G4Media.ro

EXCLUSIV Raportul lui Nicușor Dan la cele 10 urgențe ale Bucureștiului, ultimatumul…

Sursa foto: Ilona Andrei / G4Media

EXCLUSIV Raportul lui Nicușor Dan la cele 10 urgențe ale Bucureștiului, ultimatumul dat de PNL primarului general ca să „livreze rezultate” în termen de 6 luni, document de care depinde susținerea sa politică la Primăria Generală

Primarul general Nicușor Dan a livrat, pe 31 iulie, ziua în care expira ultimatumul dat de PNL, un raport scris în fața liberalilor în care prezintă „o informare la zi” asupra rezultatelor Primăriei Municipiului București pe 10 domenii de activitate, cele identificate de PNL ca fiind urgențele Bucureștiului și asumate în 2020, la alegeri. Acest document, studiat de G4media.ro, a fost expediat de Nicușor Dan personal președintelui PNL București Hubert Thuma, care ocupă interimar funcția, după demisia lui Ciprian Ciucu din februarie – sub mandatul căruia s-a dat ultimatumul – și era destinat Biroului Executiv al PNL București, care însă, la aproximativ o lună de la primirea sa, nu s-a reunit pentru a-l lua în discuție.

În urmă cu 6 luni, în februarie 2023, liberalii îi cereau primarului general independent Nicușor Dan să livreze rezultate până la 31 iulie 2023 dacă va dori în continuare sprijinul PNL București, unul dintre cele 2 partide care l-au susținut la alegerile din 2020. Ei îi trasau 10 indicatori de performanță.

Șase luni mai târziu, în partea introductivă a documentului ce îl atașăm mai jos, Nicușor Dan le transmite liberalilor că a avut și are o colaborare bună cu PNL în Consiliul General CGMB, „similară celei cu USR și PMP”, că sunt îndeplinite „pas cu pas” obligațiile coaliției de centru-dreapta asumate la alegerile din 2020, iar contribuția PNL București „este pozitivă și semnificativă”. El le comunică că își dorește continuarea colaborării cu PNL întrucât au fost făcute „multe lucruri bune împreună, dar cu siguranță, mai sunt multe de făcut” și le propune o discuție deschisă. ”Stimați colegi liberali, opoziția politică din București este acum în degringoladă”, mai subliniază primarul situația PSD București pe care o vede ca pe o șansă a dreptei politice de a ”convinge bucureștenii”.

Temele pe care PNL București le-a ridicat în mod public în februarie 2023 au fost parcurse de primarul general în analiza pe care o prezentăm mai jos, cu cererile PNL și rezultatele prezentate de Nicușor Dan, în oglindă:

Urgența nr. 1. Termoficarea

PNL i-a cerut lui Nicușor Dan, în februarie, investiții în termoficare, minim 2 tronsoane, în execuție, finanțate cu fonduri europene și 5 loturi, în proiectare, cu finanțare de la Ministerul Dezvoltării.

Răspunsul lui Nicușor Dan, extras: Pentru lucrările mari situația este urmatoarea: 7 obiective insumand aprox 63,24 kilometri conductă, finantate partial (4 obiective) de Ministerul Dezvoltarii/ 25 obiective insumand aprox 212 km, finantate partial din fonduri europene. „Principala problemă a sistemului de termoficare din ultimii 30 de ani a fost subfinanțarea.(…)Pierderile din reteaua principala sunt extrem de mari, de aceea principala preocupare a municipalitatii trebuie sa fie reabilitarea retelei principale.”

Urgența nr. 2. Infrastructura

PNL: Creșterea ritmului de execuție a marilor proiecte de investiții din Capitală. Respectiv deschiderea până la 31 iulie a circulației la pasajul rutier de la Doamna Ghica, realizarea a 50% din lucrările la tronsonul 1 din Prelungirea Ghencea și o soluție asumată privind realizarea sau nu a străpungerii de la Podul Ciurel.

Răspunsul lui Nicușor Dan, extras: Primarul general menționează stadiul punctual al celor 2 proiecte Pasajul Doamna Ghica, finalizare în septembrie 2023, iar tronsonul 1 pentru Prelungire Ghencea, realizare 23%. „Orasul are un mare deficit în infrastructura de transport, generat de subfinanțare. Repararea situatiei de fapt nu poate fi facuta cu interventii episodice, ca pana acum, ci cu o viziune integrata, pe mai multe directii: reabilitarea a 50km de linie de tramvai, extinderea rețelei de tramvai, drumuri radiale, sistem integrat de semaforizare, inelul median, trenul metropolitan, stația de epurare de la Glina.”

Urgența nr. 3 Mobilitatea

PNL cerea creșterea calității serviciilor publice de transport, adoptarea unei strategii unitare de parcări și deblocarea serviciului de taximetrie, publicarea primei variante din master-planul pe biciclete, subscrierea capitalului social al STB pentru ca societatea să poată recondiționa flota de transport public, deblocarea autorizațiilor de taximetrie.

Nicușor Dan: „Principala problema a transportului public din ultimii 30 de ani a fost subfinanțarea”. Realizări în 2023:„ mai mulți călători cu STB (…)/ Am deblocat contractul pentru furnizarea a 100 de tramvaie cu lungimea de 36 metri/ Începând cu 1 iulie 2021, biletul pentru transportul de suprafata s-a raportat la un interval de 90 minute, indiferent de numarul de mijloace de transport schimbate/ Incepand cu data de august 2022 a inceput aplicarea sancțiunilor pentru neplata parcării în parcarile publice administrate de Primaria Capitalei/ Pentru actualizarea Planului de Mobilitare Urbană Durabilă pentru Regiunea București – Ilfov suntem in faza evaluarii ofertelor/ Am semnat in martie 2023 contractul pentru elaborarea unui master plan pentru dezvoltarea rețelei de piste de biciclete la nivelul Municipiului București care ne va permite să facem investiții în transportul urban alternativ cu bani europeni. Termenul de realizare a masterplanului este 12 luni.

Urgența nr. 4. Digitalizarea și eficientizarea serviciilor publice

Răspunsul lui Nicușor Dan, extrase: Am obtinut o finantare de 29 milioane lei din PNRR pentru crearea unei platforme digitale care să centralizeze toate informațiile relevante din perspectiva mobilității, a serviciilor publice și a urbanismului. / Pana in acest moment, in 7 din cele 19 spitale administrate de Primaria Capitalei se pot efectua programari online pentru consultatii medicale in regim ambulatoriu.

Urgența nr 5. Reforma PMB

PNL: Demararea reformei instituționale a PMB (o parte din companii fiind desființate, altele nu, iar reorganizarea și eficientizarea promisă în campanie nu este pusă în aplicare).

Nicușor Dan: In urma unui important efort de restructurare a companiilor municipale, numarul angajatilor acestora au scazut cu 4162/ 15 companii municipale se afla în diferite faze ale procedurii de inchidere.

Urgența nr 6. Creșterea transparenței instituționale

PNL: Dispozițiile de Primar nu sunt publicate pe site și doar un număr foarte mic de proiecte cu caracter normativ sunt puse în dezbatere publică;

Nicușor Dan: Am inceput mandatul inchizand cateva zeci de litigii prin care fostul primar, în numele institutiei primarului, chema în judecata jurnalisti și oameni politici și le cerea daune morale de 100.000 euro fiecaruia.

„Legea transparentei decizionale 52/2003 este respectata intocmai. Toate proiectele de acte administrative cu caracter normativ sunt supuse dezbaterii publice, toate sedintele de dezbatere publica solicitate sunt organizate. Sedintele Consiliului General si ale comisiilor Consiliului General sunt transmise live pe pagina facebook a institutiei/ A fost permisa prezenta și dreptul de a lua cuvantul în sedintele Consiliului General oricarei persoane care a solicitat/ Proiectul de buget a fost publicat și în format excel, raspunzand unei vechi solicitari a ONG-urilor/ Au fost autorizate toate protestele solicitate, inclusiv cateva zeci impotriva Primarului în fata Primariei.”

Urgența nr 7. Revitalizarea parcurilor și înlăturarea pericolelor din mediul urban

PNL: Parcurile aflate în administrarea PMB, în special, Cișmigiu, Mihai I (Herăstrău), Carol I, Tineretului și Izvor se află într-o avansată stare de degradare/ În București, există pericol real de producere a accidentelor din cauza copacilor uscați./ Primarul General emite avizele de defrișare a arborilor bolnavi, solicitate de către Primăriile de Sector, cu întârzieri foarte mari. Uneori trec luni sau chiar ani, dar sunt situații când nu le eliberează deloc

Nicușor Dan: Este crucial ca Bucureștiul să păstreze spațiile verzi pe care le are, atât din perspectiva poluării, cât și din perspectiva verilor toride care au început să apară/ O prima agresiune sistematica asupra spațiilor verzi a aparut prin PUZ-urile de sector, prin care aprox. 600 de hectare de spatiu verde urmau sa dispara. / Parcurile și spatiile verzi din administrarea Primariei Capitalei: „Eroarea fostei administratii, ca în multe alte cazuri, a fost transferul activitatii de ingrijire a parcurilor către trei companii municipale, în conditii contractuale imposibil de sustinut financiar. Actuala administratie a fost obligata sa inchida companiile municipale.”

