G4Media.ro

De ce investesc companiile grecești în România

Sursa foto: pixabay.com

De ce investesc companiile grecești în România

Un raport referitor la evoluțiile economice și de afaceri din România realizat de Biroul pentru Afaceri Economice și Comerciale al Ambasadei Greciei la București arată că Grecia s-a clasat pe locul 5 în rândul principalelor țări investitoare în România în anul 2023, urcând chiar câteva trepte, de la poziția a 8-a pe care se afla în 2022. Această creștere nu se traduce doar prin capitalul investit, ci și prin numărul de companii grecești care s-au deplasat dincolo de granițe, și mai concret în România.

Mai detaliat, investițiile totale ale Greciei în România la sfârșitul anului 2023 au ajuns la 2,44 miliarde de euro (față de 1,5 miliarde de euro în 2022), reprezentând 5% din total (3,29% în 2022).

Primele trei poziții în ceea ce privește investițiile străine în România sunt ocupate de Olanda, cu investiții de 9,695 miliarde de euro, adică 20% din total, Germania cu 5,886 miliarde de euro și o cotă de 12,15% și Austria cu 5,402 miliarde de euro și o cotă de 11,15%, însă, în trecut, chiar și în plină criză, Grecia s-a aflat pe o poziție și mai bună în ceea ce privește activitatea investițională în țară.

Totodată, capital grecesc este identificat și într-o serie de firme românești, în număr de 8.624, reprezentând 3,45% din total. În general, România este o destinație destul de atractivă pentru investiții, întrucât prezintă oportunități de afaceri avantajoase din mai multe motive.

Ce face ca România să fie un pol de atracție pentru investițiile companiilor grecești

În trecut, mai ales în anii ’90, inițial, companii mici și mijlocii care doreau să facă marele pas spre exterior și-au îndreptat privirea către piața din România, găsind acolo teren favorabil pentru investiții și pentru dezvoltarea activității lor. După o perioadă de stagnare din cauza crizei și a programelor de salvare financiară a Greciei, companiile grecești au revenit treptat în Europa de Sud-Est și mai ales în România, care prezintă, după cum toată lumea recunoaște, perspective puternice de dezvoltare în regiunea extinsă, ceea ce aduce o serie de factori în ecuație.

În același timp, poziția sa geografică oferă un avantaj important, permițând un acces mai mare și la piețele estice. În ceea ce privește companiile grecești, proximitatea României de Grecia, dar și dimensiunea mare a țării și, prin urmare, a pieței, facilitează dezvoltarea tranzacțiilor comerciale și a investițiilor mediului de afaceri grecesc.

În același timp, în ultimii ani, România a prezentat date semnificative de creștere, întrucât, pe de o parte, în perioada 2014-2019, a fost una dintre primele țări din Europa la creșterea PIB-ului, pe de altă parte, primește sume mari de finanțare din fonduri europene, care duc la o înmulțire a investițiilor și la o creștere a productivității. Este edificator faptul că începând cu 2004, când România reprezenta aproximativ ¼ din PIB-ul Greciei, creșterea economică a țării a fost una dintre cele mai mari din Uniunea Europeană. În 2020, PIB-ul său pe cap de locuitor exprimat în standarde ale puterii de cumpărare a atins 72% din media UE.

În același timp, prezintă un sistem bancar destul de stabil, cu credite neperformante la un nivel extrem de scăzut, în timp ce depozitele sunt cu aproximativ 30% mai mari decât creditele acordate.

Mari jucători ai pieței grecești care își extind rețelele în România

Totodată, activitatea companiilor grecești în România acoperă o gamă largă de sectoare, de la energie, tehnologie, construcții, agricultură și piața imobiliară până la retail, sectorul de producție și alimentație publică. Concret, energia, produsele agroalimentare, tehnologia, construcțiile și turismul sunt considerate sectoarele cu cele mai mari perspective de dezvoltare a relațiilor comerciale dintre Grecia și România.

România este un exemplu relevant – poate cel mai relevant – de extindere cu succes în străinătate a companiilor grecești. După firmele mici și mijlocii care au ajuns cândva acolo pentru a încerca să desfășoare o activitate în exterior, ”au debarcat” de ceva timp pe teritoriul românesc și unii dintre cei mai mari jucători de pe piața elenă.

Unul dintre protagoniștii prezenței grecești în România este PPC. Prin finalizarea achiziției activităților companiei italiene Enel în România în schimbul unui preț de 1,24 miliarde de euro, compania a obținut un portofoliu semnificativ de proiecte de surse regenerabile de energie (capacitatea a crescut la aproximativ 4,4 GW), un număr total de aproape 9 milioane de clienți (adăugând bazei sale 3,2 milioane de clienți noi) și peste 130.000 km de rețea de distribuție. În domeniul IT, este emblematic cazul Entersoft, care în luna mai 2022 a achiziționat 75% din compania românească BIT Software, dublându-și cota de piață din această țară prin intermediul filialei sale.

Și construcțiile și-au extins rețelele în România. De exemplu, grupul AVAX a anunțat în 2023 semnarea unui contract cu grupul Mass Group Holding (MGH) pentru proiectarea, construcția și punerea în funcțiune a unei centrale electrice cu ciclu combinat de 1.750 MW, cu un buget total de 673,5 milioane euro în zona Deva din România.

În ceea ce privește comerțul retail, poate cel mai emblematic caz este cel al companiei Jumbo și al lui Apostolos Vakakis, care în trecut chiar a numit România „noua Grecie”. Compania are în prezent o rețea de 18 magazine în România (plus birourile sale din București), pe care intenționează să o crească la 25 de magazine în următorii ani.

Mai sunt încă multe alte exemple, iar companiile care caută un loc pentru a investi pe piața foarte promițătoare din România sunt din ce în ce mai multe.

Sursa: THE TOTAL BUSINESS / Rador Radio România / Traducerea: Carolina Ciulu

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează