G4Media.ro

Prețul energiei electrice este în creștere: Mai merită investiția într-o mașină electrică?…

Sursa Foto: Pexels.com

Prețul energiei electrice este în creștere: Mai merită investiția într-o mașină electrică? Câți kilowați consumă la suta de kilometri și ce spun calculele comparativ cu prețul benzinei și al motorinei

Ponderea mașinilor electrice în România și în restul Europei a crescut constant în ultimul deceniu. Cu toate acestea, odată cu creșterea prețurilor la electricitate, mulți șoferi au început să se întrebe dacă merită să cumpere un VE. Se presupune că vehiculele electrice vă economisesc bani pe benzină, dar este totuși mai ieftin să conduceți un EV în locul unei mașini diesel sau pe benzină?

Cât costă să conduci o mașină electrică?

La începutul anului 2022, Guvernul României a prelungit plafonarea prețului energiei electrice pentru următoarele 12 luni. În funcție de consum, utilizatorii de energie electrică plătesc acum între 14 și 20 de eurocenți pe kWh. Cu toate acestea, fără măsurile luate de guvern pentru a proteja gospodăriile vulnerabile, prețul energiei electrice ar fi fost mult mai piperat.

Deținerea unui vehicul electric este încă o opțiune ieftină sau ar trebui să căutați un vehicul cu motor cu ardere internă?

Un automobil electric consumă în medie între 12 kWh și 20 kWh la 100 km. Să facem un calcul. Dacă luăm prețul actual al energiei electrice în România, ar putea costa între 1,68 și 4 euro pentru a parcurge 100 km cu un VE. Asta dacă îl încărcați acasă, deoarece prețurile în stațiile de încărcare publice pot fi diferite.

Cu toate acestea, având în vedere că prețurile la electricitate au înregistrat deja o creștere bruscă în întreaga Europă, este greu de prezis că acestea nu vor crește și mai mult în viitor, crescând astfel și costul de a conduce un VE.

VW Golf: electric vs. diesel

Pentru a înțelege diferențele dintre conducerea unei mașini obișnuite și a uneia electrice, să luăm ca exemplu Volkswagen Golf. Un Golf electric consumă în medie 16,8 kWh la 100 km. Cu toate acestea, în funcție de temperatură, de stilul de condus și de condițiile de drum, acesta poate consuma între 11,4 kWh în oraș, pe vreme blândă, și 23,7 kWh pe autostradă, pe vreme rece.

La prețul actual al energiei electrice în România, parcurgerea a 100 km cu e-Golf te-ar costa între 2,35 și 4,74 euro.

Deși Golf este oferit cu mai multe motoare diesel și pe benzină, am decis să comparăm cât costă să parcurgi 100 km cu Golf de generația a 8-a, propulsat de un popular motor TDI de 2 litri (115 CP). Acest model are un consum mediu de motorină de 3,5 l la 100 km, ceea ce echivalează aproximativ cu 6,16 euro. Cu toate acestea, mașinile mai vechi consumă mai mult combustibil, prin urmare acest cost poate fi mult mai mare atunci când conduceți un Golf vechi de 10 ani.

Chiar și cu prețurile actuale ale energiei electrice, conducerea unui VE în România este mult mai ieftină. Acestea fiind spuse, acest decalaj este acum mai mic decât era în urmă cu câțiva ani.

Alte lucruri pe care trebuie să le luați în considerare înainte de a cumpăra un EV

Prețul energiei electrice nu este singurul lucru la care trebuie să vă gândiți atunci când vă achiziționați un EV. Iată și alte lucruri pe care ar trebui să le luați în considerare.

