G4Media.ro

De ce trebuie detașați polițiștii judiciari la Parchete. Asociația Inițiativa pentru Justiție:…

sursa foto: Poliția Română

De ce trebuie detașați polițiștii judiciari la Parchete. Asociația Inițiativa pentru Justiție: Ar trebui să efectueze activități de urmărire penală pe întreaga perioadă a programului de lucru, nu doar  2 ore pe săptămână, ca în prezent

Asociația Inițiativa pentru Justiție susține că o soluție temporară, până la momentul trecerii poliției judiciare în subordinea parchetelor, inclusiv din punct de vedere administrativ, o constituie detașarea polițiștilor de poliție judiciară la toate unitățile de parchet din cadrul Ministerului Public așa cum se propune în proiectul Legii privind organizarea judiciară pus în dezbatere publică de Ministerul Justiției.

Asociația susține că implicarea polițiștilor judiciari de către șefii ierarhici în misiuni de pază, ordine publică, etc., conduce atât la o activitate de urmărire penală ineficientă, motiv pentru care organele de poliție judiciară ar trebui să efectueze activități de urmărire penală pe întreaga perioadă a programului de lucru, nu doar ocazional, uneori 2 ore pe săptămână, cum se întâmplă în prezent.

Precizările Asociației vin în contextul în care ministrul Afacerilor Interne, Lucian Bode, a declarat că este imposibil ca poliţiştii judiciari să treacă de la Ministerul Afacerilor Interne la Ministerul Justiţiei, pentru că este vorba de 60% din Poliţia Română, iar acest lucru ar crea o mare problemă pentru cele două ministere

Redăm mai jos integral comunicatul ASJ:

”În contextul dezbaterilor publice legate de statutul poliției judiciare, mai precis a divergențelor generate de trecerea acestui corp de poliție la Ministerul Public, Asociația Inițiativa pentru Justiție învederează factoriilor politici decizionali următoarele:

Soluția aptă să răspundă necesităților de eficiență și imparțialitate a înfăptuirii justiției în etapa urmăririi penale și care ar răspunde, de altfel, cel mai bine exigențelor constituționale cu privire la menținerea echilibrului între autoritățile statului, nepermițând unei entități ce aparține Executivului să interfereze în exercitarea atribuțiilor Autorității Judecătorești, o constituie organizarea poliției judiciare în cadrul Ministerului Public.

Aceasta este, de altfel, și soluția asumată în Programul de guvernare al actualului Guvern, unde, la capitolul „Ministerul Justiției”, secțiunea „Justiție”, litera A. „Obiective pe termen scurt”, punctul 8, pag. 230, prevede că:

„O justiție eficientă în domeniul penal presupune colaborarea foarte bună dintre procuror și polițist, fără niciun fel de imixtiuni. În activitatea sa de organ de cercetare penală polițistul trebuie să aibă o singură linie de subordonare, și anume subordonarea față de procuror. De aceea, avem în vedere promovarea celei mai potrivite soluții legislative pentru trecerea poliției judiciare în subordinea parchetelor, inclusiv din punct de vedere administrativ, astfel încât această măsură să sprijine activitatea de cercetare penală a parchetelor, fără a afecta celelalte categorii de activități desfășurate de polițiști.”

Programul de guvernare este obligatoriu, conform următoarelor prevederi constituționale și legale:
Articolul 102 alin. 1 din Constituție:
„(1) Guvernul, potrivit programului său de guvernare acceptat de Parlament, asigură realizarea politicii interne şi externe a ţării şi exercită conducerea generală a administraţiei publice.”

Articolul 48 din OUG nr. 57/2019 privind Codul administrativ:
”Respectarea principiului legalității

Guvernul, în întregul său, și fiecare dintre membrii acestuia sunt obligați să își îndeplinească mandatul cu respectarea Constituției și a legilor țării, precum și a Programului de guvernare acceptat de Parlament”.

În concluzie „trecerea poliției judiciare în subordinea parchetelor, inclusiv din punct de vedere administrativ” reprezintă o obligație asumată de actualul executiv și acceptată de Parlament, astfel încât orice discuție cu privire la oportunitatea unei astfel de măsuri este superfluă.

O soluție temporară, până la momentul trecerii poliției judiciare în subordinea parchetelor, inclusiv din punct de vedere administrativ, o constituie detașarea polițiștilor de poliție judiciară la toate unitățile de parchet din cadrul Ministerului Public așa cum se propune în proiectul Legii privind organizarea judiciară pus în dezbatere publică de Ministerul Justiției.

