G4Media.ro

Kovesi cere mai multe puteri și scoaterea Parchetului European de sub Comisia…

Sursa Foto: Inquam Photos/ Autor: Octav Ganea

Kovesi cere mai multe puteri și scoaterea Parchetului European de sub Comisia Europeană într-un discurs ținut în Parlamentul Germaniei: Randamentul investiției (în EPPO) este masiv și imediat/ Pui un euro și primești cinci înapoi

Șefa Parchetului European, Laura Codruța Kovesi, a cerut, într-un discurs ținut în cadrul unei comisii din Parlamentul Germaniei, mai multe puteri pentru instituția pe care o conduce și revizuirea regulamentului de funcționare al EPPO și modificarea regulamentului astfel încât să nu mai fie tratată ca ”o instituție descentralizată a Comisiei Europene” pe motiv că acest lucru nu este compatibil cu independența procurorilor.

”Extinderea competențelor noastre ar necesita rediscutarea regulamentului nostru fondator. Dar oricum avem nevoie de o revizuire serioasă a regulamentului nostru fondator. Mult mai repede decât s-a planificat inițial”, a declarat Kovesi, care a cerut ca Parchetul European să poată investiga infracțiunile de contrabandă în aceleași condiții în toat cele 22 de state membre EPPO.

”EPPO este tratat ca o agenție descentralizată a Comisiei Europene, ceea ce nu este compatibil cu independența noastră. Spre deosebire de agențiile descentralizate, EPPO nu contribuie la punerea în aplicare a unei politici a Uniunii. Acesta exercită o putere specifică, care era o prerogativă a suveranității statelor membre până la crearea sa. În calitate de organism judiciar al UE, EPPO nu ar fi trebuit să fie niciodată asimilat unei agenții descentralizate a UE. Acest lucru trebuie să fie corectat prin intermediul unei modificări legislative”, a mai spus Kovesi.

Șefa Parchetului European și-a susținut cu exemple de dosare în care procurorii au recuperat prejudicii de zeci de milioane de euro pentru a justifica puterile suplimentare solicitate și pentru a pleda în fața parlamentarilor germani cauza instituției pe care o conduce.

Kovesi a a declarat că bugetul Parchetului European pentru 2021 a fost mai mic de patruzeci și cinci (45) de milioane de euro, dar că în primul an de funcționare a EPPO, judecătorii au dispus confiscarea a peste un sfert de miliard de euro în cauzele instrumentate de EPPO.

”Așadar, pui un (1) euro și primești cinci (5) înapoi. Randamentul investiției este masiv și imediat”, le-a explicat Laura Codruța Kovesi parlamentarilor germani.

  • Redăm mai jos integral discursul șefei Parchetului European în Bundestag:

”Vă mulțumesc că m-ați primit astăzi aici. Ultima dată când am apărut în fața acestei comisii, în urmă cu aproape trei ani, mi-am prezentat intențiile de a deveni primul procuror-șef european. Am avut nevoie de ajutorul Bundestagului pentru a le putea pune în practică.

În urmă cu trei ani, principala mea preocupare a fost să mă asigur că înființarea EPPO nu va provoca perturbări în cazurile existente. Acesta este motivul pentru care am insistat atât de mult asupra resurselor. Astăzi, mă bucur să vă informez despre modul în care Parchetul European îndeplinește ceea ce am promis.

Am început să ne exercităm competențele la 1 iunie 2021. Nu a existat nicio întrerupere. Cu resurse minime, în pofida unor condiții de lucru suboptime, sub o presiune extremă a timpului, am început să lucrăm, destul de bine, și în profit.

În primul nostru an de activitate, am tratat peste patru mii (4000) de sesizări penale. Aproximativ jumătate din rapoartele penale pe care le-am procesat până în prezent au provenit de la persoane private. Consider că acesta este un indicator fiabil al încrederii cetățenilor.

Împreună cu toate autoritățile naționale relevante, am reușit astfel să integrăm EPPO în sistemul judiciar din douăzeci și două (22) de state membre. Aceasta este o realizare extraordinară.

