G4Media.ro

Reacție rapidă: Trei motive pentru care guvernul Ciolacu își asumă răspunderea în…

Reacție rapidă: Trei motive pentru care guvernul Ciolacu își asumă răspunderea în Parlament pe pachetul austerității

Premierul Marcel Ciolacu a anunțat joi că guvernul își va asuma răspunderea pe pachetul legislativ de austeritate. E o mutare agreată cu șeful PNL Nicolae Ciucă, venită în ajutorul politic al lui Ciucă, și care i-a luat prin surprindere pe majoritatea liberalilor, ținuți în beznă de cuplul Ciucă-Bode. De ce a ales cuplul Ciolacu – Ciucă această cale rapidă, dar cu deficit democratic, pentru a-și trece măsurile de austeritate, adică creșterile de taxe și impozite și scăderea cheltuielilor bugetare?

Există mai multe motive care țin de jocul politic și de tehnica legislativă, dar principalele constrângeri au fost timpul și nevoia de a le închide gura liberalilor care s-au opus diferitelor măsuri agreate de tandemul Ciolacu-Ciucă.

1. Coaliția PSD-PNL are nevoie rapid de bani. Deficitul bugetar e prognozat să depășească cu mult ținta asumată de 4,4% din PIB, unii economiști vorbind chiar de un deficit peste 6% din PIB în acest an. În plus, banca de investiții japoneză Nomura a avertizat că monedele din mai multe țări, printre care și România, riscă să se confrunte cu crize valutare în următoarele 12 luni.

Or, coaliția vrea ca deciziile luate să producă efecte cât mai rapid, ținta fiind intrarea în vigoare de la 1 octombrie. Soluția prin ordonanță de urgență nu e fezabilă (vezi mai jos de ce), iar dezbaterea normală în Parlament a unor proiectelor de legi ar fi durat luni în șir, timp pe care guvernul nu îl are la dispoziție. Orice lună de întârziere în aplicarea măsurilor de austeritate înseamnă creșterea pericolului de criză economică.

2. Tehnica legislativă împiedică adoptarea prin OUG. Atât Ministerul Justiției, cât și juriștii ambelor partide din coaliție au transmis că modificările majore pe care guvernul vrea să le facă în pachetul de austeritate nu pot fi făcute prin ordonanță de urgență. O astfel de soluție legislativă ar fi extrem de vulnerabilă în fața Curții Constituționale.

Un avertisment similar a venit, potrivit surselor G4Media, și de la Comisia Europeană, care a spus că modificări fiscale de o asemenea magnitudine trebuie făcute prin lege pentru a fi stabile.

3. Motive de imagine și închiderea spațiului de manevră pentru liberalii disidenți. Dacă guvernul ar fi trimis în procedură normală la Parlament proiectele de lege, dezbaterea ar fi fost extrem de lungă și de aprinsă, cu atacuri zilnice ale opoziției și critici ale presei independente întinse pe săptămâni întregi.

În plus, coaliția s-ar fi confruntat și cu contestări interne, mai cu seamă din PNL, unde mulți parlamentari sau lideri de organizații județene se opun creșterilor de taxe și impozite ori eliminării unor facilități fiscale dorite de PSD.

Or, prin asumarea răspunderii, care prevede un calendar extrem de strâns ce începe din 4 septembrie și e posibil să se încheie în aceeași săptămână, guvernul Ciolacu va elimina practic posibilitatea unor ”disidențe” în coaliția de guvernare și va diminua masiv zgomotul din societate.

Ciolacu și Ciucă au calculat că liberalii care până acum se opuneau pachetului de măsuri vor fi practic reduși la tăcere. De notat că e încă un moment în care Ciolacu îl ajută pe Ciucă să își consolideze poziția în partid.

Discuțiile constante din spațiul public despre scenariile fiscale discutate de coaliție au produs daune semnificative de imagine atât pentru PSD, cât și pentru PNL, iar liderii celor două partide au înțeles că prelungirea dezbaterilor ar accelera pierderile electorale.

Ce va conține pachetul de austeritate? Deocamdată nu există o versiune finală a măsurilor fiscale, dat fiind că guvernul așteaptă discuțiile cu Comisia Europeană pentru a valida atât sustenabilitatea lor, cât și impactul bugetar real. În plus, numărul măsurilor de austeritate va depinde de flexibilitatea Comisiei față de cererea guvernului de depășire a deficitului bugetar asumat. Dacă Bruxelles-ul va fi de acord cu o depășire de un punct procentual, până la 5,4-5,5% din PIB, atunci magnitudinea schimbărilor va fi mai mică. În schimb, dacă oficialii Comisiei vor fi fermi și vor accepta un deficit de maximum 5% din PIB, atunci schimbările vor fi mult mai drastice.

În ceea ce privește tipul de măsuri de austeritate, premierul Ciolacu a dat un indiciu referitor la intențiile sale, spunând că ”aş vrea să iau puţin de la noi, cei cu putere de muncă, şi de la cei care fac foarte mulţi bani pentru a da şi la pensionari, care au muncit o viaţă, şi la cei aflaţi în nevoie”.

E un discurs de stânga extremă, cu accente de luptă de clasă, de un populism feroce, care indică faptul că premierul vizează supraimpozitarea celor care produc și redistribuirea veniturilor.

Rămâne de văzut dacă partenerul de coaliție Nicolae Ciucă va juca, la fel ca până acum, pe partitura scrisă de șeful PSD, sau va încerca să echilibreze pachetul de austeritate prin măsuri care să oprească risipa bugetară uriașă. Care risipă a fost făcută fix sub guvernul Ciucă, să nu uităm.

