Donează aici. Susține o presă liberă.
Funcționăm ca organizație non-profit, iar banii rezultați din contribuțiile cititorilor sunt destinați integral finanțării proiectului G4Media.
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
După ani de dezbateri, guvernul britanic a dat undă verde pentru construirea unei a treia piste la Aeroportul Heathrow din Londra, cel mai aglomerat aeroport din Europa și unul dintre cele mai importante hub-uri din lume, anunță Corriere della Sera.
Dar ceea ce naște controverse în rândul experților este costul construirii pistei: 21 de miliarde de lire sterline, sau 23,9 miliarde de euro.
Fiecare metru al noii piste de la Heathrow va costa 6,83 milioane de euro. Un record mondial. Aceasta depășește chiar și costurile astronomice ale construirii celei de-a treia piste la Aeroportul din Hong Kong (6,8 miliarde de euro), care necesită utilizarea unor insule mici, recuperarea unor zone marine, construirea de structuri suplimentare, un sistem suplimentar de manipulare a bagajelor și construirea de infrastructură aeronautică.
Proiectul global de extindere a aeroportului din Londra va costa aproximativ 56 de miliarde de euro, din care 32 de miliarde vor fi cheltuite pentru construirea unui nou terminal și a facilităților auxiliare.
Puțin sub 24 de miliarde de euro au fost alocați pentru pista de 3.500 de metri, care se preconizează că va deveni operațională în 2035. Din această sumă, 1,7 miliarde de euro vor fi destinați relocării unei secțiuni a M25, una dintre cele mai aglomerate autostrăzi din lume, care va ajunge sub noua pistă.
Articolul continuă mai jos
Pentru comparație, potrivit unei analize realizate de Corriere, a treia pistă din Hong Kong va costa aproximativ 1,8 milioane pe metru.
Renovarea pistei de la Londra Gatwick — care ar fi a doua — va costa aproximativ un milion de euro pe metru (pentru un total de 2,5 miliarde de euro).
Dar, dincolo Regatul Unit, costurile de construire a pistelor scad drastic: 100-120 000 de euro pe metru pentru cele două piste de la JFK din New York, 100 000 de euro pentru pista din Dublin, 30 000 de euro pe metru pentru cea nouă din Florența și 10 000 de euro pe metru pentru renovarea pistei de la Milano Linate.
Cheltuielile ar putea crește
Cu toate acestea, directorul general al Heathrow, Thomas Woldbye, s-a arătat prudent, afirmând de mai multe ori că „nu poate garanta” că totalul costurile nu vor depăși 24 de miliarde de lire sterline pentru proiectul pistei, „având în vedere că este vorba de lucrări de infrastructură”. Acest lucru este alarmant pentru companiile aeriene, care se tem că proiectul va face aeroportul semnificativ mai scump.
Guvernul britanic a respins un plan alternativ, care prevedea o pistă mai scurtă (2.800 de metri) și costuri de construcție mai mici, care ar fi evitat relocarea unei secțiuni a autostrăzii M25. Cu toate acestea, potrivit oponenților, planul respectiv ar fi necesitat achiziționarea și demolarea unui număr mai mare de locuințe decât proiectul care a fost selectat în final.
Companiile aeriene, printre care British Airways și Virgin Atlantic, au încercat să blocheze acest plan de extindere. Temerile lor — care sunt întemeiate — sunt că aceste costuri ale construirii celei de-a treia piste și a terminalului vor fi recuperate prin taxe de aterizare mai mari și, astfel, „transferate” asupra prețului biletelor de avion.
Autoritatea Aviației Civile notează, de asemenea, că această creștere „va duce probabil la o depășire semnificativă a tarifelor practicate în prezent de alte aeroporturi”.