  • Infrastructura de încărcare. Multe țări, inclusiv România, pot fi deficitare în ceea ce privește infrastructura de încărcare. Dacă vă bazați pe stațiile de încărcare publice, poate fi o adevărată bătaie de cap. Dacă nu există o stație de încărcare lângă casa sau locul de muncă, veți pierde mult timp așteptând ca mașina să se încarce. Deocamdată, cea mai bună idee este să aveți o stație de încărcare acasă și să vă încărcați autovehiculul oricând doriți.
  • Sănătatea bateriei. Majoritatea producătorilor auto garantează bateriile pentru 8 ani sau 160.000 km. Dacă intenționați să cumpărați un vehicul electric de ocazie, care a trecut deja de această bornă, trebuie să țineți cont de faptul că este posibil să aibă o autonomie mai mică. Înlocuirea bateriei unui VE poate costa câteva mii de euro, ceea ce crește semnificativ prețul vehiculului.
  • Verificarea istoricului unei mașini. Atunci când cumpărați un vehicul de ocazie, este important să verificați istoricul acestuia. rapoartele de istoric carVertical permit cumpărătorilor să afle despre daunele anterioare ale unui vehicul, despre rulajele de kilometraj și despre înregistrările de furt, să vizualizeze fotografii istorice și chiar să afle despre schimbările de proprietate. Deoarece un vehicul electric de ocazie este o achiziție mai scumpă decât vehiculele diesel sau pe benzină din aceeași clasă, este mai bine să știți totul despre o mașină înainte de a face o afacere.

A alege sau a nu alege un VE: gânduri finale

Mașinile electrice sunt în continuare mai scumpe decât cele cu motoare cu combustie internă. Cu toate acestea, ele își păstrează mai bine valoarea. Cu alte cuvinte, un Golf electric second-hand de 5 ani va costa mai mult decât varianta sa diesel, dar dacă vă faceți griji în privința deprecierii, investiția în versiunea electric nu este cea mai proastă idee.

Economisirea banilor pe benzină nu este, de obicei, singurul motiv pentru care șoferii aleg mașinile electrice. Pentru unii, vehiculele electrice sunt o tendință la modă, iar pentru alții, este o poziție socială împotriva schimbărilor climatice și a poluării.

Deși prețurile actuale ale energiei electrice în Europa pot încetini dezvoltarea pieței EV și pot descuraja unii cumpărători să își achiziționeze o mașină electrică, acesta este doar un regres temporar. Mulți producători și-au anunțat deja planurile de a renunța în viitor la producția de vehicule cu motoare cu combustie internă. Cu cât ne vom adapta mai repede la mașinile electrice, cu atât va fi mai ușor să ne luăm adio de la diesel și benzină într-o zi.

Nota: Articol susținut de carVertical în cadrul unui parteneriat necomercial cu G4Media.ro

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

22 comentarii

  1. Dacă stai la casa, așa cum este normal când îți cumperi un EV, nu cu prelungitorul pe fereastra de la Et. 2, deci dacă stai la casa și ai și panouri foto-voltaice, drumurile scurte și chiar medii sunt gratis. Rămâne costul deplasării doar in afara orașului.
    Deci încă merita. Și aici nu ați luat in considerare întreținerea ff mică ptr un EV vs Termic diesel sau benzina

  2. Sa fim slugi la rusnaci?

  3. Ca de obicei, este doar propaganda climatica. Ne-am obisnuit deja cu asta. De ce nu comparati un VW nou, ultimul model de TSI cu o masina electrica? De ce duceti in eroare comparand o masina Diesel veche (peste 10 ani!) cu un VE? Daca vorbim de alte marci japoneze sau americane, atunci merita investitia, insa masinile electrice europene sut niste mizerii. Mai au mult europenii pana sa-i ajunga pe americani, de exemplu.

    • motorizarea tdi nu exista pe gen 8. un articol documentat ca multe altele. motor de 2000cmc tdi cu 3.5l siesel. nici acum nu exista. Iar e ceva ce nu e marcat ca publicitate. Scuze se cgeama lobby

  4. E placut sa conduci o masina electrica? Categoric da, silentioasa, rafinata, cuplu maxim disponibil instant, nu te sufoca pe strazi aglomerate

    E placut sa o alimentezi in RO? Categoric nu, lipsa infrastructura de incarcare, masini cu motoare termice parcheaza langa incarcatoare, statii defecte etc

    As da banii pe una? Inca nu in RO (si nu din cauza ca sunt acri strugurii) insa as da pe una hybrida cu siguranta, probabil in 5-7 ani o full electrica va fi mult mai potrivita in RO decat acum

  5. Este o anomalie subvenția prea mare la cumpărare, existența stațiilor de încărcare gratuita, parcările gratuite, etc.
    Cei care nu dețin încă mașină electrică, subvenționează într-un fel sau altul pe cei care dețin deja, fără acceptul lor.
    Daca prin absurd, de mâine toți am avea mașini electrice, am primii toți energie gratis?

