G4Media.ro

Șeful UN Environment a cheltuit sute de mii de dolari pe călătorii…

Erik Solheim, UN Photos

Șeful UN Environment a cheltuit sute de mii de dolari pe călătorii scumpe și inutile – raport de audit

Șeful agenției de mediu a Națiunilor Unite și principalii săi colaboratori au cheltuit milioane de dolari în călătorii inutile, plătite din bugetul organizației mondiale, potrivit unui raport de audit care susține că norvegianul Erik Solhem nu acordă o mare atenție problemelor de mediu, reglementărilor și bugetului instituției. Conform documentului, Solheim a cheltuit 488.519 de dolari pe călătorii efectuate în perioada mai 2016 – martie 2018. În plus, el a petrecut în călătorii 529 de zile din cele 22 de luni ale sale ca șef al UN Environment (UNEP), rata zilelor de absență de la birou ajungând la 79%.

Directorul executiv al agenției de mediu a ONU a călătorit extensiv pe mai multe continente, făcând numeroase vizite și opriri în Paris, precum și în țara sa de origine, Norvegia. La nivelul UN Environment – principala agenție mondială de mediu care se ocupă de probleme ecologice și de sustenabilitate -, angajații au cheltuit în doar doi ani 58 de milioane de dolari pe călătorii, cele mai multe cu avionul.

Auditul a fost efectuat de către Office of Internal Oversight Services (OIOS). Potrivit unui proiect al raportului, obținut de The Guardian și studiat de BBC, Erik Solheim a cheltuit peste 488 de mii de dolari călătorind 529 de zile din totalul de 668 de zile în care s-a aflat în funcție. Împreună cu cheltuielile efectuate de alți doi manageri de top, cele mai multe dintre ele nejustificate, această sumă se ridică la 740.893 de dolari.

OIOS afirmă că acțiunile lui Erik Solheim riscă să afecteze reputația agenției ONU, mai ales că nu a existat „niciun fel de supraveghere sau responsabilitate” pentru a monitoriza călătoriile sale sau ale angajaților UN Environment. De altfel, la nivelul agenției de mediu, angajații au cheltuit în doar doi ani 58 de milioane de dolari pe călătorii, o sumă care s-a dublat în trei ani, între 2014 și 2017.

Anchetatorii OIOS au descoperit, de asemenea, că în timp ce toți angajații ONU trebuie să finalizeze „rapoarte de misiune” în termen de două săptămâni de la efectuarea unei călătorii în interes de serviciu, documentele respective nu fuseseră completate de personalul UN Environment. Atunci când investigatorii au cerut rapoartele pentru 596 călătorii efectuate de 32 de manageri și angajați, ei au constatat că 210 de rapoarte de misiune nu fuseseră deloc depuse, în timp ce aproximativ 200 au fost finalizate numai după ce OIOS le solicitase în mod expres.

Auditorii au scris că modelul de călătorie folosit de conducerea superioară a UN Environment fost contrar ideii de reducere a emisiilor de carbon. Documentul include și o declarație a fostului secretar-general al ONU care a spus că „ceea ce cerem de la alții trebuie să facem și noi… Călătorii atât de costisitoare prezintă, prin urmare, un risc de reputație pentru organizație, în special dat fiind faptul că UNEP ar trebui să fie lider în chestiuni de mediu durabil.” Proiectul raportului de audit afirmă că conducerea agenției de mediu a ONU „a creat o cultură organizațională care a încălcat sistemele de control intern existente.”

Documentul susține că, spre deosebire de alte organizații ale ONU, UNEP nu a avut politici și reglementări pentru ca personalul său să-și reducă emisiile de carbon. Organizația este guvernată și finanțată de statele membre ale ONU, iar sediul central este la Nairobi (Kenya). Raportul de audit va fi finalizat după primirea răspunsurilor de la mai multe persoane numite în document.

