G4Media.ro

Investigație Atlatszo: 5 milioane de euro pe an de la Budapesta pentru…

Investigație Atlatszo: 5 milioane de euro pe an de la Budapesta pentru trustul media maghiar din Transilvania

Finanțare record din partea guvernului maghiar: Asociația pentru Spațiul Media Transilvan a primit 20 de milioane de euro în câțiva ani. În aplicațiile asociației găsim date vagi și confuze despre audiență, în bugete sunt prevăzute linii de sute de mii de euro pentru „alte servicii”, iar dezvoltările promise nu s-au concretizat până acum.

În trei ani și jumătate, până la sfârșitul lunii iunie 2021, Asociația pentru Spațiul Media Transilvan a primit de la guvernul maghiar granturi de 7,45 miliarde de forinți (la cursul de schimb actual 20 milioane euro). Datorită acestor fonduri, în câțiva ani asociația, până atunci necunoscută, a devenit, de departe, cel mai mare trust media din presa maghiară din Transilvania, cu un portofoliu atât de extins, încât e mai ușor să enumerăm organizațiile media care nu fac parte din aceasta.

Nu e ușor ne alcătuim o imagine despre mărimea acestei sume. În comparație, suma anuală acordată de guvernul român minorității maghiare – sumă care este de facto bugetul UDMR-ului – este tot 5-6 milioane de euro, adică se compară cu granturile primite anual de această asociație.

Dacă ne uităm la bilanțul pe anul 2020, asociația a avut venituri de 18,2 milioane de lei (3,6 milioane EUR). Asemenea venituri au doar marii jucători pe piața media din România, piață care este mult mai mare decât cea a comunității maghiare.

În ciuda finanțării generoase, nu găsim nici urmă de dezvoltările promise la începutul anului 2018, cum ar fi „web-ul maghiar transilvănean de secolul XXI, Transilvania 3.0”. Din câte știm, numărul și salariile jurnaliștilor care lucrează pentru grup nu au crescut în mod spectaculos (de fapt, din cauza pandemiei salariile au fost reduse cu 25% pentru câteva luni în 2020), rețeaua proprie de distribuție a grupului a fost desființată, o serie de ziare locale au fost comasate în cotidianul regional Székelyhon.

Deși se vorbește de dezvoltare digitală spectaculoasă de ani buni, acestea nu sunt ușor de găsit – dacă nu ne mulțumim cu canalul YouTube al portalului Székelyhon, care să ducă presa maghiară în secolul 21.

„Această perioadă a încetinit dezvoltările, dar lucrăm pentru a le revigora. Vom continua să ne dezvoltăm, să ne extindem și să creștem, nu am renunțat la aceste lucruri”, ne-a răspuns la întrebări președintele Asociației, László Árpád Mohácsi. Răspunsul lui Mohácsi este publicat la sfârșitul acestui articol.

Victima colaterală a războiului Orbán-Simicska

Istoria trustului de presă maghiar din Transilvania a început în 2018, când Udvarhelyi Híradó SRL, o companie apropiată de oligarhul maghiar Lajos Simicska, a intrat în faliment. Mult timp Simicska a fost principalul oligarh al Fidesz: fost coleg de cameră al lui Viktor Orbán și cu un talent înnăscut pentru afaceri, el se ocupa cu tot ce însemna bani de partid.

Gradual, Simicska a devenit atât de puternic în guvern, încât influența lui a început să-l deranjeze pe Orbán. În 2015 cei doi au intrat într-un conflict deschis, guvernul maghiar blocând accesul firmelor lui Simicska la lucrări finanțate din bani publici. Ca urmare Simicska a fost nevoit să renunțe la averea sa.

Revenind la Udvarhelyi Híradó SRL: după ce a început conflictul, Simicska a refuzat să finanțeze această firmă prin intermediul Fundației „Fără frontiere pentru presa maghiară”. Însă nici guvernul maghiar nu a mai sprijinit această fundație, temându-se că banii vor ajunge în cele din urmă la fondatorul Simicska.

Situația financiară precară a Udvarhelyi Híradó SRL a mai fost înrăutățită și de managementul defectuos al conducerii de atunci. Împotriva directorului general al societății a fost depusă o plângere penală pe baza unui raport al unui auditor independent.
Ziarele din Secuime salvate prin manevre atent planificate

Guvernul ungar nu a lăsat totuși să se destrame firma care administra mai multe cotidiene (ziarul regional Krónika, și ziarele locale Vásárhelyi Hírlap, Csíki Hírlap, Gyergyói Hírlap, Udvarhelyi Híradó), un săptămânal (Erdélyi Napló) și unul dintre cele mai vizitate portaluri de știri din presa maghiară din Transilvania (szekelyhon.ro).