Am creat ceea ce eu numesc „zona EPPO”. O zonă în care, prin punerea în aplicare a unei politici de urmărire penală, unificăm abordarea investigațiilor privind fraudele din UE. În zona EPPO, bugetul și statul de drept sunt mai bine protejate, grupurile infracționale sunt combătute mai eficient și, ca urmare, sunteți mai în siguranță.

Putem măsura eficiența ca un raport între input și output. Bugetul nostru pentru 2021 a fost mai mic de patruzeci și cinci (45) de milioane de euro. În primul an de funcționare a EPPO, judecătorii ne-au acordat confiscarea a peste un sfert de miliard de euro. Așadar, pui un (1) euro și primești cinci (5) înapoi. Randamentul investiției este masiv și imediat.

Noi punem sechestru, autoritățile naționale confiscă. Prin apărarea intereselor financiare ale Uniunii Europene, EPPO aduce, în realitate, bani înapoi în bugetele naționale. Cu cât suntem mai eficienți, cu atât mai mare este beneficiul dumneavoastră.

Visul meu este ca miniștrii de finanțe să ajungă să vadă că EPPO este o instituție a UE care aduce bani direct în visteria lor. Nu numai datorită capacității noastre superioare de a urmări și de a confisca activele frauduloase; ci și pentru că suntem cel mai bun instrument disponibil pentru a combate frauda transfrontalieră în materie de TVA.

Cea mai recentă estimare a Europol este că numai frauda în materie de TVA în UE costă cincizeci (50) de miliarde de euro în fiecare an. Conform evaluării noastre, avem de-a face în principal cu organizații criminale consolidate, adesea implicate și în contrabandă (de exemplu, de tutun), ceea ce provoacă pierderi suplimentare de venituri din accize.

Nu am nicio îndoială că un EPPO echipat corespunzător va fi capabil să reprime aceste grupuri infracționale cu o ferocitate fără precedent. Nu am nicio îndoială, pentru că vedem că acești infractori încep să nu se simtă bine.

EPPO a început să îmbunătățească protecția intereselor financiare ale UE. Permiteți-mi să vă dau două exemple care ilustrează de ce EPPO este cel mai bun instrument disponibil pentru a urmări criminalitatea economică și financiară transfrontalieră.

Biroul nostru de la Paris a demarat o investigație privind o societate implicată într-un sistem de fraudă în domeniul TVA care a implicat state membre neparticipante și țări terțe. Procurorul delegat european responsabil a identificat un cetățean britanic ca fiind suspect. Pe baza informațiilor transmise prin intermediul Eurojust, acesta părea să fie, de asemenea, principalul suspect într-un caz de fraudă cu TVA în Suedia, cu un prejudiciu estimat la optzeci (80) de milioane de euro.

La acel moment, procurorii suedezi nu reușiseră să îl captureze pe acesta în Regatul Unit de mai bine de un (1) an. Am primit informații că acesta a călătorit în România. L-am găsit și i-am percheziționat locuința. Cu toate probele asigurate, a fost arestat și, ulterior, predat procurorilor suedezi în baza unui mandat european de arestare. Toate acestea s-au întâmplat în doar două săptămâni…

Sau luați operațiunea Platinum rush. În iulie 2019, autoritățile germane au demarat o anchetă privind o schemă de fraudă în domeniul TVA. Autoritățile naționale avansau cu o viteză bună, aducând în fața instanței primii suspecți din ceea ce părea a fi un mic grup infracțional chiar în momentul în care EPPO era pe cale să înceapă operațiunile.

În iunie 2021, autoritățile germane trebuiau să întrebe EPPO dacă dorește să preia acest caz. Biroul nostru din München a făcut verificări standard în sistemul nostru de gestionare a cazurilor, care oferă acces la informații despre investigațiile în curs de desfășurare din întreaga zonă EPPO. Și-au dat seama că era vorba de mult mai mult decât ceea ce procurorii germani puteau găsi folosind instrumentele tradiționale de cooperare judiciară.

