G4Media.ro

Criza virusului și decuplarea comerțului global. Acolo unde politicienii au eșuat în…

Criza virusului și decuplarea comerțului global. Acolo unde politicienii au eșuat în a decupla China de Occident, mama natură reușește. Deocamdată, economia globală e relativ robustă. Dar situația nu se va menține dacă virusul va continua să prolifereze

În ce privește limitarea globalizării, coronavirusul izbutește acolo unde politicienii au dat greș.

Vechiul experiment mental despre cum bătaia aripilor unui fluture în China poate provoca o tornadă la antipozi a devenit realitate economică. Efectele tentativelor guvernului chinez de a opri răspândirea noii tulpini de coronavirus reverberează de-a lungul lanțurilor globale de aprovizionare. Deocamdată, economia globală e relativ robustă. Dar situația nu se va menține dacă virusul va continua să prolifereze.

(analiză preluată din The Financial Times, via Rador)

Acolo unde politicienii au eșuat în a decupla China de Occident, mama natură reușește. Introducerea taxelor vamale de către președintele american Donald Trump a fost o tentativă de renaționalizare a lanțurilor de aprovizionare și de încurajare a firmelor să readucă în Vest locurile de muncă și fabricile. Cu excepția câtorva companii care s-au mutat în alte economii asiatice precum Vietnam și Thailanda, pentru a evita taxele, partenerii comerciali au rămas în principiu pe loc, deși volumul schimburilor sino-americane a scăzut ușor.

Acum, prelungirea vacanței de anul nou lunar în cea mai mare economie a lumii (după unele măsurători) ar putea începe să închidă fabricile occidentale care depind de componente chinezești. Acțiunile Beijingului de îngrădire a epidemiei includ restricționarea voiajelor non-esențiale afară din Wuhan, orașul în care a izbucnit epidemia, și închiderea unor fabrici din provinciile învecinate.

Fapt care a perturbat producția în cealaltă emisferă a planetei. Producătorul britanic de automobile Jaguar Land Rover aduce acum piese din China cu avionul, în geamantane. JCB, producătorul de excavatoare, și-a redus producția și orele de lucru la fabricile britanice. Fiat Chrysler a avertizat luna aceasta că una dintre fabricile sale europene ar putea fi nevoită să-și închidă porțile în numai câteva săptămâni. Companii occidentale care produc în China, cum e Apple, au avertizat și ele investitorii cu privire la potențiale efecte asupra veniturilor.

Deocamdată impactul asupra economiilor vestice pare a fi limitat, deși indicii directorilor de achiziții publicați vineri par promițători, dar de fapt sunt dezamăgitori. Dacă cifrele pentru economiile japoneză și australiană indică o încetinire considerabilă, datele pentru Europa sunt mai bune. Asta în parte și pentru că indicii tratează mărirea timpului de livrare pentru piese drept un semn al unei cereri sănătoase mai degrabă decât al unei perturbări, ceea ce face indicatorul să pară mai favorabil.

Fapt care explică și aproximativ jumătate din refacerea motorului industrial german, restul datorându-se ameliorării cererii interne. Ordinele de export, pe de altă parte, s-au prăbușit cu cea mai rapidă rată din ultimele trei luni, fiind posibil ca ele să reflecte impactul virusului.

Similar, multe fabrici au fost până acum în măsură să apeleze la stocuri de piese, fără a opri producția cu totul. Dacă blocajul din China va continua, acele stocuri se vor epuiza la un moment dat. Ambasadorul Chinei la Moscova a declarat că Beijingul va „lichida” virusul până în aprilie. Ceea ce ar fi tardiv pentru multe firme.

Perturbarea ar putea accelera tentativele companiilor de a diversifica în afara Chinei. Însă nu există vreo economie care s-o poată substitui ușor: Vietnam e prea mic, integrat în lanțurile de aprovizionare ale Chinei și și-a închis și el o parte dintr-o provincie, în urma apariției unui grup de focare ale epidemiei acolo.

Unii oficiali par a dori să se folosească de virus pentru a încuraja deglobalizarea. Peter Navarro, un sceptic al comerțului internațional și funcționar al Casei Albe, a avertizat că aprovizionarea SUA cu materiale medicale poate fi perturbată de închiderile din China. El a îndemnat companiile farmaceutice să „cumpere american” pentru a-și reduce dependența de importuri, chiar și de la aliați.

Dacă virusul va continua să se răspândească în același ritm, lanțurile de aprovizionare inevitabil se vor dezintegra și fabricile vor începe să se închidă. Cea mai bună speranță a economiei globale este aceea ca rata infecțiilor să înceapă să scadă, și încă rapid.

Traducere: Andrei Suba

Sursa foto: Facebook Ministerul Sănătății

Donează prin PayPal paypal icon
Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

2 comentarii

  1. Totusi, nu pot sa nu ma intreb de unde naibii vine atata „bunastare” in Europa si cerere pentru produse. Pare ca Europa are relatii speciale cu China.

    • Wow, ce descoperire! Peste câteva zile o să afle că toată planeta ”are relatii speciale cu China”.

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.