Manevrele atent planificate s-au desfășurat în mod discret la sfârșitul anului 2017 și începutul anului 2018, unul dintre principalii promotori fiind părintele intelectual și „ambasadorul neoficial” al trustului de presă transilvănean, Szilárd Demeter, născut în Secuime, și care lucra deja de mai mulți ani la un think tank apropiat guvernului maghiar.

Primul pas era un sprijin financiar de 1,45 miliarde de forinți (4,5 milioane de EUR) acordat unei asociații necunoscute până atunci, Asociația pentru Spațiul Media Transilvan (Erdélyi Médiatér Egyesület) pe 27 decembrie 2017.

Pasul al doilea s-a întâmplat pe 6 ianuarie 2018: Asociația pentru Spațiul Media Transilvan, dispunând deja de capital, a cumpărat acțiuni de 5% dintr-o mică firmă din Odorheiu Secuiesc, Prima Press SRL, administratorul Príma Rádió, aflat în proprietatea omului de afaceri János László.

Pe data de 8 ianuarie, Prima Press SRL a angajat peste 160 de lucrători ai Udvarhelyi Híradó SRL, aflat în faliment. Câteva zile mai târziu, pe 12 ianuarie, János László și-a vândut partea, iar Asociația pentru Spațiul Media Transilvan a devenit proprietar unic al firmei.

Iluziile s-au risipit repede

Cine ar fi crezut în 2013, la înregistrarea Asociației pentru Spațiul Media Transilvan, că în mai puțin de cinci ani va deveni principalul actor al presei maghiare din Transilvania? Inițial, asociația a avut un singur scop: publicarea portalului de analiză și opinie Főtér.ro, cu un venit anual de aproximativ 600.000 de lei (120.000 de euro), sumă care a provenit, în cea mai mare parte, din granturi din Ungaria.

„Scopul nostru a fost să reprezentăm diferite subiecte pe o axă de dreapta-stânga și să ajutăm astfel dezbaterea publică în societatea maghiară din Transilvania”, a declarat István Szakáts, un activist care a fost pentru scurt timp președinte al asociației, la înființarea acesteia.

El își amintește că în prima aplicație portalul Főtér a fost încă definit clar ca un organ de presă care nu era de dreapta, dar apoi și-a dat seama că jurnaliștii de dreapta începeau să predomine în asociație și printre autorii Főtér, de aceea Szakáts a părăsit asociația.

Următorul președinte al asociației a devenit László Árpád Mohácsi, fotograf și grafician, fost membru al biroului de europarlamentar al lui László Tőkés (în aceeași perioadă, Szilárd Demeter era șeful de cabinet al lui Tőkés).

Mohácsi nu are experiență deosebită ca jurnalist sau manager media. În fotografiile de pe Facebook, el poate fi văzut în compania organizatorilor Universității de Vară Tusványos, a activiștilor Partidului Popular Maghiar din Transilvania și a lui Szilárd Demeter.

Portofoliul continuă să crească permanent

După manevrele de la începutul anului 2018, Asociația și-a continuat achizițiile. În această primăvară, de exemplu, au cumpărat Radio GaGa din Târgu Mureș, unul dintre proprietarii postului fiind fostul senator UDMR György Frunda.

Cea mai mare firmă aparținând asociației este Prima Press SRL, care deține marea majoritate a angajaților trustului media: 189 de persoane, și care publică majoritatea organelor media din grup. Societăți mai mici sunt Agotika Invest SRL, Friss FM din Sfântu Gheorghe și Kelet Info SRL din Gheorgheni, deținătoarea licenței pentru Fény TV. Anterior, o serie de alte publicații au aparținut Editurii Varjúvár SRL care s-a desființat, iar personalul angajat acolo a fost preluat de Asociația pentru Spațiul Media Transilvan.

Managementul grupului și vânzarea de spații publicitare este asigurată de o societate înființată în acest scop, Transversum SRL. Această firmă este deținută doar parțial de către asociație: 20% din acțiuni e deținută de o firmă din Ungaria, Magyar Médiaszolgáltatást Támogató Központ Nonprofit Kft.