    • Pleci de la premiza ca ti se cuvine, ai dreptul de a conduce un cazan poluator care ma ineaca pe mine la semafor.
      E normal sa platesti pentru cei care nu vor sa polueze.
      Cei bolnavi de boli de plamani sufera din cauza ta, bani cheltuiti de stat pentru poluarea din oras.

    • @0I0: Pleci de la premisa ca subventia pentru EV provine doar din banii automobilistilor poluatori. Ce zici de biciclisti, pietoni si ceilalti care circula, dar nu detin/conduc autovehicule?

      Explica-le lor corectitudinea subventiei (car nu e acelasi lucru cu internalizarea costurilor poluarii pentru poluanti!). 🙂

    • Problema 1: subventia provine din Fondul de Mediu, adica bani incasati ca taxe de mediu. Ce taxe de mediu platestc biciclistii, pietonii si ceilalti care circula, dar nu detin/conduc autovehicule?
      Problema 2: Biciclistii, pietonii si ceilalti care circula, dar nu detin/conduc autovehicule SUNT SI EI BENEFICIARI de reducerea poluarii.

    • Ia cauta pe site-ul afm.ro „BUGETUL DE VENITURI ŞI CHELTUIELI AL FONDULUI PENTRU MEDIU ŞI AL ADMINISTRAŢIEI FONDULUI PENTRU MEDIU PENTRU ANUL 2022 – Anexa 1” si, dupa ce iti trece uimirea despre cati bani provin de la biciclisti si pietoni, iti revizuiesti argumentatia precedenta si contiunam discutia. Da?

  6. Un megane EV este 35k cu rabla il iei la 24k. ( nu 60k…)
    1kw de panou instalat te costa 1k de euro sa zicem ca dai 7k pentru 5kw. Pret real.
    Pentru cine da peste 1000 ron pe luna pe benzina mai bine plateste rata de 1700 la masina noua.
    Strugurii sunt acri pentru multi.

  7. Ciudata metoda de comparatie.
    Hibele masinii electrice sunt autonomie scazuta si timp de incarcare mare. Daca o folosesti doar pentru oras, atunci se merita … dar in orase primariile se intrec in taierea locurilor de parcare (deci inclusiv ptr masinile electrice). Daca vrei sa o folosesti in vacanta nu se merita inca. In parcari inchise nu te lasa nimeni sa intri cu ea si nici sa o incarci de la etajul 5.
    Concluzia: in oras nu o sa ai unde sa o parchezi si in afara orasului nu ajunge ea.

  8. Daca as locui in Romania, ceea ce as face, ar fi sa cumpar sau sa inchiriez (LLD) un véhicul din gama hybrid Toyota. Sunt fiabile, au consum mic si respecta mediul, iar cel mai mare avantaj, este sistemul lor unic, de hybrid. Nu necesita incarcare, este extrem de fiabil, bateria se inlocuieste cam la 8 ani, etc.
    Veti impaca si capra si varza: veti avea autonomia unui vehicul termic + avantajul unui vehicul electric (fara dezavantajul autonomiei si al necesitatii bornelor de incarcare)

    Faceti un test, inchiriati o Yaris/Auris hybrid si veti realiza cat de bun este sistemul Toyota.

    • Am fost pasager intr-una zilele trecute, era un yaris hybrid. Avea consum de 3.6l trafic de capitala. In continuare masina in capitala este un vis urat, te bati pentru un loc de parcare, stai pe loc 15m si nu avansezi. Am trecut pe 2 roti, viata mea e prea scurta ca sa ma infig 3 ore pe zi in trafic cand am nevoie sa rezolv ceva.

    • @0I0
      Merci de raspuns. Aveti dreptate despre 2 roti. Personal, intre 2001 si 2007, am utilizat un scuter 125cm3 timp de 6 ani, in Paris. Rapiditate, loc de parcat gratis, etc. Avem avantajul ca posesorii de permis B, care au 2 ani de vechime, pot conduce 125cm3, cu o simpla pregatire teoretica de 7 ore. Insa varsta m-a obligat sa ma opresc 2 roti si sa trec la 4 roti (in afara de bicicleta, pe care o folosesc mult, insa infrastructura pariziana este adaptata) cand locuiesc in Paris, sau in Var.