Raportul OIOS este în special deosebit de critic față de călătoriile întreprinse de directorul executiv al UN Environment, Erik Solheim, Acesta a devenit șeful agenției de mediu în 2016, după ce înainte fusese ministrul mediului din Norvegia. El a preluat funcția de la brazilianul Achim Steiner.

Potrivit documentului, concediile și călătoriile lui Solheim au fost aprobate de un angajat al biroului său, aflat în subordinea lui directă, lucru care a încălcat normele ONU. Șeful UN Environment nu are „niciun respect” pentru „reglementări și normele stabilite,” el cerând de asemenea decontarea unor cheltuieli nejustificate, se afirmă în proiectul de audit.

Raportul indică Solheim a călătorit în mod extensiv pe mai multe continente, făcând mai multe călătorii și opriri atât în Paris, cât și în Norvegia. De exemplu, odată el „a făcut o călătorie de opt ore de la Washington DC pentru un weekend la Paris, înainte de a lua un alt avion înapoi spre New York.”

Documentul susține că Solheim nu a oferit justificări pentru 76 de zile petrecute în Oslo și Paris în călătorii oficiale. În unele cazuri, el a afirmat că aceste călătorii au fost necesare pentru „întâlniri bilaterale,” deși anchetatorii au descoperit că ele fuseseră efectuate în weekend sau în vacanța de Crăciun. Alte călătorii, cum ar fi cele făcute la Stockholm, Dubai, Panama City și câteva orașe din China, nu au detalii clare sau rapoarte de misiune pentru a justifica faptul că erau oficiale.

Raportul precizează că după ce un oficial ONU a solicitat mai multe informații despre o călătorie în țara sa natală, Solheim ar fi răspuns: „Nu putem accepta această întrebare legată de vacanță vs. muncă. Vă rog să transmiteți celor de la biroul ONU din Nairobi că este total irelevant … nu mai trăim în epoca industrială și trebuie să nu mă mai trateze ca și cum aș fi un lucrător din fabrică care lucrează de la 07 la 16 … cealaltă parte a monedei este că ei trebuie să renunțe să pună această întrebare stupidă.”

Raportul OIOS îl critică, de asemenea, pe Solheim pentru faptul că a permis la doi manageri de top să lucreze neoficial de la Paris, în loc de sediul UNEP din Nairobi. O sursă a spus că personalul agenției a privit acest aranjament ca și cum managerii „au scăpat nevinovați deși erau acuzați de crimă.” Într-unul din cazuri, munca la distanță a dus la costuri suplimentare de călătorie de 23.750 de dolari.

Informațiile din raport au venit pe fondul unei preocupări crescânde în rândul unora dintre oficiali ai agenției ONU de mediu legată de stilul lui Solheim. Aceștia susțin că „stilul său de conducere, accidental și dictatorial… ne-a făcut deja disfuncționali în multe privințe” (este amintită aici și o declarație pe care fostul ministru de la Oslo a făcut-o recent unei reviste norvegiene de aviație, în care spunea că oamenii nu ar trebui să aibă o „conștiință vinovată” că zboară, afirmând că el deține carduri de călător frecvent de tip gold la toate cele trei alianțe aeriene importante).

Într-un comunicat, Solheim a spus că nu poate să comenteze auditul deoarece este un proces confidențial, dar că a plătit toate sumele pe care le datora. „La începutul acestui an, OIOS mi-a cercetat în detaliu toate călătoriile și din acestea a găsit trei cazuri de omisiune. Banii au fost rambursați imediat. În cazul în care se găsesc alte greșeli, le vom corecta imediat,” a scris Solheim, adăugând că „vom lucra cu sârguință… pentru a implementa recomandările auditorului în raportul final și salutăm orice proces de audit și supraveghere externă care ajută la îmbunătățirea eficienței operaționale.” El a spus că nu a făcut nimic care să justifice plecarea sa din fruntea UNEP, așa cum cer criticii.

