G4Media.ro

ONU cere ”anchetă transparentă și complet independentă” în cazul Belarus/ Secretarul general…

ONU cere ”anchetă transparentă și complet independentă” în cazul Belarus/ Secretarul general Guterres se declară ”profund preocupat” de soarta jurnalistului Roman Protasevici

Secretarul general al ONU, Antonio Guterres, „susţine apelurile la o anchetă transparentă şi independentă completă” asupra deturnării duminică a unui avion comercial de către Belarus şi „cere tuturor actorilor relevanţi să cooperare la o astfel de investigaţie”, a afirmat luni purtătorul său de cuvânt, citat de AFP.

Guterres este „profund preocupat de aparenta aterizare forţată a unui avion de pasageri în Belarus şi de detenţia ulterioară a jurnalistului Roman Protasevici, care era la bord”, a precizat Stephane Dujarric într-o declaraţie care evocă un „incident îngrijorător”.

„Vrem să-l vedem pus în libertate”, a adăugat purtătorul de cuvânt ca răspuns la o întrebare despre soarta acestui jurnalist de opoziţie arestat de autorităţile belaruse.

„Secretarul general rămâne grav preocupat de deteriorarea situaţiei drepturilor omului în Belarus. El cere autorităţilor din Belarus să respecte pe deplin toate obligaţiile lor internaţionale în materie de drepturi, inclusiv cele care privesc libertatea de expresie, de reuniune şi de asociere”, a adăugat Stephane Dujarric.

Mai multe capitale europene şi companii aeriene au pus luni pe lista neagră spaţiul aerian al Belarus, plasat sub presiune crescândă pentru că a recurs la interceptarea unui avion de pasageri la bordul căruia se afla şi jurnalistul.

Agenţia ONU pentru aviaţia civilă (OACI) va convoca o reuniune de urgenţă a conducerii sale joi, a anunţat luni organizaţia.

„Preşedintele Consiliului OACI a convocat o reuniune de urgenţă a celor 36 de reprezentanţi diplomatici ai Consiliului în 27 mai ca urmare a incidentului implicând zborul Ryanair FR4978 în spaţiul aerian al Belarus”, a indicat într-o postare pe Twitter agenţia cu sediul la Montreal, fără alte precizări.

În ajun, agenţia, care nu are putere constrângătoare, se declarase „foarte preocupată de aterizarea aparent forţată a unui aparat Ryanair şi a pasagerilor săi, ceea ce ar putea să contravină Convenţiei de la Chicago” ce reglementează aviaţia civilă.

Acuzat de „piraterie”, ba chiar de „terorism de stat”, Belarus, fostă republică sovietică la frontiera cu UE, a primit sprijinul aliatului său rus şi a asigurat că ar fi acţionat în deplină legalitate.

OACI are misiunea de a emite reguli ce reglementează transportul aerian civil, dar nu are nicio putere pentru aplicarea de sancţiuni. În caz de încălcare dovedită a reglementărilor internaţionale, rolul său constă în a „ajuta ţările care doresc să ducă discuţii, să pronunţe condamnări, să aplice sancţiuni etc, conform Convenţiei de la Chicago”, a amintit instituţia pe site-ul său.

sursa: Agerpres.ro, sursa foto: captura tv8.md

Donează prin PayPal paypal icon
Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

2 comentarii

  1. Din cate stiu, Lituania a vrut sa invoce Art. 5 din NATO aseară.

    • Nu stiu ce prostii vorbesti acolo !. Nu se poate invoca Articolul 5. Nici daca Mig 29-ul dobora avionul. Este dreptul Bielorusiei (cu consecinte) sa doboare orice avion care zboara deasupra Bielorusiei si care nu se supune la somatile Mig 29 !. Pilotul putea chiar sa ceara ca avionul sa coboare la Minsk pentu ca……… nu recunoaste ca este un Zbor Legal. Avionul putea fi considerat de Armata Bielorusa ca un ,,Avion Intrus” !.
      Nu e suficient sa apara intr-un Spatiu Aerian al unei tari un avion vopsit cu marca
      ,,RyanAir” pentru a fi considerat avion Legitim. Putea sa fie un avion revopsit si deghizat !.
      (Mai cinstit pilotul Mig 29 putea sa ceara aterizarea la Minsk a avionului de pasageri pentru ………….Rechizitionarea avionului pentru ca ……….Armata Bielorusiei are nevoie de acest avion. Era mai corect asa, decat minciuni !.)
      Ca Sanctiuni se pot inchide frontierele cu Bielorusia, pentru traficul rutier si pe calea ferata cu marfuri, pana la eliberarea jurnalistului. Frontierele Lituaniei, Poloniei si Ucrainei.

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.