G4Media.ro

Procurorul general al României, Gabriela Scutea: Practic, acum, la Parchetul General suntem…

Sursa foto: Inquam Photos/ Octav Ganea

Procurorul general al României, Gabriela Scutea: Practic, acum, la Parchetul General suntem într-o situație de forță majoră. Gradul de ocupare a posturilor de procuror tinde spre 40%

Procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, Gabriela Scutea, trage un semnal de alarmă în ceea ce privește situația ocupării posturilor la Parchetul General, într-un interviu pentru justnews.ro

„În anul 2020, pe 7 februarie, gradul de ocupare era 82,2%; trei ani mai târziu, acum, tinde spre 40%; este evident că nu poți face aceeași muncă, nici cantitativă, nici calitativă, în astfel de condiții de forță majoră” afirmă, într-un interviu acordat Justnews procurorul general al României.

Gabriela Scutea mai spune că valul de pensionări din sistem a fost cauza care a condus la această situație, oferind și câteva soluții de creștere a ocupării posturilor din sistem. Procurorul General s-a referit și la realizările și neîmplinirile mandatului său în fruntea Ministerului Public, care expiră spre sfârșitul lunii viitoare.

G.Scutea: Ocuparea schemei de personal la Parchetul General a scăzut drastic din 2020 până în prezent, acum suntem la 43% și încă se mai reduce, de la 1 februarie. Practic, la Parchetul General suntem într-o situație de forță majoră. Vreau să vă amintesc că – datele sunt de altfel disponibile pe site-ul CSM – la Parchetul General în anul 2020, pe 7 februarie, gradul de ocupare era 82,2%. Trei ani mai târziu, acum, gradul de ocupare tinde spre 40%. Este evident că nu poți face aceeași muncă, nici cantitativă, nici calitativă, în astfel de condiții de forță majoră. De ce spun că este o activitate dificilă? Pentru că, deși ne-am mai adus ceva personal, ca să faci astfel de lucrări de sinteză, ai nevoie și de persoane care mai păstrează o memorie instituțională, a lucrărilor pe care le-am avut, a abordărilor pe care le-am avut.

Justnews: Deci practic, în momentul de față funcționați într-un sistem de avarie, ca să înțeleg.

G.Scutea: Da. Ceea ce reușim să facem este să răspundem lucrărilor care sunt urgente, să ne comportăm ca o instituție centrală în sistemul judiciar, care funcționează fără mari sincope. De aceea, atunci când este cazul, iau legătura, fie cu ministrul Justiției, fie cu conducătorii altor instituții centrale, să le spun că un termen nu poate fi respectat și să încerc să aflu astfel care ar fi marja de toleranță din partea lor. Sau să oprim multe lucrări ca să ne concentrăm pe acelea care sunt cu termen presant. La Ministerul Public apar de pildă lucrări inclusiv de transmitere de date către instituții internaționale, sunt diverse chestionare foarte sofisticate pentru care trebuie să cerem date din teritoriu. Apoi, trebuie să dăm niște îndrumări colegilor din teritoriu. Noi am pierdut personal din toate secțiile.

Justnews: Cauza este legată de valul de pensionări din sistem, da?

G.Scutea: Da, precum și de schimbarea posibilă a mecanismului algoritmului de calcul al pensiei, pentru că există inclusiv această preocupare. Deci, pe de o parte, algoritmul vechimii, pe de altă parte, algoritmul de calcul al pensiei.

Justnews: Și situația gradului de ocupare e la fel de alarmantă în întreg Ministerul Public?

G.Scutea: Nu. La nivelul parchetelor de pe lângă Curțile de Apel scăderea este de la 86% la 73%, deci o scădere procentuală de 13%. Dar situația diferă foarte mult de la o circumscripție la alta. Avem situații dificile la PT Brăila și PT Galați, despre care am mai spus, dar au apărut situații critice la PT Caraș, PT Bistrița și, de asemenea, PT Dâmbovița, în mod surprinzător.

Justnews: Ce înseamnă o situație critică?

G.Scutea: Înseamnă undeva în jur de 50%. La Caraș este sub 50%. Datele precise se găsesc pe site-ul CSM.

Justnews: Ce soluții de creștere a gradului de ocupare în parchete sunt?

G.Scutea: Ca soluții de creștere, eu le văd pe două paliere. Una este o soluție internă, ce se referă la faptul că în Ministerul Public există foarte multe posturi de conducere vacante. Aici din nou avem două explicații: una obiectivă raportată la niște condiții destul de stricte și standarde înalte pentru ocuparea unei funcții de conducere pe care foarte mulți colegi nu le îndeplineau și o a doua, subiectivă, ce ține de lipsa de apetență a procurorilor pentru ocuparea unor funcții de conducere.

Justnews: Datorită lipsei unei diferențieri salariale semnificative între funcțiile de conducere și cele de execuție?

G.Scutea: Poate și datorită salarizării, dar cauza principală o văd ca fiind aceea a procedurii destul de sâcâitoare, nu știu cum s-o definesc altfel, de a ocupa o funcție de adjunct. De exemplu, este vorba despre o bibliografie foarte, foarte încărcată, legată de management, de teorie a managementului. Mai poate fi lipsa de compatibilitate între un adjunct și un prim-procuror, mai poate fi expunerea față de Inspecția Judiciară. Mulți spun: nu merg să ocup acea funcție fiindcă nu mă expun la inspecții și la foarte multă presiune asupra mea. Totuși, cineva trebuie să-și asume și responsabilități în Ministerul Public. De aceea încurajarea mea pentru colegi este că aceste responsabilități trebuie asumate, iar dacă își exprimă acordul pentru preluarea unor responsabilități pe durată limitată prin delegarea pe anumite funcții, atunci să mai crească puțin motivația internă și să accepte resposabilitățile prin promovare efectivă, pentru că în felul acesta se eliberează funcții de execuție și putem astfel să sprijinim parchetele.