Am extins imediat domeniul de aplicare al investigației de la trei (3) la șase (6) state membre. Dintr-o dată, am văzut imaginea de ansamblu: un prejudiciu de peste treizeci și trei (33) de milioane de euro și mult mai mulți suspecți (inclusiv membri ai ‘Ndrangheta), precum și companii implicate…

Ne-am dus imediat după bunurile lor, peste granițe, rapid. Șase luni mai târziu, au avut loc primele arestări. Până în prezent, am obținut deja patru (4) condamnări definitive. Zece (10) milioane de euro au fost deja confiscate. După ce am confiscat bunuri în valoare de peste treizeci și trei (33) de milioane de euro, 100% din prejudiciu poate fi recuperat în acest caz.

Am fost un accelerator. Și mai important: am descoperit întregul grup organizat din spatele acestei scheme și l-am anihilat dintr-o singură lovitură. În cele din urmă, activitatea noastră de recuperare a prejudiciilor a fost excelentă. Numai un parchet transnațional poate oferi astfel de câștiguri de eficiență.

Cu toate acestea, EPPO este departe de a-și fi desfășurat întregul potențial.

Nivelul actual de detectare a fraudelor din UE ne face să deschidem aproximativ 100 de cazuri noi în fiecare lună. Să fim optimiști în ceea ce privește rapiditatea procedurilor judiciare corespunzătoare. Estimarea mea prudentă este că în următorii trei (3) ani vom dubla numărul investigațiilor noastre active…

Cu alte cuvinte, volumul nostru de muncă va crește în mod mecanic, chiar dacă nu schimbăm nimic.

Cu toate acestea, nivelul actual de detectare a fraudei UE nu este satisfăcător. Trebuie să facem mai mult!

În ceea ce privește cheltuielile, primim o medie de abia șapte (7) rapoarte penale pe lună de la OLAF și Comisie la un loc, iar tendința este în scădere! Există loc pentru îmbunătățiri.

În ceea ce privește frauda în domeniul veniturilor: în mai multe state membre, în primele luni, autoritățile naționale nu au raportat nicio suspiciune de fraudă gravă în materie de TVA sau chiar de fraudă vamală!

Acesta este motivul pentru care m-am angajat cu șefii poliției, administrațiilor fiscale și vamale, precum și cu miniștrii responsabili, pentru a mă asigura că investigatori specializați și dedicați lucrează la cazurile EPPO. Lucrând la nivel transnațional, acești ofițeri vor constitui de facto un corp de elită de investigatori de fraudă financiară cu înaltă calificare. Am solicitat o discuție pe această temă și cu miniștrii de finanțe din landurile germane.

Dacă luăm în serios misiunea noastră, volumul nostru de muncă nu poate decât să crească. Acest lucru are, de asemenea, implicații asupra modului în care ne organizăm activitatea și aduce cadrul juridic existent la limitele sale.

De exemplu, atunci când a fost negociat regulamentul EPPO, nimeni nu a anticipat cu adevărat volumul de muncă pus pe umerii membrilor Colegiului EPPO. Cu toții avem nenumărate responsabilități. Să ne uităm doar la cele care sunt strict legate de urmărire penală.

Un exemplu: adjunctul meu italian. În prezent, acesta supraveghează aproape două sute cincizeci (250) de cazuri inițiate în Italia. El este responsabil de activitatea a șaisprezece (16) și, sperăm, în curând douăzeci și doi (22) de procurori europeni delegați, localizați în șapte (7) și, sperăm, în curând opt (8) birouri teritoriale.

Ca orice procuror european, el trebuie să participe, de asemenea, la deciziile cruciale privind cazurile inițiate în alte state membre în cel puțin una (1) dintre cele cincisprezece (15) camere permanente ale noastre. În prezent, numărul mediu de anchete monitorizate de o cameră permanentă este de peste șaizeci (60).

Aceasta este cu adevărat o muncă de urmărire penală foarte mare. Succesorul său se va confrunta cu cel puțin dublul acestui volum de muncă. La fel și adjunctul meu german, care este pe cale să vadă dublat numărul procurorilor europeni delegați în Germania.

Toate acestea pentru a spune că știm deja care sunt principalele domenii în care regulamentul EPPO trebuie revizuit.

Încă de la începutul mandatului meu, am implicat Comisia Europeană și colegislatorul european în ceea ce privește o deficiență fundamentală a concepției noastre instituționale. Fiind primul parchet transnațional, EPPO este rezultatul unui transfer autentic de suveranitate în domeniul justiției și nu al unei delegări de competențe executive de către UE. Cu toate acestea, EPPO este tratat ca o agenție descentralizată a Comisiei Europene, ceea ce nu este compatibil cu independența noastră.