Considerăm că soluția prevăzută în actuala reglementare, în baza căreia polițiștii de poliție judiciară îndeplinesc atât activitățile de urmărire penală, cât și diverse activități administrative, care nu au nicio legătură cu calitatea de polițist judiciar nu mai poate fi perpetuată.

Implicarea polițiștilor judiciari de către șefii ierarhici în misiuni de pază, ordine publică, etc., conduce atât la o activitate de urmărire penală ineficientă, cât și la apariția unei stări de confuzie, atât în rândul polițiștilor, cât și la nivelul opiniei publice, cu privire la responsabilitatea cu privire la anumite acțiuni șau omisiuni ale organelor de poliție.

În astfel de situații se ajunge ca responsabilitatea să fie „pasată”, prin intermediul polițiștilor de poliție judiciară cu dublă subordonare, de la conducătorii organele de poliție pe linie administrativă, în sarcina procurorului, cum s-a întâmplat în cazul ”Caracal”, în cea ce privește responsabilitatea unei intervenții de salvare a vieții ori sănătății persoanei, misiune specifică poliției, distinctă de orice atribuții judiciare.

Inadmisibil este și faptul că promovarea ori sancționarea polițiștilor de poliție judiciară se face de către șefii ierarhici în legătură cu îndeplinirea ori neîndeplinirea de sarcini administrative, fără legătură cu calitatea de polițist judiciar, aspect ce se constituie într-o veritabilă presiune asupra acestora, cu repercusiuni asupra îndeplinirii activităților de urmărire penală.

În lipsa unei poliții judiciare eficiente Justiția penală are de suferit întrucât, pe de o parte, majoritatea faptelor penale care afectează societatea în mod curent (furturi, loviri sau alte violențe, distrugeri etc.) sunt de competența organelor de poliție judiciară, care ar trebui să efectueze activități de urmărire penală pe întreaga perioadă a programului de lucru, nu doar ocazional, uneori 2 ore pe săptămână, cum se întâmplă în prezent, iar pe de altă parte, în cazul infracțiunilor grave, de competența procurorilor, este esențială conlucrarea cu polițiști care fac doar activități de urmărire penală, care prezintă garanția profesionalismului dobândit prin experiență, precum și garanția imparțialități și loialității prin inexistența unor relații de subordonare față de persoane străine de activitatea judiciară.

Pentru aceste motive, punem în vedere factorilor decizionali necesitatea adoptării cât mai urgente a unor reglementări privitoare la poliția judiciară conforme cu Constituția și cu nevoile societății în vederea înfăptuirii Justiției, așa cum s-a prevăzut, de altfel, și în Programul de guvernare, și solicităm conducerii Ministerului Public să se implice, potrivit competențelor, în realizarea acestui deziderat.”

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

18 comentarii

  1. Spuneti-i si lui Bode, care la fel ca protejatul lui, Crin Nicu Bologa are program de vizitator in Bucuresti, de marti pana joi. Nu au cand sa invete in timpul asta, doar sa dea din gura.

  2. Cu Bode nu se poate discuta logic. Este un politruc sadea căzut din întâmplare la Interne.

  3. Politia rutiera il pazeste pe Bode, politisti judiciari fac comisioane pentru sefi!!!!! Sa zic asa TESA (cei din birouri) fac statistci SI acte peste acte ca trebuie la dosarul cu Sina SI sa justifice existenta seflor si a lui Bode lumina calauzitoare a ordini publice SI piatra de temelie a PNL-ului.
    Somn usor pe bancheta! Sa ii ia cineva SI o suzeta sa nu se stresze Domnl Ministru BODE!

  4. Visuri!
    Ușor de zis greu de făcut!
    Ce faceți cu structurile suport?
    Le treceți la parchete?
    Asta este doar una dintre probleme!
    Mai bine desființați Ministerul Public și dați o parte dintre responsabilități către judecători iar cealaltă parte la formațiuni de cercetare penală!

  5. NU pot sa cred cand citesc ce spune Asociatia Initiativa pentru Justitie:
    „Programul de guvernare este OBLIGATORIU, conform următoarelor prevederi constituționale și legale:
    Articolul 102 alin. 1 din Constituție:
    „(1) Guvernul, potrivit programului său de guvernare acceptat de Parlament, asigură realizarea politicii interne şi externe a ţării şi exercită conducerea generală a administraţiei publice.”
    Articolul 48 din OUG nr. 57/2019 privind Codul administrativ:
    ”Respectarea principiului legalității.
    Guvernul, în întregul său, și fiecare dintre membrii acestuia sunt OBLIGATI să își îndeplinească mandatul cu respectarea Constituției și a legilor țării, precum și a Programului de guvernare acceptat de Parlament”.

