G4Media.ro

Curtea Constituțională: De la decizia din 2018 și până la ordonanța de…

Sursa foto: Parlamentul European

Curtea Constituțională: De la decizia din 2018 și până la ordonanța de urgență de săptămâna trecută care a modificat Codul penal, în niciun dosar nu poate fi întreruptă prescripția/ Ce efecte are decizia CCR și în ce dosare scapă inculpații

Curtea Constituțională precizează, în motivarea deciziei privind termenul prescripției penale, că, de la decizia din 2018 în care a declarată neconstituțională o sintagmă din articolul din Codul penal privind cursul prescripției și până la ordonanța de urgență adoptată săptămâna trecută de Guvern, care a modificat Codul penal, în niciun dosar nu poate fi întreruptă prescripția.

„Pe perioada cuprinsă între data publicării respectivei decizii (decizia din 2018, n.red.) și până la intrarea în vigoare a unui act normativ care să clarifice norma, prin reglementarea expresă a cazurilor apte să întrerupă cursul termenului prescripției răspunderii penale, fondul activ al legislației nu conține vreun caz care să permită întreruperea cursului prescripției răspunderii penale”, se arată în motivarea CCR.

Potrivit juriștilor consultați de G4Media.ro, CCR spune astfel că de la publicarea deciziei din 2018 și până la intrarea în vigoare a OUG adoptată în 30 mai 2022 de către Guvern nu a existat bază legală pentru întreruperea termenului de prescripție a pedepselor. Astfel, vor fi afectate de această decizie toate dosarele în care a fost prelungit termenul de prescripție, prin efectuarea unor acte penale.

Context.

Curtea Constituțională a declarat, în 26 mai 2022, neconstituțional un articol din Codul Penal care permite procurorilor să întrerupă cursul prescripției prin administrarea de noi probe. CCR a constatat că sunt neconstituționale dispozițiile art.155 alin.(1) din Codul penal. Potrivit acestui articol, ”cursul termenului prescripţiei răspunderii penale se întrerupe prin îndeplinirea oricărui act de procedură în cauză”.

CCR a venit apoi cu precizări, arătând că încă prin Decizia nr.297 din 26 aprilie 2018 a dat o decizie în care declara neconstituțională  sintagma „oricărui act de procedură în cauză”, deoarece era neclară, imprevizibilă și incoerentă

„Potrivit prevederilor Constituției si a Legii de organizare, această decizie era obligatorie, în sensul că legiuitorul trebuia să ia măsuri pentru înlocuirea acestei sintagme și stabilirea unor condiții clare prin care să se poată dispune întreruperea prescripției răspunderii penale, prin introducerea unor termeni univoci cu privire la condițiile și termenul întreruperii prescripției. Din 2018 și până în prezent, nu a fost luată nicio măsură, astfel încât prevederea «cursul termenului prescripției răspunderii penale se întrerupe prin îndeplinirea» a rămas neterminată și inaplicabilă. În aceste condiții, prin decizia prezentă s-a declarat neconstituțional textul rămas în vigoare”, a explicat Curtea.

În 30 mai 2022, Guvernul a adoptat o Ordonanță de Urgență privind modificarea Codului Penal pentru a-l pune în acord cu decizia CCR.

Extras din motivarea Curții Constituționale:

72. Așa fiind, Curtea constată că ansamblul normativ în vigoare nu oferă toate elementele legislative necesare aplicării previzibile a normei sancționate prin Decizia nr.297 din 26 aprilie 2018. Astfel, deși Curtea Constituțională a făcut trimitere la vechea reglementare, evidențiind reperele unui comportament constituțional pe care legiuitorul avea obligația să şi-l însuşească, aplicând cele statuate de Curte, acest fapt nu poate fi interpretat ca o permisiune acordată de către instanța de contencios constituțional organelor judiciare de a stabili ele însele cazurile de întrerupere a prescripției răspunderii penale.

73. În consecință, Curtea constată că, în condițiile stabilirii naturii juridice a Deciziei nr.297 din 26 aprilie 2018 ca decizie simplă/extremă, în absența intervenției active a legiuitorului, obligatorie potrivit art.147 din Constituție, pe perioada cuprinsă între data publicării respectivei decizii și până la intrarea în vigoare a unui act normativ care să clarifice norma, prin reglementarea expresă a cazurilor apte să întrerupă cursul termenului prescripției răspunderii penale, fondul activ al legislației nu conține vreun caz care să permită întreruperea cursului prescripției răspunderii penale. 

74. Curtea constată că o astfel de consecință este rezultatul nerespectării de către legiuitor a obligațiilor ce îi revin potrivit Legii fundamentale și a pasivității sale, chiar și în ciuda faptului că deciziile Înaltei Curți de Casație și Justiție semnalau încă din anul 2019 practica neunitară rezultată din lipsa intervenției legislative. De asemenea, Curtea subliniază că rațiunea care a stat la baza pronunțării Deciziei nr.297 din 26 aprilie 2018 nu a fost înlăturarea termenelor de prescripție a răspunderii penale sau înlăturarea instituției întreruperii cursului acestor termene, ci alinierea dispozițiilor art.155 alin.(1) din Codul penal la exigențele constituționale. Astfel, Curtea observă că termenele de prescripție generală reglementate de dispozițiile art.154 din Codul penal nu sunt afectate de deciziile Curții Constituționale.

75. În acest context, Curtea constată că situația creată prin pasivitatea legiuitorului, consecutivă publicării deciziei de admitere amintite, reprezintă o încălcare a prevederilor art.1 alin.(3) și (5) din Legea fundamentală, care consacră caracterul de stat de drept al statului român, precum și supremația Constituţiei. Aceasta, deoarece prevalența Constituției asupra întregului sistem normativ reprezintă principiul crucial al statului de drept. Or, garant al supremației Legii fundamentale este însăși Curtea Constituțională, prin deciziile pe care le pronunță, astfel că neglijarea constatărilor și dispozițiilor cuprinse în deciziile acesteia determină fragilizarea structurii constituționale ce trebuie să caracterizeze statul de drept (în același sens, Decizia nr.230 din 28 aprilie 2022, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.519 din 26 mai 2022).

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

12 comentarii

  1. Piedone liber!! Piedone nevinovat!!

  2. Pana la urma, CCR (PSD+PNL+UDMR+Iohannis) decide vreodata ceva in favoarea romanilor cinstiti?
    De cativa ani, toate hotararile sunt doar in favoarea hotilor, co.ruptilor, cr!minalilor etc!

    • În 2016, după Colectiv, românii au votat 46% PSD. În 2020, după eșecul guvernului PNL, PSD a primit 30% din voturi și a câștigat alegerile.

      Poporul român vrea hoți la conducere.

    • Acum va scăpa și barna de dosarul cu furtul din bani europeni. Ce noroc au unii.

  3. Pai efectul e evident e asa cum spune de fiecare data @Kise Leff :
    „SCAPAM TOTI, RAMANEM CU TOT CE AM FURAT SI NE DAM LEGI SA NU MAI PUTEM FI PEDEPSITI”.

  4. „fondul activ al legislației nu conține vreun caz care să permită întreruperea cursului prescripției răspunderii penale”

    MIȘTO! DACĂ SE VA CONSTATA ÎNTR-UN DOSAR TERGIVERSAT (PLEONASM) CĂ ÎNTRE 26.04.2018-30.05.2022 INTERVENISE PRESCRIPŢIA, CONDAMNĂRILE, LEGALE LA ACEL MOMENT VOR DEVENI LIPSIRE ILEGALĂ DE LIBERTATE ȘI RROMÂNICA O SĂ PLĂTEASCĂ DESPĂGUBIRI LA CEDO DE O SĂ ÎI SUNE APA-N CAP PENTRU FIECARE ZI DE DETENŢIE ILEGALĂ.

    BONUS! CONDAMNĂRI PE FOND – PA!
    BONUS! RECHIZITORII – PA!
    BONUS! MII DE INFRACTORI AU DEVENIT ASTĂZI CURAŢI!
    BONUS! ACŢIUNI CIVILE FĂCUTE PRAF DIN MOMENT CE BĂIEŢII AU FOST SCOŞI NEVINOVAŢI!

