G4Media.ro

Curtea de Justiție a Uniunii Europene: Ungaria a încălcat normele dreptului UE…

Curtea de Justiție a Uniunii Europene: Ungaria a încălcat normele dreptului UE privind calitatea aerului înconjurător și că a depășit  ”în mod sistematic și persistent” valoarea-limită zilnică stabilită pentru particulele PM10

Ungaria nu și-a îndeplinit obligațiile de a asigura pe întregul său teritoriu respectarea valorii-limită zilnice stabilite pentru particulele PM10 și că perioada de depășire a acestei valori-limită să fie cât mai scurtă cu putință, se arată într-un comunicat al Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) dat miercuri publicității.

CJUE a dat astfel dreptate Comisiei Europene, prin urmare Ungaria trebuie să se conformeze de îndată hotărârii pronunțate. În cazul în care consideră că statul membru nu s-a conformat hotărârii, Comisia poate introduce o nouă
acțiune prin care să solicite aplicarea unor sancțiuni pecuniare. Cu toate acestea, în situația în care nu au fost comunicate Comisiei măsurile de transpunere a unei directive, Curtea poate aplica sancțiuni, la propunerea Comisiei, de la stadiul primei hotărâri.

Comisia reproșează Ungariei că a depășit, în mod sistematic și persistent, valoarea-limită zilnică stabilită pentru particulele PM10, pe de o parte, de la 1 ianuarie 2005, în regiunea Budapesta și în valea Sajó, precum și, pe de altă
parte, de la 11 iunie 2011 (cu excepția anului 2014), în regiunea Pécs, și aceasta până în anul 2017 în cele trei zone în cauză.

În plus, Comisia solicită Curții să constate o neîndeplinire a obligațiilor de la 11 iunie 2010, în măsura în care Ungaria nu și-ar fi îndeplinit obligația de a asigura ca perioada de depășire a valorii-limită în cauză să fie cât mai scurtă cu putință.

Prin hotărârea pronunțată astăzi, Curtea amintește, în primul rând, că depășirea valorii-limită stabilite pentru particulele PM10 în aerul înconjurător este în sine suficientă pentru constata o neîndeplinire a obligațiilor pe acest temei.

Or, este evident că, între anul 2005 și anul 2017 inclusiv, deși s-a putut constata o tendință parțială de scădere, evidențiată de datele colectate, valoarealimită zilnică stabilită pentru particulele PM10 a fost depășită în mod regulat în zonele în cauză și că, din acest motiv, aceste depășiri trebuie considerate sistematice și persistente.

În ceea ce privește argumentul dedus de Ungaria din impactul pretins considerabil al poluării transfrontaliere asupra calității aerului în zonele în cauză, Curtea arată că legiuitorul Uniunii a stabilit valorile-limită aplicabile luând pe deplin în considerare această împrejurare.

În orice caz, particularitățile topografice și climatice deosebit de defavorabile dispersării poluanților pe care le-ar
putea prezenta zonele în cauză nu sunt de natură să exonereze Ungaria de răspunderea pentru depășirea valorilor-limită stabilite pentru particulele PM10.

Dimpotrivă, aceste particularități constituie elemente care trebuie luate în considerare în cadrul planurilor pentru calitatea aerului pe care aceste stat membru este obligat, în temeiul directivei, să le elaboreze pentru aceste zone
pentru a atinge, cât mai repede posibil, valoarea-limită în caz de depășire a acesteia.

Curtea amintește apoi că, deși faptul că un stat membru depășește valorile-limită stabilite pentru particulele PM10 nu este în sine suficient pentru a considera că acest stat membru nu și-a îndeplinit obligațiile care îi revin, potrivit directivei, de a elabora planuri pentru calitatea aerului care prevăd măsuri corespunzătoare și de a include, în aceste planuri, un conținut minim de informații, acesta trebuie, totuși, să asigure că perioada de depășire este cât mai scurtă cu putință.

În acest context, Curtea constată că Ungaria a adoptat planuri pentru calitatea aerului precum și diferite măsuri destinate îmbunătățirii calității aerului. Cu toate acestea, pe de o parte, aceste planuri nu conțin o indicație precisă privind îmbunătățirea planificată a calității aerului și termenul preconizat pentru atingerea obiectivelor vizate. În plus, măsurile în cauză nu menționează data la care va fi asigurată respectarea valorii-limită zilnice stabilite pentru particulele PM10 în zonele în cauză și prevăd, uneori, o durată de punere în aplicare care se poate întinde pe mai mulți ani după intrarea în vigoare a valorilor-limită stabilite pentru particulele PM10.

Prin urmare, Curtea constată că Ungaria nu a adoptat în mod vădit în timp util măsurile corespunzătoare care permit să asigure ca perioada de depășire a valorilor-limită stabilite pentru particulele PM10 să fie cât mai scurtă cu putință în zonele în cauză.

Astfel, depășirea valorii-limită zilnice stabilite pentru particulele PM10 a rămas sistematică și persistentă timp de șase
și, respectiv, opt ani în aceste zone. În aceste condiții, Curtea constată neîndeplinirea obligațiilor de către Ungaria cu privire atât la depășirea valorii-limită zilnice stabilite pentru particulele PM10 în zonele în cauză, cât și în
ceea ce privește obligația de a asigura ca perioada acestei depășiri să fie cât mai scurtă cu putință.

Sursa Foto: Ilustrație generică

 

Donează prin PayPal paypal icon
Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

4 comentarii

  1. Iar au confundat ăștia Bucureștiul cu Budapesta.

  2. Probabil Ungaria și Polonia le-au trimis cu tupeu datele complete, provocator – hai, ce ne faceți?! România a zis ca nu are date, ca sunt echipamentele stricate… Sunt curios însă câte deșeuri, resturi de dezmembrări auto se ard în Polonia și Ungaria.