G4Media.ro

O navă chineză este în centrul anchetei privind avariile gazoductului Balticonnector, potrivit…

Wikipedia, openstreetmap.org

O navă chineză este în centrul anchetei privind avariile gazoductului Balticonnector, potrivit Finlandei/ În zonă s-a aflat și o navă rusă

O anchetă privind avarierea gazoductului Balticonnector se concentrează în prezent asupra rolului navei container chinezești NewNew Polar Bear, a declarat vineri Biroul Național de Investigații (NBI) din Finlanda, scrie Reuters.

La începutul zilei de 8 octombrie, o conductă de gaz și un cablu de telecomunicații care leagă Finlanda și Estonia au fost rupte, în ceea ce anchetatorii finlandezi au declarat că ar fi putut fi un sabotaj, deși nu au ajuns încă la o concluzie dacă a fost un accident sau un act deliberat.

Marți, Suedia a declarat că un alt cablu telecomunicații, care leagă Stockholm de Tallinn, a fost avariat aproximativ în același timp cu celelalte două.

„Poliția a stabilit, în cadrul anchetei penale, că mișcările navei NewNew Polar Bear, care arborează pavilionul Hong Kong, coincid cu momentul și locul deteriorării conductei de gaz”, a precizat NBI într-un comunicat.

„Din acest motiv, ancheta se concentrează acum asupra rolului navei menționate”, au adăugat anchetatorii finlandezi.

În urma declarației NBI din Finlanda, anchetatorii estonieni, care investighează și ei incidentele legate de cablurile de telecomunicații, au declarat că cercetează în continuare două nave, NewNew Polar Bear și nava rusă Sevmorput.

„Am identificat că, în timpul incidentelor, navele NewNew Polar Bear și Sevmorput se aflau în zonă. Investigăm în continuare dacă aceste nave au avut sau nu vreo legătură cu avariile”, au precizat aceștia într-o declarație pentru Reuters.

Doar aceste două nave au fost prezente în toate cele trei locuri ale incidentelor în jurul orei aproximative în care au avut loc avariile, potrivit datelor de urmărire a navelor analizate de Reuters.

NBI din Finlanda a declarat că „un obiect greu” a fost găsit pe fundul mării în apropierea avarierii conductei și că se investighează dacă acesta are legătură cu incidentul.

„Investigația a confirmat că avaria a fost cauzată de o forță mecanică externă și, pe baza cunoștințelor actuale, nu există niciun motiv să credem că avaria a fost cauzată de o explozie”, a declarat inspectorul Risto Lohi în comunicat.

S-a crezut că o „aglomerare uriașă de pământ” formată recent în adâncul fundului mării de argilă conținea un obiect extrem de greu și a făcut obiectul unei investigații, a precizat NBI.

„Se vor face încercări de a ridica obiectul din mare pentru examinare tehnică”, a declarat Lohi.

NewNew Shipping, proprietarul și operatorul navei NewNew Polar Bear, a refuzat să comenteze când a fost contactat de Reuters.

Separat, Ministerul de Externe al Finlandei a declarat vineri că a contactat China și Rusia prin canale diplomatice în legătură cu investigarea daunelor provocate la o conductă și la un cablu de telecomunicații.

Ministerul finlandez de Externe, într-o declarație pentru Reuters, a declarat că a contactat China pentru a cere ajutor pentru a intra în contact cu NewNew Polar Bear.

În ceea ce privește Rusia, Finlanda a contactat ministerul rus de externe „precizând gravitatea problemei” și că a fost lansată o anchetă.

Un al doilea cablu de telecomunicații, care leagă Suedia și Estonia, a suferit o întrerupere parțială cam în același timp, care ar putea fi, de asemenea, cauzată de o influență externă, au declarat autoritățile suedeze și estoniene.

Incidentele au stârnit îngrijorări cu privire la securitatea aprovizionării cu energie în întreaga regiune nordică și au determinat alianța militară NATO să intensifice patrulele în Marea Baltică.

Compania rusă Rosatom a declarat că Sevmorput nu are nicio legătură cu avariile de la conducte.

„Respingem categoric ca nefondate orice sugestii că o navă operată de Rosatom ar fi avut vreo legătură cu incidentul de la conducta Balticconnector din Golful Finlandei din 8 octombrie”, a declarat Rosatom într-o declarație pentru Reuters.

„A trecut prin Golful Finlandei, o zonă de trafic maritim intens, fără să se oprească sau să încetinească, menținând o viteză medie de 14,5 noduri. Echipajul nu a observat sau înregistrat nimic neobișnuit, suspect sau care să poată fi raportat în alt mod.”

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...