Spre deosebire de agențiile descentralizate, EPPO nu contribuie la punerea în aplicare a unei politici a Uniunii. Acesta exercită o putere specifică, care era o prerogativă a suveranității statelor membre până la crearea sa. În calitate de organism judiciar al UE, EPPO nu ar fi trebuit să fie niciodată asimilat unei agenții descentralizate a UE. Acest lucru trebuie să fie corectat prin intermediul unei modificări legislative.

Știm deja că sistemul de rotație a procurorilor europeni este incorect din punct de vedere matematic. Că gestionarea acestora în conformitate cu statutul standard al personalului UE este greșită din punct de vedere instituțional, în timp ce administrarea procurorilor europeni delegați este un coșmar birocratic.

Știm deja că trebuie clarificate modalitățile investigațiilor noastre transfrontaliere. Că EPPO trebuie să i se permită să își exercite competența pentru infracțiuni precum contrabanda în aceleași condiții în toate statele membre participante. În caz contrar, oferim organizațiilor criminale posibilitatea de a face forum shopping între jurisdicțiile naționale. Acestea fac deja acest lucru. De ce ar trebui să le permitem acest lucru?

Acest lucru este cu atât mai urgent în contextul reflecțiilor în curs de desfășurare cu privire la modul în care se poate garanta că măsurile restrictive ale UE au un impact puternic. Aveți nevoie de o aplicare consecventă și eficientă din partea autorităților naționale, bineînțeles. Dar este nevoie, de asemenea, ca sancțiunile pentru eludarea acestora să fie disuasive, iar aplicarea lor să fie eficientă.

Recent, comisarul Reynders s-a interesat de opinia noastră de experți cu privire la extinderea competenței noastre la încălcarea măsurilor restrictive ale UE. Răspunsul Colegiului EPPO este simplu: da, este fezabil.

De fapt, ar fi bine să fie, deoarece avem deja o mică parte de competență în acest domeniu! Avem deja cazuri de contrabandă care implică eludarea măsurilor restrictive ale UE…

Onorabili deputați, pentru a încheia,

permiteți-mi să repet promisiunea pe care am făcut-o acum trei ani: Vreau ca EPPO să fie o instituție cu adevărat independentă, eficientă și puternică, o instituție în care cetățenii să aibă încredere.

Principiul nostru principal este că toată lumea este egală în fața legii. Respectăm cu strictețe principiul legalității. Vom respinge orice încercare de a interfera cu oricare dintre investigațiile noastre.

Un Parchet European eficient și independent face ca UE să fie mai puternică.

Suntem puternici atunci când ne aplicăm principiile în mod consecvent, când ne aplicăm deciziile și legile în mod eficient.

Da, extinderea competențelor noastre ar necesita rediscutarea regulamentului nostru fondator. Dar oricum avem nevoie de o revizuire serioasă a regulamentului nostru fondator. Mult mai repede decât s-a planificat inițial.

Sunt convinsă că, în prezent, nu există în UE un instrument de drept penal mai bun pentru investigarea și urmărirea penală a încălcărilor măsurilor restrictive ale UE.

Sper că am explicat ceea ce avem nevoie pentru a face EPPO mai eficient, pentru a-i desfășura potențialul. Și, încă o dată, mă bazez pe ajutorul dumneavoastră.

Vă mulțumesc pentru atenție și voi fi bucuroasă să vă răspund la întrebări.

 

 

 

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

36 comentarii

  1. La cum merg lucrurile, probabil va veni Justiția europeană să ne salveze de propria corupție. Că noi nu ne lepădăm singuri de corupție.

    • Sper să nu o mătrășească mafiile, fizic sau politic, că prea face treabă bună și nu se dă în spate de la nimic și pentru nimeni și probabil o să încurce și nelegiuiri ce ajung până la cel mai înalt nivel.

    • Sunt sigur că europenii or sa se înghesuie să ne salveze pe noi de corupție.

