
FOTO | Proiect urban în nordul Capitalei, în zona de corporații Dimitrie Pompeiu – Pipera: peste 534 de milioane de lei, investiția Primăriei Capitalei pentru infrastructură rutieră și de tramvai, piste de biciclete și o pasarelă pietonală
Un proiect major de infrastructură rutieră, pietonală, de transport public și mobilitate alternativă a fost aprobat miercuri de Consiliul General al Municipiului București (CGMB). Investiția, în valoare de peste 534 de milioane de lei, vizează una dintre cele mai aglomerate și importante zone de business din Capitală – Dimitrie Pompeiu – Pipera – Barbu Văcărescu.
Urmărește cele mai noi producții video G4Media
- articolul continuă mai jos -
Aflat în prezent cu Studiul de Fezabilitate aprobat, proiectul urmează să intre în procedură de licitație pentru proiectare și execuție. Potrivit viceprimarului general interimar Stelian Bujduveanu, aceste etape ar putea fi finalizate până la sfârșitul anului, ceea ce ar permite demararea efectivă a lucrărilor în 2026.
Inițiativa este realizată de compania FIP Consulting – cunoscută și pentru Masterplanul velo al Bucureștiului – și propune modernizarea infrastructurii stradale, extinderea rețelei de tramvai, amenajarea de piste de biciclete și construirea unei pasarele pietonale hobanate, cu un design arhitectural inedit și deschideri asimetrice.
Zona Dimitrie Pompeiu – Pipera este zona de business a Bucureștiului, care concentrează sedii ale unor companii internaționale – corporații precum IBM, Oracle, Accenture, Microsoft, HP și Vodafone, iar în Pipera: Amazon, Uber, Siemens, Pfizer și Endava. Cu zeci de mii de angajați care tranzitează zilnic zona, infrastructura actuală este copleșită de trafic intens, trotuare insuficiente și legături rutiere ineficiente.
În acest context, proiectul votat urmărește:
- Lărgirea bulevardului Dimitrie Pompeiu la două benzi pe sens, pe o lungime de 1,7 km;
- Extinderea cu 520 m a liniei duble de tramvai, creând conexiuni esențiale între traseele existente – linia 5 și linia 16;
- Străpungerea bulevardului către Barbu Văcărescu și realizarea a două drumuri de legătură către Șos. Pipera și Str. Fabrica de Glucoză;
- Construirea unei pasarele pietonale hobanate, cu o lungime totală de 60,1 metri, pentru traversarea în siguranță a arterei rutiere.
- Vor fi refăcute trotuarele și carosabilul, alături de peroane moderne pentru tramvai și autobuz. Rețelele de apă, canalizare, iluminat public, supraveghere video și semaforizare inteligentă vor fi complet înnoite.
- Proiectul include și componente dedicate mobilității alternative și protejării mediului: piste de biciclete și spații verzi noi
„Tramvaiul corporatiștilor” – după patru ani de studii
Stelian Bujduveanu (PNL) – primar general interimar – a declarat, în ședința CGMB, că proiectul vine în urma a peste patru ani de muncă și studii complexe pe teren, necesare pentru a depăși provocările de nivel și infrastructură ale zonei:
„Având în vedere că traficul a fost întotdeauna o problemă pentru București, trebuie să ne asumăm proiecte cu impact pe termen lung. Vorbim despre străpungerea lui Dimitrie Pompeiu către Barbu Văcărescu – o legătură complexă între tramvaiul 16 și tramvaiul 5. Așa cum l-am denumit acum patru ani, este ‘tramvaiul corporatiștilor’, într-una dintre cele mai aglomerate zone ale Capitalei.”
„După mult timp și multe studii, pentru că diferența de nivel n-a permis, ca să avem un studiu de fezabilitate făcut așa din pix, am avut nevoie de foarte multe analize în teren. Avem un proiect în sfârșit care se poate implementa.”
Etapele de implementare și termenele cheie
Primarul general interimar a detaliat și modul în care se va desfășura implementarea proiectului: „Proiectul se întinde pe o perioadă de trei ani și are mai multe etape. Exproprierile sunt foarte importante. Tramvaiul va rămâne pe aceeași poziție, dar vom crea două benzi suplimentare pe partea opusă. Linia de tramvai va fi reabilitată prin Programul Regional – deci cu fonduri europene, dar trebuie inclusă în bugetul nostru.”
„Estimăm că după aprobarea indicatorilor vom intra în procedură de licitație. Optimist, în trei luni; realist, în șase luni. Este un contract de proiectare cu execuție – deci, odată atribuit, constructorul trebuie să se apuce de treabă. În paralel, noi vom derula exproprierile. La finalul acestui an, constructorul ar trebui să aibă lucrarea atribuită și să înceapă proiectarea.”

Pasarelă pietonală – elementul inedit al proiectului
Una dintre componentele investiției este pasarela pietonală hobanată, proiectată să aibă o lungime totală de 60,10 metri, structurată în trei deschideri asimetrice: o deschidere centrală de 28 metri și două deschideri laterale de 14,75 și 12,75 metri. Aceasta asigură accesul pietonilor, într-o zonă în care trotuarele actuale sunt insuficiente, iar traficul auto este intens.

Ieșirea de pe Bd. Dimitrie Pompeiu către Bd. Barbu Văcărescu, lângă Sky Tower / Sursa: FIP Consulting
Date tehnice și facilități
Modernizarea cuprinde un carosabil de 44.114 mp, trotuare reamenajate pe o suprafață de 29.481 mp și piste de biciclete de 520 m (sens unic). În plus, vor fi construite peroane moderne pentru tramvai și autobuz, însumând 3.436 mp, și vor fi montate rețele noi de apă, canalizare, iluminat public, supraveghere video și semaforizare inteligentă.

Spații verzi și facilități urbane
Pe lângă infrastructura rutieră și de transport, proiectul urmărește și pe creșterea calității mediului urban. Vor fi amenajate 15.188 mp de spații verzi, iar numărul arborilor plantați va depăși cu mult pe cel al celor tăiați (727 plantați vs. 384 tăiați). De asemenea, mobilierul urban va include 62 de bănci, 61 de rastele pentru biciclete, 20 de copertine pentru transportul public și 133 de coșuri de gunoi.
Buget și calendar de implementare
Valoarea totală a proiectului este de 534.934.155 lei, inclusiv TVA.
Execuția lucrărilor este estimată la 24 de luni, iar durata totală de implementare, ce include și exproprierile sau procedurile administrative, va fi de 36 de luni.
Impact economic și social
Proiectul are indicatori economici favorabili: o rată internă de rentabilitate economică (EIRR) de 9,88%, o valoare actualizată netă economică de 545,6 milioane lei și un raport beneficii/costuri de 2,79. Autoritățile consideră această investiție un răspuns concret la blocajele frecvente din trafic, lipsa spațiilor pietonale adecvate și insuficiența benzilor dedicate transportului public în zona nordică a Bucureștiului.
Potrivit documentației oficiale, proiectul are potențialul să transforme fundamental mobilitatea urbană în această zonă, ameliorând accesibilitatea, reducând aglomerația și poluarea, probleme persistente ale nordului Capitalei.
Proiectul a fost realizat de FIP Consulting, companie cu experiență în domeniul urbanismului și infrastructurii, cunoscută și pentru elaborarea masterplanului velo al Bucureștiului, care vizează dezvoltarea pistelor de biciclete din oraș.
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen BankCitește și...
Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.