Urgența nr. 8. Clădirile cu risc seimic

PNL: Finalizarea lucrărilor de consolidare începute și demararea altora noi la clădirile cu risc seismic

Nicușor Dan: Administratia Municipala pentru Consolidarea Cladirilor cu Risc Seismic a obtinut o finantare de 290 milioane lei din PNRR pentru consolidarea a 17 cladiri: Muzeul Tattarescu, Blocul Rosenthal, Teatrul Bulandra si 14 blocuri de locuinte./ Administratia Municipala pentru Consolidarea Cladirilor cu Risc Seismic a obtinut o finantare de 325 milioane lei din Programul national de consolidare a cladirilor cu risc seismic ridicat pentru 15 cladiri, din care 2 publice si 13 blocuri de locuinte.

Pentru consolidarea altor 44 de cladiri aflate in diverse stadii de proiectare si executie, finantarea este prevazuta din bugetul local.

Urgența nr. 9 Urbanismul

PNL: Asumarea prin acțiuni concrete a politicii de urbanism, cu accent pe zonele centrale. Administrația Nicușor Dan abia a reușit să deblocheze contractul pentru realizarea PUG-ului. În tot acest timp, zonele centrale se află într-un proces avansat de degradare.

Nicușor Dan, extras: Contractul privind actualizarea Planului Urbanistic General, blocat din anul 2014, a fost reluat, in urma unei ample analize juriduce, in decembrie 2022./ Punerea in valoare a Dambovitei: a fost constituit un grup de lucru impreuna cu Apele Romane, Prefectul, sectoarele interesate, unitatile administrativ teritoriale interesate (Chiajna, Popești Leordeni, Glina), Ordinul Arhitectilor si Asociatia Ivan Patzaichin (care a avut initiativa), formalizat prin protocol in mai 2022.

Urgența nr 10. Rețele

PNL: Crearea unui sistem multianual de planificare de investiții care să integreze toți operatorii de rețele din București (Termoenergetica, STB, Apa Nova, Distrigaz, Enel, NetCity etc.).

Nicușor Dan: Legea 51/2006 prevede obligatia autoritatilor locale de a primi de la operatori si de a avea o harta la zi cu retelele publice din localitate. In 2023 a inceput organizarea acestei harti.

 

 

Răspunsul primarului general la cele 10 urgențe ale Bucureștiului. DOCUMENTUL INTEGRAL

31 iulie 2023

Domnului Hubert Thuma, Președintele PNL București

Biroului Executiv al PNL București

Stimați colegi liberali,

Vă transmit o informare la zi asupra rezultatelor Primăriei Municipiului București pe 10 domenii de activitate importante. Veți găsi în acest document răspunsurile la temele pe care PNL București le-a ridicat în mod public acum șase luni de zile, în contextul discuției despre continuarea colaborării noastre în administrația locală a Capitalei.

Reafirm aici că, din punctul meu de vedere, am avut și am o colaborare bună cu Partidul Național Liberal în Consiliul General al Municipiului București, similară celei cu Uniunea Salvați România și cu Partidul Mișcarea Populară. Coaliția de centru-dreapta care conduce acum Capitala își îndeplinește pas cu pas obligațiile asumate față de bucureșteni la alegerile locale din septembrie 2020, iar contribuția PNL București în acest sens este pozitivă și semnificativă.

Consider că am făcut multe lucruri bune împreună, dar, cu siguranță, mai sunt încă multe de făcut. De aceea îmi doresc să continui colaborarea cu dumneavoastră, cu PNL București, în interesul bucureștenilor și pentru îndeplinirea angajamentelor pe care ni le-am asumat împreună în 2020.

Stimați colegi liberali, opoziția politică din București este acum în degringoladă. Turbulențele din zona de centru-stânga nu fac decât să sublinieze și mai clar șansa pe care o are dreapta politică de a convinge din ce în ce mai mulți bucureșteni de beneficiile continuității politice la nivelul administrației Capitalei. Cred cu adevărat că această continuitate este soluția corectă pentru București și sper că la fel gândiți și dumneavoastră.

Sunt gata oricând, stimați colegi, să avem o discuție deschisă, față în față, despre modul în care putem continua colaborarea noastră și despre lucrurile bune pe care le putem face pe mai departe pentru bucureșteni.

Cu stimă,

Nicușor Dan

Primarul Municipiului București

10 obiective, situatia la zi

1. Termoficare

1a. Aspecte financiare

Principala problemă a sistemului de termoficare din ultimii 30 de ani a fost subfinanțarea. Primăria nu a alocat Radet și Termoenergetica sumele necesare pentru plata subvenției, cu atât mai puțin pentru investiții.

Sumele anuale alocate de Primărie pentru subvenție sunt

  • 2012 – 527 milioane lei

  • 2013 – 487 milioane lei

  • 2014 – 552 milioane lei

  • 2015 – 851 milioane lei

  • 2016 – 820 milioane lei

  • 2017 – 719 milioane lei

  • 2018 – 673 milioane lei

  • 2019 – 790 milioane lei

  • 2020 – 899 milioane lei

  • 2021 – 987 milioane lei

  • 2022 – 1905 milioane lei.

Pentru echilibrarea situației financiare

  • am obținut la sfârșitul anului 2020 o compensație financiară de 303 milioane lei (mecanismul swap)

  • am obtinut în anul 2021 o compensație financiară de 43 milioane lei (mecanismul swap)

  • am obținut la sfârșitul anului 2022 un împrumut de 500 milioane lei.

Pentru reabilitarea a 212 km retea principală, lucrări în valoare totală de 1,76 miliarde lei, am semnat în noiembrie 2020 un contract de finanțare din fonduri europene în valoare de 1,57 miliarde lei din care 1,3 miliarde lei finanțare nerambursabilă.

Pentru prima dată, Primăria Municipiului București a obținut o finanțare de la Ministerul Dezvoltării pentru mai multe obiective, în procent de 85% pentru fiecare, astfel:

  • Obiectiv Chișinău – Pantelimon, în lungime de 11,9 km, valoare proiect 105 milioane lei din care 76 milioane lei finanțare Minister

  • Obiectiv 3 Mihai Bravu – Colentina, în lungime de 10 km, valoare proiect 68 milioane lei din care 49 milioane lei finanțare Minister

  • Obiectiv Amzei – Victoriei – Mihalache, în lungime de 11 km, valoare proiect 93 milioane lei din care 68 milioane lei finanțare Minister

  • Obiectiv Oltenitei – Brâncoveanu, în lungime de aprox 7,3 km, valoare proiect 67 milioane lei din care 49 milioane lei finanțare Minister

  • 5 obiective cu lungime totala de 18,3 km, valoare proiect 257 milioane lei din care 218 milioane lei finanțare Minister.

1b. Reabilitarea retelei principale

Pierderile din reteaua principala sunt extrem de mari, de aceea principala preocupare a municipalitatii trebuie sa fie reabilitarea retelei principale.

Numarul kilometrilor de retea principala reabilitati în intervalul 2017-2022 este

  • 2017 – 11,5 km

  • 2018 – 11,3 km

  • 2019 – 15,7 km

  • 2020 – 27 km

  • 2021 – 29 km

  • 2022 – 32 km.

Reabilitarea retelei principale se face pe de o parte prin lucrări pe loturi mari, cu conducta preizolata, pe de alta parte pe loturi mici, cu conducta normala, de către Termoenergetica sau de firme contractate de aceasta.

Pentru lucrările mari situația este urmatoarea:

7 obiective insumand aprox 63,24 kilometri conductă, finantate partial (4 obiective) de Ministerul Dezvoltarii

  • Obiectiv 1 Chișinău – Pantelimon, în lungime de 11,9 km, realizat 4,2 km

  • Obiectiv 2 Bobocica, în lungime de 7,2 km, realizat 7,2 km

  • Obiectiv 3 Mihai Bravu – Colentina, în lungime de 10 km, în curs de atribuire către compania municipală Energetica

  • Obiectiv 4 Amzei – Victoriei – Mihalache, în lungime de 11 km conductă, realizat 3,5 km

  • Obiectiv 5 Oltenitei – Brâncoveanu, în lungime de 7,3 km, realizat 4,3 km

  • Obiectiv 6 Ferentari –Calea Rahova, în lungime de 12,8 km, realizat 12,3 km

  • Obiectiv 7 Drumul Taberei, în lungime de 1,9 km, realizat 1,9 km.

