G4Media.ro

Finanțarea publică pentru universitățile românești a reatins în 2020 nivelul din 2008,…

Finanțarea publică pentru universitățile românești a reatins în 2020 nivelul din 2008, când a început prăbușirea / Creșterea s-a suprapus unei scăderi abrupte a numărului de studenți și profesori – analiză europeană

Fondurile publice pentru universitățile românești au atins, anul trecut, nivelul din 2008, când finanțarea s-a prăbușit în urma crizei economice, arată cel mai recent raport pe această temă al Asociației Europene a Universităților, publicat în aprilie a.c.. Analiza arată că pragul din 2008 a fost atins anul trecut după ce investițiile publice în universități se apropiaseră la doar câteva procente diferență în 2019. Ce înseamnă această evoluție, în funcție de nevoile sistemului universitar local și în comparație cu ceea ce se întâmplă în alte țări europene?

Analiza citată – Public Funding Observatory Report 2020/2021 – part 2 – arată că, în timp ce finanțarea publică în universitățile românești, ca valoare, a revenit în 2019 foarte aproape de nivelul din 2008, numărul studenților a scăzut accelerat, cu aproape 30%. O scădere așa de abruptă a numărului de studenți, însoțită de o scădere sau stagnare a finanțării în 2019/2008, se mai întâlnește în doar două alte țări europene – Lituania (scădere de peste 40% a populației de studenți) și Slovacia. O scădere comparabilă a populației studențești se mai înregistrează în Estonia, pentru care ultimele date disponibile în analiza citată sunt din 2017, precum și în Cehia.

Dintre toate aceste țări, doar Slovacia se mai apropie, ca România, de nivelul de finanțare înregistrat în 2008, celelalte confruntăndu-se în continuare cu o finanțare mult redusă față de cea de acum 13 ani.

  • Raportul arată că țările cu cea mai consistență creștere a finanțării publice pentru învățământul superior înregistrază și o creștere considerabilă a numărului de studenți – așa cum se întâmplă, de exemplu, în cazurile Turciei, Germaniei, Austriei, Belgiei, Olandei. În alte țări est-europene se face simțită o evoluție aparte: în Polonia, Ungaria sau Slovenia, finanțarea publică a crescut față de nivelul din 2008 (cu circa 30% în cazul Poloniei) în pofida unei scăderi considerabile a numărului de studenți.

Citește articolul complet pe Edupedu.ro

Donează prin PayPal paypal icon
Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

2 comentarii

  1. Am vazut recent pe Digi Word un documentar despre Huawei, azi cea mai mare companie de telecomunicatii din lume, peste 180.000 de angajati!
    Majoritatea angajatilor sunt scoliti la celebra Universitate Tsinghua din Beijing, cea mare universitate de cercetare din China!
    E universitatea unde au absolvit Elitele Chinei, iar asta explica o parte a avantului tehnic, tehnologic si stiintific al Chinei moderne: elita puternica din fruntea Chinei de azi, cei 7 membri ai Comitetului politic al Biroului permanent al Partidului Comunist Chinez, sunt absolventi in STIINTE ai acestei Universitati!
    Asta explica IMPORTANTA fara egal a Educatiei stiintifice in Universitatile Chinei, spre deosebire de restul amrilor Tari din Lume unde elita e dominat de lideri Absolventi de Drept sau Economie!
    Majoritatea liderilor Chinei sunt absolventi superscoliti ai acestei Universitati în diverse domenii, precum știință, inginerie, politică, afaceri, mediul academic și cultură.
    China se mandrete insa cu multe Universitati de prestigiu, aflate in TOPurile din domeniul lor!

    China nu are „fabrici de diplome”, in Invatamantul Chinei e CONCURENTA reala intre Universitati…concurenta in sensul PERFORMANTEI absolventilor lor!!!
    In Romania, „concurenta” in sensul „performantei” absolventilor e clar in favoarea celebrelor fabrici de diplome: cei care cnduc azi Institutiile publice din Romania sunt absolventi de fabrici de diplome, NU de Universitati de prestigiu!