    Poftim??!
    De 30 de ani politrucii nostri fac ceva mare pe Programul de guvernare!
    De 30 de ANI!
    Stiam de la Dragnea ca e Programul de guvernare e OBLIGATORIU(el a spus in gura mare la Rares Bogdan in emisiune!) pentru ca fiind votat in Parlament el devine LEGE si are caracter obligatoriu!
    Asta NU l-a impiedicat pe Dragnea sa nu faca nimic din acel Program de guvernare PSDragnea 2016!
    Acum, deja, vedem si la mareata alianta PNL-USR PLUS-UDMR ca nici macar NU mai pomeneste Programul de guvenrare, ca sa NU mai spun ca dupa ce au prevazut masura asta in Programul de guvernare, acum ne spun FARA RUSINE ca „masura e imposibila”!
    Bai, ametitilor, cine naiba v-a scris Programul de guvernare, cand l-ati scris si l-ati discutat si l-ati aprobat(acum e evident ca NU l-ati scris voi, ca NU sunteti in stare nici atat!) NU ati stiut ca masura „nu e posibila”?!!
    Vreau sa vad cum va rreactiona USR PLUS, pentru ca observ ca incet-incet cedeaza presiunilor PNL si UDMR si vom vedea reforme fix cate a facut PSDragnea, adica mai NIMIC!
    Ceva carpeli pe ici pe colo si din cele 269 pagini de minciuni, vom avea fix ce-am avut de la PSDragnea: noi NIMIC, ei bine mersi cu Salarii si Baneficii uriase!
    Jigodiilor!

    Dan Barna, ieri, pe subiectul scandalului dintre PNL si Stelian Ion:
    „De menționat este faptul că, vicepremierul Dan Barna a precizat că ministrul Justiţiei Stelian Ion va avea zilele următoare, la sediul ministerului, consultări cu reprezentanţii fiecărui partid de coaliţie. Totodată, el menționa că trebuie să existe un acord în coaliţie privind modificarea legilor justiţiei.
    ”În momentul de faţă, aceste legi sunt în dezbatere. Nu o să mă exprim pe un punct, pentru că va fi o decizie a coaliţiei. (…) În momentul de faţă poziţia mea este de a RESPECTA prevederile din Programul de guvernare. Evit să detaliez pe conţinut. NU am spus că mi-am schimbat poziţia reflectată în Programul de guvernare”, a completat vicepremierul.
    Dane, pariez ca ti-o vei schimba curand… ramanerea USR PLUS in coalitia de la putere e mai importanta ca pozitia ta, nu plecati voi de la osul de ros pentru un nesemnificativ Program de guvernare!
    Rusine!

    • Legislatia romanesca este si ea, precum intreaga tara, un sinistru karaoke, neprevazand sanctiuni in majoritatea cazurilor importante.

      Ia sa fi scris, de exemplu, ca daca nu implementeaza efectiv rezultatele unui referendum validat, in termen de un an, Parlamentul se considera dizolvat de drept.
      Sa vezi cum nu mai lasau cu deceniile lucrurile sa „mearga si asa” si sa se faca ca nu-si aduc aminte…

      Sau ca daca nu se solutioneaza cauzele intr-un anumit termen maxim (pe cateva clase de complexitate), se considera ca petentul.are dreptate iar magistratii respectivi concediati … sa vezi atunci concursuri, angajari, revolutie, alocari de fonduri, dar intr-un final ar ajunge functionala justitia.

      Ce ar raspunde Barna daca ar fi intrebat: „Cand (nu daca!) veti implementa rezultatul referendumului cu unicameralul?”
      Sa vezi atunci echilibristica a la Munchausen … 🙂

    • Răspunde Barna imediat că nu are majoritate calificată pentru a modifica în Constituție 30de parlamentari și unicameral, că poporul a fost nasol și nu a dat măcar 20% la Usr-Plus !

  6. Uite fix de-asta:

    https://www.csm1909.ro/Statements.aspx

    De asta procurorii stau prin casele altora la mare si la munte, de-asta isi deconteaza chirii (desi ei au multiple proprietati pe numele altora) ! De-asta nu achizitioaneaza pe numele lor!

