G4Media.ro

De ce Air Schengen este ofensator pentru bulgari / Câți turiști merg…

sursa foto: stireadeiasi.ro

De ce Air Schengen este ofensator pentru bulgari / Câți turiști merg cu mașina în Grecia comparativ cu totalul bulgarilor care zboară cu avionul

Cuvintele ministrului austriac de Interne, Gerhard Karner, despre deschiderea parțială a zonei Schengen fără un control al pașapoartelor pentru Bulgaria doar pe calea aerului, nu numai că nu au reușit să-i mulțumească pe bulgari, ci chiar i-a jignit puțin. Iar liderul deputaților de la Mișcarea pentru Drepturi și Libertăți, Delian Peevski, a spus direct că acest lucru este insuficient, transmite 24Chasa, citată de Rador Radio România.

Cu o oarecare reținere, prim-ministrul bulgar Nikolai Denkov a numit propunerea Vienei „un pas în direcția corectă”, care oferă o oportunitate pentru negocieri. Air Schengen, însă, nu rezolvă în mod real nimic.

Economia nu va resimți nicio schimbare, iar pierderile de 1 miliard de leva pe an din cauza staționării camioanelor la granițe vor rămâne o povară. Și majoritatea bulgarilor care călătoresc pentru turism nu vor înțelege că Bulgaria este parțial în spațiul Schengen. Pentru că bulgarii care călătoresc cu avionul sunt de cinci ori mai puțini decât cei care merg cu mașina în Grecia vecină.

Și acești oameni vor continua să aștepte la cozi de kilometri. Statisticile arată că destinațiile cele mai preferate de bulgari din Uniunea Europeană pentru o vacanță sau un weekend prelungit sunt stațiunile grecești, unde ajung cel mai adesea cu transport propriu.

Și cu fiecare an care trece, cozile devin tot mai lungi, mai ales în weekend. Din februarie până în octombrie anul acesta, un total de 1.656.052 de bulgari au călătorit în Grecia. Coloanele de mașini au început de la 87.125 de oameni în februarie, pentru a ajunge la peste 244.000 în septembrie. 165.104 de oameni au prins ultimul scăldat în mare în Grecia în octombrie.

Spre comparație, de la începutul lui 2023 până la sfârșitul lunii noiembrie, aproape 1,2 milioane de bulgari au călătorit în cele mai dorite cinci țări din UE, adică cu 400.000 mai puțin decât în Grecia. Față de anul trecut, s-a înregistrat o creștere a numărului de bulgari care au trecut granița în direcția orașelor și stațiunilor grecești. În 2022, au fost 1. 320. 613. Adică turiștii sunt cu aproximativ 240.000 mai mulți într-un an. Tendința a fost sustenabilă încă din anii 1990.

Atunci bulgarul a „descoperit” Marea Mediterană, după ce în perioada socialistă a putut să meargă în vacanța de vară doar la Marea Neagră. Inițial, a început să-și petreacă vacanțele în stațiunile nordice din jurul orașelor Salonic, Kavala și pe insula Thassos. Ulterior, s-a relaxat pentru a ajunge în locuri și plaje mai îndepărtate.

Institutul Național de Statistică păstrează informații despre călătoriile din utimii 15 ani. Potrivit acestora, 1.709.510 de bulgari au intrat în Grecia în 2008. În același timp, călătorii pentru același an în cele mai dezirabile țări occidentale – Italia, Franța, Spania, Austria și Germania – sunt de două ori mai puține – 859.311.

În 2009, când s-au oprit toate construcțiile și investițiile din cauza crizei financiare, fanii Greciei au scăzut ușor la 1.583.369, iar în 2010 chiar mai mult – 899.357. După 2015, tendința a fost spre o creștere durabilă. În perioada pre-Covid 2019, erau 1.461.096 de persoane.

Cu aproximativ 200.000 mai puțini sunt bulgarii care au mers în cele mai vizitate cinci țări europene în același an, înainte de pandemie. Tendința este aceeași – o scădere din 2008 până în 2013 și apoi o creștere treptată. Și firește, în 2020, când granițele au fost închise și au existat restricții din cauza coronavirusului, călătoriile au scăzut. Interesul pentru vacanțele în Grecia și Uniunea Europeană revine treptat după 2021.

O parte dintre bulgarii care intră în Grecia sau în alte țări ale UE lucrează acolo. Statistica nu ia în calcul cine are un loc de muncă în străinătate și cine pleacă doar în excursie sau vacanță. Dar cei care și-au propus să câștige datorită standardului de viață mai ridicat călătoresc cel puțin o dată sau de două ori pe an. Iar pentru unii dintre ei, care trec granița cu Grecia cu mașini private, Air Schengen nu va rezolva nicio problemă.

La Bruxelles, însă, se pare că este agreată ideea Austriei. Comisia Europeană a susținut în repetate rânduri teza conform căreia Bulgaria și România sunt pregătite să devină membre ale spațiului Schengen. Acum, CE a confirmat că deja au loc discuții despre punerea în practică a Air Schengen, relatează site-ul Euronews.

„Acestea sunt evoluții pozitive. Lucrurile se mișcă într-o direcție pozitivă. Și asta este cu siguranță ceea ce este important în această etapă”, a declarat, recent, un purtător de cuvânt al Comisiei. Dar Bulgaria are nevoie de o soluție completă – atât pentru a stimula economia, cât și pentru a intra în Grecia fără cozi kilometrice. De fapt, și în România, întrucât conform statisticilor, după Grecia, bulgarii călătoresc cel mai mult în România. Deocamdată, însă, statul ofensator la granițe rămâne pentru majoritatea bulgarilor.

SURSA: 24chasa/ Rador Radio România / Traducerea: Mirela Petrescu

 

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

1 comentariu

  1. Schengen aerian este ofensator și pentru români deopotrivă, din două motive.

    Primul, problema reală nu este ca arat pașaportul în aeroport, ci ca fiecare produs comercial care traversează o frontiera Schengen este mai puțin competitiv, din cauza costurilor suplimentare determinate de timpul de așteptare petrecut de transportatori la frontierele terestre.

    În al doilea rând este ofensator pentru ca, deși nu este membru Schengen, România ar trebui să primească migranți ilegali și Schengen, chiar dacă nu au trecut pe teritoriul său, precum Albania, din Italia. Acolo în lagărul de 3000-5000 de persoane, vor fi identificați și returnați în statele de origine.

    În fine, prezentarea acestei bătăi de joc drept o reușită în aderarea la Schengen este ea însăși o ofensă adusă României și Bulgariei.