G4Media.ro

Cele două fețe ale României: cum a devenit Bucureștiul ”capitala” NATO, în…

Cele două fețe ale României: cum a devenit Bucureștiul ”capitala” NATO, în ciuda lipsei reformelor interne

Săptămâna aceasta, Bucureștiul s-a transformat în punctul zero al diplomației globale. Capitala găzduiește summitul miniștrilor de Externe din NATO, o întâlnire G7 și Reuniunea Liderilor de la München. Toate sunt evenimente de prim rang și atestă importanța României în politicile de securitate din cea mai fierbinte zonă a globului. Cum se explică acest premiu, date fiind restanțele majore ale coaliției PSD-PNL moșite de președintele Iohannis în ce privește reformele interne?

Acesta e paradoxul unei țări de graniță care mai mereu a beneficiat de marile evenimente istorice și s-a urcat pe valul schimbărilor, ținând linia corectă. Două exemple din istoria recentă: dreptul de survol pentru avioanele NATO în conflictul din 1999 din Serbia și atentatele teroriste din New York de la 11 septembrie 2001, când România s-a alăturat coaliției conduse de SUA și și-a asigurat un loc în NATO în 2004, în ciuda precarității armatei sale și a lipsei reformelor.

Elitele politice și militare de la București au înțeles că invazia rusă din Ucraina e un moment decisiv. Liderii coaliției – Iohannis, Ciucă și Ciolacu au decis o poziționare fără echivoc: condamnarea Rusiei, susținerea sancțiunilor, sprijin pe toate direcțiile pentru Ucraina, primirea de refugiați ucraineni, sprijin și lobby pentru Republica Moldova.

România s-a înscris pe aceeași linie cu Polonia și țările baltice, dar cu o discreție diplomatică ce încă surprinde acasă. Întrebărilor repetate despre eventuala furnizare de arme către Ucraina, Bucureștiul răspunde evaziv. Răspunsuri mai directe au venit de la președintele Zelenski, premierul Șmîhal și ministrul de externe Kuleba, care au mulțumit României inclusiv pentru ”sprijinul militar”. De ce păstrează România discreția asupra unui eventual sprijin militar? Pentru a evita un răspuns direct al Rusiei, pentru a proteja rutele pe care sunt livrate ajutoarele militare ale Occidentului prin România, dar și pentru a susține cât de mult se poate Republica Moldova.

Chiar fără a semnaliza strident precum Polonia ori țările baltice, România s-a individualizat în rândul țărilor din jur ca un furnizor de soluții în chestiunea ucraineană, spre deosebire de Ungaria ori Bulgaria, spre exemplu. Împins de nevoia stringentă a Ucrainei de a-și exporta mărfurile, guvernul a început un proiect amânat 32 de ani: curățarea Portului Constanța și reabilitarea vechilor linii CFR spre frontiera estică.

Și pe plan diplomatic, România a investit multă energie în chestiunea ucraineană. Face parte din echipa internațională care investighează crimele de război comise de Rusia, a intervenit în favoarea Ucrainei la Curtea Internațională de Justiție în cadrul procedurilor lansate împotriva Federației Ruse, a cerut mereu sancțiuni mai dure pentru Kremlin prin vocea ministrului de externe Bogdan Aurescu.

Toate aceste gesturi au venit dintr-un interes strategic clar: Ucraina să câștige războiul, Rusia să plătească pentru invazie și să fie descurajată să mai pornească un astfel de conflict. Dar și din speranța clară a lui Klaus Iohannis de a prinde o funcție într-o organizație internațională după ce își termină mandatele cam goale de la București. Să nu uităm răspunsul din iulie al șefului statului la întrebarea dacă ar accepta funcția de secretar general NATO: „Dacă mi s-ar face o astfel de propunere, aș evalua situația foarte serios și aș face o declarație publică”.

Cinic, Bucureștiul a înțeles imediat că poate primi dividendele pentru un comportament corect legat de Ucraina, așa cum a făcut-o și în 2004, când în ciuda mimării reformelor interne, a fost primită în NATO pentru că alianța nord-atlantică avea nevoie de întăriri în flancul sud-estic.

Istoria se repetă. Cu o coaliție profund antireformistă la putere ce-l are în frunte pe președintele Klaus Iohannis, Bucureștiul a înțeles că nevoia NATO de stabilitate politică și strategică e mai mare decât oricând. Iohannis, Ciucă și Ciolacu au interpretat corect semnalele venite de la Paris și Berlin și, beneficiind de sprijinul masiv al președinției rotative cehe a UE, au lansat asaltul diplomatic pentru cele două mari obiective: ridicarea MCV și intrarea în Schengen.