Justnews: Și soluția externă?

G.Scutea: Soluția externă pentru ocupare se referă la o infuzie masivă de oameni, cel puțin pe un termen de 3 ani, în Ministerul Public. Luat în cifre rotunjite, noi suntem la nivelul de peste 750 de posturi vacante de procuror în Ministerul Public. 750 dintr-un total de 3000. La astea mai adăugăm și posturile care sunt vacante temporar, așa cum definește legea, respectiv colegi care sunt în concediu de îngrijire copil și care lipsesc o perioadă de doi ani. Doi ani înseamnă foarte mult în termeni de continuitate a dosarelor, pentru că acestea trebuie repartizate din nou, redistribuite, iar cel care le primește trebuie să se acomodeze cu ele, să vadă ce este înăuntru, care este complex, ce efort trebuie să pună în fiecare, pe lângă dosarele proprii.

Justnews: Și infuzia de oameni de unde ar putea să vină. De la INM?

G.Scutea: Da. Mai este și calea selecției din anumite categorii profesionale cu vechime mai mare de 5 ani, dar aceasta este de natură excepțională și atunci nu putem să mizăm exclusiv pe ea. Cu atât mai mult cu cât și acești colegi trebuie să facă niște stagii de formare în mod centralizat.

Justnews: Ar fi o soluție o mai bună reglementare a detașării procurorilor în diversele instituții – INM, CSM, MJ?

G.Scutea: În acest domeniu al detașărilor, aș spune că un pas înainte a fost atins deja pentru limitarea lor. Pentru că avem articolul 184, aliniatul 5, din Legea privind statutul judecătorilor și procurorilor, care ne spune că numărul judecătorilor și procurorilor detașați în instituțiile la care este permis nu poate depăși 20% din numărul total de posturi aprobat pentru instituția respectivă.

Citește integral pe justnews.ro

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

12 comentarii

  1. Normal, decît sa muncesti pentru stat, dupa ce faci dreptul, mai bine politician, notar…
    Da Ciolacu o lege ca furtul poate fi demonstrat doar de ANAF, din calculator si apoi „sa se descurce in justitie”… ceilalți.

    • Nu faceți nimic tanti. În aproape 1 an de activitate, din peste 5000 de dosare cu judecatori și procurori, n ați început urmărirea penală nici măcar împotriva unui judecător sau procuror.
      Asta nu mai tine de schema lipsa ci de lipsa unui bun simt primar.
      Netejoru, fostul șef al ij are multe dosare cu acuzații beton. Nici în astea n ați avut timp.
      Get lost

    • LEGI ONEROASE: PENSIONARE LA 40 DE ANI.

  2. oricum nu faceti nimic, procurorilor, asa ca sunteti cu 40% mai multi fata de gradul maxim de ocupare

  3. Amanarea de catre PSD/PNL/UDMR a legii pensiior speciale reprezinta cel mai mare jaf in bugetul statului din ultimii 10 ani ! Practic in momentul de fata se pensioneaza mii chiar zeci de mii de oameni din toate institutiile statului, pensionari speciali la 50 de ani pe care va trebui sa-i sustinem zeci de ani de acum inainte ! Asta pe langa efectele dezastruoase create de plecarea masiva a acestor angajati care creeaza un vid de forta de munca si va paraliza anumite institutii vitale !

  4. Pleaca si tu acasa! Oricum nu faci nimic, eventual aperi mafiotii!

  5. mariti varsta de pensionare la 60 ani, pensie pe contributie si se rezolva problema.
    acum toti pleaca sa profite de varsta frageda de pensionare si faptul ca pensia nesimtit de mare o poate lua de la 48 ani.

  6. Folositi procurorii care stau prin instante.
    Nu fac nimic altceva decat sa citeasca documentele trimise de colegii lor care lucreaza efectiv pe dosare. Sa lucreze toti pe dosare si daca au ceva de spus efectiv in fata instantei nu au decat sa se prezinte si sa isi sustina dosarele.
    Altfel sunt acum ”hoarde” de procurori care stau efectiv si mimeaza ca lucreaza. Oricum nu le dati dreptul sa aiba opinii pe dosar, sa intre efectiv sa spuna altceva decat li se transmite de catre procurorul care a instrumentat cauza.
    Practica in instante este sa ceara maximul de pedeapsa in orice situatie. Pentru asta puteti doar sa prezentati o nota catre instanta.
    Utilizati resursele disponibile. Sunt mai mult decat suficiente.
    Digitalizati dosarele si veti observa ca volumul de munca este foarte redus.
    Transparentizati procesul si veti afla ca in fapt realitatea este cu totul alta.
    Solicitati colegilor dumneavoastra sa vina la munca. Programul este de 8 ore pentru orice functionar public, nu de 10:00 la 13:00.

  7. Si cu zero procurori tot aia e , adicalea Romania tot o colonie ramane :))))(

  8. Procurorii (și judecătorii și milițienii) sunt de fapt în majoritate niște omuleți plângăcioși și cam nepricepuți preocupați de propriul confort, departe de dedicare pentru profesie, adevăr, dreptate. Fiindcă trebuie să nu deranjeze pe nimeni fără acceptul șefilor, care au de protejat ce zic politicienii din gașca lor. Nivelul pensiei speciale le-ar trebui stabilit proporțional cu procentul de reușite profesionale, din salariul mediu de-a lungul carierei! Cred că la unii ar da zero.