25 obiective insumand aprox 212 km, finantate partial din fonduri europene. Contractele pentru proiectare și executie au fost semnate în data de 01.11.2022. Dîntre acestea în cursul anului 2023 vor incepe 12 santiere. Pana la acest moment au inceput lucrările la urmatoarele obiective

  • Lot 1 Obiectiv 3 Câmpia Libertății – Baba Novac, în lungime de 6,4 km

  • Lot 5 Obiectiv 25, Apusului, în lungime de 1,6 km.

5 obiective insumand 17,52 kilometri conductă, finantate partial de Ministerul Dezvoltarii

  • Obiectiv Timisoara, în lungime de 3,6 km, a fost atribuit companiei municipale Energetica, și se va desfasura în acest an

  • pentru alte 4 obiective procedura de achizitie pentru proiectare și executie este în curs de evaluare a ofertelor.

Compania municipală Termoenergetica are în curs de elaborare un studiu de fezabilitate pentru reabilitarea a 200 km rețea primară, o continuare a înlocuirii conductelor de termoficare cu o vechime de peste 20 ani, pentru care dorim finanțare din Fondul de Modernizare. Valoarea proiectului este de 2 miliarde lei.

1c. Rezultate termoficare: mai putine pierderi

Pierderile anuale ale retelei de termie sunt

  • 2016 – 1021 tone apa/ora

  • 2017 – 1239 tone apa/ora

  • 2018 – 1374 tone apa/ora

  • 2019 – 1560 tone apa/ora

  • 2020 – 1875 tone apa/ora

  • 2021 – 2038 tone apa/ora

  • 2022 – 1931 tone apa/ora.

1d. Alte surse de productie

Sistemul centralizat de termoficare al Bucureștiului, cu doua centrale mari în vest (Vest și Grozavesti), doua în sud (Sud și Progresul) și doua în nord-est (Titan și Pipera) a fost grav afectat de disparitia în anii 2000 și 2010 a celor doua centrale mari din nord-est. Distanta pe care trebuie sa o parcurga agentul termic pana în zona de nord-est a orasului este extrem de mare.

Pentru prima data dupa 1989, a fost construita o centrala în zona Titan, data în folosinta în februarie 2023, care echilibreaza reteaua în zona de nord-est.

De asemenea, pentru amplasarea altor 20 de centrale care sa deserveasca puncta termice cu functionare deficitara a fost intocmit un studiu de fezabilitate, a fost atribuita proiectarea companiei municipale Energetica, care va scoate de asemenea în achizitie furnizarea echipamentelor.

De asemenea, Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Termoenergetică București Ilfov are în calendar actualizarea studiului de fezabilitate pentru modernizarea centralei termice Casa Presei prin introducerea cogenerării.

1e. Alte investitii relevante

Compania municipală Termoenergetica are deja intocmite doua studii de fezabilitate.

Primul vizeaza implementarea unor noi sisteme de automatizare pentru puncte termice și a unui nou sistem SCADA. Proiectul are o valoare de 700 milioane lei.

Al doilea vizeaza modernizarea sistemelor de măsurare a energiei termice (contoare inteligente). Proiectul are o valoare de 780 milioane lei.

Pentru ambele proiecte se poartă discuții cu Ministerul Energiei pentru a fi asimilate rețelelor inteligente de termoficare și să poată beneficia de finanțare din acest program.

2. Infrastructura

2a. Aspecte financiare și relatia cu constructorii

Lipsa de seriozitate financiara a Primariei este motivul pentru care

  • lucrări de investitii ale Primariei au ajuns sa dureze 10 – 20 de ani în loc de perioada contractata de 2 – 3 ani (de exemplu Teatrul Ion Creanga recent finalizat la 14 ani de la inceperea lucrărilor)

  • au existat numeroase achizitii publice ale Municipalitatii la care constructorii nu s-au prezentat (de exemplu trei licitatii esuate pentru tablierul metalic la podul Doamna Ghica.

In mandatul anterior s-a adaugat problema proiectarii defectuoase, în graba, facute de companiile municipale (de exemplu Prelungirea Ghencea și pistele de biciclete pentru care, cand nu au fost inutilizabile, proiectele tehnice au necesitat zeci de corectii).

Am inceput mandatul cu datorii de sute de milioane de lei către constructori. In acest moment suntem cu platile la zi. Putem spune ca am recastigat increderea pietei constructiilor de infrastructura, fapt dovedit de procedurile de achizitie recente.

2b. Mari lucrări de infrastructura de transport

Orasul are un mare deficit în infrastructura de transport, generat de subfinanțare.

Repararea situatiei de fapt nu poate fi facuta cu interventii episodice, ca pana acum, ci cu o viziune integrata, pe mai multe directii.

2b1. Reabilitarea a 50 km linie de tramvai

Reteaua de tramvai este o oportunitate pentru oras, tramvaiul fiind un mijloc de transport cu capacitate mare și cu mai putine interactiuni cu traficul rutier. Pentru toti cei 50 km linie de tramvai nemodernizata a fost intocmita documentatia DALI. Valoarea estimata a lucrărilor este 2,5 miliarde lei, urmand a fi suportata din Programul Operational Regional 2021-2027 și din imprumuturi.

In privinta atribuirii lucrărilor, situația este urmatoarea

  • linia 5 Barbu Văcărescu, pe o lungime de 4,2 km proiectarea a fost facuta, suntem în faza evaluarii ofertelor pentru executie

  • linia 24 Sfântul Constantin – Ionel Perlea – Cobălcescu și Mihalache – Griviței – Bucureștii Noi, pe o lungime de 6,7 km, suntem în faza evaluarii ofertelor pentru proiectare și executie

  • linia 16 Paleologu – Armand Călinescu – Vasile Lascăr, pe o lungime de 1,8 km, suntem în faza evaluarii ofertelor pentru proiectare și executie

  • liniile 16 și 36 Pompeiu – Petricani – Lacul Tei, pe o lungime de 5,3 km, suntem în faza evaluarii ofertelor pentru proiectare și executie

  • liniile 44, 45, 46 Gheorghe Duca – Cuza – Griviței – Dinicu Golescu, pe o lungime de 1,8 km, suntem în faza evaluarii ofertelor pentru proiectare și executie

  • liniile 23 și 27 Marasesti – Cantemir – 11 Iunie, pe o lungime de 0,7 km, suntem în faza evaluarii ofertelor pentru proiectare și executie

  • liniile 14, 36 și 46 Chișinău, pe o lungime de 0,8 km, suntem în faza evaluarii ofertelor pentru proiectare și executie

  • linia 46 Basarabia, pe o lungime de 1,2 km, suntem în faza evaluarii ofertelor pentru proiectare și executie

  • linia 3 Expoziției – Popișteanu – Clăbucet, pe o lungime de 2 km, suntem în faza evaluarii ofertelor pentru proiectare și executie

  • liniile 14 și 36 Bd. Gării Obor – Ferdinand I – Șoseaua Pantelimon – Baicului, pe o lungime de 1,9 km, suntem în faza evaluarii ofertelor pentru proiectare și executie

  • linia 27 Nicolae Teclu, pe o lungime de 0,4 km, suntem în faza evaluarii ofertelor pentru proiectare și executie

  • linia 9 Timisoara, pe o lungime de 1,4 km, suntem în faza evaluarii ofertelor pentru proiectare și executie

  • linia 40 Pallady – 1 Decembrie 1918 – Basarabia – Călărașilor – Coposu, pe o lungime de 18 km, a fost licitata dar nu au fost depuse oferte în vederea atribuirii; in sedinta Consiliului General din iulie 2023 au fost modificati indicatorii tehnico-economici pentru scoaterea din nou în procedura de achizitie publica

  • linia 55 Pache Protopopescu – Traian, cu o lungime de 1,9 km a fost licitata dar nu au fost depuse oferte în vederea atribuirii; acest tronson urmeaza sa fie scos din nou în procedura de achizitie publica

  • linia 14 Ferdinand I, pe o lungime de 0,7 km a fost licitata dar nu au fost depuse oferte în vederea atribuirii; acest tronson urmeaza sa fie scos din nou în procedura de achizitie publica.

  • linie tehnologică Dristorului, pe o lungime de 0,2 km a fost licitata dar nu au fost depuse oferte în vederea atribuirii; în sedinta Consiliului General din iulie 2023 au fost modificati indicatorii tehnico-economici pentru scoaterea din nou în procedura de achizitie publica.

  • extinderea liniei de tramvai pe Prelungirea Ghencea, pe o lungime de 5,5 km; în sedinta Consiliului General din iulie 2023 au fost modificati indicatorii-tehnico economici pentru scoaterea în procedura de achizitie publica.

2b2. Extindere retea de tramvai

Extindere retea de tramvai în Piata Unirii, lungime 0,9 km. Studiul de fezabilitate a fost atribuit în martie 2023. Se vor realiza astfel trei diagonale care vor strabate centrul orasului, reparand greseala anilor 80 în care reteaua de tramvai a fost rupta pentru construirea Centrului Civic.

Extindere inel median jumatatea est, partea nordica, lungime 12,2 km. Conform Hotararii Consiliului General nr. 693/2022, si intelegerii cu acesta, Sectorul 2 va realiza studiul de fezabilitate.

Extindere inel median jumatatea est, partea sudica, lungime 10,8 km. Studiul de fezabilitate a fost atribuit în data martie 2023.

Extindere retea tramvai pana la complex comercial Baneasa, lungime 1,4 km. Studiul de fezabilitate a fost atribuit în data februarie 2023. Investitia va permite utilizarea marii parcari a complexului comercial ca park&ride.

Extindere retea tramvai pana la complex comercial Colosseum, lungime 1,6 km. Studiul de fezabilitate a fost atribuit în data iulie 2023. Investitia va permite utilizarea marii parcari a complexului comercial ca park&ride.

2b3. Drumuri radiale

In asociere cu Consiliul Judetean Ilfov si cu Ministerul Transporturilor, prin intermediul Asociației de Dezvoltare Intercomunitară Zona Metropolitană București, sunt initiate 10 drumuri radiale, drumuri expres cu 2 benzi pe sens, care conecteaza Bucurestiul de autostrada de centura

  • DR 1, cu o lungime de 9 km, conecteaza Bd. Timisoara cu autostrada de centura

  • DR2, cu o lungime de 12 km, va extinde autostrada A1 la trei benzi pe sens pana la km 23

  • DR3, cu o lungime de 10 km, conecteaza Drumul Sabareni cu autostrada de centura

  • DR4, cu o lungime de 11,5 km, conecteaza Bd. Poligrafiei cu autostrada de centura prin Corbeanca

  • DR5, cu o lungime de 10,5 km, conecteaza Sos. Pipera cu autostrada de centura prin Voluntari – Tunari – Otopeni

  • DR6-7, cu o lungime de 7,4 km, conecteaza estul Bucurestiului cu autostrada de centura prin Dobroesti

  • DR8, cu o lungime de 5,5 km, conecteaza estul Bucurestiului cu autostrada de centura prin Cernica

  • DR9, cu o lungime de 13,9 km, conecteaza Bd. Metalurgiei cu autostrada de centura prin Vidra

  • DR10, cu o lungime de 11 km, conecteaza sudul Bucurestiului de Magurele.

Pentru DR1, DR4 si DR9 au fost atribuite studiile de fezabilitate, cu o durata de executie de 12 luni, proiectantii urmand sa elaboreze si proiectele autorizatiilor de construire. Pentru DR10 suntem in faza evaluarii ofertelor pentru studiul de fezabilitate, faza ofertelor financiare.

Finanțarea pentru realizarea studiilor de fezabilitate urmează să fie asigurată prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) și Programul de Transport (PT).

2b4. Sistem integrat de semaforizare

Bucureștiul are 469 intersectii semaforizate, din care 261 intersectii conectate la serverul central.

Este necesara imbunatatirea Sistemului în patru aspecte

  • schimbarea tehnologiei serverului central

  • schimbarea tehnologiei din intersectii, tehnologia cu bucla inductiva fiind depașita

  • extinderea sistemului la 544 intersectii semaforizate

  • conectarea tuturor intersectiilor cu serverul central.

A fost realizat studiul de prefezabilitate, prin care a fost descrisa solutia de semaforizare din toate intersectiile semaforizate existente. A fost desfasurata achizitia publica pentru studiul de fezabilitate, oferta castigatoare fiind declarata în februarie 2023. Suntem încă în procedura de contestatie dupa atribuire.

Pentru primele doua faze ale proiectului exista un acord cu primariile de sector si a fost obtinută o finanțare parțială de 30 milioane lei din PNRR.

2b5. Inelul median

Am menționat mai sus studiul de fezabilitate pentru inelul median pe toata jumătatea de est. Studiul de fezabilitate pentru inelul median segmentul cuprins între Prelungirea Ghencea și Soseaua Alexandria (prelungirea strazii Brașov) a fost atribuit în data iulie 2022.

Pe segmentul Splaiul Unirii – șoseaua Oltenitei (str. Iuliu Hatieganu) au fost desfășurate de către Primaria Capitalei procedurile de expropriere, lucrarea urmand a fi realizata de către Sectoarele 3 și 4.

2b6. Trenul metropolitan

Dupa mai multe discutii cu Ministerul Transporturilor si cu CFR, a fost lansata achizitia pentru studiul de fezabilitate pentru statii modulare care sa permita functionarea trenului metropolitan pe rutile Gara de Vest – Gara de Nord, Gara de Vest – Gara Obor si Gara de Nord – Gara Obor, singurele linii care permit la acest moment transportul urban la o viteza corespunzatoare.

2c. Statia de epurare de la Glina

Realizarea statiei de epurare a apelor uzate de la Glina, cu o valoare de 800 milioane lei, este o investitie obligatorie pentru Romania. Intrucat finanțarea sa a fost asigurata prin fonduri europene în doua cicluri de finanțare (2007-2013 și 2014-2020), este obligatorie finalizarea sa pana la sfarșitul anului 2023.

Au fost depuse eforturi considerabile pentru a reasigura finanțarea, blocata cat timp conturile Primariei au fost blocate, și pentru reajustarea juridica a contractului, urmare a fluctuatiilor de pret și a actelor normative successive cu privire la ajustarea preturilor. In acest moment gradul de realizare este 95%, finalizarea proiectului în cursul anului 2023 fiind un obiectiv realist.

2d. Obiective punctuale de infrastructura rutiera

Parcarea și statia de tramvai din Pantelimon au fost finalizate. Investitia a costat 96 milioane lei. Este unul din multele obiective preluate cu datorii foarte mari.

Pentru pasajul Doamna Ghica a fost realizat tablierul metalic și structura de beton, termenul de finalizare fiind septembrie 2023. Investitia va costa 114 milioane lei, din care o contributie a Sectorului 2 de 30 milioane lei.

Pentru proiectul Prelungirea Ghencea situația este următoarea:

  • pe tronsonul 1 lucrările sunt finalizate în proporție de aproximativ 23%.

  • pe tronsonul 2 lucrările sunt finalizate în proporție de aproximativ 96%.

  • pe tronsonul 3 exproprierile au fost finalizate și desfiintarile realizate

  • în ședinta Consiliului General din iulie 2023 au fost actualizați indicatorii tehnico economici pentru tronsoanele încă neatacate (tronsonul 3, tronsonul 4, linia de tramvai și parcarea), ultima operațiune tehnică necesară scoaterii în achiziție publică a acestor lucrări.

Au fost extinse 12 peroane necesare pentru circulația noilor tramvaie de 36 de metri. Pentru cele 14 peroane necesare tramvaielor viitoare, lucrările au fost atribuite în data iunie 2022.

2e. Poduri și pasaje

Pentru consolidarea Podului Grant, pe portiunea cu rezistenta cea mai afectata, a fost semnat contractul de executie iar lucrarile vor incepe in august 2023.

A fost finalizată expertiza pentru Podul Basarab. Podul nu a fost receptionat la terminarea lucrărilor și nu a beneficiat de lucrări de mentenanta.

Au fost finalizate expertizele pentru alte 28 de poduri și pasaje aflate în administrarea Administrației Străzilor. Dîntre acestea 3 sunt în clasa tehnică III – stare satisfăcătoare, 22 se află în clasa tehnică IV – stare nesatisfăcătoare, iar 3 sunt în clasa tehnică V – necesită intervenția urgentă asupra elementelor foarte degradate prin înlocuirea sau consolidarea acestora.

3. Mobilitate

3a. Situația financiara a transportului public

Principala problema a transportului public din ultimii 30 de ani a fost subfinanțarea. Primaria nu a alocat RATB și STB sumele necesare pentru plata subventiei, cu atat mai puțin pentru investiții.

Sumele anuale alocate de Primărie pentru subvenție sunt

  • 2012 – 477 milioane lei

  • 2013 – 463 milioane lei

  • 2014 – 535 milioane lei

  • 2015 – 515 milioane lei

  • 2016 – 593 milioane lei

  • 2017 – 570 milioane lei

  • 2018 – 756 milioane lei

  • 2019 – 682 milioane lei

  • 2020 – 825 milioane lei

  • 2021 – 1319 milioane lei

  • 2022 – 1104 milioane lei.

Situația financiara a companiei STB era, la preluarea mandatului, aproape de faliment.

Pentru echilibrarea situației financiare

  • am obtinut în anul 2021 o compensatie financiara de 411.485.426,68 lei (mecanismul swap)

  • am obtinut incepand cu august 2021 neplata TVA-ului pentru subventie.