România a abandonat rapid orice încercare de reformare reală a Justiției și administrației, deși acestea erau condiții clare pentru ridicarea MCV și intrarea în Schengen. Legile justiției promovate de ministrul Predoiu și susținute in corpore de coaliție au fost demolate de Comisia de la Veneția. Nu a contat însă: Comisia Europeană a ridicat MCV, înlocuindu-l cu mecanismul statului de drept, comun tuturor statelor membre și care are un instrument eficient de sancționare: suspendarea fondurilor europene.

În ce privește aderarea la Schengen, succesul e mult mai îndepărtat. Chiar și cu susținerea clară a Germaniei și Franței, mai trebuie convinse Olande și Suedia – ambele cu obiecții care țin de politica lor internă.

Iar acum o săptămână a mai apărut un o piedică: Austria. Viena e copleșită de numărul enorm de migranți veniți pe ruta balcanică și vrea reformarea Schengen, nu extinderea spațiului pe care îl consideră nefuncțional. Austria vrea aprobarea la nivelul UE a unui nou pact privind migrația și azilul, blocat deocamdată de Ungaria și Polonia, și amenință cu veto la votul pentru primirea României și Bulgariei în Schengen. E șah pentru București, greu de crezut că va putea fi rezolvat până la Consiliul JAI din 8 decembrie.

Pentru o coaliție politică ce detestă reformele, ridicarea MCV și intrarea în Schengen ar fi premii nemeritate. Pentru România, ele sunt benefice. Intrarea în Schengen ar duce la fluidizarea traficului și câștiguri financiare clare pentru firmele de transport, în timp ce ridicarea MCV scoate România dintr-o categorie mai degrabă rușinoasă.

În ce privește evenimentele diplomatice găzduite în această săptămână de București, ele sunt răsplata pentru consecvența și eforturile României pe temele de securitate. Întâlnirile cu miză majoră organizate în capitală arată fața luminoasă a României. Fața întunecată, nereformată a țării o putem vedea în noile legi ale justiției, în proiectele (retrase tactic) serviciilor secrete și în încremenirea din administrația politizată până la refuz.

Iar dosarul de duminică seară al fostului baron PSD de Giurgiu, Niculae Bădălău, e trăsătura cea mai întunecată a unei Românii care mai are drum lung de făcut până la standardele pe care ni le dorim cu toții: corupția de cea mai joasă speță, specifică anilor 90, furtul abject din bani publici care se reflectă în calitatea catestrofală a lucrărilor și serviciilor publice din toată țara.

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

42 comentarii

  1. Apropo de reforme: Turcia -stat cu grave carente de drepturile omului si democratie tine in joc de glezne Suedia si Finlanda, campioane in domeniu… pentru ca are o pozitie militara si strategica cheie. Si exemplele pot continua cu Grecia, Italia de Sud, Coreea de Sud etc.
    Reformele conteaza doar pentru bunastarea cetatenilor. In relatiile inter-tari primeaza pragmatismul

    • Bine zici, lasă-i dom’le să fure, bine că intram in Schengen !
      Si apoi, de ce-i f-e grija pe străini că hoții USL fura, dacă poporul accepta ?!

    • @ Ion:
      Daca ai o reteta contra hotiei, breveteaz-o.
      „Ei” vor fura oricum si „ei” sunt deja in Schengen.
      Noi, oamenii de rand tragem ponoasele.

    • +1
      Pentru stiinta ziaristilor G4 islanda nici nu are armata, dar este membru Nato. Politia foloseste inca armament primit din cadouri. Conform Constitutiei nici macar nu pot declara razboi. Efectiv G4media, prin asemenea articole, devine penibila. Lamentabila involutia!
      Oricum le multumesc, caci asa am descoperit alte site-uri pentru stiri.

    • +1

    • @Calin
      Răspund eu în locul lui Ion
      Rețeta împotriva hoției e să nu mai votăm hoții care ne fură de 30 de ani, e simplu, nu e rocket science…

  2. Nu este vorba de nici un premiu, NATO este o organizație pragmatica (vezi Turcia, care este departe de standardele democratice).

  3. De ce nu vor românii o țară mai bună? De ce votează tot PSDNL 55%?

    • Zi și noapte, presa cumpărată de PSDNL cu bani publici, toarnă minciuna că USR ar fi la fel ca PSDNL. Iar românii nu dau pe afară de deșteptăciune.

