multă sticlă pentru o anumită formă”, a declarat o sursă din industrie care a cerut să nu fie numită.

Reprezentanța Coca-Cola în UE de la Bruxelles a refuzat deocamdată să comenteze votul, spunând că analizează implicațiile votului.

Însă producătorii de sticle de sticlă au fost mai deschiși, confirmând că sticlele de design sunt în mod clar amenințate de noul regulament.

„Acest lucru înseamnă că alegerile de design care adaugă greutate ambalajului – forme unice, modele, decorațiuni, gofrare – nu vor fi conforme și nu ar trebui să mai fie introduse pe piață„, a declarat Vanessa Chesnot, șefa departamentului de afaceri publice de la FEVE. „Acest lucru va avea un impact puternic asupra băuturilor spirtoase, a parfumurilor sau a oricăror produse care sunt ambalate în ambalaje unice, adesea protejate de drepturi de proprietate intelectuală”, a declarat ea pentru Euractiv în comentarii trimise prin e-mail.

Potrivit calculelor FEVE, produsele ambalate în sticlă contribuie cu o valoare de 250 de miliarde de euro la exporturile UE – mult mai mult decât orice alt material de ambalare și decât alte sectoare.

Acesta este în special cazul băuturilor spirtoase, cum ar fi whisky-urile sau vodka, care vin în sticle de diferite forme și dimensiuni ca parte a eforturilor de branding.

„Sticlele pentru băuturi spirtoase nu sunt sticle standardizate și orice reutilizare obligatorie i-ar obliga pe membrii noștri să renunțe la ambalaje emblematice”, a declarat Sarah Melina, director la Spirits Europe, o asociație comercială care reprezintă industria băuturilor spirtoase, precum și multinaționale precum Diageo și Pernod Ricard.

„Într-adevăr, sectorul nostru prosperă pe produse premium, iar identitatea mărcii este comunicată, de asemenea, într-o proporție semnificativă, prin ambalaj”, a declarat ea pentru Euractiv în comentarii trimise prin e-mail.

Riscul, spune Melina, este că micii producători vor fi forțați să iasă de pe piața europeană dacă nu pot garanta cota minimă de reutilizare impusă de lege. „Pentru ei este o chestiune de schimbare a producției”, a subliniat ea.

Activiștii apără reutilizarea

La rândul lor, militanții ecologiști spun că legea UE privind ambalajele nu interzice designul, atâta timp cât sticlele sunt reciclabile și pot fi reutilizate la scară largă.

„Cred că nu va avea un impact semnificativ asupra Coca-Cola, dar ar putea afecta unele sticle de vin și de băuturi spirtoase destul de neobișnuite, mai ales dacă acestea încorporează diverse componente realizate din materiale diferite, ceea ce ar putea complica reciclarea”, a declarat Janek Vahk de la Zero-Waste Europe, un grup de mediu.

Potrivit unei cercetări publicate luna trecută, un ambalaj mai standardizat este crucial pentru a face sticlele de sticlă reutilizabile și va reduce emisiile de carbon, atât timp cât sistemele de colectare, returnare și spălare sunt eficiente.

„Nu este vorba de a le face pe toate la fel, ci de a stabili un cadru pentru simplitate, scalabilitate și ușurință de utilizare”, a spus Vakh.

Jean-Pierre Schweitzer, de la Biroul European de Mediu (EEB), este de acord. Pentru el, standardizarea privind reutilizarea nu înseamnă inhibarea esteticii, ci conceperea unui sistem de reutilizare care să funcționeze.

„În Belgia avem o piață înfloritoare a berii artizanale care depinde în mare parte de cele trei modele de sticle de bere acceptate în sistemul de returnare a depozitelor (DRS). Autocolantele de pe sticle sunt extrem de artistice și permit o diferențiere clară între diferiți producători de produse deosebite”, a declarat el pentru Euractiv.

Cu toate acestea, proprietarii de mărci se simt lăsați de posibilitatea de a se distinge.

