G4Media.ro

Statul de drept din Polonia, evaluat de Curtea Europeană de Justiţie. Cea…

Statul de drept din Polonia, evaluat de Curtea Europeană de Justiţie. Cea mai importantă decizie a anului a judecătorilor europeni ar putea avea efecte asupra României şi Ungariei

Judecătorii din Europa au fost adesea capabili să ajungă la zonele în care guvernele nu pot ajunge. A fost nevoie de verdicte ale Curții Europene de Justiție (CEJ) de la Luxembourg pentru a se conferi forță deplină celor patru libertăți – circulația bunurilor, serviciilor, capitalului și oamenilor – pe care politicienii le promiseseră, dar încă se mai chinuiau să le pună în practică. Acum, când UE se ciocnește cu guverne care subminează statul de drept, CEJ ar putea fi pe cale să ajute din nou, scrie publicaţia britanică The Economist.

Comentariul integral al The Economist, preluat de Rador:

Primul caz, inițiat de un organism care reprezintă judecători portughezi, argumenta că reducerile salariale impuse membrilor săi în cursul unui program de salvare din zona euro subminau statul de drept. În februarie CEJ a respins argumentul, dar și-a formulat verdictul în termeni duri care subliniau importanța protejării instanțelor de presiunile exterioare. Un oficial european a declarat că CEJ își pregătește în mod clar terenul pentru a decide cu privire la independența sistemelor judiciare naționale din alte țări. Candidatul cel mai evident este Polonia, unde guvernul naționalist al partidului Lege și Justiție (PiS) a pervertit instanțele și a politizat numirile judiciare. Tentativele Comisiei Europene de a determina PiS să schimbe cursul s-au izbit până acum de un zid.

De aici și atenția pentru un al doilea caz. În martie o judecătoare irlandeză a refuzat o cerere de extrădare de rutină, în baza Mandatului European de Arestare (EAW), a lui Artur Celmer, suspect de trafic de droguri, către autoritățile din țara lui natală, Polonia, motivându-și decizia prin existența unui asalt „deliberat, calculat și provocator” al PiS împotriva independenței justiției. Ea a trimis cazul la CEJ spre evaluare, oferindu-i astfel o oportunitate de a decide cu privire la independența instanțelor poloneze. Koen Lenaerts, președintele CEJ, a declarat că va  fi dat un verdict preliminar cel mai probabil în iulie. S-ar putea dovedi a fi cel mai important verdict al  instanței din acest an.
În cazul portughez, CEJ a evidențiat că instanțele naționale fac parte dintr-o rețea continentală unificată, servind nu numai ca autorități naționale, dar și ca entități tributare legislației UE. Decizia subminează argumentul PiS cum că reformele sale judiciare sunt o chestiune strict internă a țării. Dl Lenaerts afirmă că verdictul curții a fost pur și simplu un răspuns la o cerere oarecare de a oferi o opinie în privința independenței judiciare. Dar, precizează el, „întotdeauna este valabil faptul că deciziile noastre au relevanță cu mult dincolo de cazul în care au fost formulate pronunțările.”

Următoarea mutare a CEJ e greu de prezis, consideră Franklin Dehousse, unul dintre foștii ei judecători, întrucât independența justiției este un teritoriu pe care instituția europeană  l-a explorat rareori. Dar dacă va declara drept compromisă justiția Poloniei, consecințele s-ar putea extinde cu mult dincolo de EAW. Acorduri care se bazează pe încrederea reciprocă dintre sistemele judiciare, inclusiv în privința datoriilor, obligațiilor fiscale și legislației familiei, ar putea fi subminate. Companiile ar putea contesta contracte de achiziții publice, telefoanele avocaților investitorilor ar începe să sune într-o frenezie. Se va putea iniția atunci o procedură pentru suspendarea fondurilor UE pentru Polonia. Un verdict fără echivoc al CEJ ar putea asigura juriștilor din alte state baza legală pentru a contesta caracterul independent al sistemelor judiciare din țările lor. Ungaria și România vor urmări îndeaproape.

Comisia Europeană, în ciuda rolului ei de gardian al tratatelor UE, găsește adesea dificil să împace apărarea statului de drept cu respectul pentru guvernele alese democratic. Judecătorii de la Luxembourg nu sunt limitați de asemenea constrângeri.

Foto: O şedinţă a Curţii Europene de Justiţie (sursa: Curia.europa.eu)

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

6 comentarii

  1. Nimeni nu a obligat polonia ssu ungaria ori romania sa adere la UE.Odata intrati te supui necondiționat regulilor. Nuti convine iti strângi catrafusele si la gară. A repeta permanent cuvintul național ori independent frizeaza cel putin ignoranță daca nu prostie sau chiar hoție. Nu cred ca suntem in pozitia de a ne arata mușchii. Se pisa ăia pe mușchii tai.

    • Aveti dreptate in ce spuneti dar, cu tot respectul , incercati sa pastrati un limbaj decent ,in ton cu calitatea site-ului. Deasemenea , putina atentie la ortografie n-ar strica (Nuti e un diminutiv de la Elena, cred ca ati vrut sa scrieti „nu-ti convine…”)

    • Incredibil… părinții lui Costa l-au educat să creadă că singurul motiv pentru care el trăiește, există, e să slujească străinii.

      Incredibil… sclavagismul s-a întors… dar acum e din propria inițiativă… uluitor…

  2. Dlor de la G4Media, aș vrea să elucidați niște lucruri: Franța și Germania penalizează Polonia pentru mecanisme/obiceiuri pentru care chiar ele le fac de asemeni.

    Vedeți exemplul cu produsele de calitate inferioară exportate în Est.
    Polonia a început să-și folosească propriile resurse pe piață, ori Franța și Germania s-au enervat și vor s-o penalizeze… vor s-o penalizeze pe aceleași practici pe care Franța și Germania le fac. Dublu standard.

    Vă rog eu, elucidați un pic pe treaba asta fiindcă se face o mare injustiție, iar filofrancezii împreună cu filogermanii nu văd sau nu vor să priceapă.

    • Este foarte simpla problema cu calitatea inferioara exportata in est.
      Sa zicem ca tu ai o ferma si exporti din Germania sau Franta in toata Europa. Preturile pe care tu le practici sunt compuse pe baza unei decizii de business in asa fel incat sa iti asiguri o margine de profit cat de cat acceptabila.
      Daca ai avea acelasi pret la acele produse cu dublu standard in RO la fel ca cei de afara, o sa realizezi ca nu iti permiti sa le consumi din cauza nivelului de putere de cumparare scazut din RO fata de tara de origine..
      Deasemenea exportul catre o tara precum Romania implica un nivel de costuri mult mai mare in comparatie cu tarile din vest deoarece trebuie sa iei in calcul intra anumite taxe, infrastructura precara ce mareste costurile de transport, birocratie si etc.
      Daca tie costul ti se tripleaza si tu vinzi la pret triplu, nimeni o sa cumpere. Daca se vrea pret mic se ofera calitate proportionala cu acel pret.

    • @Mihai

      Mă mir că ai găsit o justificare în timp ce evadezi partea cu „de calitate inferioară” și toxicități. Adică, „ce dacă străinii ne otrăvesc…”