  2. Forță Kovesi 💪🏻

  3. In sfârșit un raționament firesc! A început si L.K. sa vadă cum grupuri de interese co.rupte manipulează anumite decizii la nivel de C.E.

  4. Nu cred că în celelalte țări UE e mai multa corupție că în România. Nu cred!!! Kodruta își vreA iar stat în stat. Poate asta-i va fi sfârșitul. Se scarpină fara sa o mănânce. Știa Ungaria ce știa…..deja mafiiiile din italică, olandica, spanilica….dirdaie. Vai de kapul iei (sic).

    • Din adancurile singurului neuron ce ti-a Rama’s, ai scapat o ragaiala

    • Nu crezi ca e mai multa coruptie ! Hai in Franta, Germania…vb cu oameni care stiu destul de bine si alte tari…Ro e pantaloni scurti…te asigur… Spaga la politie ca esti baut in Franta, licitatii cu dedicatie in Germania si nu numai… mai scoateti capul si cititi si altceva nu numai presa din Ro…

    • Aberați! corupție este peste tot dar în comparație cu occidentul România este regina corupției! În primul rand datorita corupției noi nu avem sistem de sănătate, învățământ, infrastructura, corupției si incompetentei! În schimb și Olanda și Germanica și Spanilica, stau top în comparație cu noi 😉

    • Bravo Codruta!!
      Dl Iohannis de la Cotroceni aude: „Suntem puternici atunci când ne aplicăm principiile în mod consecvent, când ne aplicăm deciziile și legile în mod eficient.”
      Dle Iohannis aveti RASPUNSUL la afirmatia dvs: „Din pacate, Statul roman a ESUAT in misiunea fundamentala de a proteja SANATATEA cetatenilor sai”
      In Romania dvs a „lucrului bine facut”, principiile, LEGILE si Deciziile luate sunt nebagate in seama chiar de voi, guvernantii!!

    • Codruta a spus clar: coruptie e peste tot, dar INSTITUTIILE statului care aplica LEGILE fac diferenta in lupta impotriva coruptieim adica VOINTA politica de a potoli hotia!
      „Kovesi: Corupţia este peste tot, nu există nicio ţară „curată” în Uniunea Europeană
      05.11.2022 09:12
      „Există un mit pe care aş dori să îl risipesc astăzi. Dacă Croaţia sau Bulgaria sau România are mai multe cazuri decât alte state membre ale UE, aceasta nu înseamnă că aceste ţări sunt mai corupte decât celelalte. Nu există nicio ţară curată în Europa, corupţia este prezentă pretutindeni”, a declarat Kovesi într-o conferinţă de presă desfăşurată în timpul vizitei sale din această săptămână în Croaţia.
      „Pot vedea că în Croaţia există o dorinţă de a descoperi acele infracţiuni şi de a le investiga. Cred că acest lucru este foarte important, atunci când vorbim despre corupţie şi lupta împotriva fraudei financiare, despre cum se comportă autorităţile. Dacă ele încearcă să ascundă sub covor acele probleme şi să descopere zero cazuri, aceasta nu înseamnă că nu există corupţie. Cred că numărul de cazuri reflectă existenţa voinţei politice şi că toată lumea face o muncă formidabilă”, a continuat ea.

  5. „…EPPO nu contribuie la punerea în aplicare a unei politici a Uniunii. Acesta exercită o putere specifică, care era o prerogativă a suveranității statelor membre până la crearea sa.“

    Felicitări d-na Kovesi, asta trebuie spus tare și răspicat!

  6. Ai nostrii deja nu prea se simt ok, nu?

  7. Deci vrea sa „decapeze” pina la Ursula !
    Istoria se repeta pe un plan superior !

  8. Face treaba doamna Kovesi pe oriunde merge, imbuibatilor

  9. Vrea justiție intangibil? Ăștia cu justiția au început sa se creadă zei . Mama lor de justiție. Este normal sa se taie pensiile și salariile dar nu la justiție. . Asta este dreptatea pe care o vor? Și pentru care unii ies ca boii i strada. Si pupa în dos pe unul care împarte justiție.

    • Justitia est coloana vertebrala a statului de drept care fara ea nici nu exista. De aceea era asa de necesara lustratia in justitie, dar nu s-a facut si tot ce patim rau azi este cauzat de asta.