Prin Hotararea Consiliului General 231/2021 a fost semnat contractual de delegare cu STB pentru 10 ani si s-a dat astfel stabilitate serviciului de transport public. Municipalitatea a asumat ulterior diferentele anuale intre subventia reala si subventia estimata in contract, dand astfel stabilitate veniturilor STB.

Număr salariaților activi ai STB a scazut in intervalul 01.11.2020 de la 11061 la 9874.

3b. Rezultate transport public: mai multi calatori

Tabele urmatoare arata cresterea utilizarii transportului public în ultimul an.

Abonamente vandute

Abonamente vandute

Crestere procentuala

iulie 2021

158506

iulie 2022

165753

4,57

august 2021

149514

august 2022

181694

21,52

septembrie 2021

160757

septembrie 2022

195744

21,76

octombrie 2021

148883

octombrie 2022

218517

46,77

noiembrie 2021

143447

noiembrie 2022

196609

37,06

decembrie 2021

160743

decembrie 2022

172917

7,57

ianuarie 2022

143616

ianuarie 2023

198777

38,41

februarie 2022

147798

februarie 2023

193287

30,78

martie 2022

171410

martie 2023

222224

29,64

aprilie 2022

157747

aprilie 2023

193493

22,66

mai 2022

181627

mai 2023

208199

14,63

iunie 2022

170472

iunie 2023

189028

10,89

Bilete vandute

Bilete vandute

Crestere procentuala

iulie 2021

4909888

iulie 2022

3309719

-32,59

august 2021

3131577

august 2022

3324854

6,17

septembrie 2021

3330831

septembrie 2022

3718089

11,63

octombrie 2021

2695324

octombrie 2022

3859527

43,19

noiembrie 2021

2720367

noiembrie 2022

3571875

31,30

decembrie 2021

2819844

decembrie 2022

3311574

17,44

ianuarie 2022

2251275

ianuarie 2023

3247921

44,27

februarie 2022

2474688

februarie 2023

3230614

30,55

martie 2022

3139515

martie 2023

3876779

23,48

aprilie 2022

2905286

aprilie 2023

3300818

13,61

mai 2022

3546416

mai 2023

4001151

12,82

iunie 2022

3326869

iunie 2023

3603149

8,30

3c. Mijloace de transport în comun achiziționate

Am deblocat contractul pentru furnizarea a 100 de tramvaie cu lungimea de 36 metri. Contractul are o valoare totală de 1 miliard lei, din care fonduri nerambursabile de 895 milioane lei. Până în acest moment au fost livrate 44 de tramvaie.

Am atribuit contractul pentru furnizarea a 100 autobuze electrice. Furnizarea acestora va avea loc în cursul acestui an. Contractul are o valoare totală de 345 milioane lei, din care fonduri nerambursabile de 217 milioane lei.

Am atribuit contractul pentru furnizarea a 100 troleibuze. Furnizarea acestora va avea loc în primăvara anului 2024. Contractul are o valoare totală de 345 milioane lei, din care fonduri nerambursabile de 162 milioane lei.

Am obținut o finanțare nerambursabilă prin PNRR de 66 milioane lei pentru achiziția a 22 de troleibuze.

Am obținut o finanțare nerambursabilă prin PNRR de 10 milioane lei pentru achiziția a 8 microbuze.

In sedinta din iunie 2023 Consiliul General a aprobat studiul de oportunitate pentru achizitia a 250 tramvaie, o investitie de 4,3 miliarde lei. Am avut discutii preliminare cu BEI si cu Banca Mondiala pentru cofinantarea acestei investitii.

3d. Măsuri pentru imbunatatirea transportului public

Începând cu 1 iulie 2021

  • biletul pentru transportul de suprafata s-a raportat la un interval de 90 minute, indiferent de numarul de mijloace de transport schimbate

  • prin colaborare cu Ministerul Transporturilor, a fost uniformizat pretul biletelor și al abonamentelor transportului de suprafață cu al metroului

  • au fost introduse abonamente avantajoase pentru transportul de suprafață și bilete și abonamente avantajoase pentru transportul de suprafață și metrou în comun.

Prin colaborare cu Autoritatea de Reforma Feroviara, CFR si Transferoviar, prin aplicatia 24Pay pot fi achizitionate bilete si abonamente digitale integrate pentru transportul de suprafata si tren (Bucuresti – Mogosoaia – Otopeni) in regiunea Bucuresti – Ilfov.

Au fost introduse verificări sistematice la capetele de linii, pentru respectarea orarelor la plecarea din capetele de linii.

Se realizează controale periodice în cadrul autobazelor și depourilor pentru verificarea respectarii conformitatii mijloacelor de transport în comun (curatenie, sisteme de informare, mobilier interior, etc.). Operatorii sunt penalizați conform contractelor de delegare în situația de neconformitate.

A fost externalizată activitatea de curatenie în mijloacele de transport.

A fost demarat un proces amplu de optimizare a rutelor și a orarului de transport, eliminându-se liniile cu circulație paralelă și a fost îmbunătățit intervalul de succedare pe liniile magistrale. De exemplu, liniie 381 și 232 care asigură legături directe între Bd. Ion Mihalache și Berceni, respectiv între Berceni și bd. Ghencea au o frecvență la orele de vârf de sub 5 minute.

A fost extins serviciul de transport pe strazi/zone care nu beneficiau pana acum de acesta: Iuliu Hatieganu – Nicolae Grigorescu, Romancierilor, Splaiul Unirii, Gherghitei, cartierul Dimri, Mircea Voda.

Au fost eficientizați km parcurși de acces/retragere prin redistribuirea autobuzelor/troleibuzelor între autobaze/depouri mai apropiate de capetele de linii (economie de aproximativ 2 mil lei / an).

A fost reconfigurat transportul de noapte prin

  • Adaptarea programului liniilor de noapte cerințelor actuale prin funcționarea acestora la un interval fix și predictibil (30 minute).

  • Extinderea retelei de transport de noapte (liniile N101-N119 și N1/N10)

  • Asigurarea legaturii cu linia 783 (spre Aeroport) și trenul de la Aeroport.

Locatia tuturor vehiculelor a fost integrata în platforma Google Maps, permitand astfel optimizarea planificarii deplasarilor cu transportul public. Datele publicate în Google Maps până în acest moment, aplicația Google Maps pentru transportul public din București – Ilfov a înregistrat un număr de peste 2 milioane de interogari pe săptămână.

Prin colaborare cu primariile de sector, am obtinut o finantare de 28 milioane lei din PNRR pentru panouri digitale de informare a calatorilor cu privire la circulatia vehiculelor in 968 de statii transport public din Bucuresti.

3e. Parcări

Incepand cu data de august 2022 a inceput aplicarea sancțiunilor pentru neplata parcării în parcarile publice administrate de Primaria Capitalei.

Prin Hotărarea Consiliului General 705/2022 a fost simplificat regulamentul de parcare, pentru a fi ușor de înțeles de către bucureșteni.

Până în acest moment au fost proiectate și avizate 35.000 locuri de parcare plătite și au fost amenajate 21.000 locuri de parcare platite.

A fost operaționalizat sistemul de verificare automata a plăților în parcarile publice, prin monitorizare video cu mașini cu câte 4 camere, care acţionează simultan, cu o capacitate de verificare între 600 – 3000 mașini pe oră, în funcție de trafic și alți factori care influențează scanarea.

3f. Planul de Mobilitate Urbana Durabila, modelul de transport, masterplanul velo

Pentru actualizarea Planului de Mobilitare Urbană Durabilă pentru Regiunea București – Ilfov suntem in faza evaluarii ofertelor. Valoarea proiectului este 4,4 milioane lei, mare parte din finanțare fiind nerambursabilă, asigurată prin Programul Operațional Capacitate Administrativă (POCA).

O componenta importanta este modelul de transport, baza de date cu privire la mobilitate care permite calcularea in timp real a impactului diferitelor interventii in oras. Absenta unui model de transport functional a facut ca Comisia Circulatie sa avizeze sute de interventii care au blocat orasul.

Am semnat in martie 2023 contractul pentru elaborarea unui master plan pentru dezvoltarea rețelei de piste de biciclete la nivelul Municipiului București care ne va permite să facem investiții în transportul urban alternativ cu bani europeni. Termenul de realizare a masterplanului este 12 luni.

3g. Taximetrie

Pentru prima dată după mai bine de 10 ani, Primăria Municipiului București a atribuit autorizatii taxi persoanelor și firmelor interesate.

Intr-o prima runda, în intervalul martie 2022 – mai 2022, au fost propuse spre atribuire un număr de 1850 autorizatii, din care au fost atribuite 89 autorizatii. Intr-o a doua runda, în intervalul iunie 2022 – august 2022, au fost propuse spre atribuire 1600 autorizatii, din care au fost atribuite 48 autorizatii. Numărul mic de autorizații emise reflectă concurența neloială realizată de operatorii de ride sharing.