„Ambalajul joacă un rol esențial pentru bunurile de consum de marcă”, spune AIM, asociația europeană a mărcilor. „Designul ambalajului, cu volume și forme diferențiate, este, în multe cazuri, legat în mod intrinsec și inseparabil de produsul în sine, contribuind la identificarea imediată de către consumator”, a spus aceasta într-o declarație publicată după votul din Parlament.

Potrivit AIM, legiuitorii ar trebui „să evite prescrierea unor limite maxime pentru greutatea și volumul ambalajului, deoarece acest lucru ar duce de facto la o standardizare care subminează identitatea mărcilor și libertatea de a proiecta ambalaje”.

 

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

13 comentarii

  1. Foarte bine

    • Ce anume e foarte bine? Ce nu este reciclabil la sticla aia?

    • Faptul că are un design diferit înseamnă că, spre exemplu, Cappy nu va vrea să folosească acea sticlă pentru că nu e design-ul lor. Prin urmare trebuie să împarți sticlele reciclate în „sticle de cola” și „restul”. Totul devine mult mai ușor dacă toate sticlele sunt la fel, orice sticlă ai poate fi reciclată de oricare firmă de băutură pentru că nu are constrângerea design-ului

    • Nu știu de ce nu mi s-a trimis al 2lea comentariu dar îl mai scriu o dată

      Chestia cu design-ul unic face ca totul să fie mai ușor, spre exemplu ai un eveniment în urma căruia ai rămas cu 10000 de sticle intacte.
      Dacă toate sunt de cola, în acest moment ai opțiunea de a le vinde înapoi companiei coca-cola sau varianta mai lungă și mai costisitoare de a le topi și transforma în sticle noi. Pe sistemul nou cu design unic le vei putea vinde oricărei companii și în MULTE cazuri vei putea evita topirea, lucru care reduce timp și costuri.

      În plus, permite standardizări în ceea ce privește producția sticlelor (mai puține designuri, mai multă competiție pe tehnologie standard deci costuri mai mici), transportul sticlelor, depozitarea mai eficientă, etc. E o șansă mare ca această reducere de cost pe tot lanțul să se reflecte și în prețul final al produsului.

      Practic întreg lanțul de producție, distribuție și reciclare devine mult mai eficient

    • Nostalgic.
      Toată lumea îmbrăcată la fel, în gri, toți în apartamente cutie de chibrituri, standardizate, fără probleme cu designul. Sa se dea și pe cartela. Ce viata frumoasa, același tip de sticle, același tip de haine, case, mașini. Elegant și eficient.

    • @ Bilic
      Esti caraghios.
      Lumea este astazi mai diversa si mai colorata decat oricand. Aceeasi sticla cu un milion de etichete diferite inseamna un milion de ambalaje diferite care sa diferentieze produsele intre ele. Iar daca citesti propunerile, vei vedea ca nu se cere nicaieri o sticla unica, ci niste standarde unice care sa permita reciclarea eficienta…

  2. Comunismul, faza pe sticle de sticla.

  3. De ce se imflameaza dacii liberi membrii ai haur? Ei oricum cumpara doar bere la pet( atat le permite cursul rubla-dolar).
    Asta tine de libertatea cetateneasca suprema a unui dac liber: de ce vrea UE sa produca mai putin fum? Unde e fum e si caldura,de aia dacul liber foloseste un „dizăl” de 15 ani cu catalizatorul vandut la fier vechi si care scoate fum de zici ca merge pe carbune.

    • In timp ce UE produce mai puțin fum, restul lumi începând cu prietenul american, dușmanul chinez se lăfăie in bine și produc fum si pentru UE. Trebuie sa fi inteligent gramă să îți tai singur craca de sub picioare ca restul din copac sa stea bine mersi in hamacul lui cu o tequila in mana.

  4. jos labele de pe flaconul de cola cu pălincă !!!

  5. Vin cu o sugestie: eliminarea băuturilor alcoolice și non alcoolice…cu prea mult zahăr.