Cele aproximativ 30 de canale media din portofoliul asociației sunt enumerate pe site-ul Transversum, care vinde spații publicitare: pe lângă cotidienele și site-urile acestora, portofoliul include, de asemenea, și posturi de radio comerciale, un portal de locuri de muncă, o revistă pentru femei, un supliment cultural, televiziune locală și chiar un serviciu de teletext.

Publicitate: 10% din venituri

E dificil de estimat suma veniturilor independente de guvernul maghiar. Nu avem date privind veniturile din vânzarea publicațiilor tipărite. Însă cifra de afaceri al Transversum SRL, care se ocupă cu vânzarea de publicitate, era de 2,2 milioane de lei în 2019.

Anul trecut cifra de afaceri al firmei a scăzut la 1,6 milioane de lei probabil din cauza pandemiei, însă această pierdere a fost parțial compensată prin sumele primite ca parte a campaniei anti-COVID al guvernului. Potrivit datelor publicate de ExpertForum, firmele aparținând trustului de presă au primit aproximativ 250 mii de lei până la finalul 2020.

Aceste venituri de 1,8-2,2 milioane de lei reprezintă aproximativ 10-15% din veniturile trustului. Acest aspect este important pentru că la început s-a promis că firmele media își vor reduce costurile de funcționare, iar trustul de presă va deveni independent financiar pe termen mediu.

Deși la început asociația a cumpărat în principal organe media afiliate opoziției UDMR, mai târziu acest lucru s-a schimbat. Portofoliul și mijloacele de informare asociate includ aproape toate organele de presă locale care nu sunt deținute direct de UDMR.
Opinii critice față de guvernul maghiar nu pot fi publicate

În ciuda ofertei mediatice aparent bogate, consumatorii media maghiari din Transilvania nu au prea multe opțiuni: pot urmări fie organele de presă gestionate de Asociația pentru Spațiul Media Transilvan, fie cele finanțate de UDMR, adică Erdélyi Magyar Televízió (Televiziunea Maghiară Transilvană) și Erdély FM, gestionate de Fundația Jenő Janovics, și maszol.ro, publicat de Fundația Progress.

În principiu, finanțarea redacțiilor maghiare ale televiziunii și a radioului public ar trebui să fie independentă de politică, însă conducătorii acestora sunt, de asemenea, numiți în mare parte pe criterii politice de către UDMR.

Deși mulți s-au temut că banii din Ungaria vor însemna apariția unei propagande pro-guvernamentale strict centralizate după modelul de la Budapesta și în Transilvania, nu există niciun semn că acest lucru s-ar fi întâmplat.

Potrivit surselor noastre, important nu e ceea ce se poate scrie, ci mai degrabă ceea ce nu: nicio voce critică la adresa guvernului maghiar nu poate apărea în publicațiile trustului de presă. Deși în trecut au existat exemple de materiale critice la adresa UDMR, și acestea au dispărut în timpul campaniilor electorale din ultimii ani.

Am auzit în repetate rânduri că achizițiile Asociației pentru Spațiul Media Transilvan sunt de fapt un nou instrument de a controla UDMR-ul.

Citește integral pe Atlatszo

 

Donează prin PayPal paypal icon
Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

26 comentarii

  1. Una peste alta investitiile maghiare ne vor iesi pe nas totul e gandit foarte bine , la un moment dat vor cere despagubiri statului roman pentru banii investiti in Transilvania
    Ungurii vor demonstra ca statul roman nu a facut nimic pentru Transilvania in timp ce ei au bagat miliarde de euro in zona in ani de zile.
    Sa nu ne miram daca vor cumpara bucata cu bucata Transilvania intr-o buna zi.

  2. Cum e asta cu societatea deschisa si piata libera? Daca iei tu (in acest caz Open Society Foundation & co. adica Soros) un ziar, este o publicatie impartiala si neprihanita, dar cand ia altul este corupta si transfoba? :)))))

  3. Orice banut e bine-venit. Daca Orban Victor investeste banii in Transilvania, in timp ce in Budapesta e plin de mizerie si gunoaie, iar contribuabilul maghiar e multumit, cu atat mai bine.

    • Dar de ce Budapesta e plină de mizerie, gunoaie, iarba necosita și boschetari?
      Și mai ales DE CÂND?
      Nu cumva de când e primar Clotilda ungureasca de gen masculin, candidatul de prim ministru Karacsony Gergely?
      Cel ridicat in slavi de presa sorosista de la noii?