    • Nici mie nu-mi plac trolii gen T.T., dar la faza asta a avut dreptate. USR a dezamăgit cumplit. Și nici REPER nu dă semne convingătoare că ar fi învățat ceva din gafele USR.

    • Normal ca ti se pare ca romanii nu dau pe fara de desteptaciune deoarece tu esti rusnac de transnistria menit sa faca joc de picioare, vezi doamne pe coruptie dar de fapt te roade ca oricum Romania merge inainte. Naspa

    • Dar tu de ce nu ești pe front? Ai platfus, lașule? Rușii îți calcă țara și tu o freci pe G4.

    • Românii sunt incredibil de proști.

      USR trebuie să fie absolut perfecți și sunt imediat taxați pentru orice greșeală minusculă.

      Dar PSDNL jefuiește România constant de 20 de ani și i se tolerează orice.

    • Tati stai chill ca e acelasi care posteaza cu dumnezeu vladimir putin si alte vrajeli si care, cica, tine cu USR dar da vina pe romani la orice colt. De fapt se da de gol ca este un rus cu pasaport romanesc care la orice articol isi varsa frustrarea pe romani.
      Pr……o..s.t sa fii sa nu vezi asta.

  4. Corupţia din justiţie şi administraţie e la nivelul de pe vremea lui Caragea Vodă.

  5. Da. oamenii au o problemă cu politica de furt a PSDNL. Pe tine nu te deranjează, fiindcă ești în clanul bugetarilor, ești în partea inferioară a mafiei de stat.

  6. Nu e nici un paradox: fix la fel e siyuatia dintre UE si Turcia: datorita pozitiei styrategice, Turcia e mebru al NATO din 1952!!!!!!!!!!!!!!!
    Dar Turcia, din cauza LIPSEI reformelor democratice NU e nici azi membru al UE, desi negocierile se poarta cu chiu cu vai de 60 de ANI!!!!
    Romania a fost primita in NATO abia in anul 2004!
    Iar in UE in 2007, desi NU era deloc pregatita dpdv al Reformelor in special in Justitie!
    Acum, cu Rusia la grannita UE, Romania a devenit importanta: simplu!
    Interesele startegice bat orice cand ai la granita un razboi pornit de un nebun!!!

  7. Toate partidele sunt puse pe furat la noi. Si UDMR si chiar si USR, vezi dna Clotilde de la S1 care nu s-a putut abține sa nu bage boticul la savarina.

  8. Acest articol ca multe altele pe acest site, este doar o opinie fara o sustinere in adevar. Ideea ca Romania este un stat nedemocratic este evident falsa, deasemenea in articol nu se fac referiri la ce reforme sunt necesare pt ca ar fi greu de sustinut, dar a scrie un articol fara fond este clar lipsa de profesionalism si chiar o anumita influenta estica (adica Romania nu merita nimic, cel mai bine este ca tara sa fie exclusa si izolata in UE si apoi pasul cel mai logic schimbarea traiectoriei catre estul rusesc).

    • Articolul nu face o lista de reforme pentru ca acestea sunt evidente atat pentru cei care si le doresc, cat si pentru voi, parazitii banului public, favorizati de sistem, care ati fi maturati in masa si pusi la locul vostru (la ranit balegar sau la dat la tarnacop) de acele reforme.

  9. Ăsta este BALKANISMUL,……….hai sa ne intelegem cumva…castig eu castigi si tu ceva….. este in sangele romanului.

    • Ce descrii acolo este principiul oricaror afaceri iar la faza asta pozitia guvernului si a lui Iohannis este pragmatica si se aliniaza cu interesul national.
      Balcanismul este ‘castig si eu ceva, te mai fraieresc si pe tine’.

  10. Poziționarea corectă a elitelor militare ?
    Sociologul care a făcut armată și a început șirul declarațiilor proruse cu „trebuie să ne obișnuim cu rușii ca vecini” a fost demis în plin război pentru poziționare corectă ?

  11. Partea „luminoasaa” a Romaniei se datoreaza pozitiei geo-strategice a tarii (cea mai mare „resursa naturala” a noastra), partea „intunecata” a Romaniei se datoreaza natiei votante si mai putin votante! Altfel spus, Romania tara frumoasa, pacat ca-i locuita, ca Johannis si USL-ul n-au venit calare pe matura si nici parasutati din cosmos! P.S. Si 1989 romanesc se datoreaza tot partii „luminoase” a Romaniei, cine mai crede in basmul cu „revolutionarii si eroii armatei”, e mic copil!

