G4Media.ro

Evaluarea formativă într-o Românie utopică. Care ar trebui sa fie rolul Evaluărilor…

Evaluarea formativă într-o Românie utopică. Care ar trebui sa fie rolul Evaluărilor Naționale? – cercetătorul Dacian Dolean

În 2017 a fost publicat un raport al OECD și UNICEF referitor la evaluarea și examinarea în domeniul educației din România (raportul aici). În acest document se identifică foarte limpede o serie de limite ale sistemului de evaluare educațională din România, printre care și faptul că profesorii din România au nevoie de mai mult sprijin pentru evaluarea cu fidelitate a muncii elevilor, cu accent pe evaluarea formativă.

Într-o Romanie utopică, profesorilor li s-ar pune la dispoziție de către autorități instrumente cu ajutorul cărora să evalueze progresul elevilor de cel puțin 3 ori pe an (toamna, iarna și primăvara). Rapoartele acestor evaluări (computerizate) s-ar obține instant iar profesorii, elevii și părinții ar ști în aceeași zi unde se află elevii raportat la alți elevi din țară (ex. Raportat la un eșantion reprezentativ la nivel national de 100 de copii, elevul testat se află printre primii 20), și raportat la anumite criterii de performanță (ex. Elevul testat dovedește că știe să efectueze adunarea numerelor naturale de la 0 la 10000 cu trecere peste ordin).

Pe lângă aceste instrumente de evaluare, profesorii ar mai fi pregătiți să își construiască forme paralele de instrumente de evaluare cu ajutorul cărora să evalueze lunar progresul elevilor către atingerea scopurilor propuse. În felul acesta, elevii care au dificultăți pot fi depistați din timp, iar prevenirea abandonului școlar ar fi reală. Aceste cursuri de formare ar fi făcute de specialiști în evaluare educațională, iar cursurile ar avea sens pentru toți participanții (adică nu s-ar face doar ca să se semneze o fișă de prezență). Mai mult, participarea multor profesori la aceste cursuri ar fi voluntară (știu, acum deja delirez).

Construirea testelor ar trebui facută de o echipă multi-disciplinară care să includă o serie de specialiști în evaluare educațională. Interpretarea rezultatelor ar fi foarte simplă (într-o pagină) și ar fi făcută de către cei care construiesc testele (deoarece sunt specialiști în evaluare educațională). Interpretarea ar fi individualizată și ar putea fi făcută computerizat, deoarece fiecare item testat corespunde unei competențe specifice. Acest feedback l-ar ajuta pe cadrul didactic să identifice punctele slabe ale elevului și să-l ajute acolo unde contează cel mai mult. De asemenea, cadrul didactic ar putea să-l ajute pe părinte să interpreteze această evaluare și să-i ofere sugestii de activități pe care să le facă acasă pentru îmbunătățirea rezultatelor. În felul acesta, iarna nu va lua pe nimeni prin surprindere în luna decembrie.

Donează prin PayPal paypal icon
Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

7 comentarii

  1. Pamflet
    Astfel de indivizi au distrus invatamantul romanesc.
    In Romania, fiind cunoscuta enorma coruptie, nepotis.ul si traficul de influenta, tezele semestriale ar trebui sa vina de la minister prin internet in momentul sustinerii tezelor iar corectarea sa fie facuta de un robot, profesorul de la clasa neavand nicio contributie pentru a nu favoriza anumiti elevi.
    In Romania, nu poti avea incredere in obiectivitatea, corectitudinea si impartialitatea profesorilor, cei mai multi fiind corupti si ajunsi ei in invatamant prin spaga si relatii

    • TROLL ALERT- acest postac pamfletar nu scapă nicio ocazie să-și pună poalele în cap, indiferent de subiectul discuției. Ce vrea să transmită acest sputnikar? Că totul e praf, nimic nu merge, nu e nicio scăpare, totul e pierdut. Nu doar că e rău, dar nu e nicio șansă să fie bine, ăsta e mesajul trolilor putinișticare sunt puși să demobilizeze, să sperie și să despartă lumea.

    • Bad@ e un postac pesedisto comunist, sustinator a lui liviu si al vioricai

    • Acum ca PSD a facut praf finantele tarii, postacii lor lucreaza din greu sa ne convinga ca nu e atat de rau.

      Cand de fapt Romania e intotdeauna pe ultimul loc in UE, inafara de coruptie si hotie, unde e pe primele locuri.

      Aici ne-au adus peste 20 de ani de guvernare PSD.

    • Spre deosebire de ei, care ”e trei” și analfabeți ca vai de ei, fiecare ”sustinator a lui” Mafia PRO-PSD, care nu mai e”liviu si viorica”, se ”reformează” acuma cu pro-pedeseraștii și colacii.

  2. Pamflet
    Cel mai clar exemplu de coruptie la admiterea in licee e cel de la liceele de arta.
    Cine vrea sa intre la un liceu de arta trebuie sa faca obligatoriu pregatire cu profesorii din comisie, altfel nu are nicio sansa.
    Iar la probele muzicale, sunt admisi exact atatia elevi cate locuri sunt, incat rezultatele de la evaluarea nationala , chiar nu conteaza.
    Corect ar fi ca in urma probelor la muzica sa fie admisi toti cei talentați, iar ierarhizarea sa o faca rezultatele de la evaluarea nationala.
    Cine nu ma crede sa verifice

  3. ce cercetator e domnu’? ce a cercetat , asa de-a lungul timpului? pare zero barat. inca un tembel care vrea sa isi justifice banii. nu mai bine e sa incepi cu inceputul? adica cu schimbarea programei, micsoarea numarului de ore, eliminarea lucrurilor ce consuma timp si bani, debirocratizare? eliminarea evaluarilor cls,2,4,6 , ca sunt fara logica ar fi mai bine, da tovarasu’ cercetator mai vrea evaluari in plus.

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.