
REPORTAJ FOTO | Prima Evadare 2025 – Eliberare pe două roți, prin pădurile salvate ale Capitalei și Ilfovului. Din Băneasa spre Snagov, pe urmele unei victorii civice
Dimineața păstrează răcoarea nopții când primele biciclete ies de pe asfaltul orașului și intră pe potecile umede din Pădurea Băneasa. La ora 10:00, din apropierea Academiei de Poliție, se pune în mișcare cea mai amplă coloană de mountain-bike din Europa de Est: Prima Evadare. Peste 2.000 de cicliști din 16 țări pornesc la drum, animați de același impuls: dorința de libertate câștigată cu fiecare kilometru pedalat prin natură.
Urmărește cele mai noi producții video G4Media
- articolul continuă mai jos -
Terenul devine repede provocator: drumuri forestiere, pietriș, noroi și vegetație deasă. Fiecare metru adâncește senzația de evadare.

Dar Prima Evadare înseamnă mai mult decât o competiție. Este un angajament reînnoit față de mediu. O experiență colectivă care îmbină sportul cu spiritul civic, aventura cu grija pentru natură. În 2025, evenimentul capătă o semnificație aparte: marcarea unei victorii a comunității – modificarea Codului Silvic și pași concreți pentru protejarea pădurilor periurbane din jurul Capitalei, demers al Platformei Civice Împreună pentru Centura Verde.
Traseul de 55 de kilometri, care unește Bucureștiul de Snagov, e o veritabilă călătorie prin spații sălbatice. După porțiunile mlăștinoase din Băneasa, pedalezi pe lângă canale împrejmuite de verdeață, apoi traversezi câmpuri liniștite. „Prima parte, până la Palatul Ghica, e un fel de poem vizual. Canalele s-au transformat în coridoare naturale, răcoroase. Totul te trage înainte”, spune Daniel Sărdan, organizatorul cursei.

Primii 25 de kilometri, după ieșirea din Pădurea Băneasa până la Palatul Ghica din Moara Vlăsiei, se desfășoară printre terenuri deschise, pe lângă acele canale pline de vegetație care îți oferă un strop de umbră și răcoare.
Sunt prin Otopeni. În stânga, case risipite pe câmp. Am trecut șoseaua de centură cu al patrulea pluton, estimez. Sub roți, pământ, pietriș, bălți și împrejur tufișuri și câmpuri cultivate. Iar canalele verzi… incredibile. Apoi, peisajul se schimbă treptat: din pietriș, în pământ. Din drum forestier, în potecă îngustă, bătătorită cu grijă.
A doua parte, de 30 de kilometri, este un adevărat test de anduranță și atenție: poteci de pământ, late de doar 30 de centimetri, croite prin păduri dese. Traseul a fost verificat cu luni înainte și pregătit special pentru această zi. Printre bălți, denivelări și tufișuri, drumul devine tot mai spectaculos.

„Mi-am propus să fac doar 25 de kilometri. Dar traseul m-a purtat mai departe. Am trecut de Otopeni, pe lângă case risipite, printre păduri și canale. M-am simțit cu adevărat liber”, povestește un participant aflat la a patra participare, venit pe cont propriu.
Pe drum, am întâlnit mulți părinți cu copii. Se bucurau. Mergeau încet. Dar mergeau. Erau parte din poveste.
Drumul e gândit pentru a fi accesibil dar solicitant, întreținut constant, cu zone de alimentare, salvare, marcaje și echipe de filmare, inclusiv din elicopter. Tot traseul este marcat și patrulat discret, pentru a nu-ți răpi senzația de eliberare.
Se trece prin locuri încărcate de istorie și emoție: Bateria 3-4 din centura lui Carol I, Palatul Ghica, Mausoleul Mauriciu Blank, râurile Vlăsia și Cociovaliștea, și vestigiile Codrilor Vlăsiei. Dar și peste câmpurile liniștite din Otopeni și Tunari.
După o traversare spectaculoasă a Codrilor Vlăsiei, linia de sosire se deschide larg pe malul lacului Snagov, la plaja Astoria. Acolo, familiile își așteaptă concurenții cu zâmbete, aplauze și emoție. Zona de relaxare devine un mic festival al mișcării.

Deși este o competiție prietenoasă, Prima Evadare aduce la start atât amatori, cât și sportivi de performanță – cu vârste între 5 și 73 de ani. Evenimentul e gândit ca un maraton accesibil, cu diferențe mici de nivel, dar cu trasee provocatoare, mai ales pe vreme capricioasă, ceea ce nu a fost cazul în 2025. Transportul e asigurat pentru toți – concurenții pot reveni în București cu autobuze STB, în care urci cu bicicleta, iar restricțiile de circulație sunt comunicate transparent, din timp.
Prima Evadare nu înseamnă doar sport. Este un proiect pornit în 2009, care și-a propus să aducă oamenii mai aproape de natură. Anul acesta, traseul a fost dedicat unei victorii importante obținute în ianuarie de către Platforma Civică Împreună pentru Centura Verde: protejarea de tăieri în scop comercial a tuturor pădurilor din Ilfov, aproximativ 26.000 de hectare, reprezentând elementul-cheie al viitoarei Centuri Verzi București-Ilfov. O bună parte a traseului trece prin aceste păduri.
Organizatorii nu vor să se opească aici: planul este ca traseele întreținute să devină o alternativă permanentă de recreere și sport, un verde coridor între Capitală și nordul Ilfovului.
Dincolo de impresii, Ede Molnar e marele câștigător al acestei ediții – a trecut linia de sosire cu un timp excelent de 1:48:23. Felicitări!
Traseul e deschis tot anul și face parte din rețeaua nomad-trails.ro.
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank