G4Media.ro

Patru asociaţii de elevi sesizează Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării reclamând că…

Foto: Pexels.com

Patru asociaţii de elevi sesizează Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării reclamând că nu toți copiii din România au acces la internet pentru a putea accesa cursurile online

Patru asociaţii de elevi au anunţat că vor sesiza Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării, dorind astfel să facă dreptate elevilor fără acces la internet, întrucât consideră că aceştia sunt privaţi de dreptul constituţional la învăţătură de către Ministerul Educaţiei, transmite News.ro.

“Reprezentanţii elevilor consideră că instituirea obligativităţii participării la orele de curs desfăşurate în mediul online, ţinând cont doar de elevii ce deţin un dispozitiv ce se poate conecta la internet, este o dovadă clară a interesului scăzut pe care autorităţile îl acordă problemelor din mediile dezavantajate în care se află sute de mii de elevi”, se arată în comunicatul transmis duminică de Asociaţia Elevilor din Constanţa (AEC), Asociaţia Elevilor din Bucureşti şi Ilfov (AEBI), Asociaţia Elevilor din Maramureş (AEM) şi Asociaţia Vâlceană a Elevilor (AVE).

Asociaţiile de elevi precizează că în Legea Educaţiei Naţionale scrie că accesul la învăţare se realizează fără discriminare şi este prevăzut principiul asigurării egalităţii de şanse.

“În această situaţie putem vorbi de o discriminare indirectă, pentru că pentru elevii proveniţi din mediile dezavantajate, rurale, sau din familii cu posibilităţi materiale reduse nu au avut parte de acces la educaţie. În contextul continuării cursurilor în mediul online, egalitatea de şanse pentru categoriile de elevi menţionate anterior nu este asigurată, performanţele acestora la examenele naţionale fiind afectate din cauza pauzei determinate de lipsa accesului la educaţie”, au mai spus asociaţiile de elevi.

Acestea relatează că au propus întocmirea unei evidenţe a numărului de elevi fără acces la internet şi demararea unei achiziţii directe de dispozitive conectate la internet, astfel încât toţi elevii să aibă acces egal la învăţătură în această perioadă,  precizând că Ministerul Educaţiei şi Cercetării a uitat de cei are au nevoie de cel mai mult sprijin.

Pe 27 aprilie, și Consiliul Naţional al Elevilor (CNE) a formulat o plângere prealabilă adresată Ministerului Educaţiei şi Cercetării, în temeiul Legii 554/2004 privind contenciosul administrativ, prin care solicită abrogarea Ordinului Ministrului Educaţiei 4135/2020, referitor la participarea la cursuri în mediul online, pe care-l consideră discriminatoriu.

Într-un comunicat al CNE remis AGERPRES se precizează că Ministerul Educaţiei şi Cercetării a emis un ordin prin care „instituia, printre altele, obligaţia tuturor elevilor de a participa la ore în mediul online, fără a le pune la dispoziţie şi instrumentele necesare”.

„Astfel, sute de mii de elevi din România se află în imposibilitatea de a accesa resurse educaţionale online, fiind lăsaţi în afara sistemului de învăţământ. În săptămânile ce au urmat măsurii de închidere a şcolilor, s-a recomandat desfăşurarea cursurilor în spaţiul online. Societatea civilă a subliniat în repetate rânduri faptul că nu toţi elevii şi profesorii au acces la device-uri electronice (telefon mobil, tabletă, PC, laptop) sau Internet şi a solicitat demararea urgentă a procedurilor de achiziţie de instrumente digitale de către Guvernul României, pentru a garanta participarea la educaţie a tuturor beneficiarilor primari pe timp de pandemie. Însă, din păcate, măsurile întârzie să apară, iar Ministerul Educaţiei şi Cercetării nu a realizat încă o centralizare a cazurilor de elevi şi cadre didactice dezavantajate. În prezent, România este statul european cu cel mai mare nivel al riscului de sărăcie sau excluziune socială în rândul copiilor. Peste o treime (38,1%) dintre copiii României sunt în risc de sărăcie sau excluziune socială „, se arată în comunicat.

Sursa citată adaugă că, faţă de cele arătate, Consiliul Naţional al Elevilor a formulat o plângere prealabilă adresată Ministerului Educaţiei şi Cercetării, prin care solicită „abrogarea OMEC 4135/2020, în temeiul Legii 554/2004 privind contenciosul administrativ”.

„Acţiunea întreprinsă de structura noastră survine dintr-o necesitate, fiind motivată de măsurile discriminatorii adoptate recent de minister”, conform comunicatului.

Antonia-Laura Pup, preşedintele Consiliului Naţional al Elevilor, afirmă că „ordinul ministrului Educaţiei şi Cercetării 4135/2020 limitează dreptul la educaţie nu doar pentru cei 300.000 de elevi din comunităţile dezavantajate, ci pentru toţi elevii care nu au confortul de a participa la cursurile online din diverse motive”.

„Într-o familie cu un singur calculator în casă, cu părinţi ce îl utilizează pentru a realiza telemunca, şcoala online devine o utopie. Astăzi, 27 aprilie 2020, MEC încă nu a prezentat un plan concret pentru respectarea dreptului la educaţie pentru toţi copiii pe care noi îi reprezentăm, iar această încălcare flagrantă a unui drept fundamental nu poate fi trecută cu vederea de reprezentanţii elevilor. Dacă ministerul a decis să impună măsuri de continuare a procesului educaţional doar pentru o parte dintre elevi, condiţionând accesul la educaţie pe criteriul social şi economic, noi nu vom face acest lucru şi vom lupta pentru ca acei elevi să beneficieze de procesul instructiv-educativ, aşa cum prevede şi Constituţia României. Educaţia nu ar trebui să fie despre majorităţi şi minorităţi, ci despre fiecare elev în parte”, mai spune Antonia-Laura Pup, citată în comunicat.

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

3 comentarii

  1. Nu există asociații ale elevilor. Sunt niște făcături politice. Atât.

    • Ce comentariu stupid. Sunt discriminati elevii fara acces la internet si tehnologie sau nu? DA

  2. Duamna ministra anisie a zis că o să fie toți copii tehnologizati ba chiar cu tablete bilingve, ce vreți mai mult de atât, nimic nu este indeajuns? Nerecunoscatorilor