    CE A FĂCUT CCR ESTE UN CATACLISM.

    BRAVO CCR!

    AŢI REUȘIT SĂ VĂ … PE MUNCA PARCHETELOR ȘI INSTANŢELOR!

    ȘI AŢI ADUS ROMÂNIA LA NIVELUL DE AFRICA!

    TRĂIASCĂ PLAGIATORII ŞI INFRACTORII!

  5. Predoiu este cel care a conceput codurile defectuoase, pentru a putea fi „corectate” prin acest instrument antijustiţie numit CCR. Predoiu desface șampania la acest moment.

  6. Nu s au mai dat OUG pe justitie dupa OUG13…..de frica….asta e rezultatul acum.

  7. Nu mai plângeți parchetele ca si ele isi bat joc de munca altor instituții. Cu toate ca toată lumea spune ca in Romania este evaziune cand sunt semnalate cazuri de evaziune parchetul spune ca e greu de dovedit si nu există fapta….

  8. Asta este cand se citeaza gresit.CCR spune,in paragraful 73 din decizia 358/2022 ca intre 25.06.2022 si 30.05.2022 nu exista un fond activ al legislatiei nu contine vreun caz care sa permita intreruperea cursului prescriptiei raspunderii penale.Desi CCR spune acest lucru jurnalistii traduc gresit in sensul ca pe perioada respectiva nu poate fi intrerupt cursul prescriptiei raspunderii penale.Din data de 30.05.2022 ca efect al emiterii OUG 77/2021 pentru punere in acord a art.155 al.1 Cod penal cu Decizia CCR 297/2018 este repusa in vigoare institutia intreruperii prescriptiei raspunderii,care prin natura ei face ca de la respectiva data sa fie intrerupt cursul prescriptiei raspunderii penale si pe perioada in discutie.Deci de la 30.05.2022 in deplin acord cu Decizia CCR 358/2022 nu mai exista baza legala pentru organele judiciara sa dea efect Deciziei CCR 297/2018, caci de la aceasta data respectiva decizie a fost pusa in aplicare de legiuitor prin OUG 77/2021

  9. *fondul activ al legislatiei penale nu contine vreun caz care sa permita intreruperea cursului prescriptiei raspunderii penale

  10. Curtea face si desface.Pai tot ea a zis ca nu exista infractiune la elaborarea si adoptarea legilor,pentru ca cei care fac legi sunt reprezentantii poporului,expresia vointei acestuia.Adica indiferent ce-ar face legiuitorul,si daca dezincrimineaza vreo crima,prin diverse tertipuri,ca aceasta cu prescriptia,este nevinovat,nu poate fi tras la raspundere penala.In fond,conform acestei curti,legiuitorul poate sa-si faca de cap.Si si-a facut.Adica,in aceasta logica,poporul vede(ca e plecat,cel care trebuia sa vada,la munca in afara) si data viitoare,vezi doamne ,nu-i mai votează!Dar cum mai iese la socoteala vointa poporului cand in Parlament se fac si se desfac tot felul de cuoalitii,care fac alta politica decat a vrut poporul?Si o fac chiar p-asta care se potriveste cu practica Curtii Constitutionale!!
    Si cum vine asta cu previzibila si coerenta?Cum adica exprimarea aceasta din lege „orice act de procedura”este neclar,nu se intelege,este imprevizibil si incoerent sau cum ati spus?Pai asa orice text de lege poate fi anulat in felul asta,fiindca la oricare îi putem gasi o hiba,ca doar legile sunt subiective,sunt facute de oameni.Adica leguitorul,in cazul de fata,nu are voie sa includa toate actele de procedura in aceasta chestiune,ci numai pe care le vrea curtea,cazuri clare,concrete,de parca s-ar putea face si acte de procedura abstracte sau inventate.Si daca acesta(legiuitorul)nu le ghiceste ce se intampla??Rationamentul este halucinant!!
    In realitate,acesti judecatori intind cu nesabuinta de aceste criterii si le extind oriunde interesul o cere.