În ceea ce privește răspunsul său atunci când a fost solicitat de un angajat să-și justifice călătoriile, Solheim a afirmat: „Este adevărat că mi-am exprimat frustrarea cu ceea ce percep ca fiind birocrația excesivă în sistemul ONU. Cred pe deplin în reformarea ONU, astfel încât să putem fi în măsură să ne luptăm cu provocările urgente cu care se confruntă planeta noastră.”

Reprezentanții mișcărilor ecologiste din Norvegia, țara de origine a lui Solheim, au declarant că auditul a fost „ironic și trist.””Cred cu tărie că și organismele ONU, precum și toți ceilalți, ar trebui să fie conștienți de impactul lor asupra mediului și să aibă politici și ordine stabilite pentru a le reduce,” a spus Truls Gulowsen, de la organizația Greenpeace. „Solheim a fost un lider foarte vizibil al agenției ONU pentru mediu, care este un lucru bun și justifică în mod clar călătoriile sale, dar acest volum de călătorii și atitudinea sa față de amprentele ecologice nu constituie un exemplu pozitiv.”

Gulowsen a spus că raportul este pur și simplu „jenant” și că, deși Solheim a făcut ca UNEP să fia mai vizibilă, documentul „îl pune într-o lumină extrem de proastă și slăbește credibilitatea întregii organizații de mediu a ONU.”

Unul dintre angajații UN Environment l-a criticat și el pe Solheim, afirmând: „el crede că este un CEO, când de fapt este un funcționar public internațional. Mulți dintre noi au fost foarte entuziasmați când a venit. Este norvegian și fost ministru de mediu. A fost CV-ul de vis care s-a transformat însă într-un coșmar.”

Surse: BBC, The Guardian, Business Daily Africa, The East African

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

6 comentarii

  1. La fel ca usr ul la noi…neomarxisti de kkt, pusi pe capatuiala

  2. eu zic sa verificati mai bine, asta nu cumva e psdist ?

  3. Și va revoltați ca Trump vrea sa taie fondurile la Organizația asta inutila…

  4. ce aveti ma cu omul asta ? poate o fi primit vouchere de vacanta de la PMB

  5. A primit vauchere de vacanta de la guvernul psd-alde ca toti bugetarii romani.

  6. daca tot va uitati cu atata atentie in gura celor din UE care ne tot zic de „statul de drept” iaca ici-sa ce graira niste neni:

    III. CONCLUSIONS

    144. Based on the conclusions contained in the 4th Round Compliance Report on
    France and in the light of the above, GRECO concludes that France has
    implemented satisfactorily 4 of the 11 recommendations contained
    in the 4th Round Evaluation Report (i.e. two more since the First
    Compliance Report).

    Of the remaining recommendations, 4 have been partly
    implemented (i.e. one more since the First Compliance Report) and 3 have not
    been implemented.

    145. More specifically, recommendations ii, vi and vii have been implemented
    satisfactorily, recommendation xi has been dealt with satisfactorily,
    recommendations i, iii, iv and x have been partly implemented and
    recommendations v, viii and ix have not been implemented.

    Recommendation v.
    83. GRECO recommended that declarations of assets by members of the National
    Assembly and Senators be made easily accessible to the public at large.

    Recommendation viii.
    114. GRECO recommended that the criteria for the awarding of official honorary
    decorations and distinctions of judges be reviewed in order to reduce any perceived
    risks for their independence and impartiality.

    Recommendation ix.
    118. GRECO recommended that disciplinary authority over judges and any prior
    administrative procedure be concentrated in the hands of the section of the Judicial
    Service Commission with jurisdiction over judges

    Recommendation x.
    125. GRECO recommended i) that legislative reform establish a procedure for the
    appointment of prosecutors in line with that for judges, making it possible for the
    Judicial Service Commission to issue an opinion which is binding on the Minister of
    Justice; ii) that consultations take place on the possibility of aligning the disciplinary
    procedure for members of the prosecution service with that applicable to judges
    (with the CSM holding sole authority).

    https://rm.coe.int/fourth-evaluation-round-corruption-prevention-in-respect-of-members-of/16808d64ba