    • Răspuns la ”Intrebare” :
      Ia fă tu un exercițiu simplu de aritmetică : compară bugetul Budapestei de pe vremea primarului general al fidesz ( Tarlos ) cu bugetul stabilit de Orban pentru primarul actual din opoziție, buget cu care se sancționează ”orașul păcătos” pentru nesăbuința de a fi votat pe altcineva, decât trepădușul său. E simplu. Nu trebuie decât să pui catehismul departe și folosește-ți capul !

    • De când stabilește guvernul bugetul capitalei?
      Tu știi măcar 5 cuvinte in maghiara?
      Te azt hiszed, hogy mindenki hülye itt??”

    • Tu știi cel mai bine că în cazul Budapestei este așa cum zic eu, o serie de investiții care privesc capitala ( de exemplu reparația capitală a podului emblematic Lanhid ) și altele înainte au fost copios ”finanțate” de guvern, acuma NU. Acum aceste fonduri s-au dus. Mai sunt și alte surse de incredere de unde afli aceste amănunte. Ia un aer adânc și liniștește-te. Logica ta e nașpa ( în schimb e identică cu cozile de topor ale regimului ) : cei ce nu știu ungurește, să nu critice, ăia pot numai să cânte osanale și să vă laude. Not this time, not me !

    • Stai o secunda, tu ai zis de comparatia fara smecherii si ocolisuri a doua numere… iar acum ne iei cu „pai nu se mai restaurea un pod” si „cateva alte amanunte” care „se pot afla din surse de incredere”? Se pare ca Ciolos n-a incurajat la tine ce trebuie bai baiete

  4. Daca guvernul roman exporta democratia damboviteana si cumpara presa din R. Moldova, in timp ce in Bucurestiul e plin de mizerie si gunoaie (sectorul Clotildei de ex.), iar contribuabilul roman e multumit, cu atat mai bine.

    https://www.g4media.ro/romania-a-donat-300-000-de-euro-republicii-moldova-pentru-consolidarea-societatii-civile-si-a-independentei-mass-media.html

    (ca sa nu aveti dubii, siteurile Atlatszo din Ungaria si Romania sunt direct finantate de nea Ghita Soros)

    • Ai uitat că și comunitatea LGBT (inculsiv europarlamentarul József Szájer care fuge de la chef cu homsexuali pe burlan) finanțează la greu :)))))

    • Existența ziarelor Atlatszo și celor foarte puține care prezintă corupția și manevrele politice totalitare ale regimului Orban nu ar fi necesară dacă ar exista o presă care nu ar fi în solda regimului și care ar putea prezenta realitatea așa cum este, bună și rea. Cu dispariția lor s-ar instaura în scurt timp o lume paralelă cu realitatea, o gândire și opinii uniforme. Ceea ce se urmărește. Toți o apă ș-un pământ. Toată ziua pe buze cu Orwell dar nu observă că ”1984” este despre ei )))

    • atlatszo nu prezinta mai nimic, ca nu prea are ce prezenta, dovada evidenta este inlusiv acest articol
      (by the way, toate tarile, inclusiv Romania, cheltuie bani in alte tari, banii nostrii se duc la romanii din Ungaria, Ucraina, Serbia, la diaspora occidentala etc., asta e legal, nu? sau doar nu te deranjeaza, ciumete?)
      auzi trolache, poate ne prezentati cu sorosisitii de la atlatszo plangerea penala facuta la OLAF pe numele protejatei voastre, mana dreapta al elgebistului Ciolos, europarlamentara Ecaterina Cseh…, sa afle lumea cum a palmuit jmechereste dragutza de ea vre 13 milioane euro bani europeni si autohtoni… 🙂

      mincinosule, atlatszo & Co doar reprezinta interese straine
      dealtfel nu sunt putini, dimpotriva: pe putin 60% din presa vecina fac parte din club, si va inmultiti prin divizare, ca paduchile din cretacic, ciumete 🙂

    • Și alooo, ember, fondurile românești s-au dus direct către guvernul R. Moldova pe când kedves Orban le trimite prin tot felul de fundații dubioase unde 70% se evaporă prin buzunarele știi tu cui. Latot?

