G4Media.ro

DOCUMENT Schimbări la alegerile parlamentare: Lideri de la PSD, PNL, USR şi…

sursa foto: Inquam Photos/ Octav Ganea

DOCUMENT Schimbări la alegerile parlamentare: Lideri de la PSD, PNL, USR şi UDMR au depus un proiect de lege la Senat

Liderul deputaţilor PSD Alfred Simonis, liderul deputaţilor PNL Florin Roman, liderul deputaţilor PMP Marius Paşcan, liderul deputaţilor USR Cătălin Drulă, liderul deputaţilor UDMR Zacharie Benedek şi deputatul ALDE Varujan Vosganian au iniţiat un proiect de lege care schimbă mai multe reglementări la alegerile parlamentare, transmite News.ro.

Documentul poate fi consultat aici. 

Astfel, alegătorii care se află în faţa secţiei de vot sau aşteaptă la rând pot vota până la ora 23.59. Este redus şi numărul necesar de susţinători pentru a fi depuse candidaturile, fiind necesare cel puţin 0,5% din numărul total de alegători înscrişi în Registrul electoral la nivel naţional.

Proiectul de lege a fost înregistrat în procedură de urgenţă marţi, la Senat, prim for sesizat, şi modifică şi completează mai multe legi în materie electorală. Propunerea legislativă nu este semnată de parlamentari ai Pro România sau minorităţi.

Prevederile privind votul Diasporei

Listele electorale permanente din străinătate se întocmesc de către AEP şi se transmit biroului electoral de circumscripţie pentru secţiile de votare din străinătate, până cel târziu cu 10 zile înaintea datei votării.

La secţiile de votare organizate în străinătate se utilizează numai liste electorale suplimentare care sunt generate în format electronic, în mod automat, pe baza datelor înregistrate pe terminalele informatice din cadrul Sistemului informatic de monitorizare a prezenţei la vot şi de prevenire a votului ilegal.

În situaţia disfuncţionalităţii Sistemului informatic de monitorizare a prezenţei la vot şi de prevenire a votului ilegal, listele electorale suplimentare din străinătate se întocmesc pe suport de hârtie şi cuprind rubrici pentru numele şi prenumele, codul numeric personal, domiciliul sau reşedinţa alegătorului, precum şi semnătura acestuia.

Definiţia partidelor politice parlamentare este schimbată

În sensul prezentei legi, prin partide politice parlamentare se înţelege partidele politice şi organizaţiile cetăţenilor aparţinând minoritalilor naţionale care, la ultimele alegeri pentru Senat şi Camera Deputaţilor, au întrunit, individual sau într-o alianţă, pragul electoral şi au obţinut mandate de deputat sau de senator.

Alianţele politice şi alianţele electorale care au în componenţă cel puţin un partid politic parlamentar sunt asimilate partidelor politice parlamentare.

Scade numărul de susţinători necesar depunerii candidaturilor

Partidele politice, alianţele politice, alianţele electorale şi organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale care depun la Biroul Electoral Central o listă de susţinători cuprinzând cel puţin 0,5% din numărul total de alegători înscrişi în Registrul electoral la nivel naţional, pot depune liste de candidaţi în toate circumscripţiile electorale.

Partidele politice, alianţele politice, alianţele electorale electorale şi organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale care optează să depună listele de susţinători la birourile electorale de circumscripţie, pot depune liste de candidaţi numai dacă acestea sunt susţinute de minimum 0,5% din numărul total al alegătorilor înscrişi în Registrul electoral cu adresa de domiciliu sau reşedinţă în circumscripţia respectivă, fără ca numărul acestora să fie mai mic de 1.000 de alegători.

Candidaţii independenţi trebuie să fie susţinuţi de minimum 0,5% din numărul total al alegătorilor înscrişi în Registrul electoral cu adresa de domiciliu sau reşedinţă în circumscripţia respectivă, fără ca numărul acestora să fie mai mic de 500 de alegători.

De asemenea, termenul de înregistrare ca alegător prin corespondenţă incepe la data de 1 aprilie a anului în care au loc alegerile şi expiră cu 45 de zile înainte de data votării.

Alegătorii aflaţi în faţa secţie de votare şi care aşteaptă la rând să voteze pot vota până la 23.59

„Art. 88. – (1) La ora 21.00, preşedintele biroului electoral al secţiei de votare declara votarea încheiată şi dispune închiderea localului de vot.

(2) Alegătorii care la ora 21.00 se află la sediul secţiei de votare, precum şi cei care se află la rând în afara sediului secţiei de votare pentru a intra în localul de vot pot să îţi exercite dreptul de vot, în condiţiile prezentei legi.

(3) La ora 21.00, urna specială trebuie să se afle în localul secţiei de vot.

(4) Alegătorii aflati în situaţiile prevazute de alin. (2) si (3) pot vota până cel mult la ora 23.59.

(5) Preşedintele biroului electoral al secţiei de votare verifică la ora 21.00 dacă în afara sediului secţiei de votare se afla alegatori care aşteaptă să-şi exercite dreptul de vot şi dispune măsurile necesare pentru a asigura accesul ordonat al acestora în localul de vot, în serii corespunzătoare numărului cabinelor”, conform proiectului de lege.

