G4Media.ro

Doru Căstăian, despre învățarea de profunzime și cea de suprafață: Dragi părinți,…

Doru Căstăian, despre învățarea de profunzime și cea de suprafață: Dragi părinți, nu vă amăgiți că manipularea unei tablete înseamnă precocitate. Faceți-vă timp să discutați cu copiii, să le răspundeți serios la întrebări

Învățarea superficială este învățarea care “se adresează procesării de nivel inferior (de pildă, memorarea și reamintirea unor factori, acceptarea pasivă a unor informații, ignorarea tiparelor sau cauzalităților profunde) care nu durează, stimulată adesea doar de motivație externă. De pildă, să înveți strict pentru a trece un examen atrage uitarea conținuturilor după data acelui examen”, a explicat pentru Edupedu.ro profesorul Doru Căstăian.

Într-un interviu acordat Edupedu.ro, profesorul de Filosofie de la Liceul de Arte „Dimitrie Cuclin” din Galați a avertizat că este foarte important de reținut că “învățarea superficială pregăteşte, anunță şi condiționează învățarea de profunzime, nu trebuie înțeles că ea e de nedorit sau de evitat”.

Rep: Care este diferența între învățarea superficială și cea de profunzime?
Doru Căstăian: Există de fapt mai multe tipuri de învățare. Învățarea de suprafață se referă în primul rând la acumularea de cunoștințe care privesc fie lumea, fie tiparele funcționale ale acesteia. Nu este o învățare pasivă, cum se spune adesea, pentru că nu există o învățare care să nu fie activă fie şi la un nivel inferior. Dacă ascult semiatent o listă de informații care mi se recită voi constata că există o variație a interesului şi a reacțiilor în funcție de originalitatea şi caracterul neaşteptat al informației: nu reacţionez deloc dacă aud că Budapesta este capitala Ungariei, reacționez moderat dacă aud că Londra e capitala Franței (reacționez la eroare) şi reacționez energic dacă aud că în blocul vecin a avut loc o crimă. Asta arată că orice informație primită este evaluată întâi la un nivel inferior, confruntată cu ansamblul informațiilor deja acceptate. De aceea, este greşit să spui că elevii nu trebuie să memoreze informații.

Memorarea are rolul ei şi pregăteşte învățarea de profunzime, fără ea nu există învățare de profunzime. Reproşul corect pentru profesori nu este că cer memorare, ci că, adesea, cer doar asta. Asta nu este o problemă doar a profesorilor români, este o problemă a profesorilor din toată lumea, doar că la noi nu este cunoscută şi abordată ca problemă.

 

Foto: www.proiectulmerito.ro

 

Doneaza prin PayPal paypal icon
Donatie recurenta

Doneaza lunar pentru sustinerea proiectului G4Media

Doneaza prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Doneaza prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.