4. Digitalizare

Am mentionat sau vom mentiona

  • 1e: studiul de fezabilitate pentru automatizarea punctelor termice

  • 1e: studiul de fezabilitate pentru contorizarea inteligenta

  • 2b4: studiul de fezabilitate pentru semaforizarea inteligenta

  • 3d: bilete si abonamente integrate digitale pentru transportul de suprafata si feroviar

  • 3d: integrarea intregului transport public in platforma Google Maps

  • 3d: panouri digitale pentru informarea calatorilor in statii

  • 3e: automatizarea verificarii platii locurilor de parcare

  • 7: numarul unic in relatia cu cetatenii

  • 8: harta celor 8000 de cladiri pentru care trebuie efectuata evaluarea seismica preliminara

  • 9b: auditul Bazei de date urbane.

Incepand cu iulie 2022 a fost implementat in Primaria Capitalei sistemul de management al documentelor.

Contractul pentru actualizarea Planului Urbanistic General prevede

  • o sectiune care permite accesarea de catre cetateni a tuturor documentatiilor de urbanism, a certificatelor de urbanism si a autorizatiilor de construire emise de Primaria Capitalei

  • obtinerea de catre cetateni a certificatului de urbanism de informare direct din aplicatie.

Am obtinut o finantare de 29 milioane lei din PNRR pentru crearea unei platforme digitale care să centralizeze toate informațiile relevante din perspectiva mobilității, a serviciilor publice și a urbanismului. Aceasta permite o mai bună informare și implicare a cetățenilor în procesul decizional, dar și pentru o mai bună corelare a proiectelor celor 7 primării, ale furnizorilor de utilități și chiar ale administrațiilor din județul Ilfov, prin armonizarea și integrarea informațiilor disponibile și a strategiilor de dezvoltare.

In ianuarie 2023 am semnat un protocol cu Ministerul Apararii Nationale in baza caruia am primit ultimul ortofotoplan realizat de acesta, care va constitui baza tuturor hartilor utilizate de Primarie.

A fost identificata arhiva Institutului Proiect Bucuresti, care cuprinde informatii esentiale despre proiectele tehnice si detaliile de executie ale ansamblurilor de locui construite incepand cu anii 50, planurile retelelor din incinta ansamblurilor, planurile retelelor stradale, planuri de sistematizare, studii de fezabilitate. Acestea vor fi retro-digitalizate prin proiectul finantat din Programul Operațional Capacitate Administrativă (POCA)

Pana in acest moment, in 7 din cele 19 spitale administrate de Primaria Capitalei se pot efectua programari online pentru consultatii medicale in regim ambulatoriu.

Pana in acest moment, in 4 din cele 19 spitale administrate de Primaria Capitalei a fost implementat sistemul electronic de urmarire a traseului medical al pacientului. Toate datele medicale ale pacientului sunt prezente in aplicatie. Pot fi generate alerte pentru pacientii in stare critica. Se contorizeaza mult mai exact costurile pe pacient.

In sedinta Consiliului General din iulie 2023 au fost aprobate proiectele de digitalizare a 9 spitale, in valoare de 51 milioane lei, care urmeaza a fi depuse spre finantare din PNRR.

Suntem in curs de implementare a unei aplicatii informatice care coreleaza activitatea Directiei Economice cu mai multe directii (Directia Achizitii, Directia Investitii, Directia Juridica), care tine evidenta automata a veniturilor si cheltuielilor si care genereaza automat rapoartele cerute de institutiile nationale. Termenul de implementare este decembrie 2023.

A fost realizata o aplicatie informatica pentru achizitia online a autorizatiilor de transit a Bucurestiului pentru vehiculele de mare tonaj. Aplicatia va permite verificarea in timp real a detinerii de catre acestea a autorizatiei.

Am obtinut o finantare de 2 milioane lei din Programul Operațional Capacitate Administrativă (POCA) pentru un proiect pentru implementarea unei aplicații informatice pentru gestionarea resurselor umane, pentru o strategie de resurse umane si pentru retro-digitalizarea unor categorii de documente. In iunie 2023 s-a semnat contractual pentru aplicatia informatica, in iulie 2023 pentru strategie, iar pentru serviciile de retro-digitalizare suntem in faza evaluarii ofertelor.

5. Restructurări în structurile subordonate Primariei Capitalei

In urma unui important efort de restructurare a companiilor municipale, numarul angajatilor acestora au scazut cu 4162.

15 companii municipale se afla în diferite faze ale procedurii de inchidere.

A fost inchisa de asemenea Axa de Dezvoltare Bucuresti – Brasov – Constanta, structura care nu a derulat niciun proiect.

Au fost elaborate proiectele de hotarari ale Consiliului General în urma carora sa fie inchise 7 institutii din subordinea Primariei Capitalei.

6. Transparența în relația cu cetățenii și media

Am inceput mandatul inchizand cateva zeci de litigii prin care fostul primar, în numele institutiei primarului, chema în judecata jurnalisti și oameni politici și le cerea daune morale de 100.000 euro fiecaruia.

Legea transparentei decizionale 52/2003 este respectata intocmai. Toate proiectele de acte administrative cu caracter normativ sunt supuse dezbaterii publice, toate sedintele de dezbatere publica solicitate sunt organizate. Sedintele Consiliului General si ale comisiilor Consiliului General sunt transmise live pe pagina facebook a institutiei.

Legea accesului la informatii publice 544/2001 este respectata intocmai. Nu mai exista litigii în care cetateni sau organizatii sa cheme în judecata Primaria pentru nerespectarea Legii 544/2001.

A fost permisa prezenta și dreptul de a lua cuvantul în sedintele Consiliului General oricarei persoane care a solicitat.

Proiectul de buget a fost publicat și în format excel, raspunzand unei vechi solicitari a ONG-urilor.

Au fost autorizate toate protestele solicitate, inclusiv cateva zeci impotriva Primarului în fata Primariei.

Nu în ultimul rand, Primarul are în mod regulat conferinte de presa deschise, raspunzand tuturor întrebarilor care ii sunt adresate.

A fost implementat numarul unic 031-9898 prin intermediul carora se formuleaza cereri de informatii si sesizari cu privire la activitatea primariei, a institutiilor si companiilor subordonate. Serviciul functioneaza non stop, sambata si duminica cu jumatate din efectiv iar pe timpul noptii cu o treime din efectiv.

Incepand din anul 2021 au fost initiate si finantate mai multe concursuri de proiecte pentru cetateni si ONG-uri

  • bugetare participativa pentru cetateni

  • concurs de proiecte sociale pentru ONG-uri

  • concurs de proiecte de mediu si de protectia animalelor pentru ONG-uri

  • in anul 2021, pe perioada pandemiei, Primaria Capitalei a oferit un ajutor pentru functionarea a 29 de institutii culturale independente, in urma unei proceduri aprobate de Consiliul General.

7. Spații verzi

7a. Principala problema, menținerea spatiilor verzi

Spațiul verde pe care Bucureștiul îl are, cuprinzând atât terenurile prevăzute astfel în Planul Urbanistic General cât și terenurile amenajate ca spații verzi, este insuficient. Bucureștiul este, în plus, în situația exceptională de a nu avea terenuri extravilane pe care să amenajeze spații verzi. Este crucial ca Bucureștiul să păstreze spațiile verzi pe care le are, atât din perspectiva poluării, cât și din perspectiva verilor toride care au început să apară.

O prima agresiune sistematica asupra spațiilor verzi a aparut prin PUZ-urile de sector, prin care aprox. 600 de hectare de spatiu verde urmau sa dispara.

Suspendarea administrativa a acestora, analiza de nelegalitate și zecile de litigii în care Municipalitatea a susținut pozitia corecta au facut ca efectele administrative ale PUZ-urilor de sector sa fie mult atenuate.

Din pacate nu am avut sustinerea administrativa a Inspectoratului de Stat în Constructii și a Prefectului, aceste institutii actionand împotrivă în chestiunea PUZ-urilor de sector în sensul distrugerii spatiilor verzi.

O a doua agresiune sistematica asupra spatiilor verzi au constituit-o proiectele de Cod al Urbanismului și de modificare a Legii 24/2007 a spatiilor verzi, prin care se propunea în esenta disparitia notiunii de spatiu verde privat. Bucureștiul ar fi fost în situația de a pierde sute de hectare de spatiu verde intrucat este iluzorie ipoteza în care ar avea miliarde de euro pentru a expropria aceste suprafete.

O a treia incercare de distrugere a spatiilor verzi este, în sute de cazuri, pe calea instantei. Din pacate Primaria nu și-a dezvoltat, pana la actuala administratie, o strategie de aparare sistematica și a pierdut procese pe care ar fi trebuit sa le castige.