    • Gazza

      Tocmai depre ce vorbeam. Ești exemplarul viu, despre ce poate face o spălare de creier cu cineva. Vorbesc despre atatszo, tu vii cu altceva ( what aboutism ). Dacă nu ar fi adevărate informațiile din atlatszo, nu ați fi atât de înverșunați, deci semn bun, ziarul are dreptate. Nu înțeleg, de ce te doare adevărul : marea, copleșitoarea parte din presa ungară este a regimului, iar excepțiile pot fi numărate. Totul este mai mare, mai frumos, mai bun din ce face regimul, numai nenorocita de presă e dominată de Soros ))) Chiar așa de incapabili ați fi ? Nu-mi vine să cred ))))

  5. Vechea poveste, un stat terț construiește cu bună știință un trust media absolut unilateral ( concret : interzicând critica udmr și a regimului Orban ) cu consecințe ușor de prevăzut : construirea unui mental colectiv la o minoritate, care să nu mai accepte alte voci, alte păreri, alte idei, pe scurt, să nu accepte nici o diversitate, în afara clișeelor, osanalelor și ”adevărurilor” recente, actualizate și vizate de regimul străin ( care – întâmplător –are un trepăduș politic și în parlament, cu un comportament extrem de ciudat, ca să folosesc un eufemism și mă uit lung la Hunor et al) .
    Eu cred că e deosebit de periculos asupra mentalității colective orice demers, care urmărește spălarea creierelor prin propagandă, indiferent de sursă, culoare politică sau persoană ( cu accent pe indiferent !) Am trăit într-un astfel de regim și îl recunosc după duhoare. Reflexele lui totalitare – reanimate cu meșteșug – se văd și aici, prea des. Este drumul care duce spre servitute.

  6. La români le spală creierul BOR. La unguri le spală Viktor Orban prin canalele de televiziune guvernamentale plângând zilnic pe umerii Trianonului. Naționalismul la maghiari chiar poate ține de foame, nu se vor împăca niciodată cu ”nedreptatea” de la Trianon. Trăiesc bieții de ei numai în trecut și-și plâng de milă. Practic nu mai există presă de limbă maghiară independentă nu vei găsi în niciun ziar online nici un mesaj critic la adresa lui V. Orban, UDMR sau FIDESZ! Pentru ei românii vor fi mereu nație declasată, murdară, opincari. Doar englezii îi egalează în aroganță. Niciun guvern român de după 1990 nu a făcut nimic ca să-și fidelizeze populația maghiară din Transilvania s-i facă să se simtă acasă. Dar e la fel de corect că marea majoritatea nici nu vor! Știu mulți maghiari destupați la minte care înjură încontinuu UDMR-ul dar la vot merg și votează tot cu ei. Nici nu ar avea cu cine altcineva. PSD și PNL, PDL, ALDE au preferat să intre în cârdășie cu UDMR (PSD-ul de limbă maghiară) ca să fure împreună. În județele cu români și maghiari blaturile transpartinice se văd din cosmos. Furăciunile se fac fără deosebire de naționalitate iar numirile în instituțiile de stat se fac de genul, una la români, alta la unguri (competența nu are importanță ci doar algoritmul etnic)…

  7. Am scris un comentariu. Ce facem : cherry picking sau cenzură ?

  8. Deci, încă odată ( am așteptat destul ):

    Vechea poveste : un stat terț construiește cu bună știință un trust media absolut unilateral ( concret : interzicând critica udmr și a regimului Orban ) cu consecințe ușor de prevăzut : construirea unui mental colectiv la o minoritate, care să nu mai accepte alte voci, alte păreri, alte idei, pe scurt, să nu accepte nici o diversitate, în afara clișeelor, osanalelor și ”adevărurilor” recente, actualizate și vizate de regimul străin ( care – întâmplător –are un slugoi politic și în parlament, cu un comportament extrem de ciudat, ca să folosesc un eufemism și mă uit lung la Hunor) .
    Eu cred că e deosebit de periculos asupra mentalității colective orice demers, care urmărește spălarea creierelor prin propagandă, indiferent de sursă, culoare politică sau persoană ( cu accent pe indiferent !) Am trăit într-un astfel de regim și îl recunosc după duhoare. Reflexele lui totalitare – reanimate cu meșteșug – se văd și aici, prea des. Este drumul care duce spre servitute.

    • Stai ba linistit, comentariile tale lgbt-progresiste sunt publicate de 2 x.
      Nu pe tine te cenzureaza astia, ci pe altii, pe cei ca noi.
      Ce dreac, postezi pe un site de-al tau, nu mai vezi bine sau esti beat?

      eu zic ca speculantul vostru penal si martafoii bruxellezi va platesc la greu din bani publici si construiesc cu armata lor de slugi contopisti bine platiti, si cu buna stiinta, o retea globala media absoluta, ideologic postcomunista, si care nu accepta alta pozitie fata de dictatura ideologica promovata decat cea ghiocelului. Exact ca pe vremea lui Hitler si Stalin.
      Reteaua nu accepta existenta presei independente si se da de ceasul mortii cand institutii media alternative nu impartasesc liberalfascismul globalist, sau, Doamne fereste!, contraataca demascand caracterul profund antidemocratic al actiunilor lor fariseice.
      Requiescat in pace , mai e putin si era voastra e terminata, stalinistilor.

