G4Media.ro

Guvernul vrea să dea OUG prin care să cedeze companiei olandeze Damen…

Guvernul vrea să dea OUG prin care să cedeze companiei olandeze Damen managementul șantierului naval Mangalia, deși statul român ar fi acționar majoritar. Șefa Direcției juridice din Ministerul Economiei a refuzat să avizeze actul

Guvernul Dăncilă ar putea adopta în ședința de mâine o ordonanță de urgență prin care să cedeze managementul operațional (conducerea efectivă) al Șantierului Naval Mangalia către compania olandeză Damen în schimbul a 2% din acțiuni. Proiectul de OUG, inițiat de ministrul Daniel Andrușcă, a fost postat de Ministerul Economiei în dezbatere publică vineri, 13 iulie. Dacă va fi adoptată, OUG va aduce o excepție la regula guvernanței corporatiste a companiilor de stat, special pentru șantierul din Mangalia.

  • Citește aici proiectul de OUG privind Șantierul Naval Mangalia: Proiect OUG Damen

Surse din Ministerul Economiei au declarat pentru G4Media.ro că șefa Direcției juridice din minister, Alina Voicu, a refuzat să avizeze proiectul de OUG, motivând că nu respectă direcția de negociere stabilită anterior de guvern în dosarul Șantierului Naval Mangalia. Ca urmare a refuzului, Voicu ar fi fost schimbată din funcție și detașată la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC).

Un dosar complicat

Șantierul Naval Mangalia este în centrul unei afaceri extrem de complicate între o firmă coreeană, una olandeză și statul român.

Astfel, compania coreeană Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering a decis în 2017 să vândă către firma olandeză Damen Shipyards Group pachetul de 51% din acțiunile firmei care deține șantierul. Restul de 49% dintre acțiuni sunt deținute de statul român, prin Ministerul Economiei.

În luna ianuarie 2018, când premier era Mihai Tudose, iar Gheorghe Șimon era ministru al Economiei, guvernul a decis să-și exercite dreptul de preempțiune asupra pachetului de acțiuni de 51% pe care Daewoo vor să-l vândă. Aceasta ar fi dus la deținerea întregului pachet de acțiuni de către statul român, iar una dintre justificări era posibilitatea ca statul să construiască sau să modernizeze nave militare pentru Ministerul Apărării. ”Trebuie să facem niște fregate și poate le facem noi”, a declarat în 10 ianuarie Mihai Tudose într-o ședință de Guvern.

Între timp însă, odată cu schimbarea guvernului s-a schimbat și strategia legată de șantierul din Mangalia. În locul naționalizării întregului șantier, formula aleasă a fost ca Guvernul să aprobe tranzacția dintre Daewoo și Da­men. În schimb, Damen urma să cedeze statului român 2% din acțiuni, astfel încât statul să fie acționar majoritar cu 51%, iar Damen să rămână cu 49%. Acționarii Damen au și aprobat în iunie această tranzacție.

Dar de ce ar face Damen acest cadou României? Surse din Ministerul Economiei au declarat pentru G4Media.ro că în schimbul celor 2% din acțiuni, guvernul Dăncilă ar urma să cedeze firmei olandeze Damen managementul șantierului.

Problema este că această cedare de management este interzisă de actuala legislație privind conducerea companiilor de stat (OUG 109 din 2011 privind guvernanța corporatistă). Soluția găsită de guvern a fost o ordonanță de urgență care să introducă o excepție în OUG 109. Exact asta face proiectul de OUG postat de Ministerul Economiei. Iată textul integral al proiectului de OUG:

  • După alineatul 3 al articolului 1 din Ordonanța de urgență nr. 109/2011 se introduce un nou alineat, alin. (4), cu următorul cuprins:
    “ (4) Sunt exceptati de la aplicarea prevederilor prezentei ordonante de urgenta, operatorii economici care se incadreaza in prevederile art.2, pct.2 ca urmare a faptului ca actionarul privat nu mai detine participatia majoritara si detine capacitatea financiara si tehnica necesara dezvoltarii obiectului de activitate al operatorului, caz in care i se poate incredinta conducerea executiva a societatii, controlul managerial si/sau operational al acestuia, in conditii de eficienta economica cu asigurarea de know-how, a portofoliului de clienti si a fortei de munca.”

Adică exact situația în care se află acum tranzacția dintre statul român și Damen: acționarul privat nu mai deține participația majoritară (a cedat 2% din acțiuni statului), dar deține capacitatea financiară și tehnică, caz în care ”i se poate încredința conducerea efectivă a societății”.

Foto: Ministrul Economiei, Dănuț Andrușca (sursa: Ministerul Economiei)

Donează prin PayPal paypal icon
Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

11 comentarii

  1. Pai ce faceti nene, cedati santierul naval si portul agenturilor straine? Ha ha.

  2. In principiu nu e ceva rau ca se da managementul unora care chiar stiu cu ce se mananca treaba asta.
    Eu in locul olandezilor, nu m-as baga. Statul roman s-a batut cu pumnul in piept ca face el rahatu praf acolo, statul roman sa iasa din rahat.
    N-a zis Tudose ca face el barcutze acolo? Sa faca. Vai de fundul lor cand le-or bate muncitorii la usa.
    Si, in plus, de ce legislatia de guvernanta corporativa interzice cedarea de management??? E oare iarasi o particularitate romaneasca in guvernanta corporativa? Si de cand ii doare pe pesede de guvernanta corporativa?

    • Oare așa o fi și în alte țări, se dă aproape jumătate investitorilor? Vai de capul nostru! Nici nu mă mir că am ajuns in această situație…! Toți patrioții români se întorc în morminte…

    • Aceeasi poveste ca si in cazul resurselor de gaze din marea neagra. Guvernul de repetenti nu are specialisti. Nu poti sta la masa negocierilor cu Damen sau chiar Daewoo cu ingineri de tip Dragnea sau Dancila, sau mai rau (muuuult mai rau!!!!!) care pot sa asculte de dragnea/dancila. Nu ai cum sa castigi.
      Asa s-a „pierdut” flota – nu fiindca vandut-o Basescu nu stiu cui, au distrus-o capitalistii de carton cand si-au tras vapoare ca de, erau la oferta, pentru „romani” dar le-au pus pe uscat nestiind cu ce se mananca afacerea cu vapoare

  3. Las’ ca semneaza Andrusca si in locul Directiei Juridice…

  4. Freud si scoala de psihanaliza sunt preocuparile d lui ministru! Probabil ….

  5. Ce idioț! Nu mai bine il dadea domnu cioloș cu totu la olandej? Asa ne intra si noua banuț la buget, pe care chiar nu aveam nevoie de ei…

    • Ba da, la olandej, japonej, chinej, portughej, ienglej (cum ar spune nen’tu Toodorel).
      Ce mai face fratele tău, Dănuț Andrusca, tot prostuț, tot prostuț!?

  6. Lasa ca il iau olandezii de la Damen.
    Sa faca acolo cateva vaporase si barcute , vorba lui Tudose.
    Asa cum fac si la Galati.
    SANTIERE CARE ODATA IN VREMURILE BUNE CONSTRUIAU NAVE MARI DE ZECI DE MII DE TONE !

  7. statul majoritar si altii fac treaba pt ei: ca doar asta înseamnă cedarea managementului operațional in schimbul a 2% din acțiuni. Deci, win-win, nu?

  8. Prostul ala din poza nu-i in stare sa scoata ceva util. Statul a constatat ca nu-i capabil sa aduca contracte, asa cum se lauda Tudose, atunci de ce sa nu-i lase pe olandezi sa administreze?

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.