În actuala administratie am construit o strategie de aparare sistematica. În prealabil am recastigat increderea societatilor de avocatura cu care eram în relatii contractuale, neplatite de doi ani.

7b. Parcurile și spatiile verzi din administrarea Primariei Capitalei

Eroarea fostei administratii, ca în multe alte cazuri, a fost transferul activitatii de ingrijire a parcurilor către trei companii municipale, în conditii contractuale imposibil de sustinut financiar. Actuala administratie a fost obligata sa inchida companiile municipale.

Achizitia serviciilor private de ingrijire a spatiilor verzi a inceput în decembrie 2021 si s-a finalizat in decembrie 2022 prin semnarea contractelor. Pana in decembrie 2022 Municipalitatea a fost nevoita sa lucreze cu companiile municipale, care nu au avut nici personalul nici motivatia de a asigura ingrijirea spatiilor verzi. Odata cu incheierea contractului cu compania privata, ingrijirea spatiilor verzi a reintrat în parametri normali.

Primaria Capitalei a inceput în actuala administratie lucrări de infrastructura în parcuri amânate de mulți ani

  • Podul Mare din Cismigiu: lucrare finalizată în aprilie 2023

  • Podul din Parcul Tineretului: lucrare atribuită în decembrie 2022, termen de execuție 15 luni, stadiul lucrărilor 15%

  • Podul din Parcul Regele Mihai I (Herăstrău): s-a finalizat studiul de fezabilitate, s-a emis autorizație de construire

  • Asfaltări ale tuturor celor 29 de alei din Parcul Tineretului: stadiul lucrărilor 10%.

  • Asfaltarea Aleii Michael Jackson din Parcul Regele Mihai I, finalizata

  • Reparații la fântânile și bazinele situate în Parcul Regele Mihai I (Herăstrău): lucrari atribuite, lipseste doar avizul Directiei de Cultură a Municipiului București pentru începerea lucrărilor

  • Consolidările malurilor de lac din Parcul Regele Mihai I (Herăstrău): s-a finalizat DALI, s-au actualizat indicatorii tehnico-economici, contract proiectare și execuție în derulare

  • Sistem de iluminat Parcul Regele Mihai I (Herăstrău): s-a actualizat DALI, s-au actualizat indicatorii tehnico-economici, s-a finalizat proiectarea, contract execuție în derulare

  • Reabilitare scuar Teatrul Național, lucrare finalizată

  • Expertiză tehnică fantână Charles de Gaulle, Parcul Regele Mihai I (Herăstrău): contract în derulare

  • Reparații la sistemele de irigații pe axa Piața Victoriei –Universitate: stadiul lucrărilor 25%. Lucrarea va fi urmată de refacerea spațiului verde, iar în toamnă se vor planta arbori în alveolele libere aflate pe aliniament.

Bugetul alocat pentru investiții și întreținere în parcurile din administrarea Primariei Capitalei este169 milioane lei in 2023.

În privința locurilor de joacă, situația este următoarea:

  • S-au finalizat reparațiile la cele 4 locuri de joacă din Parcul Circului de Stat și la 2 locuri de joacă în Parcurile Bordei și Tineretului.

  • A fost atribuit contractul pentru inlocuirea integrala a echipamentelor din locurile de joaca din Parcul Cișmigiu, unde echipamentele de joacă nu au mai putut fi reparate

  • Pentru alte 18 locuri de joacă aflate în administrarea ALPAB, exista buget si vom lansa în perioada imediat următoare procedura de achiziție pentru reabilitarea, modernizarea și/ sau înlocuirea echipamentelor din locurile de joacă

  • Au fost aprobate studiul de fezabilitate si indicatorii tehnico economici pentru amenajarea in Parcul Regele Mihai I (Herăstrău) a parcului și locului de joacă Freerun și Parkour pentru Adolescenți

  • Reparații 10 terenuri de sport din parcurile aflate în administrarea ALPAB: stadiul lucrărilor 25%.

Direcția Peisagistică a realizat documentația tehnic pentru reabilitarea Fântânii Cantacuzino, monument istoric reprezentativ pentru Parcul Carol, și a demarat procedura de achiziție pentru atribuirea contractului de proiectare și execuție reabilitare și consolidare.

Direcția Peisagistică a curățat 43 statui din Parcurile Cismigiu si Regele Mihai I (Kiseleff) si din mai multe locatii publice. A realizat sau reparat sistemele de iluminat arhitectural la 5 monumente.

7c. Preluarea si administrarea Parcului Natural Vacaresti

Primaria Capitalei a preluat administrarea Parcului Natural Văcărești de la Agenția Națională pentru Arii Naturale Protejate in urma proiectului depus, prin contract de administrare incepand cu decembrie 2021.

Au fost indeplinite obligatiile legale

  • a fost infiintata Administrația Parcul Natural Văcărești

  • a fost constituit, prin Ordinul Ministrului Mediului, Consiliul Științific

  • a fost constituit, prin Ordinul Ministrului Mediului, Consiliul Consultativ de Administrare

  • a fost întocmit și aprobat, prin Ordinul Ministrului Mediului, Regulamentul Parcului

  • a fost elaborat Planul de Management al Parcului, acesta aflându-se în prezent în procedura de avizare și aprobare.

Din punct de vedere practic

  • au fost instalate 6 posturi permanente de pază; de asemenea Parcul a devenit un obiectiv aflat în monitorizarea Poliției Locale

  • au fost colectate și evacuate până în prezent 150 de tone de deșeuri

  • a fost înlocuită infrastructura degradată de vizitare a parcului prin instalarea unor foișoare noi de observație ornitologică

  • au fost realizate noi panouri de informare pentru vizitatorii parcului cu informații utile despre speciile prezente în parc.

În intervalul februarie – iunie 2023, Administratia Parcului a organizat proiectul Săptămâna Verde în Parcul Natural Văcărești, pentru unități de învătământ din București și din țară pentru care Săptămâna Verde a devenit parte a programului școlar. Aproximativ 30.000 de elevi au participat la activitățile organizate în cadrul proiectului: tururi ornitologice ghidate, prezentări ale parcului și ateliere de creație pe teme ecologice pentru copii.

8. Riscul seismic

Administratia Municipala pentru Consolidarea Cladirilor cu Risc Seismic a obtinut o finantare de 290 milioane lei din PNRR pentru consolidarea a 17 cladiri: Muzeul Tattarescu, Blocul Rosenthal, Teatrul Bulandra si 14 blocuri de locuinte.

Pentru cele 15 cladiri pentru care fosta administratie a inceput consolidarea cu compania municipala, denuntarea contractelor de consolidare a fost pronuntata de instanta in mai 2022. De atunci au fost facute mai multe demersuri de preluare a imobilelor, atat in instanta cat si prin discutii cu lichidatorul judiciar. In iunie 2023 s-a agreat plata de catre Municipalitate a unor expertiza pentru evaluarea, tehnica si economica, a lucrarilor deja executate. In sedinta Consiliului General din iulie 2023 s-a aprobat plata acestor expertize.

Pentru imobilul din Blanari 14 lucrarile sunt in curs. Pentru imobilul din Baratiei 50 s-a semnat contractul de consolidare, iar lucrarile vor incepe in august 2023. Pentru imobilul din Boteanu 3A-3B s-a semnat contractul de executie a lucrarilor de consolidare.

In noiembrie 2021 au fost semnate doua acorduri cadru pentru expertizare. In baza acordurilor cadru au fost expertizate 41 de cladiri totalizand 73.000 mp.

A fost realizata harta digitala a tuturor celor 8000 de imobile pentru care este necesara evaluarea preliminara (evaluarea vizuala rapida) si a fost intocmit proiectul de hotarare pentru impartirea sarcinilor cu privire la evaluarea preliminara cu primariile de sector.

9. Urbanismul

9a. Principalele probleme, urbanismul derogatoriu si ilegalitatea in urbanism si constructii

Planul Urbanistic General al Bucurestiului a fost modificat de mii de ori prin PUZ-uri si PUD-uri derogatorii, intocmite in scop speculativ, cu incalcarea principiilor de dezvoltare urbana. Acestea au condus la densificare exagerata, blocaje de trafic, pierderi de spatii verzi, afectare a retelelor de utilitati, in general la afectarea calitatii locuirii. Acte emise de organisme interne si international confirma aceasta analiza.

Gradul de ilegalitate al documentatiilor de urbanism si al autorizatiilor de construire emise de vechea administratie este foarte mare: 50% din actele contestate in instanta sunt anulate.

Aceste doua fenomene au facut sa nu existe o piata si o dezvoltare corecta a zonei istorice a Bucurestiului si de asemenea la distorsionarea pietei specialistilor, ajungand sa fie favorizata optimizarea speculativa si nu calitatea proiectarii.