    • Stonehenge – se scrie impreună ( whatever )

      Văd că scrii dar nu citești. Se pare că în lumea ta înregimentată nu poate exista cineva care nu este nici cu unul, nici cu altul : pur și simplu are OPINII personale, la care ține – horribile dictu ( o chestie în latină ) – mai și critică și pe unul și pe celălalt. Daa e complicat.
      Zici că :
      ”va platesc la greu din bani publici si construiesc cu armata lor de slugi contopisti bine platiti, si cu buna stiinta, o retea globala media absoluta, ideologic postcomunista, si care nu accepta alta pozitie fata de dictatura ideologica promovata decat cea ghiocelului. Exact ca pe vremea lui Hitler si Stalin.”

      Ce ziceam mai înainte cu câteva comentarii ? Toată ziua cu comunismul, cu neomarxismul, du dictatura ideologică de stânga ( parcă cei din dreapta extremă nu s-ar comporta exact la fel, uită-te la Orban ) și nu observi că ești exemplul viu, produs de sistemul descris de Orwell și mergi pe drumul, despre care vorbește Hayek ( Calea spre servitute ). Nu amice, nu sunt troll, nici plătit, nici voluntar, nici al ăluia, nici al celuilalt. Sunt eu, cu părerile și opiniile mele, cum o fi ele. Un lucru e sigur : urăsc extremele și pot purta o discuție argumentată, dacă am cu cine. În fond, nu suntem atât de importanți, lumea nu aici se desfășoară, a mea sigur nu aici )))

    • Din pacate (sau din fericire, pentru stapanii tai) ce ai descris tu nu merge in tarile la vest de Romania… alo trezirea…

    • bre, eu nu vad nimic in neregula, un membru PE ca persoana privata participat la un gay party intrerupta in conditii discutabile de politie
      omul, adevarat, a fugit, dar i s-a dezvaluit identitatea, restul bossilor bruxellezi cu functii inalte participanti au ramas acoperiti…, se zice ca ar fi fost de la voi…
      nici nu e de mirare ca toata presa, indiferent de orientare, a sustinut ca a fost o operatiune a serviciilor secrete, indreptata impotriva grupului Fidesz

      cea ce nu veti intelege niciodata, pentru ca e straina de mentalitatea si ”moralitatea” voastra, este demnitatea si corectitudinea: omul si-a cerut public scuze si a disparut definitiv din viata publica

      si-au cerut insa scuze cei care l-au atacat pentru ca ar fi fost homo: adica toata cloaca bruxelleza cu presa ei de 2 bani, mari promovatori ai ”valorilor” lgbtq?
      adica, daca esti un homo de-al nostru, e OK si de laudat (vezi adulatul vostru Alex Soros, maritat cu un african cu scula de 30 + cm 🙂 );
      dar daca esti un homo al adversarului politic, esti de tot rohatul?
      pai asta e toleranta voastra proverbiala, ciumatilor? 🙂
      sau tocmai sexo marxismul de care vorbesti, waxere?

      la fel ca ceilalti waxeri, nici tu nu faci altceva decat sa manipulezi si sa minti, daca neuronul tau ratacit prin coclauri considera ca participarea la un party gay este sexo marxism, condoleante si tie, du-te inapoi la caprele tale la stana, ca acolo ti-e locul 🙂

    • Abia astept ziua in care vom afla ca Raed Arafat e homo… ce o sa rad eu.

  9. Stone Henge

    :))))) ia un xanax să nu faci cumva un atac pulmonar (că cerebral nu ai unde)

    Dacă nu-l prindeau rămânea deputatul vostru bine-mersi la Bruxelles să facă trenulețe gay cu alți parlamentari de-ai voștri. Crezi că și-a dat el așa, demisia că a avut chef? L-a sunat Viktor și i-a spus câteva de lafaszșeghedbe piciabo.

  10. Inca mai are bani Vikktor ? Totusi la cat gros se da … putea plati mai mult, chiar daca mai are o linie de ~finantare~ si pentru fermierii maghiari din tara noastra. Bine astea asa la vedere, altfel cine stie cate mai sunt ( cumva lantul Mercur ?, micii detinatori de restaurante, cafenele, etc).

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.