    • Repet: Justitia este coloana vertebrala a statului de drept care fara ea nici nu exista. De aceea era asa de necesara lustratia in justitie, dar nu s-a facut si tot ce patim rau azi este cauzat de asta.

    • Repet si iar repet: Justitia este coloana vertebrala a statului de drept care fara ea nici nu exista. De aceea era asa de necesara lustratia in justitie, dar nu s-a facut si tot ce patim rau azi este cauzat de asta.

  10. As zice ca e necesara extinderea competentelor EPPO pentru tot ce e infractiune transnationala, inclusiv pentru trafic de copii, prostitutie si droguri. Iar in anumite cazuri, voluntar statele membre sa poate apela la EPPO inclusiv pentru infractiuni nationale ca cele de coruptie pura daca competenta EPPO poate furniza mai mult si mai eficient.

  11. Sa o vedem cum va decorupe viitorul membru UE Ucraina…

  12. VINE OLGUȚA ȘI VA TAIE PUȚA!

  13. Bravo Codruta!!
    Dl Iohannis de la Cotroceni aude: „Suntem puternici atunci când ne aplicăm principiile în mod consecvent, când ne aplicăm deciziile și legile în mod eficient.”
    Dle Iohannis aveti RASPUNSUL la afirmatia dvs: „Din pacate, Statul roman a ESUAT in misiunea fundamentala de a proteja SANATATEA cetatenilor sai”
    In Romania dvs a „lucrului bine facut”, principiile, LEGILE si Deciziile luate sunt nebagate in seama chiar de voi, guvernantii!!

  14. Du-te fa ciumafaie ca nu te voteaza nimeni in Romania.
    Si cand mai vii pe aici sa eviti sa-l iei pe nea Co.ldica in masina ca doar unii stiu ca ati intrat ca tolomacii in anii 2000 in stalp pe Stefan cel Mare, ala fiind turta de beat.
    Politia a „curat” locul in 30min si voi ati tulit-o.

  15. Am citit comentarii la discursul LC Kovesi pe site-uri din Germania , unde Kovesi este foarte apreciată. Citesc acum comentarii ale ,,conaționalilor” Codruței și înțeleg tot mai mult ce bine li se potrivește românilor expresia ,,Să moară și capra vecinului „. Vă plângeți că e jaf și corupție în țară, dar când încearcă cineva să le stârpească, tăbărâți pe el și-l omorâți. Negreșit, românii își merită soarta de slugă a hoților și parveniților. Că-s din PSD ori din PNL , tot o mizerie! GREAȚĂ!

  16. Crede că este în România cu Băsescu la comandă. Posibil sa se simtă Ursula amenințată și să-i tragă scara.

  17. După cum am mai spus, EPPO trebuie sa devina cea mai puternica instituție europeana și pentru asta trebuie să iasă de sub controlul marxistilor de la CE. Doar astfel putem eradica corupția, atât la nivel național, cât și la nivel european.

  18. După opinia lui Kövesi Parchetul European reprezintă ( sau ar trebui să întruchipeze ) ”un transfer autentic de suveranitate juridică” și nu o delegare de competențe. Asta înseamnă că are nevoie întradevăr de o subordonare indirectă ierarhic și de o lărgire a domeniilor de activitate. În treacă fie zis, ideea este oarecum similară cu politica utilizată de marile concerne din lumea capitalului global : în scopul unui interes propriu de siguranță aceștia transferă auditarea sistemului propriu unor companii de servicii profesionale de consultanță externe ( KPMG, PWC, Moody etc ). Sigur, unora le poate crea o anumită jenă faptul că au un ochi avizat asupra lor, dar dacă acest ochi este independent, eficient și puternic ( în eceastă ordine ) atunci întregul nu poate decât să aibă de câștigat. Să urăm succes demersului. Nemții au un cuvânt greu de spus în chestiune, deci a vorbit unde trebuie.

  19. poate o ajuta băse… să aibă mai multă putere….

    corupția in alte state e la un alt nivel mult mai mare

  20. Individa asta doreste sa devina un mic Dumnezeu.La fel cum a fost la carma DNA

  21. La Chitila-n port?