    Hai sa vedem ce privilegii au:
    – 25.000 ron salariu
    – 1000 euro decontare chirie
    – pensie > decat salariul
    – pensie la 45 de ani
    – masina, tel de serviciu
    – epoleti plini de grade ale diverselor servicii, pe sub roba!

    De-asta a ajuns Romania, tara mafiota securisto justitio militaro speciala!!!

  7. Uite-l pe Dragnea la Rares Bogdan in 2016, dupa ce PSD a castigat alegerile cu acel celebru Program de guvernare din 2016, din care PSD a facut fix NIMIC!
    Sper ca Rares Bogdan sa-i intrebe pe alde Orban, Vasilica, Johannis: „TOATE astea vor fi indeplinite? Vreau sa garantati”! asa cum i-a cerut lui Dragnea!!

  8. In alea 2 ore probabil isi iau pauza de masa

    • Nu ți se pare ironic ca toata munca din dosare penale e făcută de către polițiști și apoi găsești știri din astea precum ca polițiștii lucrează doar 2h și mai apoi comentarii ca al tău?

  9. Și cum se vor chema polițiștii transferați la parchete? Cumva semiprocurori, câ polițiști sunt doar la MAI.

    • La toate intrebarile posibile TREBUIAU sa se gandeasca acesti politruci cand au prevazut masura in Programul de guvernare al aliantei 2020-2024, ala de care ne-am convins ACUM inca o data, probabil ca ultima data, ca e bataie de joc la adresa votantilor, asa cum vedem asta de 30 de ani!!
      Acum, e evident ca Programul de guvenrare l-au facut niste Consultanti bine platiti, iar PNLeii nu se vor rusina sa ne tot spuna ca „masura e imposibila” de-acum incolo, cand sunt atatea minciuni in cele 269 de Pagini din Programul de guvernare!
      Asa-i???!!

  10. Politistul judiciar nu ar mai fi subordonat unui sef din MAI, adica nu ar mai juca si in barca guvernamentala si in cea judiciara … ar juca doar in barca judiciara (autoritatii judecatoresti), ceea ce ar fi si normal pentru ca ancheta pe care o face politistul judiciar este o ancheta judiciara care trebuie sa fie in exclusivitatea sistemului judiciar si independenta de orice alta activitate sau decizie administrativa guvernamentala.

    Desigur, daca politistul judiciar ar juca doar in barca judiciara ar insemna pentru toti cei din MAI un imens pericol, pentru ca ar fi „la mana” politistilor judiciari, care stiu exact ce s-a intamplat in trecut prin minister, prin descentralizate etc…

  11. !Area

    cand analizam un fapt, ne ducem la principii, nu la aspecte administrative!

    eu consider ca trecerea politistului judiciar in subordinarea parchetului ar favoriza culegerea informatiilor/probelor intr-un caz dupa cum vrea procurorul…

    el chiar trebuie sa fie neutru ..sau cu voia dumneavoastra, sa desfasoare o activitate administrativa..

    de aceea cred ca autonomia ar face ca procurorul sa-si asume o decizie si o responsabilitate, nu sa pregateasca in asa fel incat dosarul sa fie astfel intocmit incat el doar sa-si puna semnatura pe ceea ce i-a *comandat* politistului sa faca, adica ceea ce spune domnia-voastra, ar juca in barca judiciarului….

    pai nu urmarim adevarul, vrem cat mai multa putere data procurorilor?

    cu alte cuvinte, daca un procuror ar avea pica pe domnia-voastra, i-ar comanda politistului judiciar ce sa faca…asta doriti?

  12. !lili

    eu nu spun ca nu aveti dreptate…

    dar ar fi mai bine ca acum sa se produca o prostie cat carul ( adica o golanie de toata frumusetea) doar ca sa se respecte programul de guvernare?

    intre a respecta programul de guvernare si a realiza o golaneala si a nu respecta programul de guvernare si a respecta un principiu care duce la separarea puterilor in stat eu aleg ultima varianta!

    si asa sunt o gramada de poupincouristi pe-acilea care nu pricep nimic si, ca in procesele stalinismului, fac voce in sala de genul * asa e! *

  13. !Sanitarul

    referendumul cu unicameralul a fost o golaneala cap-coada!

    formal aveti dreptate,

    daca doriti o golaneala de acest tip inseamna ca doriti ca orice sa fie o golaneala si atunci nu prea inteleg de ce militati pentru seriozitate…

    exista o ratiune a lucrului..aia trebuie respectata..