Măsuri anti-COVID la parlamentare

La alegerile pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul 2020, membrii birourilor electorale, personalul tehnic auxiliar, persoanele acreditate, delegaţii acreditaţi, operatorii de calculator, personalul de pază şi alegătorii pot primi, în mod gratuit, materiale de protecţie sanitară, în condiţiile stabilite prin hotărâre a Guvernului, în vederea prevenirii şi combaterii efectelor pandemiei de COVID-19.

Materialele de protecţie sanitară sunt asigurate de Ministerul Sănătăţii, iar transportul şi distribuirea acestora este asigurată prin grija Ministerului Afacerilor Interne a instituţiilor prefectului, cu sprijinul primarilor.

La alegerile pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul 2020, primarii sub coordonarea prefecţilor asigura igiena şi dezinfecţia localurilor de vot.

Înregistrare audio-video neîntreruptă a operaţiunilor făcute e membrii birourilor electorale

Operatorii de calculator asigură, în condiţiile stabilite prin hotărâre a AEP, înregistrarea audiovideo neîntreruptă a operaţiunilor efectuate de către membrii birourilor electorale ale secţiilor de votare pentru numărarea voturilor.

Preşedintele biroului electoral al secţiei de votare asigură transmiterea prin mijloace electronice către Biroul Electoral Central a fotografiei procesului-verbal privind consemnarea rezultatelor votării, precum a informaţiilor provenite din verificarea corelării datelor înscrise în procesele-verbale privind consemnarea rezultatelor votării.

Înregistrarile şi fotografiile proceselor-verbale se realizează în localul de vot prin intermediul terminalelor informatice puse la dispoziţie de Serviciul de Telecomunicaţii Speciale.

STS verifica existenţa înregistrărilor, consemneaza aspectele constatate în procesul-verbal de primire a terminalelor informatice, cu ocazia primirii acestora de la operatorii de calculator şi le transferă pe un mediu de stocare. înregistrarile video-audio se păstrează pentru o perioadă de 12 luni de la data încheierii perioadei electorale, în condiţiile legii.

Serviciul de Telecomunicaţii Speciale pune la dispoziţia organelor competente să constate contravenţii şi fraude electorale sau să urmărească infracţiuni, la cererea acestora, copii ale înregistrărilor audio-video.

Schimbări în acordarea subvenţiei către partide

Este abrogate textul articolului 47 din Legea nr. 5/2020 a bugetului de stat pe anul 2020, urmând a se reveni la fostul algoritm de acordare a subvenţiei de la bugetul de stat către partidele politice, pe baza voturilor obtinuţe în alegeri.

Partidele politice vor putea utiliza în campania electorală pentru alegerile parlamentare subvenţia primită de la bugetul de stat sub condiţia folosirii unui cont bancar distinct, astfel încât să fie facilitată urmărirea cheltuirii acesteia.

sursa foto: Inquam Photos/ Octav Ganea

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

7 comentarii

  1. Politicienii trebuie să aibă milă de tineretul care le strânge semnăturile, pe pandemie toamna, şi să reducă cifrele cerute.

  2. Si de maxim 300 de parlamentari nu spune nimeni nimic?

    • …. istorie!
      Fuse și se duse.
      Ce? Ai votat chestia asta?
      Poate în ’42! Nu e de actualitate..
      Somn ușor.

  3. Nu e chiar „fuse si se duse” …

    Nu se va putea modifica Constitutia ca urmare a niciunui referendum (ulterior celui cu 300 de parlamentari) fara sa se opereze si modificarea asta! Rezultatul referendumului este imperativ, doar ca … n-are termen de punere in practica (c’asa-i in tenis, pupa-i-as creieru’ ala cu facultate lu’ Iorgovan si Iliescu).

    Asadar, sunt doua variante: fie o sa propuna, la un moment dat, o Constitutie noua, care va fi supusa plebiscitului si odata cu aprobarea face sa devina caduce orice modificari ale Constitutiei vechi (adica a celei in vigoare acum), fie o sa se faca Parlamentul ca ploua zeci de ani, facand referendumuri dar nemodificand niciodata Constitutia in urma lor.

    Sunt curios ce ar face USR-ul, daca ar avea 51% din mandate doar ei: ar implementa rezultatul referendumului (ca este destept sau prost, nu prea conteaza, pentru ca vox populi, vox Dei ) pentru a respecta principiile democratice sau s-ar face si ei ca ploua cu anii? Ar fi un test bun pentru ei … dar slabe sanse sa se intample situatia testabila (cu exceptia viselor aprige ale lu’ Cristian GHINEA), din pacate.

    Uite si aici: https://www.moise.ro/2018/06/14/referendumul-consultativ-are-forta-juridica-si-produce-efecte-inclusiv-cel-din-2009-a-produs/

    • @SAN…vor gasi sti…coglioni modificind vreo lege..s-au sa adopte una noua incit sa prezerve nr.de cornuti alesi.questi bastardi….

  4. 1000 de susținători, cifra magica ca păpușile din Maxim Gorki 24 (Primăverii), a se verifica yala ceha din 1945, de altfel sustinatorii fermelor lui Biden, sa intre in jocul de administrat BANI, numit de susținători POLITICA.

    Asta înseamnă că Voinescu Razvan-Nicolae……