G4Media.ro

EXCLUSIV Cum se vinde presa: știri fără marcaj publicitar despre realizările primarului Robert…

Sursa foto: Ilona Andrei / G4Media

EXCLUSIV Cum se vinde presa: știri fără marcaj publicitar despre realizările primarului Robert Negoiță / Ofertele mai multor redacții către primăria Sectorului 3 / Dan Marinescu, redactor-șef Adevărul: ”Ne faultăm între noi!?”

G4Media.ro publică, în exclusivitate, mai multe oferte făcute în luna iulie de către redacții mari către Primăria Sectorului 3, condusă de Robert Negoiță, din care rezultă că unele redacții sunt dispuse să-și vândă conținutul editorial, adică articole sau interviuri fără a fi marcate ca materiale publicitare, fapt care s-a și întâmplat ulterior semnării contractelor. Această practică reprezintă publicitate mascată și o încălcare a eticii jurnalistice, după cum au explicat pentru G4Media.ro experți media.

O monitorizare G4Media.ro despre aparițiile primarului Robert Negoiță în publicațiile și televiziunile cu care primăria Sector 3 a încheiat contracte arată că o mare parte dintre articole au fost publicate fără marcajul publicitar P, Advertorial sau orice alt indiciu că este vorba de publicitate. Altfel spus, cititorul nu este avertizat că apariția materialului a fost plătită. Publicul crede că citește un articol redactat după rigori pur redacționale, nu un material propagandistic.

Contactați de G4Media.ro, reprezentanții trusturilor media au avut poziții oscilante sau au declarat că nu știu despre ce este vorba. G4Media.ro a dezvăluit, luni, că  în luna iulie Primăria Sectorului 3 a atribuit, fără licitație, unei firme subordonate, un contract de aproape 6 milioane de euro pentru servicii de promovare a realizărilor acestei primării.

În scurt timp, această firmă a cerut oferte în valoare de circa 4 milioane de lei de la trei posturi de televiziune, unul de radio și trei societăți din domeniul presei scrise. Verificările G4Media.ro în arhivele canalelor media arată că publicarea articolelor publicitare despre Sectorul 3 și primarul Robert Negoiță începe odată cu perioada semnării contractelor.

Zilele trecute, aproape toate beneficiarele contractelor de promovare încheiate cu Algorithm Constructii S3 SRL, interpusă a Primăriei Sectorului 3 în această afacere, au prezentat sub formă de știre faptul că primarul Robert Negoiță a premiat elevii de top din Sector. Redăm mai jos capturi după publicațiile Adevărul, Antena 3, Puterea și Solid News.

adevarul
Sursa Foto: Captură Adevărul

 

antena3, robert negoita, propaganda
Sursa: Captură Antena 3

 

Sursa Foto: Captură Puterea
Sursa Foto: Captură Puterea

 

De precizat că la postul de televiziune Antena 3CNN textul de pe site a fost însoțit și de un material video inclus în buletinele de știri, iar pe site-ul solidnews.ro, la finalul articolului, a fost atașat comunicatul Primăriei Sectorului 3, în format doc., pe marginea acestui subiect.

În nici unul dintre aceste articole nu apărea mențiunea P aferentă mesajelor publicitare pentru a căror apariție a fost plătită o sumă de bani.

Un alt subiect prezentat pe larg în canalele media aflate în contract,: o competiție de minifotbal organizată de Primăria Sectorului 3. Aproape de fiecare dată, în fotografiile care însoțesc articolele este arătat cum lovește mingea primarul Robert Negoiță.

adevarul, robert negoita, propaganda
Sursa Foto: Captură Adevărul

Alte evenimente popularizate au fost legate de modernizarea sau funcționarea școlilor din sector.

solid news, robert negoita, propaganda
Sursa Foto: Captură Solid News

În luna iulie, după ce a semnat contractul cu Primăria Sectorului 3, Algorithm Construcții a solicitat oferte de la șapte canale/trusturi media, acestea urmând să facă obiectul unor contracte valabile până pe 31 decembrie 2023. Conform informațiilor obținute de G4Media.ro, televiziunile (Antena 3, România TV, Realitatea Plus) trebuiau să se încadreze într-un buget de câte 1 milion de lei, fără TVA, Trustul Gândul – 600.000 de lei, fără TVA, Puterea (Saray Paper SRL) și Adevărul (Graffiti Red SRL) – câte 100.000 de lei plus TVA, iar Gold FM (Angus Resources SRL, oferta conține și site-ul de știri solidnews.ro) – 33.350 lei fără TVA.

Consultate de G4Media.ro, aceste oferte indică faptul că, în unele cazuri, beneficiarii s-au oferit să publice materiale fără marcajul publicitar P. Este cazul Graffiti Red/Adevărul care a solicitat între 1.000 și 7.000 de lei, fără TVA, pentru articole de întindere diferită sau interviuri, fără ca în descrierea acestui serviciu să fie menționată includerea în materiale de tip publicitar. La un moment dat, în oferta Adevărul apare și acest tip de articole.

oferta adevarul, robert negoita, propaganda
Sursa: G4Media.ro

Contactat de G4Media.ro, redactorul-șef al publicației Adevărul, Dan Marinescu, a declarat despre acest contract că ”Habar n-am. Nu mă mai întrebați nimic, am treabă. Ne faultăm între noi?!”
Oferta trustului Realitatea conține și ”Postare advertoriale 5.000 lei net per postare 24h pe HP desktop și mobile după care articolul merge în secțiune pe timp nelimitat.” Am descoperit o astfel de știre, ”în secțiune”, fără nici un marcaj.