  12. Ar mai fi de adaugat faptul ca summit-ul NATO din 2008 tot la Bucuresti a avut loc, eveniment in cadrul caruia Georgia si Ucraina ar fi putut adera la NATO daca doamna Merkel ar fi considerat ca sunt pregatite. Ucraina clar nu era pregatita la momentul respectiv.

  13. Până mai ieri nu făceam diferența dintre un mercenar și un lefegiu. Articolul acesta mă convinge că autorul – nu singur, ci impreună cu alti condeieri de presă, gen Tapalagă, Florin Negrțuiu – nu e mercenar, ci lefegiu.

  14. Da, din punct de vedere geo-politic avem un avantaj (momentan, daca incepe un razboi devine dezavantaj) si e bine ca am profitat de el. Macar atat! Am avut multe alte posibile avantaje de care nu am profitat, de exemplu banii europeni.
    Totusi meritam 100% sa intram in Schengen. Nu incape nicio discutie aici. Pentru ca problema Schengen este a intregii Europe, nu numai a Romaniei sau Bulgariei. UE trebuie neaparat sa puna bazele unui organism european care sa supervizeze/conduca/coordoneze/controleze toate granitele UE. Numai asa problema de fond Schengen poate fi rezolvata. Altfel, ca bagi sau nu Romania si Bulgaria, este egal cu 0. Problema Schengen ramane, drogurile trec ca prin branza (aproape peste tot, nu numai in Ro), traficul de carne vie este pe val.

  15. PSDNL fac dosare la comandă, cum i-au făcut și lui Barna în campania pentru președinție, care apoi s-a clasat.

    Clotilde nu lasă PSDNL să fure în S1 și voi o hărțuiți pentru asta, sociopaților.

  16. G4 nu e cumpărabil și asta deranjează mafia PSDNL.

  17. Ceva mai echilibrat acest articol.
    Daca iei la bani marunti fiecare tara UE vei gasi ca exista coruptie peste tot, vezi doar cazul recent al Austriei si scandalul de spionaj rusesc de la varful serviciilor secrete.
    In alta ordine de idei, pe plan intern e datoria romanilor sa faca ordine, si asta la alegeri.
    PSNLDMR a aratat ce poate, USR nu misca mai nimic inafara de ceva postari ofticate pe facebook, nu iau contact cu oamenii, sunt elitisti. AUR, ce sa zic, despre rusi numai de bine.
    Oferta e foarte slaba dpdv politic, din pacate.

  18. @wc minti cu nerusinare, tipic postacilor uslisti.

  19. Deci, dupa mintea ta, cei care condamna hotia si coruptia sunt sabotori ai Romaniei, esti tare ce sa mai.

  20. E cumparat, ca restu’ presei. Dovada ca tu faci sustinere si joc de picioare rusacelule

  21. Articolul asta parca e scris de Drula.

  22. Tot în NATO: Turcia, Ungaria, Olanda… Poate va veni și Suedia. Doar Austria nu se simte amenințată.

  23. Cum a devenit ???Ipocrizie sau prostie crasă din partea „berbecilor” care pun asemenea întrebări.
    La fel cum Qatar a fost ales sediu pt mondialul de fotbal.Idem,idemuiuț.
    Dar „berbecii” îs mândri in prostia lor si fuduli așișderea..

  24. Cum a devenit ???Ipocrizie sau prostie crasă din partea „berbecilor” care pun asemenea întrebări.

  25. Ce are aia cu prefectura? NATO este NATO si EU este EU. Doua entitati complet diferite. Pai pe principiul cu reformele interne atunci Turcia nu ar trebuie sa fie membru NATO? Aceasta intalnire nu are nici o legatura cu incapacitatea noastra de a ne „integra” cum trebuie in EU. Ci are legatura cu razboiul din vecini si doreste sa dea un semnal de solidaritate si incredere pentru noi ca in caz de ceva suntem ajutati.

  26. Cum se explica?

    Simplu? Marelui Licurici nu-i pasa de „coruptie”, „drepturile omului” si alte bla-blauri atat timp cat tara tinta impinge cu spor si fara discutii politica americana. Noi nu cerem nimic, doar executam, deci suntem „aliatii” perfecti. De ce s-ar lega americanii de chestii mioritice, daca stam sa ne gandim ca si ei insisi au beneficiat si beneficiaza de cultura ciubucului (wink wink Bechtel wink wink) ?!