Am redefinit procesul de emitere a autorizatiilor de construire / desfiintare. Consiliul General a aprobat componenta unei noi Comisii Tehnice de Urbanism si Amenajarea Teritoriului, cu o analiza obiectiva asupra documentatiilor de urbanism propuse de privati. Am intarit considerabil forta juridica a Primariei, care actioneaza in sfarsit ca autoritate publica, fara sa cedeze la sutele de actiuni in instanta in care i se solicita sa emita acte ilegale.

Asa cum am mentionat in sectiunea 7a, anularea PUZ-urilor de sector si reactia la proiectul de Cod al Urbanismului au constituit actiuni ale Primariei Capitalei importante pentru dezvoltarea urbana viitoare.

9b. Actualizarea Planului Urbanistic General

Contractul privind actualizarea Planului Urbanistic General, blocat din anul 2014, a fost reluat, in urma unei ample analize juriduce, in decembrie 2022. Actul aditional prevede elaborarea primei variante a Planului Urbanistic General in decembrie 2023. Calendarul contractual este respectat pana in acest moment.

Au fost receptionate in aprilie si iunie 2023

  • Auditul Bazei de date urbane

  • Audit, identificare și prioritizare proiecte publice. Compatibilizare și integrare date geospațiale din PUZ-uri sector în Baza de date urbane

  • Compatibilizare și integrare date geospațiale din PUZ-uri aprobate în Baza de date urbane.

Au fost emise note de comanda si urmeaza a fi receptionate in august 2023

  • Studiu prospectiv privind mobilitatea urbană în teritoriu

  • Studiu privind morfologia tipologică urbană în teritoriu

  • Studiu prospectiv privind evoluția socio-demografică

  • Studiu analitic privind condiții geotehnice și hidrologice

  • Studiu prospectiv privind elemente de politică funciară

  • Studiu prospectiv privind evolutia activităților economice, dezvoltarea socio-economică și factori de dezvoltare

  • Studiu prospectiv privind impactul schimbărilor climatice, vulnerabilități și riscuri.

Au fost emise note de comanda si urmeaza a fi receptionate in septembrie 2023

  • Analiza și diagnosticul tendințelor de dezvoltare, diagnostic general și prospectiv

  • Identificare zone de reconversie funcțională.

9c. Punerea in valoare a Dambovitei

A fost constituit un grup de lucru impreuna cu Apele Romane, Prefectul, sectoarele interesate, unitatile administrativ teritoriale interesate (Chiajna, Popești Leordeni, Glina), Ordinul Arhitectilor si Asociatia Ivan Patzaichin (care a avut initiativa), formalizat prin protocol in mai 2022.

Ministerul Dezvoltarii va achizitiona elaborarea PUZ Dambovita pentru dezvoltarea unitară a întregului traseu. Acest PUZ va redefini râul ca un conector în oraș, un element identitar al Bucureștiului, o axă de dezvoltare și un generator de noi proiecte și spații publice.

9d. Strazi deschise

La initiativa ONG-ului ARCEN, proiectul Strazi deschise a inceput in anul 2021 prin pietonalizarea Caii Victoriei in majoritatea week-endurilor din perioada mai octombrie.

In anul 2022 proiectul a fost extins in cartiere: Bucurestii Noi, Drumul Taberei, Alexandru Constantinescu, Barca, Burileanu, Calderon. Au fost organizate expozitii, spectacole, ateliere si jocuri pentru copii. Au participat 50 de institutii de cultura, educatie si tineret, companii private, institutii media, institutii publice. Au fost organizate 800 de evenimente. Au participat 650.000 oameni.

In anul 2023 proiectul a fost de asemenea extins in cartiere: Barca, Novaci, Burileanu, Pajurei, Humulesti, Pucheni. Au fost organizate expozitii, spectacole, ateliere si jocuri pentru copii. Pana in acest moment au participat 30 de institutii de cultura, educatie si tineret, companii private, institutii media, institutii publice, au fost organizate 300 de evenimente si au participat 300.000 oameni.

9e. Arena Nationala, loc al evenimentelor sportive si culturale majore

In 2021 Arena Nationala a gazduit mai multe mediuri ale Euro 2020. UEFA a apreciat calitatea stadionului, a gazonului, organizarea locala si echipele de voluntari. Federatia Romana de Fotbal impreuna cu Primaria Capitalei si Guvernul Romaniei au aplicat pentru organizarea pe Arena Nationala a finalei Europa League 2026 sau 2027.

In 2022 Arena Nationala a gazduit doua festivaluri Saga, iar in 2023 concertele Guns N Roses si Depeche Mode. In 2024 sunt planificate doua concerte Coldplay.

10. Retele

Legea 51/2006 prevede obligatia autoritatilor locale de a primi de la operatori si de a avea o harta la zi cu retelele publice din localitate.

In 2023 a inceput organizarea acestei harti prin

  • Ortofotoplanul suport obtinut de la Ministerul Apararii Nationale (sectiunea 4)

  • Solicitari catre operatorii de retele

  • Prelucrarea arhivei Proiect Bucuresti (sectiunea 4).

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

13 comentarii

  1. Ati citit ceea ce DUamna Gabi NU era capabilă, nu ar fi capabilă, vreodata, sa faca ceva UTIL in favoarea Bucurestiului . Cine mai voteaza P$D la Bucuresti ma sa ii c..u.rv…

  2. După un articol atât de detaliat, a fost ceva de citit. Multă informație, destul de focusată pe promisiuni/fapte.
    După fapte, votul meu merge la Nicușor Dan.
    Nu vad la cine altcineva să meargă votul meu. Nu vad cine: Piedone? Firea? Drulă-aici e promițător, dar USR NU va îndrăzni să susțină alt candidat decât pe N.D. (după ce va face asta, adio alte voturi)
    N.D. a scos Bucureștiul la 0 cu datoriile. Firea ne-a băgat în datorii. Mai știți cele 22 firme municipale, alea erau pline de clienți politici. Unele au dispărut, iar cele pe profit încă mai există. Uite un exemplu: firma municipală de pază, iar la școli erau angajați privați fiindcă era pur și simplu mai ieftin.

  3. Nu exista alternativa pentru Bucuresti in afara de Nicusor Dan. Fie ca va place de el ca persoana sau nu, omul are rezultate comparat cu toti ceilalti dinaintea lui. Probabil in al doilea mandat va putea sa faca mult mai multe, pentru ca in primul a avut si mult de curatat dupa Fierea

  4. Interesul real al PNL pentru problemele Bucurestiului e semnalat de faptul ca raportul asta sta intr-un sertar penelist. Important a fost gestul cererii raportului, restul nu mai de interes electoral.

    • Imagineaza ti astfel de „gest’ in Iepoca DUamna Gabi. Cine ar fi indraznit sa ii spuna / scrie asa ceva la DUamna Gabi ? iti dai seama ca Pandele „Facea Moarte de Om” ? Asadar, priveste ca un Gest de Normalitate ! dupa 4 ani de Ciuma Rosie !

  5. Nu doar PNL ci si bucurestenii cu drept de vot ar trebui sa citeasca acest raport. Apropo, in afara de site-ul G4, ce institutii de presa il vor mai prezenta publicului?

  6. Acum PNL trebuie întrebe tot public dacă guvernul Ciucă a ajutat Primăria Capitalei cu fonduri cum se alocau în epoca dnei Firea!

  7. Sa mai precizam un aspect pe langa atatea si atatea realizari facut sa arate ca un pomelnic nesfarsit.
    Doi pui de lebada din parcul Tineretului au ajuns la reabilitare, posibil din cauza pescarilor care-si lasa bucati rupte de undita, care sunt lasati sa pescuiasca nederanjati si in perioadele cand nu au voie.
    De luni de zile pe lac plutesc peturi, iar matasea broastei e pe o suprafata condiderabila de apa.
    Deci la punctul 7, subpunctul 2, situatia este vizibil dezamagitoare pentru locuitorii acestui oras.
    Am mai sctis si de niste pesti m0rti lasati tot de pescari nederanjati prin Herastrau.
    Eu sper sa nu primeasca sustinere din partea partidului PNL.

    • Inteleg ca ai o solutie ? adica un nume de Candidat la PMB care sa intruneasca asteptarile tale ?

  8. Dacă vouă vi se pare că Bucureștiul după aproape 3 ani de Nicușor Dan arată și se simte mai bine… Faceți cum știți. Eu unul nu văd nicio îmbunătățire adusă de PMB, dimpotrivă. Aveam cu totul alte așteptări.

    • @Vivian
      este o Florarie cu Numele Tau. Chiar Foarte Misteaux. Daca te raportezi la asa standard, apai, draga mea ai un mare bai : in 3 ani nu se poate curata grajdul lasat de DUamna Gabi. Sincer.

  9. La PNL totul este o urgenta. Dar cum rămâne cu urgenta eliminării pensiilor speciale care nu e face nici cu alianta „stabilitatii” făcută cu mxxx PSD?