Sursa: Captură Realitatea.net

Și Roxana Băncuță, director executiv al Trustului Realitatea a spus că nu știe de acest contract, dar că se va interesa și ne va contacta. Nu a mai făcut-o.

O ofertă inedită este cea a publicației Puterea unde se pune slash sinonimic între ”materiale publicitare” și ”articole”, anterior menționându-se că obiectul contractului va fi ”publicarea de articole de presă”. O clauză din ofertă conține și faptul că Algorithm ”se obligă să achite suma de 10.000 de lei plus tva lunar, indiferent dacă transmite sau nu cele trei articole lunare spre publicare.” Patronul publicației, Mădălin Stan, nu a răspuns apelurilor pe un număr la care, în trecut, a discutat cu G4Media.ro. Ulterior, la un mesaj în care îi erau trimise întrebări pe acest subiect, el a răspuns: ”Ați greșit destinatarul.”

Sursa Foto: Captură Puterea

Directorul general Antena 3 CNN, Adrian Ursu, a declarat că nu știe nimic de știrea legată de premierea elevilor de top din Sectorul 3, angajându-se să verifice dacă era o știre publicitară sau era justificată editorial, ca subiect de presă. Ulterior, nu a mai revenit cu precizarea.

Despre contractul cu Algorithm, Ursu a declarat că a avut percepția că era destinat să facă publicitate acestei firme: ”Eu știam că acea companie are o activitate diversificată.”

Cozmin Gușă, tatăl patronului în acte de la GoldFM/solidnews.ro, a afirmat că ”Așa e, dacă e publicitate, trebuie marcată”, dar ne-a îndrumat spre fiul său Andrei, acesta fiind cel care se ocupă de societatea care administrează cele două canale media. ”Noi suntem la început, avem o echipă tânără care trebuie să se descurce într-o piață atât de competitivă. O să mă interesez să văd despre ce este vorba”, a declarat Andrei Gușă. Ulterior discuției cu reporterul G4Media.ro, la începutul unor știri de pe solidnews.ro care fac obiectul acestui contract a apărut un mic P într-un cerc.

marcaje, solid news, negoita
Sursa Foto: Captură Solid News

Ce spun experții media

”Este inacceptabilă lipsa unui marcaj care să indice publicului că ceea ce primește împachetat drept conținut jurnalistic este, în fapt, publicitate mascată. Este inacceptabilă lipsa unui astfel de marcaj indiferent de beneficiarul publicității mascate, dar este cu atât mai gravă atunci când acest beneficiar este o instituție a statului/un partid politic/un om politic. Românii sunt și mințiți și furați și manipulați prin astfel de practici. Ca public media, românii consumă astfel de produse fără a avea nici cea mai mică idee că ele sunt publicitate mascată, nu jurnalism. Ca plătitori de taxe, românii plătesc din propriul buzunar pentru a fi mințiți. Ca votanți, românii sunt (astfel) manipulați”, a declarat pentru G4Media.ro, referitor la această situație, Liana Ganea, președintă ActiveWatch, organizație a societății civile care monitorizează presiunile asupra media, încălcările eticii jurnalistice, precum și modul în care contractele partidelor afectează imparțialiatea ziariștilor.

Ganea a mai adăugat că ”Ne aflăm, din păcate, la confluența dintre două opacități: a statului și a mass-media. Reamintim că astfel de contracte au devenit o practică în mass-media. PSD și PNL sponsorizează mascat o mare parte a presei, iar conținutul acestor contracte și sumele exacte care intră în buzunarele instituțiilor media beneficiare sunt complet ascunse de ochii opiniei publice. Doar câțiva jurnaliști și activiști civici reușesc să mai ridice un colț al cortinei.

Prin lipsa unei separări stricte a conținutului editorial de cel plătit, etica mass-media este golită de orice sens. Constituția României vorbește despre alegeri libere și corecte și garantează drepturile fundamentale la informație, la libertatea de exprimare și libertatea presei. Astfel de contracte încalcă toate aceste principii și drepturi constituționale.

Iar în ceea ce privește legalitatea lor din perspectiva legislației administrative, penale sau de altă natură, rămâne de văzut când și dacă astfel de contracte vor trece prin mecanismele de verificare care ar fi normal să funcționeze într-o țară membră a UE.”

Citește și

EXCLUSIV Primăria Sectorului 3 a atribuit fără licitație un contract de 6 milioane de euro pentru propagandă / Banii sunt împărțiți de o firmă subordonată, înființată să administreze o hală / Ce publicații și televiziuni s-au abonat la banii lui Robert Negoiță

 

 

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

11 comentarii

  1. Ce rau a ajuns si Adevarul. Dan Marinescu cearta jurnalistii care cer informatii despre cheltuirea banului public. Redactor-sef…

    • O reactie evaziva de tipul celei avute de Sabin Borcan cand a fost intrebat de catre Recorder cati bani primeste lunar de la PSD respectiv PNL

    • Media platita de mafia FSN de 34 de ani. Asa s-au perpetuat la putere de atata timp.

  2. Tupeu maxim sa incercati sa ne aburiti pe banii nostri, cu zambetul pe buze, in timp ce hotiile diversilor politicieni pesedisti ies la iveala la fiecare doua saptamani.

  3. Excelent, țineți subiectul deschis. Tocmai ce-am plătit abonamentul, asa cum ar trebui sa fie normal.

  4. Mare panglicar!

  5. Presa a devenit în cvasitotalitatea ei un instrument de dezinformare aflat în serviciul cleptocrației.

    Și, cu guvernul lui Nicu și Marcel instalat de Președintele Republicii, lucrurile merg tot mai prost.

  6. Un derbedeu cu procese care nu pățește absolut nimic.