      Pentru vehicule, depinde de familia Dv, de ceea ce aveti de facut, de numarul si de varsta copiilor (daca familia are copii) etc. Teoretic, transportul municipal in Bucuresti, ar trebui sa fie suficient.
      Si mai ales, daca exista parking subteran al locuintei, de pretul parcarii in oras (intre 4 si 8€/ora in Paris) etc.
      De aceea am scris Yaris SI Auris, Auris fiind din segmentul „compact”, indeajuns de incapator pentru o familei cu 2 copii si un caine 😉

  9. Deocamdată atât producția masinilor electrice cât si alimentarea lor cu energie este subvenționată .Si toată publicitatea si comparațiile se fac „uitând ” acest lucru.
    Când se va produce liberalizarea…..va fi o tragedie.

    • Ai uitat cumva de cei 50 de bani la prețul de pompă pentru benzină și motorină în România. Oare cum ar fi ca și benzina/motorina să nu mai fie subvenționată? Plus, alte subvenții pe care nu le vezi: ~56 miliarde euro în 2019 la nivel european. Hai să ne plângem de cei 9k€ pentru 100 de mașini electrice vândute. Oare ce poți face cu 56 miliarde euro pe an?

    • daca ti se pere ca la 8 lei 50bani reprezinta ceva esti nebun

  10. 1. performante reduse: o masina electrica are timpul 0-100km/h intre 2 si 5 secunde.
    pentru comparatie un porsche de 5-10 ori mai scump e pe la 4.5sec
    cuplul la electrice e maxim de la zero nu ai nevoie de x secunde pentru a ajunge motorul la cateva mii de ture.
    daca vorbim si de eficienta deja e diferenta uriasa. electricele au eficienta motorului mult mai mare si in plus recupereaza la orice incetinire sau franare. termicele au eficienta de maxim 60% fara a lua in calcul pierderile cu transmisia, franarea, etc.
    dpdv al fiabilitatii din nou electricele stau mai bine: nu au radiatoare si circuite de apa si ulei, transmisiile sunt mult mai simple si usoare, franele sunt regenerative deci se consuma mai greu.

    2. infrastructura precara: deja ai statii de incarcare in orice oras peste 50.000 locuitori si in plus statistic peste 95% din deplasarile cu masina sunt pe o distanta de maximum 100km deci oricine isi poate incarca linistit masina acasa, peste noapte. iar pentru calatoriile lungi iti poti face linistit programari la statiile de incarcare de mare viteza de pe drum unde in nici 30 minute incarci pentru inca 2-300km cat timp bei o cafea si iei o gustare ! da, daca vrei sa faci 1500km fara sa te opresti macar la o benzinarie sau la toaleta atunci e mai bine sa iti iei un sedan mare diesel.

    3.durata de exploatare a bateriilor este acum de 300-400.000km. cam cat te costa reparatiile la o masina cu motor termic cu 400.000km ? turbina, injectoare, ca sa nu mai spun de DPF care te costa minim 1500 euro la fiecare 150.000-200.000km ! deci si aici electrica e castigatoare.

  11. Da, n-am văzut în viata mea Diesel care sa mănânce doar 3.5l la suta. Ca doar scopul lui principal e sa mănânce combustibil.

  12. @Bogdan – 50 bani sunt la misto . Atat e pretul in Bg fara vreo subventie ,in conditiile in care ei au o singura rafinarie care e lukoil .Din pretul de 8-8,5 acciza e 2 lei ,acciza din care s-a construit infrastuctura in tarile vestice ( nu e cazul RO ). Daca ai scoate-o, altfel arata socoteala ,cat despre poluare ar fi afirmatie adevarata daca ai doar electrica verde, ceea ce nu e cazul -se va produce pe carbune 25-40% din necesar .Europenii o tefelesc cu panouri vanturiciuri si alte abureli . China a avut program de fotovoltaice pe care si au reusit sa creasca foto cu 10% . In aceeasi perioada de timp au crescut prod pe carbune cu 16-17 % …..

  13. @mujicu da ai perfecta dreptate. SA inteleg ca imi permit o masina de iesit in oras si o masiine de mers in tara? 2.5 secunde la suta? cat ma costa masina? in cat timp imi amortizez banii? Cat costa o baterie care dupa 6 luni scade in parametrii si dupa 2 ani o arunci?
    Stay safe with planet. Da si mie bani sa vad ce se imtampla peste 1000 ani.