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

27 comentarii

  1. Trebuie sa fii nebun ca sa investești în România mafiei USL. Sau un speculator specializat în riscuri maxime.
    Ce ruletă rusească, avem ciolaca românească.

  2. Domnule Cristian Pantazi. Coalitia PSD feat PNL nu are motive de Credibilitate pentru romanul de rand. Ei sunt aceeasi „ordonatori de credite”( in fapt Romanii platesc creditele angajate de ei) din mai 1990 pana in prezent. Ceea ce vedem si auzim in august 2023 este in fapt o Vulcanizare Continua a unei anvelope de la caruta tarii care NU se doreste a fi schimbata. Schimbarea insemna Reforma cu adevarat institutionala a Bugetului de Stat, intr o lege cu adevarat Functionala a Bugetului de Stat.
    Un Buget Functional Obligatoriu :
    1 sa aiba termeni predictibili de actiune
    2 cifre palpabile utilizand cifre aplicate cu minim 3 ani in urma, la care se aplica corectii de rigoare ( in sus sau in jos)
    3 Perioade de monitorizare in Parlament chiar la Comisia Buget Finante
    4 Prezentarea sintetica cu Plus si Minus a executiei Bugetului pe site ul Monitorului Oficial
    5 Explicatii de dat la abateri ale Bugetului pentru tot ce depaseste 10% ( fie la Vanituri, fie la Cheltuieli )
    6 Evitarea „rectificarilor bugetare”
    7 Implicarea Institutiilor aferente Ministerelor in Bugetare incepand cu luna Septembrie, cu termen de livrare a Bugetelor in format gregat cel tarziu Intai Noiembrie
    8 Discutarea in Comisia Buget Finante a Proiectului de Buget cel mai tarziu pana la 2 Decembrie.
    9 Votul Bugetului in plenul Parlamentului cel mai tarziu la 15 Decembrie
    10 se reia ce am scris de la 1 la 9 in anul urmator.

  3. O strategie corectă căci timp de pierdut nu mai este!

    • Dar salariu? Cât e salariu de postac USL?

    • Habar n-am!

  4. Cand Monica Macovei, idolul vostru de la G4 si in prezent cercetata penal isi asuma raspunderea in Parlament pt. legile justitiei prin 2005, atunci nu mai era „deficit democratic”?!…da,da, atunci nu exista G4 dar scriati la Hotnews, poate de aceea atunci nu era „deficit democratic”.

    • Ah. E bine ca iti aduci aminte ! Inseamna ca prin ceea ce a facut a lovit in La Famiglia ta ! Cinste ei pentru Atunci ! Huuo pentru ce a facut in prezent ! e bine asa tovarase suedez ?

    • @Wright Man, nu e vorba de ce a facut sau ce nu a facut bine, sau rau Macovei. E vorba de dublu standard al jurnalistului, cand unul agreat de atutorul articolului a facut la fel in Parlament, nu mai era „deficit democratic”, cand unul pe care nu-l agreeaza dar urmeaza sa faca la fel in Parlament, ehe atunci se aplica alt standard…

    • Este deficit de democratie? Este! Nu incercati decat sa discreditati G4Media cu aceasta contra intrebare. Este un comentariu la articol? Nu!
      Nu se discuta despre MM si nici nu ne intereseaza la momentul acesta ”istoria”.

    • … si nici parerea Dv despre jurnalismul de la G4.

      Personal, mie mi se face fizic rau cand vad cum se discuta ca la piata, din iunie, despre deficitul bugetar si cat de incapabili sunt cu totii sa conduca. Acum tot asteapta sa discute cu CE, totul este ascuns sub masa si 4 septembrie pare 4 septembrie la anul.

  5. @Wright Man, nu e vorba de ce a facut sau ce nu a facut bine, sau rau Macovei. E vorba de dublu standard al jurnalistului, cand unul agreat de atutorul articolului a facut la fel in Parlament, nu mai era „deficit democratic”, cand unul pe care nu-l agreeaza dar urmeaza sa faca la fel in Parlament, ehe atunci se aplica alt standard…

  6. Pe surse : salariul minim. 5000 lei, IMM urile cu cifră mică de afaceri 10% din cifra de afaceri impozitate, 1% impozit pe multinaționale, la buget scăderea drastică a salariilor din posturile neocupate, apoi desființarea posturilor neocupate, concedierea tuturor angajaților la stat si reangajarea amantelor pe posturile cele mai bănoase cu „concurs”.
    Români, nu mai votați antiromâni!

  7. bla, bla, bla. Pe scurt, usl/ciolacu va „reforma” din temelii statul. Adica va mai introduce niste taxe si impozite pt fraieri ca sa aiba bani de pensii speciale si armata de bugtari.
    Cùm ai la picioare un popor de iđıòtii, poti sa-i spui ca o faci pt binele lui.

  8. Orice asumare de pachet de asa zisa „reforma” fiscala al guvernului Ciolacu va trece prin semnatura ministrului de finantze , Bolos de la Pnl. Daca acesta va semna inseamna ca Pnl este de acord, indiferent de zgomotul „a la rares bogdan” pe care il vor face ca vai ei de fapt nu vroiau dar nu au stiut

  9. E nevoie de această soluție accelerată,nu mai e timp de târguieli,câci altfel pierdem fonduri europene substanțiale și intrăm sub monitorizarea financiară strictă a UE,putând intra în ecuație și FMI sub acest aspect.

  10. Pentru actualul guvern ,asumarea răspunderii e unica soluție pentru a salva România de la faliment și de aceea spun că au ales o cale curajoasă și corectă,cu toate riscurile care pot apare în mod inerent.

  11. Eu am vorbit ca idee de principiu,căci pentru conținut trebuie văzut proiectul legii.